Gå til innhold
Hundesonen.no

`Gammeldags` Border Collie?


Nikitaf

Recommended Posts

Jeg har da fått meg ny Border collie valp . Han er 3 mnd nå:ahappy:

Så var hos dyrlegen i dag for en liten skjekk.

Så mente dyrlegen at jeg hadde en `Gammeldags` Border collie, Siden han var VELDIG stor og Veldig langpels. Det var visst ikke så mange av dem lengre. Så mente hun også han kom til å veie rundt 28 kg som voksen, det var visst veldig få Border collier som gjorde :wub:

Gammeldags Border collie? Hva er forskjellen egentlig på den gamle og den idag?

Som jeg har sett , eneste er at den `gamledagse` kanskje har litt mer pels og er litt større??

Bilde av Lukas gutten min:D

DSC05476.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh .. For en vakker hund^^ :ahappy: .

Gammeldags border collie er liksom border collier som stod mye på gårder i før i tiden. De hadde ofte mye pels som du sier. Og kanskje ikke så mye instinkter som de nyeste importerte bordisene, som ofte er tyne og smale..

Vell.. Tror det er det de mener med gammeldags bordis i alle fall. Lykke til med valpen!!

Hva tenker du å bruke den til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som deg, at de "gammeldagse" har mer pels og er litt større ja. Det kom en på klinikken en dag. Han var SKIKKELIG fårehund liksom, ren border collie, men så mye pels og så stor da gitt! Robust pels og store poter.

Fant to bilder, de viser ikke den STORE forskjellen men en liten antydning... :ahappy:

Den "nyere" typen

Dog%20Photography_Border%20Collie%202.jpg

Den "gamle" typen.. Grovere..

Border_Collie-world-best-dog.jpg

Bildene er bare for å vise litt hva jeg tenker på... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdamTelfer.jpg

mm kjempetung og masse pels på seg de gamle typene... Ja, det er de "små" som sitter og ligger ved førers side

LukePascoHeatherJean.jpg

Selv i USA var de jo kjempetung og med masse pels...

LineupOfTrialists%26Dogs.jpg

Ferdig med å være sarkastisk nå. Men lurt å vite hva man skal se etter og også kanskje vite litt om hva man snakker om? BC'n har ikke noen gammeldags type, det er den du ser pr i dag. Ja, du ser mange av de tynne, men du ser også mange av de tyngre typene:

Kopiavaazizcodrive1.jpg

Og jeg mener å huske at fasongen også har noe med å gjøre hvilket terreng de ble brukt i. Så det er vanskelig å si noe om gammel eller ny.

Så sorry Nikita, du har nok ikke noen bc i særstilling :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh .. For en vakker hund^^ :ahappy: .

Gammeldags border collie er liksom border collier som stod mye på gårder i før i tiden. De hadde ofte mye pels som du sier. Og kanskje ikke så mye instinkter som de nyeste importerte bordisene, som ofte er tyne og smale..

Vell.. Tror det er det de mener med gammeldags bordis i alle fall. Lykke til med valpen!

Hva tenker du å bruke den til =)

Takktakk:)

Ja, da blir sikkert Lukas Stor :wub: hehe..

Vi tenkte å trene agility og Lydighet:) kanskje prøve gjeting også ( Men det blir bare for gøy)

Siden foreldrene hans er veldig gode gjeterhunder :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdamTelfer.jpg

mm kjempetung og masse pels på seg de gamle typene... Ja, det er de "små" som sitter og ligger ved førers side

LukePascoHeatherJean.jpg

Selv i USA var de jo kjempetung og med masse pels...

LineupOfTrialists%26Dogs.jpg

Ferdig med å være sarkastisk nå. Men lurt å vite hva man skal se etter og også kanskje vite litt om hva man snakker om? BC'n har ikke noen gammeldags type, det er den du ser pr i dag. Ja, du ser mange av de tynne, men du ser også mange av de tyngre typene:

Kopiavaazizcodrive1.jpg

Og jeg mener å huske at fasongen også har noe med å gjøre hvilket terreng de ble brukt i. Så det er vanskelig å si noe om gammel eller ny.

Så sorry Nikita, du har nok ikke noen bc i særstilling :ahappy:

ja. Var bare veterinæren som sa det. Så da stoler jeg selfølgelig på hva hun sier :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "gamle" typen du viser er en utstillingsbc da :ahappy:

Joda, men nå sa jeg ikke at det var representativt for den typiske "gamle" BC, sånn at det var fakta liksom.. :wub: Bare et illustrativt bilde for å vise en "liten" BC vs en "stor og kraftig en.." (henviser til pelsen og at den ser kraftigere ut...) Den er sikkert badet og børstet som fy, men alikevel XD

Men det kommer vel også an hvor den jobber hen ja.. Den vi fikk inn på klinikken bodde omtrent i fjøset og gikk rundt i søle osv, så pelsen har nok fått en del "påkjenninger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden BC aldri har vært avlet etter utseende, har de vært helt uforandret i utseende i alle år. Dvs at det alltid har vært alle former, fasonger og pelslengder :aww: "Alle" bordere kommer fra gårder og er "skikkelige gjeterhunder". Om ikke akkurat foreldrene er det, så skal du maks gå 1-2 generasjoner tilbake for å se at alle forfedrene er gjeterhunder - i alle former og fasonger.

