Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhosten som herjer


Recommended Posts

Jeg har snakket med Tonje som mistet de to GD-jentene sine til kennelhoste.

Selv var jeg skeptisk på om jeg våget å dra til NKK Bø i helgen, jeg vet om flere som er det, og jeg vet om folk som er redde for sine egne hunder, som også har kennelhoste. Jeg fikk tillatelse til å legge ut hvordan hun opplevde det, og hva som skjedde med hundene hennes.

Det begynte med vanlig kennelhoste på begge to...grei form og litt hosting...etter et par dager slutta de å spise og drikke, ble liggende rett ut...tung og anstrengt pust, slever mye, høy feber osv...Da hadde vi allerede vært hos dyrlegen med begge...væskebehandling og greier på begge to...de fikk feber nedsettende begge to, men feberen steg uansett... ingenting hjalp... dyrlegens kommentar var "de SKAL få slippe."

Diagnosen var kennelhoste, videreutvikling til lungebetennelse som så hadde florert og gått over i blodet og ført til blodforgiftning og deretter organsvikt hvor spesielt lunger og nyrer ble angrepet. Dette gikk over 4 dager, og blodforgiftningen ødela organene så raskt at dyrlegen mente det ikke var særlig sjanse for å redde de uansett.

Siden begge var begynt på antibiotika mente veterinæren, desverre, at en obduksjon ikke ville gi så mye svar...

Veit om flere GD'er som er dårlige, men foreløpig er bare den ene innlagt for intensiv behandling med væske og antibiotika...

Det jeg ikke skjønner, er om det er en grusom "tilfeldighet" som gjorde at dette skjedde med begge hundene, om det er en såpass hissig (og dødelig) kennelhoste, eller om de har fått et virus i tillegg til kennelhosten. Det er vanskelig å si, men kanskje folk kan lufte tankene sine her. Jeg spurte forøvrig Tonje om dette også. Hun visste ikke, så hun kunne ikke svare direkte på dette, men hun sa:

Er mange som er alvorlig syke, så om det er tilfeldig vet jeg vel ikke.... Men ting skjer innmari fort...fra å være i okej form til ligge rett ut uten å røre seg på under et døgn...

Liita var i normal form, spiste og drakk som vanlig søndag kveld...men hosta litt...mandag kveld var hun helt slått ut...

Dette er dessverre hva som skjedde med Tonje og hennes hunder, og så håper vi med alt vi har, at det samme ikke skjer med noen andre! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Veldig trist :ahappy:

Men jeg skulle ønske noen snart dyrket fram en ordentlig prøve slik at man fikk kontroll på om dette er ett virus eller bakteriell. Om det går så fort med kennelhosten nå så er det ikke mer som skal gå gale enn feil type antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag snakket jeg med en veterinær om saken, som mente at kennelhoste i seg selv ikke er dødelig, men kan føre til komplikasjoner, og det kan en sjelden gang bety døden.

Det finnes også andre virus under kennelhosten, som ikke finne si vaksinen ble jeg da fortalt.

Ellers har jeg googlet meg frem til at det mest forebyggende man kan gjøre for hundens del (utenom ikke å la den hilse osv) er å styrke immunforsvaret. Bl.a. kan solhatt brukes og diverse andre (link)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, utrolig trist å miste to hunder på en gang på den måten. Ikke godt å si hvorfor viruset virker så aggressivt. Har kun hatt kennelhoste på mine hunder en gang, og da bare litt lett hoste. Men passer på å vaksinere dem selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, utrolig trist å miste to hunder på en gang på den måten. Ikke godt å si hvorfor viruset virker så aggressivt. Har kun hatt kennelhoste på mine hunder en gang, og da bare litt lett hoste. Men passer på å vaksinere dem selvfølgelig.

Det er jo slik at kennelhosten utvikler seg til luftveisinfeksjon, som i dette tilfellet også hadde gått videre til blodforgiftning.

Etter hva jeg har forstått er det altså slik at luftveisinfeksjon er en mulig komplikasjon som man selvfølgelig ønsker å unngå.

Dette kan jo sammenlignes med oss mennesker, som får bakterielle infeksjoner på toppen av influensa, som f.eks. bihullbetennelse. Det er jo ikke dermed sagt at influensaen ga bihullbetennelsen, men denne er et resultat av at man har influensa og dermed er mer utstatt.

At hunden fra luftveisinfeksjon utvikler blodforgiftning er jo ikke svært vanlig akkurat, men kan selvfølgelig forekomme.

Jeg fikk også med meg et informasjonsark fra dyrlegen, der det står at "det som er viktigst ved undersøkelsen (for å stille diagnose) er å utelukke komplikasjoner". Altså ville jeg nok vurdert en tur til veterinær uansett om hunden "bare" har kennelhoste, etter å ha hørt om slike tilfeller som dette.

