Gå til innhold
Hundesonen.no

Dominerende/yppete med andre hunder


giggi

Recommended Posts

Nå har Chihuahuaen blitt 1.5år. Han har alltid vært veldig glad i andre hunder, og somregel kommet godt overens med andre. Men han er veldig dominerende, og da mener jeg at han hopper opp på nakken/siden til den andre hunden og blir "sint" om den andre hunden stopper det. Jeg har pleid å stoppe han hvis det ble for mye, men nå er han bare blitt verre. Han er ikke aggresiv, men i hilsing/lek er han veldig yppete, både med små og store. Til nå har det gått fint, men jeg vet at det bare er et spørsmål om tid før noen svarer tilbake, å en knott på 2.5kg tåler ikke så fryktelig mye.

Jeg har alltid irritert meg over små dritt bikjer som holder på slik, å at eieren ikke gjør noe. Men nå er det jeg som har drittbikja :getlost: Med husets hunder gjør han aldri noe som helst, stoppe med en gang de gir beskjed, men med nye hunder er han ekstrem, jeg trenger tips!

Takk på forhånd :) Følte meg plutselig fryktelig dum som ikke klarer å ha kontroll på 2.5kg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje d kan hjelpe å prøve å vise at du hilser på di andre hundene først å "godkjenner" di så han kanskje ikke føler behovet for å teste dem. Ellers så kan d hjelpe å bare gå vekk me han når han bynner slik, å rose han masse når han hilser på en akseptabel måte. Har desværre ikke noen mere konkrete råd siden, men dette er ting jeg har prøvd me Rotteweileren jeg hadde som ikke tålte andre hunder å d hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også ganske så yppete og bøllete med andre hunder. Smiskete i starten, men blir veldig "heit" og bøller seg. Jeg vil ikke ha noe av det, han har ikke godt av det, og det har heller ikke den andre hunden. Så da får han stå i bånd, og kanskje se om det fungerer litt bedre neste gang. Av og til gjør det det, andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig litt tro på å ikke la unge hanner få være sammen med andre hanner i den alderen de gjerne begynner med denne yppingen. Dess flere negative opplevelser de får med andre hanner jo verre vil det bli, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig litt tro på å ikke la unge hanner få være sammen med andre hanner i den alderen de gjerne begynner med denne yppingen. Dess flere negative opplevelser de får med andre hanner jo verre vil det bli, tror jeg.

Enig - og uenig :ahappy:

Jeg har tro på å ikke la unge hanner få være yppete med andre hanner i den alderen de gjerne begynner med denne yppingen. Dess flere opplevelser av at ypping mot andre hanner kan være gøy/farlig/spennende jo verre vil det bli, tror jeg.

Hihi :) Nå er det ikke alle hanner (og i alle fall ikke alle unge hanner!) jeg har så god kontroll på Nansen rundt at det lar seg gjøre å omgås uten ypping, så da holder man seg unna. Men jeg hadde ingen problemer med å kreve ro og fred og ittno tull da vi hadde en jevngammel herremann på besøk i noen dager, og jeg merker tydelig forskjell på småen etter det. Han har blitt mye flinkere til å jekke seg ned og bare "henge" i nærheten av andre hannhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig litt tro på å ikke la unge hanner få være sammen med andre hanner i den alderen de gjerne begynner med denne yppingen. Dess flere negative opplevelser de får med andre hanner jo verre vil det bli, tror jeg.

Jeg har tro på å ikke la unge hanner få være yppete med andre hanner i den alderen de gjerne begynner med denne yppingen. Dess flere opplevelser av at ypping mot andre hanner kan være gøy/farlig/spennende jo verre vil det bli, tror jeg.

Enig med Tonje, om "sammen" betyr løs og fri til å gjøre så mye ypping man vil.

Enig med Vims, mulighetene til å få glede/bli skremt av ypping, må være så nær null som mulig.

Men ts sa ikke noe om det bare var mot andre hannhunder, så om han ypper mot tisper også, er det vel egentlig like stor grunn til bekymring?

Og jeg forstår ts' frustrasjon, men jeg har ingen bedre råd enn å nekte ham tilgang til andre hunder på den måten, for som du sier, hvis feil hund får nok på feil tidspunkt, så er hunden din veeeldig liten :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått en tur sammen først jeg.. Slik at hundene blir kjent på avstand og samtidig får ut litt energi slik at de ikke har det helt store herje eller markeringsbehovet etterpå.. Ville iallefalll begynt der også testet grenser gradvis etterhvert. Hvem du velger og ha han med kan jo også spille inn.. Rolige og naturlig 'dominante' hunder er nok mye bedre enn gjevngamle spirrevipper, og tisper er kanskje bedre enn hanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...