Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som har spist gjenstander


Recommended Posts

På tirsdag var jeg og Pøbel ute og trente. Vi trente med en annen som trente spor også. Men ene sporobjektet (en halv, vanlig bomullsokk (sikkert polyester eller noe sånt i den også, altså en helt vanlig sokk), lå på bakken da jeg tok ut Pøbel igjen, og han fant den jo. Hun andre vi trente med synes han var flink, og ville gi ha en pølse for strevet. Men da fant Pøbel ut at han ikke kunne ha en ekstra ting i munnen mens han skulle få pølse - så han svelget likeså sokken.

Men da lurer jeg på - kan hunder faktisk fordøye sokker? Jeg har gitt ham tørrfôr (for mykere bajs, spiser V&H egentlig til daglig), renset parafin, asparges og mais (for å se når fordøyelsen var gjennom). Maisen kom ut i dag, og han har bajset regelmessig siden tirsdag.

Men jeg har ikke sett noen sokk komme ut, kun "gummitråder", på en måte, selv om det blir litt feil å si. Isj, nå er vi hundefolk ekle, tror jeg! Men jeg klemmer jo og deler selvsagt i bajsen hans etterpå for å se om det ligger noe i den.

Men spørsmålet mitt ere egentlig - kan hunder fordøye slike ting? Han har spist rått og V&H siden jeg fikk han, så magesyren hans er jo en god del surere i forhold til om han bare skulle ha spist tørrfôr.

Ja, jeg har prøvd å ringe veterinæren, men jeg tror de har lønsj, og ikke tid til å svare. Men da tenkte jeg heller å spørre dere, som kaaanskje har vært ute for noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Ehm..

Jeg har en hund som hadde bæsj med petroleumsblå stoffbiter og paljetter et par ganger (spiste deler av en lue), gikk fint det. Snakket med vet. når vi oppdaget det og hun rådet oss til å følge nøye med. Tok vel rundt 2 døgn før alt var gjennom..

Svigermor måtte "hjelpe" deler av en truse ut av sin Golden en gang, men ellers gikk den fint gjennom.

Ja, vi er kanskje litt ekle vi hundeeiere.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes utrolig kjent ut, jeg har ikke tall på hvor mange sokker, truser og plastikkposer Chico spiste som valp. Men på f.eks. trusene, var det ofte bare den øverste strikkanten som kom ut, og kanskje noe stoffrester og slikt. Posene kom nå ut de også, men de var også "ødelagt" av fordøyning.

Han var et par ganger hos veterinæren for å ta røntgen og se plassering og slikt, men det gikk alltid bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første briard var ram på å få tak i alskens "snadder", og jeg har dratt ut flere tennissokker og tynnstrømpebukser fra bak der... alle hele og fine (men nei, jeg vaska dem ikke og brukte om igjen *ler*). Det tok gjerne noen dager før de kom ut igjen, men det gikk alltid fint heldigvis. Ikke ga jeg verken asparges eller parafin eller andre ting - naturen gikk bare sin gang :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturens gang kan oftest være det beste. Men jeg hadde det titt og ofte til goldenen min. Han spiste nemlig kyllingbein, plast og det som hører med, og da kom det bare ut når parafinen smurte tarmene hans. ;) Ja, bortsett fra plasten, da. Det måtte opereres ut, og en halvmeter med tynntarm måtte fjernes siden den ble oppskrapet og fillete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oversikt over hvor mye rart flat'en min har spist og fortsatt spiser :P men dårlig har han aldri blitt av det. De siste tingene han fikk i seg var to ullsokker som lå halve igjen på gulvet, resten var svelget :rolleyes2:

Om han spiser helt ufordøyelige ting så kaster han opp igjen etter en stund og det er jeg i grunn glad for :aww:

Jeg har aldri vært hos dyrlegen med han pga noe han har spist (ikke så langt hvertfall :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en liste:

Kondom

Spissmus

En hel pakke smør

En apelsin

piri piri, MYE piri piri. Dagen etter var de røde i rumpen og man så ubehaget :lol:

En stor middag for to, mens de to som egentlig skulle spise var en tur i hagen.

Sikker mye mer man ikke husker i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hadde en schäfer som spiste truser og strømpebukser, det kom ut igjen etter et par dager det. En flat vi hadde når jeg var barn spiste en snor med ballonger på etter en hagefest. Den bæsjet ferdig innpakket (fargerik) møkk i flere dager :lol:

Det eneste jeg absolutt ikke liker å gi bikkjene mine er sånne grønne "tannbørste" tyggeting. En hund kom inn på klinikken jeg jobbet og den endte med tarmnekrose og operasjon pga tyggetingen hadde bare blitt en grønn hard klump i magen.