BC er normalt ca. 46-58 cm høy og veier 13-25 kg. Altså ganske stor spredning! 28kg hørtes veldig mye ut og er helt klart et ytterpunkt, så vi får håpe veterinæren din ikke er raseekspert :wub:

Det er noen unntak idag, nemlig noen show-bordere er veldig tunge med masse pels. Så de med tung bygning og mest pels idag, er vel de som kan kalles for "ny" type BC.

Med grattis med NYDELIG valp! Han så skikkelig hærlig ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-2080-0-14651400-1296594735_thumb.jp

Dette er min bc, han er ganske spinkel sett forfra. Alikevell så er han 58 cm høy og veier 26 kg :ahappy: Og han skiller seg ikke spesielt ut blandt andre bc-hanner når det gjelder størrelse. Ellers så er det som bcAmira skriver at bc kommer i alle størrelses- og pelsvarianter. Valpen jeg har nå er også en type som er kraftig og kompakt, men alikvell så tviler jeg på at han vil skille seg stort ut når han blir voksen :wub:

Edit: Hvor mye veier din på 3 mnd nå da? Høyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror helt enkelt att veterinären inte hade så himla bra koll på border collie. Jag tror också att du ska ta storleksangivelsen med en nypa salt. En del valpar är väldigt stora, men blir inte alls så stora som vuxna. Vill du veta ungefär hur stor din valp blir är det nog klokare att titta på föräldrarnas storlek än att titta på hur stor valpen är vid 3 månader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-2080-0-14651400-1296594735_thumb.jp

Dette er min bc, han er ganske spinkel sett forfra. Alikevell så er han 58 cm høy og veier 26 kg :lol: Og han skiller seg ikke spesielt ut blandt andre bc-hanner når det gjelder størrelse. Ellers så er det som bcAmira skriver at bc kommer i alle størrelses- og pelsvarianter. Valpen jeg har nå er også en type som er kraftig og kompakt, men alikvell så tviler jeg på at han vil skille seg stort ut når han blir voksen :D

Edit: Hvor mye veier din på 3 mnd nå da? Høyde?

Okei, nei bare lurte egentlig på hva det betydde at han var en gammeldags B.c.

Men masse forskjellige meninger :D hehe

Nå veide han 12.30 kg:) Har ikke fått målt han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Snakket med en som drev med Border Collie og gjeting angående hvor stor blir BC han svarte kjekt. Det er like normalt at den er 15 som den er 30 kg. Altså stort sprang i størrelse på dem og ja jeg kan godt tenke meg at det er forskjell på pels og størrelse for dem tenkte jo kunn på bruken og da BC ble "skapt" så reiste ikke folk milesvis for å parre da tok de det nærmeste som var brukendes. det som er mer spennende er jo å se hvor like dem er nå ut fra de gamle bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nei bare lurte egentlig på hva det betydde at han var en gammeldags B.c.

Men masse forskjellige meninger :lol: hehe

Nå veide han 12.30 kg:) Har ikke fått målt han

Valpen jeg har nå veide 11 kg når han var 3 mnd og var da ca 40 cm høy :D

Grattis med valpen forresten, bc er en flott rase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nirm sitt kull er størrelsesvariasjonene helt enorme. Fra Nirm på sine ca 60 cm, til minstejenta som jeg trur havna på rundt 45 cm. Nirm var blandt de minste i kullet, mens den største var ene tispa som stoppa på ca 47 cm og ikke spesielt mange kilo. Så størrelsen som liten trenger ikke å si så mye om hvordan de ender opp som voksne. Men Nirm har jo lagt nesten alle sine cm i beina da. :lol:

Veterinærer har nok ikke spesielt god rasekunnskap, så sant de ikke er genuine hundemennesker selv (noe ikke alle er, enkelte er til og med redd hunder). De er best på å skjære i dyr, stikke sprøyter og stille fysiske diagnoser. Vetten som gjennomgikk Vida fysisk før jeg kjøpte henne, trudde det var en blandingshund, for så rolige schäferhunder hadde hun ikke vært borti før. Og jeg synes da ikke Vida er såååå utypisk schäferhund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...