Og ellers holdt et godt øye med hunden og evt. forandringer i allmenntilstanden og dermed være rask å komme meg til veterinær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte akkurat på det samme, om dette var en ekstra ille versjon som var i gang.. Det er uansett ekstremt tragiskt for Tonje og jeg skjønner godt at andre som har syke hunder, blir ekstra redde.

Jeg har aldri hatt hoste på mine hunder. Tror jeg hadde frika ut hvis de plutselig skulle begynne å hoste. (vet hvordan det høres ut, og det er jo ikke en pen lyd)

Det går jo mye influensa blant folk nå for tiden, og noen blir jo hardere rammet enn andre, og i værste tilfeller dør de av det. Så det gjelder vel dyr også. Man blir ekstra utsatt på store utstillinger, så tror jeg hadde blitt litt betenkt med å dra hvis man hørte om at det florerte mye drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo mye influensa blant folk nå for tiden, og noen blir jo hardere rammet enn andre, og i værste tilfeller dør de av det. Så det gjelder vel dyr også.

Dør man av influensa? Eller komplikasjoner fra det? Evt. tilleggsinfeksjoner?

Og etter hva jeg husker fra svineinfluensa, ble det bare streng krav til hygiene, men man holdt seg ikke inne av den grunn.

Utstilling er dog en annen situasjon, og kan vel mer sammenlignes med å gå på kjøpesenteret f.eks. Men igjen, man tar forhåndsregler, som ikke hilse på fremmede hunder, eller drikke av andres vann og lignende.

Sjansen for at man får så dødelige komplikasjoner på hunden sin er svært liten. Og det er jo også en sjanse for at man blir påkjørt eller lignende.

Man kan ikke gå rundt i en boble av plast hele livet :ahappy:

Utrolig trist for de som faktisk har mistet hunder (som søster GD) og de som har alvorlige syke hunder. Men dette tilhører fremdeles mindretallet, selvom det føltes som om det er flere når man hører om så fryktelig mange tilfeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dør man av influensa? Eller komplikasjoner fra det? Evt. tilleggsinfeksjoner?

Ja de sier jo det. Om det er komplikasjoner, dårlig helse ellers osv osv er det jo meget sannsynlig at det er. Men det begynner gjerne med en influensa, og så går det gradvis nedover.

Ja det er sjeldent at det skjer, men man kan jo føle på det alikevel. Jeg syntes det var ekkelt å gå i de største folkemengdene da svineinfluensaen herjet som værst. Men jeg overdrev ikke og ble sittende inne. Men tankene var der. Man blir bare mer påpasselig med hygienen. Det ville man nok sikkert tenkt hvis man dro på stor utstilling og man viste det var mye som gikk fra før. Det føles jo ekstra ekkelt når noen "man kjenner" opplever slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kennelhoste kan føre til lungebetennelse er 'normalt' og det er derfor man skal holde hunden i ro og følge godt med på allmenntilstanden. Så jeg lurer også på om dette var maksimal uflaks men 'vanlig' kennelhoste, eller om det er en verre form for kennelhoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet selv en hund i desember av samme årsak. Min veterinær hadde også behandlet flere andre, og jeg mener han sa at det var et par til som ikke hadde klart seg (det var akkurat det jeg ikke ville høre...).

Tassa gikk med Extra hele tiden, og Link deler av tiden. Ingen av de andre to ble syke (heldigvis!). Jeg har jobbet på hundepensjonat i mange år, men har aldri sett lignende... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også denne virker ekstra ille og rammer ekstra mange. 8 av 10 hunder i vår treningsgruppe har hatt eller har kennelhoste. På stevnet i Moelv for et par uker siden var det så stort frafall at det ble veldig vanskelig med startrutiner. På et løp var jeg nummer 19, men 10 forran meg hadde frafall grunnet kennelhoste. Håper denne tørnen er forbi snart og alle kan slappe av litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sjeldent at det skjer, men man kan jo føle på det alikevel. Jeg syntes det var ekkelt å gå i de største folkemengdene da svineinfluensaen herjet som værst. Men jeg overdrev ikke og ble sittende inne. Men tankene var der. Man blir bare mer påpasselig med hygienen. Det ville man nok sikkert tenkt hvis man dro på stor utstilling og man viste det var mye som gikk fra før. Det føles jo ekstra ekkelt når noen "man kjenner" opplever slikt.

Helt enig, altså selv ser jeg ikke problemet i å dra til Bø. Men selvfølgelig tenke ekstra godt over smittefaren og ikke la hunden hilse på andre, og drikke av andre vannskåler.

Tassa gikk med Extra hele tiden, og Link deler av tiden. Ingen av de andre to ble syke (heldigvis!). Jeg har jobbet på hundepensjonat i mange år, men har aldri sett lignende... :ahappy:

Ble litt tilfeldig quote av deg, men gjelder forøvrig også labbis sitt innlegg og alle som mistenker en verre kennelhoste.