Det absolutt sprøeste jeg vet en hund har spist er en forskjærskniv (brødkniv) den måtte opereres ut av lille sverdslukeren, som heldigvis hadde tatt den med håndttaket først. Var forøvrig en akitavalp på 5-6 mnd.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hundene mine har god smak når det gjelder sløyfer. En designet sløyfe forsvant på vei til fotografen. I går var Lillan pent pyntet i anledning at vi fremføret programmet vårt på kurs. Da vi kom hjem måtte jeg veldig på do og valgte å la sløyfen sitte i den lille stunden. Da jeg kom tilbake var sløyfen borte. I dag spiser hun ikke og virker litt slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophus var ram på spise alt som kunne få plass i magen hans. Veterinæren vår lurte en stund på om han hadde Pica, og hun var veldig tydelig på at jeg kunne ringe henne når som helst om Sophus noen gang fikk problemer.. Heldigvis satt det aldri noe fast så jeg har plukket opp mye rart. Bla tamponger (forseglet i plastikk), tamponger uten plastikk - et under at det gikk bra, mengder med Kleenex pakker og papir, mye skumgummi, harde dokkeøyne, hele eller deler av plysj-hundeleker, papp (type Litago kartonger), bind, grus, ol.

Det går helst bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, stakkars, gamle goldentispa vår fikk aldri nok mat. Stakkars, utsultede retrieverdamen :hmm::wub:

En sommer hadde hun tydeligvis ordnet opp i saken selv. Plutselig ville hun ikke bajse på noen dager, og når det ikke skjedde noenting, ringte til slutt faren min til veterinær og fikk time for å få sjekka gamla. Da han gikk ut i hagen for å hente henne, sånn at de kunne kjøre til veterinæren, fant han henne blid og fornøyd, og lykkeligere enn på dagesvis, i en bortgjemt del av hagen. Der fant han også et meterlangt rep, med knute i enden, innsmurt i bajs og bittelitt blod rundt knuten... :blink: Ævve. Dritvondt :(

Damen ble tatt med til veterinæren for å sjekke at tarmen hadde overlevd strabasene, og der var alt i orden sett bort ifra sår stump,så hun levde lykkelig og hungret stadig etter mat i enda et par år etter fadesen med repet :lol:

Nansen dreit forøvrig ut yndlingsøredobben min i vinter - den var pent dandert på toppen av pølsehaugen :getlost: Men egentlig ble jeg bare fryktelig glad for at øredobben hadde sklidd gjennom uten å ødelegge pelspølsa mi :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunken svelget en kondom (ja, av alle ting :lol: ) den kom ut noen uker senere den...

Det gjorde Nemien min også! :x Den kom ut etter et par dager, den naturlige veien.

Samme sultne vovven spiste også engang fler tuber med innhold (makrell, leverpostei o.l), alt gikk greit det meste kom ut og hunden var pigg og fin.. Hun hadde også en periode hvor hun var misunnelig på mamman sin (hallo det må jo ha vært derfor :whistle: ). Da spiste hun ned "stjerne"rosettene fra veggen, bla en championat rosett, 2 cacib rosetter, 2 gruppeplasseringer og et par fine fra en rasespesial :rolleyes2: Hadde iaf bra smak..

Hun tok også ned et bilde i ramme fra veggen og spiste absolutt alt utenom glasset :blink:

Hm det ble ganske mye når jeg oppsummerte igrunn!

Ellers så har det gått med noen øredobber når vi har hatt valper. Men de har jeg aldri sett noe mer til, øredobbene altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordøyd og fordøyd fru Blom... Men dette har jeg i alle fall sett komme ut bak fra mine hunder, i en eller annen form:

-mindre biter av plast matskål (mange ganger - Nenya) :rolleyes2:

-papirpose til brød

-ca 12 bein av kyllingvinger

-aluminiumsform til fiskegrateng

-pinnekjøtt

-grus/småstein

-tyggis

Diverse "vanlige" matvarer teller jeg ikke med.. :whistle: Smør, enorme menger (flere kilo) fôr/godis, et helt brød, osv.

Ellers passet jeg en golden som spiste alt, og da mener jeg ALT. Strømpebukser og underskjørt, svære pinner/planker, plast og plastikk, tepper, hermetikk og gudene vet hva. :blink:

Det verste jeg har klart å redde en av hundene mine fra å spise, var en brukt tampong! :x Takke seg til kondom altså... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Herregud som jeg ler av å lese disse postene :lol:

Vår Zelda spiser alt mulig hun også...

Sokker er en stor favoritt, men ellers har hun spist på alt som heter pinner og gress, diverse potteplanter, tyggis, en hel pose potetgull som hun stjal fra bordet engang, småstein, bark, flaskekorker, ølbokser og to fjernkontroller til tv-en...

Men hun har ikke tatt skade av det heldigvis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil bajse i aller regnbuensfarger er det veldig lurt å spise flere forskjellige markeringstusjer hilsen Bomsen. Ellers er det ikke så lenge siden han bæsjet ut rosa q-tips. Så jeg tror han er ganske glad i farger. :blink:

Det verste Ebba har spist var en hel tube sinksalve, for den kom i retur om natta rundt om i min seng. :x Ellers fant Ebba en overvintra menneske bajs i skogen som hun satte til livs, veldig koselig når den kommer i retur midt på stuegulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...