Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gir dere V&H?


Anette

Recommended Posts

Gav du hele kyllingen, ingenting til deg? Da ble det for mye protein og for lite fett/ben, derfor gikk det bedre med den. Om man skjærer av begge filetene til menneskemat, er det perfekt balansert hundemat det som blir igjen, inkl skinnet! Men som sagt, de kan jo ikke leve på bare kylling.. Hva om du selv koker ris og gir med vomma? Jeg ville brukt upolert ris. Om vannet er skikkelig rent av holder det ca en uke i kjøleskap i tett boks. Det er den kvikkeste fiksen jeg får til :)

Jeg gav V&H Kylling. Det var kun 10 pølser så det var vel knapt 10-14 dager hun gikk på det. Men jeg husker at hun ikke hadde noen problemer da.

Men det kan hun ikke leve på alene... så da er jeg like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Ja jeg har sett den pølsen, men ser ikke den hos produsent lengre.

Sist prøvde jeg to uker før jeg begynnte med kruskali, etter en uke på det igjen så sluttet jeg å gi V&H alene. Da fikk hun 50/50 tørrför, da sklir det fint igjennom. Jeg tror muligens Blaze havner under "alltid slite med ren V&H."

Alternative er 50/50 med henne, og det er nå ikke der "værste" som kan skje, men syns det er vanskeligere å beregne mengde, håpte noen hadde en quick fix til meg *ler*

Jeg gav henne en periode for mange år siden kylling pga en kjøpsfeil, og kan ikke huske at hun ble så hard i magen av den. Men det begynner bli noen år siden :)

Amiga blir også så hard at jeg noenganger må hjelpe henne med å løsne ting. Men hun har ikke holdt noen hylekonsert, hun går fortsatt på valp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga blir også så hard at jeg noenganger må hjelpe henne med å løsne ting. Men hun har ikke holdt noen hylekonsert, hun går fortsatt på valp da.

Blaze har virkelig vondt og kaster seg rundt. Hun hylte faktisk mindre når hun hadde en tykk metalltråd stående igjennom poten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze har virkelig vondt og kaster seg rundt. Hun hylte faktisk mindre når hun hadde en tykk metalltråd stående igjennom poten.

oi oi såpass ja :)

Amiga bare ser litt på oss, trykker trykker og vandrer rundt i en halv evighet og trykker og trykker. Noen ganger piper hun litt. Et par ganger har thorstien og jeg måtte hjelpe henne når hun ikke klarte å få det helt ut. Prøvde med havregryn og ris men det fungerte ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje har jeg ikke prøvd, og jeg ser levende for meg at jeg kommer til å glemme kokt ris :)

Får prøve igjen og evt begynne med kli fra første dag og se om det gjør noen forsjell. Men først må jeg få meg hundefryser :(

:) Nei det går helt sikkert fint.

Som allerde nevnt, kok opp en porsjon å ha stående i kjøleskapet så er det lettvindt.

Jeg koker risen i mer vann enn det står på pakken, tillegg lar jeg den få 5 min ekstra koketid. Da blir den enda lettere å forrdøye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte storfevom til Akita her om dagen. Akita elsker det, meg eg hater det!

Skal det virkelig stanke så jæ#%&lig???

Jupp, ren vom lukter ille! Jeg gir det ikke til min, de får gjerne vom fra vilt, men ikke fra tamdyr.

JeanetteH Hva om du gir V&H kylling annenhver dag el, kanskje det hjelper Blaze? Ev gi kruskakli fra dag en, men mer enn du gav før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er fullkost. Hun kan tilsette selolje el selvsagt, men det er fortsatt bare en eneste proteinkilde, og slett ikke sunt over tid.

Tror jeg behøver teskje jeg, huff.

Du mener det ikke er sunt over tid fordi det protein bare fra kylling? Har seloljen noe med det å gjøre?

I en periode, som faktisk ble til rundt ca 2 ++ år tror jeg, ville mine ikke ha hverken 25 (den vil de fremdeles ikke ha) eller 33 (den spiser de nå) så da fikk de kylling som hovedfòr. Tilsetter jeg noe som helst slag av fisk eller fiskeolje forblir maten urørt, de kan virkelig ikke fordra fisk. Har aldri merket noe "problemer" av noe slag, de har hele veien vært aktive løpshunder med høy ytelse og gode resultater. Men de har i tillegg også fått alt mulig annet "rart" når jeg har fått kloa i billig/tilbud, type nakkekoteletter, ribbe, elg som jegerne ikke ville ha, lam/sau for fårikål etc etc.

Mener ikke bestride noe her altså, jeg er så absolutt ingen guru på dette, og lærdom kan man vel aldri få nok av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg behøver teskje jeg, huff.

Du mener det ikke er sunt over tid fordi det protein bare fra kylling? Har seloljen noe med det å gjøre?

I en periode, som faktisk ble til rundt ca 2 ++ år tror jeg, ville mine ikke ha hverken 25 (den vil de fremdeles ikke ha) eller 33 (den spiser de nå) så da fikk de kylling som hovedfòr. Tilsetter jeg noe som helst slag av fisk eller fiskeolje forblir maten urørt, de kan virkelig ikke fordra fisk. Har aldri merket noe "problemer" av noe slag, de har hele veien vært aktive løpshunder med høy ytelse og gode resultater. Men de har i tillegg også fått alt mulig annet "rart" når jeg har fått kloa i billig/tilbud, type nakkekoteletter, ribbe, elg som jegerne ikke ville ha, lam/sau for fårikål etc etc.

