Gå til innhold
Hundesonen.no

Rosa merker/prikker på magen


Recommended Posts

Så plutselig at dachsen min hadde noen rosa prikker på magen og bakover. Ser nesten ut som små bitt eller stikk. Virker ikke som at det plager henne, men jeg lurer på hva det er kommet av.

post-3991-0-01576700-1307178392_thumb.jp

post-3991-0-31463300-1307178469_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringorm? Flåttbitt? Insekt? Lokal allergisk reaksjon? Magen er jo typisk plass å bli bitt på, de ligger jo gjerne litt i gresset nå på våren, og det er et yrende liv der nede i jorda.

Uansett, mitt råd vil være å se det an. Om du ikke ser bedring innen en uke eller noe så kanskje det er på tide med en tur til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min fikk også slike når han var yngere, og jeg tenkte først på flåttbitt, men fikk vite senere at det mest sannsynlig var bitt/stikk av noe annet. humle,veps,maur et eller annet han hadde ligget på eller forstyrret i lyng/gress.

Gikk bort etter en ukes tid hos oss=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josie hadde noen sånne merker for noen år siden, da kom vi vel frem til at det måtte være bitt etter tuneflue. Ufarlig, og det gikk bort etter en ukes tid.

Men som Mari sier, se det an og blir de ikke borte skader det ikke med en tur til veterinæren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo hadde et sånn merke nå akkurat, da hadde han badet i masse lyng, greiener og mye annet som finnes i skogen. det gikk bort etter 2 dager og han merket ikke noe til det selv. så vi konkluderte med at det måtte være et insektsbitt av noe slag, men ikke flått. snakket også med dyrlegen på tlf. og hun sa at det ikke var noe farlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josie hadde noen sånne merker for noen år siden, da kom vi vel frem til at det måtte være bitt etter tuneflue. Ufarlig, og det gikk bort etter en ukes tid.

Enig - det ligner veldig på typisk tunefluebitt og er helt ufarlig heldigvis. Har hatt sånn mange ganger på mine hunder uten at det har vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringorm pleier ihvertfall å være mye mer tynnkantet om jeg forklarer meg rett, og ved et slikt tilfelle ville jeg vært forsiktig med meg selv, siden det smitter over på mennesker.. Men tviler sterkt på at dette er det, spesielt når andre sier det ligner på tunfluebitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som ringorm jeg - og det er smittsomt. Jeg ville smurt med soppkrem (helt vanlig fotsoppkrem til mennesker) for sikkerhets skyld, det kan jo ikke skade om det skulle være noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sånn har alle hundene mine og familiens fått på magen når vi er på fjellet. Vet ikke akkurat hva de kommer av, men en form for stikk er det, og våre hunder har stort sett bare fått det på fjellet, kanskje et par ganger etter å ha liggi i lyngen i skogen. Helt ufarlig, virker ikke som hundene plages av det og det går bort etter noen dager. Om det ikke skulle gå bort er det nok noe annet, men det ser akkurat ut som disse bittene de får etter å ha liggi i lyngen på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hadde slike og det gikk bort etter to dager. Hun kom hjem med de røde sirklene på magen etter en tur i Østfold, der tuneflua herjer...! :)

Insektsbitt kan altså være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne merker får mine hunder også når vi er på tur på fjellet/i skogen. Her har vi hverken tuneflue eller noe særlig flott, så jeg skylder rett og slett på mygg og knott. Det forsvinner etter en stund, så kommer det nye på neste tur. Helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...