Gå til innhold
Hundesonen.no

"Sitte bamse" osv


Nokia

Recommended Posts

Få den til å sitte og hold en godbit rett over hodet på den. Ikke gi godbiten hvis hunden reiser seg på to. Den skal "sitte" med beina opp i lufta. Men ikke forvent for mye i begynnelsen, om du vil kan du bruke klikker eller en annen oppmuntrende lyd når hunden nærmer seg den øvelsen du vil at den skal gjøre, og sakte gjør den sånn som du vil, altså at den skal sitte bamse.

Vet ikke om du skjønte? Hehe, er ikke så god å forklare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få den til å sitte og hold en godbit rett over hodet på den. Ikke gi godbiten hvis hunden reiser seg på to. Den skal "sitte" med beina opp i lufta. Men ikke forvent for mye i begynnelsen, om du vil kan du bruke klikker eller en annen oppmuntrende lyd når hunden nærmer seg den øvelsen du vil at den skal gjøre, og sakte gjør den sånn som du vil, altså at den skal sitte bamse.

Vet ikke om du skjønte? Hehe, er ikke så god å forklare :D

God forklaring det :D Hvert fall etter slik jeg lærte Sico det.. Men vil bare si at det ikke er klikkermåten å gjøre det på da.. Med godbit over hodet liksom..

Uansett, ville bare si at det ikke er sikkert at hunden din har balansen den trenger enda.. Så i begynnelsen må du belønne for at den klarer å holde balansen i bare 1 sekund, nesten. Etterhvert vil du merke at hunden din klarer lengre, så da øker du kravene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvordan jeg kan lære hunden min å "sitte bamse" og evt. andre triks dere trener på?

Andre triks.. hmm.. Vet ikke hva hunden din kan da, men jeg holder hvert fall på å lære Sico å stå på 2.. Synes det var litt morsomt :D Der gjelder vel akkurat det samme som å lære inn "sitte bamse" bare at hunden skal reise seg på to før den får godbiten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet trix da:

Jeg prøver og lære Miko at han skal ha en go'bit på nesa helt til jeg sier værsegod.

Med en gang jeg begynte å lære han det, heiv han på hode slik at go'biten fløy av gårde :D

Han er begynt å bli kjempe flink nå da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lære inn rull rundt. Det jeg gjorde var at jeg fikk henne til å ligge. Så klikka jeg når hun begynte å snurre rundt. Jeg sat kravet høyere å høyere, tilslutt kom hun helt rundt. Det var ikke veldig bra forklart da.

Det du også kan lære hunden din er å finne ut i hvilken hånd du har godbiten og så når hunden har funnet det yt skal den legge labben oppå den hånda du har godbiten i. Det du gjør er å ta begge endene bak på ryggen. Da tar du godbiten i begge hendene før du tar den frem sånn at det lokter litt av begge. Hvis du f.eks har godbiten i høyere hånd, og hunden har funnet ut at det er der det luker gådt, tar du den hånda du ikke har godbiten i og fører hundens labb oppå den hånda du har gobiten i. Når hunden har labben oppå hånda gir du hunden gobiten. Du kan flytte labben oppå noen ganger selv, men tilslutt lærer hunden at den skal gjøre det selv. Det er et morsomt triks som hunden må bruke nesa.

Håper du skjønte forklaringa mi. jeg er ikke god til å forklare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet trix da:

Jeg prøver og lære Miko at han skal ha en go'bit på nesa helt til jeg sier værsegod.

Med en gang jeg begynte å lære han det, heiv han på hode slik at go'biten fløy av gårde :D

Han er begynt å bli kjempe flink nå da :D

Hvordan lærte du inn det? Da jeg prøvde med Tjorven kastet hun på hodet og skulle få tak i den, fikk ikke engang lagt den på snuten før hun prøvde å sluke den... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærte du inn det? Da jeg prøvde med Tjorven kastet hun på hodet og skulle få tak i den, fikk ikke engang lagt den på snuten før hun prøvde å sluke den... :roll:

Jeg ville lært ikke-rør kommandoen :wink: Hvis du ikke har lært den allerede da.. Det lærte jeg inn ved å holde en godbit foran Sico, og med en gang han prøvde å spise den, fjernet jeg hånden helt.. Det fortsatte jeg med til han forstod at det ikke hjalp å stikke snuten fram.. Etterhert la jeg på "ikke-rør" kommandoen.. Og når hunden ikke prøvde å ta godbiten, sa jeg "versegod" og ga han godbiten...

Så.. Om du har lært det inn kan du bare si : ikke rør, og så prøve å legge den på snuten.. Og det samme gjelder som før; om hunden prøver å ta den, fjerner du den.. :x Til slutt vil han nok sitte rolig og vente på et "versegod"

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en ting til.. Kanskje det går bedre om du starter med å trene på at hun skal ha godbiten på poten eller noe.. (når hun ligger da, selvfølgelig) :wink:

Vet ikke om det har noe å si, men kan tenke meg at det blir litt bedre å lære inn godbit-på-snuten etter det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærte du inn det? Da jeg prøvde med Tjorven kastet hun på hodet og skulle få tak i den, fikk ikke engang lagt den på snuten før hun prøvde å sluke den... :roll:

Jeg begynte med å lære han at at ikke han fikk ta go'biten før jeg sa værsegod.

Så la jeg den på labben hans, da tok han det ikke før jeg sa versegod.

Når han hadde lært seg det begynte jeg med å legge det på nesa hans.

Jeg holdt hode hans å la go'biten på nesa , så sa jeg værsegod, å lot han får det...

Etterhvert trang jeg ikke holde hode stille lenger, nå sitter han helt stille å venter på ordet: væsregod. :D

Han er sååå søt når han venter på å få lov å ta å spise den :D

Noen ganger så tuller han litt, men vi øver litt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...