Ifølge veterinæren jeg snakket med, så var ikke denne kennelhosten noe verre enn andre. Og hun mente da at dette med GD'ene trolig var maks uflaks.

Det blir annerledes når det skjer så "nære" fordi da konsentrerer man seg om alle hundene som er alvorlige syke, og også de som har dødd. Hva med alle de som har kennelhoste som har klart seg fint?

Kanskje det rett og slett har vært for mye uforsiktighet i år, og at flere hunder har fått kennelhoste? Eller flere man selv kjenner.. litt vanskelig å si noe om dette uten konkrete statistikk fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å si hva dette er. Om det er kennelhoste som er verre enn tidligere, om det er noe annet, eller om det bare er ren uflaks?!

Jeg har selv hatt en hund det kunne gått like ille med, men der vet jeg i grunn hvorfor. Der startet det som vanlig kennelhoste, med minimal hosting (kun når bikkja trakk litt i båndet). Litt uvitende ble han sluppet ut i kulda for en halvtimes tid (hvor han løp og herjet han som alltid) mens jeg ikke var hjemme.

Det tok ikke mange timene før han lå rett ut, ikke noe krefter til det ene eller andre - og da snakker vi om en spinnvill og hyper bc. Hadde ikke vi ringt vet'n ganske fort da, tror jeg ikke bikkja hadde overlevd. Bikkja hadde 42 i feber! Rett inn på veterinærvakta og få febernedsettende og antibiotika. Det hadde utviklet seg til lungebetennelse på utrolig kort tid.

Så det skal ikke så "mye" til for at det utvikler seg til noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nurk fikk kennelhoste etter Flateby, han er ferdig med 10-dagers antibiotika i dag.

Nå var hans sykdomsforløp helt annerledes enn GD-ene sitt, han hostet en uke, men viste bedring utover i uken. Når almenntilstanden allikevel ikke var vesentlig bedre, og hosten økte på igjen ble det veterinærbesøk, hvor det ble konstatert halsbetennelse uten spredning til lungene. *phuh*

Han hadde et "langsomt" sykdomsforløp sammenlignet med GD-ene, hvor det virker som kennelhosten bare "overmannet" immunsystemet i løpet av veldig kort tid... så innmari tragisk... :ahappy:

Nå var Nurk også nylig vaksinert, i desember, men det jeg synes er litt merkelig er at da han IKKE var nyvaksinert i fjor fikk han ikke kennelhoste, selv om mange andre fikk det...

Året før derimot, da han igjen var nyvaksinert fikk han det, men da i mye lettere grad, uten infeksjon....

Når jeg hører slike historier som denne er jeg bare sjeleglad for at det ikke har rammet oss - *bank - bank - bank* og; min største medfølelse til de som opplevde et slikt tap. :cheer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhosten i seg selv dreper vel ikke, men tilleggssykdommene som oppstår. Det som bekymrer meg er at lungebetennelsen er så sterk at antibiotika ikke klarer å dempe den før det går over i blodforgiftning og organsvikt! For viruset lever jo sitt eget liv uavhengig av antibiotikaen, det er bakteriene som får innpass ved svekket immunforsvar man må få has på. Derfor synes jeg det er ille at vet ikke vil sende inn dyra til obduksjon, kanskje det er en ny superbakterie på gang, og ikke en verre kennelhoste? Når det går så langt som sepsis og organsvikt vil det være mer enn nok bakterier igjen å analysere til tross for antibiotokabruken. Og så innmari FORT de utvikler seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

urk. Synes denne kennelhosta er svært så utrivelig. Fikk den des 2009- og hundene var plaget med den en stund etter det. Siden har vi ikke hatt det. Men nesten så en vurderer å slutte med organiserte hundeaktiviteter jo. er det ikke kennelhoste, så er det blodlus, pelslus, smittsom diare og oppkast... De hundene må gjennom mye for at vi hundefolk skal gå konkurranser, kjøre løp eller stille ut gitt.. da jeg for mange år siden bare hadde en "familiehund", var denne jo aldri syk. Men nå, når vi er aktive i miljøet så har vi hatt tilfeller av alle de nevnte sykdommene/plagene i løpet av litt over ett år. ikke så moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhosten i seg selv dreper vel ikke, men tilleggssykdommene som oppstår. Det som bekymrer meg er at lungebetennelsen er så sterk at antibiotika ikke klarer å dempe den før det går over i blodforgiftning og organsvikt! For viruset lever jo sitt eget liv uavhengig av antibiotikaen, det er bakteriene som får innpass ved svekket immunforsvar man må få has på. Derfor synes jeg det er ille at vet ikke vil sende inn dyra til obduksjon, kanskje det er en ny superbakterie på gang, og ikke en verre kennelhoste? Når det går så langt som sepsis og organsvikt vil det være mer enn nok bakterier igjen å analysere til tross for antibiotokabruken. Og så innmari FORT de utvikler seg..

