Gå til innhold
Hundesonen.no

p-sprøyte eller p-piller


Tonje

Recommended Posts

er det noen her som bruker det på tispa si? hvordan fungerer det,forsvinner løpetiden helt? er det noen bivirkninger ved det? skal ringe veterinær og høre også,men det er jo greit å høre andres erfaringer og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har kommet en ny p-sprøyte har jeg hørt som ikke er så farlig som den gammle som fremkaldte kreft hos hundene(det er i hvertfall det jeg har hørt), men p-piller har jeg bare brykt på katt og de er jo det dokumetert at de kan få kreft av. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha valper på hun senere?

Ellers så hadde jeg anbefalt deg å sterilisere hun.

Jeg gjorde det på Chicka i høst og makan til lett og grei operasjon skal man lete lenge etter.

Hun måtte være rolig i 14dager og etter det var det tilbake til vanlige livet igjen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( jo Ike er hannhund,men har fått tilbud om å overta ei tispe.derfor er jeg nysgjerrig på om dette kunne være noe å prøve under løpetida,for å slippe det værste kjaset.men har ikke bestemt meg for å ha henne enda,men må jo sjekke litt sånne ting først også. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonsprøyte på tisper øker sjansen for innbildt drektighet, pyometra (livmorbetennelse)og jursvulster. I tillegg kan man risikere at tispen blir humørsyk, aggressiv, mister pels, får gule flekker i pelsen ol.

Dette står som bivirkninger på Covinan, som er den sprøyta de fleste regner som den "tryggeste". Promon brukes nesten ikke lenger pga den ekstremt store sjansen for kreft.

Når det gjelder kjemisk kastrering så ville jeg ikke anbefalt det annet enn som en test før man evt kastrerer kirurgisk.

Kjemisk kastrering over lengre tid er kreftfremkallende og anbefales absolutt ikke.

De eneste gangene man anbefaler det er hvis man er i tvil om eventuelle adferdsproblemer skyldes hormoner eller ikke, (prostataforstørring ol)

Covinan kan også brukes på hannhunder men virkningen er heller usikker. På noen så virker det sånn at de ikke bryr seg om løpetidstisper, men hvor lenge det virker er usikkert og på veldig mange hannhunder så virker det ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...