Mener ikke bestride noe her altså, jeg er så absolutt ingen guru på dette, og lærdom kan man vel aldri få nok av ;)

Ja, det er usunt med bare et protein over lengre tid. Som jeg uthevet, dine fikk andre proteiner også :P Selolje el for omegasyren, som kylling omtrent mangler helt. Ikke alle hunder er så avhengige av omega, ser Valpis berges fint uten, mens Gubben flasset som fy uten, til tross for at han var skikkelig allergisk mot fisk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er usunt med bare et protein over lengre tid. Som jeg uthevet, dine fikk andre proteiner også ;) Selolje el for omegasyren, som kylling omtrent mangler helt. Ikke alle hunder er så avhengige av omega, ser Valpis berges fint uten, mens Gubben flasset som fy uten, til tross for at han var skikkelig allergisk mot fisk :ahappy:

Og hva tilsier "lengre tid" egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gi valpefôret hele livet til hunden om man vil, det har bare et litt høyere proteinnivå/lavere fettnivå enn de andre typene. Så det er f.eks et fint "lettfôr" om man vil slanke hunden sin.

;) å jeg som har vært sååå sur for at ikke det er en som er Light til eldste mann som legger kjempefort på seg :ahappy:

må på butikken å hamstre mange i morgen da..

Elles har jeg gitt det tint med varmt vann oppå tørr foret... Har fryst det i porsjoner..

Hundene må vaskes¨å tørkes etterpå så ikke sofaen blir klint med mat rester (de tørker seg selv da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva tilsier "lengre tid" egentlig?

Som eneste kilde resten av livet til Blaze, f.eks? Eller mer enn 2 mndr i mine øyne, da man bør ha et balansert kosthold over 28 dager, og to sånne perioder er nok til at det kan bli ubalanse/bivirkninger. For de med ingen andre valg må gjøre det man må..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eneste kilde resten av livet til Blaze, f.eks? Eller mer enn 2 mndr i mine øyne, da man bør ha et balansert kosthold over 28 dager, og to sånne perioder er nok til at det kan bli ubalanse/bivirkninger. For de med ingen andre valg må gjøre det man må..

Du får fortelle det til dyra mine. :ahappy: De har hatt det som hovednæring i 3.5 år. Ingen bivirkninger overhode, og Nirm har tross alt tatt en del prøver gjennom disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fortelle det til dyra mine. :ahappy: De har hatt det som hovednæring i 3.5 år. Ingen bivirkninger overhode, og Nirm har tross alt tatt en del prøver gjennom disse årene.

Som sagt: kan. Jeg vet om hunder som har blitt feilernært på etpar mndr med kun en proteinkilde. Hvem har rettest? Om man kan variere, bør man det. Nå vet jeg jo at Nirm ikke kan det, og da gjør du det du må!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som går over fra tørt til rått, så er det vanlig at hunden virker sulten og misfornøyd en stund, da magesekken er stor pga svellinga av tørrfôret. Etter en stund krymper magesekken (tilpasser seg rått) og mange opplever at hunden faktisk er mettere/mer fornøyd etter måltider, i forhold til på tørt.

Når mine fikk 50:50 med tørrfôr og v&h var de alltid såååå mette og fornøyde etter middagen. Selv om det (volummessig) var lite mat de fikk.

Tror fremdeles variasjon er tingen, jeg.

Ikke blindt servere samme maten hver eneste dag hele livet til hunden - så går det nok greit, skal man se!

Moxy får nå kun v&h - variasjon mellom valpefor og nr 33 (tror jeg). Hun får nok ca 150 gr om dagen, men blir kjapt slankere nå enn når hun fikk kun tørrfôr (og det er bra!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fremdeles variasjon er tingen, jeg.

Ikke blindt servere samme maten hver eneste dag hele livet til hunden - så går det nok greit, skal man se!

Helt enig med deg. Tom pandaen spiser forskjellige bambusarter, og tar seg en kjøttbit om det får tak i det, samme med koalaen, den spiser bare eukalyptus, men fra forskjellige arter. Selv om variasjonene er små, så ER de der.

Se bare hvordan vi jubler når Raksha spiser annet enn nugatti og knekkebrød... Hvorfor skulle det være anderledes for hunden? Jeg mener også at man bør variere på tørrfôret om man kan, forskjellige smaker innen samm merke eller helt forskjellige merker innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna mi på 8 måneder får tint V&H med litt valpetørrfôr blandet inn to ganger om dagen, og en liten skvett med vann så det ikke er helt tørt. Hun liker aller best å få ren V&H, men fordi hun fremdeles er i vekst og har et høyt aktivitetsnivå er det greit med litt ekstra så hun ikke blir for tynn. Noen ganger får hun også litt selolje i for pelsen og vitaminene sin skyld. Og ellers følger vel standard mengde godbiter til valp under trening vil jeg tro. :hmm:

(Nå kom jeg også på at jeg ikke har veiet henne på evigheter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...