Som labbis skrev, hvis ikke NVH har midler til å undersøke evt. resultater etter en obduksjon for å utvikle ny vaksine så er det liten vits i å obdusere... synd men sant... :ahappy:

Edit: Utdypet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhosten i seg selv dreper vel ikke, men tilleggssykdommene som oppstår. Det som bekymrer meg er at lungebetennelsen er så sterk at antibiotika ikke klarer å dempe den før det går over i blodforgiftning og organsvikt! For viruset lever jo sitt eget liv uavhengig av antibiotikaen, det er bakteriene som får innpass ved svekket immunforsvar man må få has på. Derfor synes jeg det er ille at vet ikke vil sende inn dyra til obduksjon, kanskje det er en ny superbakterie på gang, og ikke en verre kennelhoste? Når det går så langt som sepsis og organsvikt vil det være mer enn nok bakterier igjen å analysere til tross for antibiotokabruken. Og så innmari FORT de utvikler seg..

:cheer:

Det er akkurat dette jeg tenker også. Kanskje er det en speisiell type som trenger en mye kraftige antibiotika. Når mennesker kommer inn på sykehus med lignene sykdommer så starter man på en bredspektret antibiotika samtidig som man dyrker prøver for å finne ut akkurat hvilken type denne skal ha.

Hva som det er en form for MRSA eller NDM-1 :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som labbis skrev, hvis ikke NVH har midler til å undersøke evt. resultater etter en obduksjon for å utvikle ny vaksine så er det liten vits i å obdusere... synd men sant... :ahappy:

Edit: Utdypet mer.

Jeg synes det er mye vits, for da kan man være mer obs på BAKTERIEN og derved bruke rett antibiotika. Vaksinen er "god nok" som den er om det er en ny/farligere bakterie som er årsaken til dødsfallene. Men man får ikke vite dette om ikke hunder obduseres, så da blir det jo bare spekulasjoner, istedenfor kalde fakta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Casper hatt kennelhoste siden søndag, og har blitt mye bedre. Han gikk på pensilin fra før av, og har nå fått 10 nye dager pga. kennelhosten. Han har spist, drukket, kost, løpt rundt i hagen og vært som normal, bortsett fra host, snufs og surkl. Men mye bedre, og bare litt harking innimellom. Det har jo gått 6 dager snart, så da burde han jo vært dårligere, ikke bedre om han hadde denne farlige varianten?

Jeg er så redd, jeg har en link mellom de døde og Casper nemlig. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Casper hatt kennelhoste siden søndag, og har blitt mye bedre. Han gikk på pensilin fra før av, og har nå fått 10 nye dager pga. kennelhosten. Han har spist, drukket, kost, løpt rundt i hagen og vært som normal, bortsett fra host, snufs og surkl. Men mye bedre, og bare litt harking innimellom. Det har jo gått 6 dager snart, så da burde han jo vært dårligere, ikke bedre om han hadde denne farlige varianten?

Jeg er så redd, jeg har en link mellom de døde og Casper nemlig. :ahappy:

Men han skal jo ikke løpe rundt i hagen om han har kennelhoste!? Da skal han jo holdes helt i ro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye vits, for da kan man være mer obs på BAKTERIEN og derved bruke rett antibiotika. Vaksinen er "god nok" som den er om det er en ny/farligere bakterie som er årsaken til dødsfallene. Men man får ikke vite dette om ikke hunder obduseres, så da blir det jo bare spekulasjoner, istedenfor kalde fakta..

Jeg synes også det er mye vits, bare så det er sagt - men jeg er ikke NVH liksom.. :heart:

Men er det ikke slik at når hunden har en kraftig infeksjon og faktisk er i livsfare så foreskriver veterinæren antibiotika som skal slå tilbake det meste av infeksjoner? Blir utfallet et spørsmål om hvor langt infeksjonen har kommet/hvor infeksjonen har pågått? Usj, tenker på de hundene som aldri viser at de er syke før de er skikkelig syke...

Når jeg tenker etter :cheer: har jeg jo hørt om hunder som har dødd av bakterielle infeksjoner på indre organer uten at det startet med kennelhoste.

Hva gjelder om vaksinen er "god nok" så kan virus mutere. Hvorvidt vaksinen er "oppdatert" i forhold til evt. nye mutasjoner vet jeg ikke, men jeg forsto ut fra et tidligere innlegg at NVH ikke hadde midler til å utvikle ny vaksine. Misforstå meg riktig hvis jeg tar feil..

Jeg hørte forleden om en ny måte å vaksinere mot kennelhoste på, at et middel sprayes i nesa på hunden - noen som vet noe om dette? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...