Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltester -hvilket, hvordan og hvor ?


giggi

Recommended Posts

Guest Dratini

Om du går inn på denne siden så står det litt om tester og beskrivelse. Ligger for de forskjellige i menyen til venstre.

Husk at FA, K-test og MH er standardiserte og at hunden skal leke med ei "fille" som er 5 cm i diameter, mange mindre hunder har problemer med dette da de rett og slett er for små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på denne siden så står det litt om tester og beskrivelse. Ligger for de forskjellige i menyen til venstre.

Husk at FA, K-test og MH er standardiserte og at hunden skal leke med ei "fille" som er 5 cm i diameter, mange mindre hunder har problemer med dette da de rett og slett er for små.

Men de trenger vel ikke bite over hele filla? På MHen jeg gikk med Supra så hadde de en stoff-fille og den hadde fint en liten hund klart å kampe med. Skulle ønske de heller hadde hatt skinnfille da for Supra dro slik at en fille ble til to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men de trenger vel ikke bite over hele filla? På MHen jeg gikk med Supra så hadde de en stoff-fille og den hadde fint en liten hund klart å kampe med. Skulle ønske de heller hadde hatt skinnfille da for Supra dro slik at en fille ble til to...

Jeg vet ikke når du gikk MH med Supra, men det står i reglene (her, pdf) som ble gyldige fra 01.01.2010 at lekegjenstanden skal være 50 cm lang og ha en diameter på 5 cm. Dette slik at en gjenstand skal være like stor uansett hvor i landet man deltar på beskrivelse.

Ofte er denne lekegjenstanden håndklær som er flettet sammen (evt fleece-pledd), i endene skal det også være skikkelige knuter, slik at beskriverne skal kunne se om hunden griper skikkelig (knutene løfter "bitedelen" opp fra bakken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at FA, K-test og MH er standardiserte og at hunden skal leke med ei "fille" som er 5 cm i diameter, mange mindre hunder har problemer med dette da de rett og slett er for små.

Enn så lenge er vel det bare leka på MH som er standarisert, i reglene for FA står det da vitterligen:

Momentet starter med at føreren velger en gjenstand og begynner leken. Testleder har flere lekegjenstander tilgjengelig. Det viktige er at hunden leker, ikke med hva.

Jeg går ut fra at det er gjeldende regler som ligger på NKK :icon_cry:

Jeg vet ikke når du gikk MH med Supra, men det står i reglene (her, pdf) som ble gyldige fra 01.01.2010 at lekegjenstanden skal være 50 cm lang og ha en diameter på 5 cm. Dette slik at en gjenstand skal være like stor uansett hvor i landet man deltar på beskrivelse.

Supra gikk MH oktober 2009 :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Enn så lenge er vel det bare leka på MH som er standarisert, i reglene for FA står det da vitterligen:

Momentet starter med at føreren velger en gjenstand og begynner leken. Testleder har flere lekegjenstander tilgjengelig. Det viktige er at hunden leker, ikke med hva.

Men det er arrangøren som skal ha gjenstander tilgjengelige (og de fleste arrangørene bruker samme type lekegjenstander for både MH og FA :lol: ). FA er det bare ett år igjen av i nåværende utforming så noen oppgradering/oppdatering av reglene kommer sikkert ikke.

Jeg går ut fra at det er gjeldende regler som ligger på NKK :icon_cry:

Det er de reglene man må forholde seg til, selv om det er mangler i noen av reglene. (bl.a. alder for deltagelse ved MH. Skal være likt som i Sverige, men de har blingset og det står 10 mnd hvor de har 12 mnd i Sverige, samt satt max 10 hunder pr dag). Men siden NKK ikke har rotet seg til med å legge ut de "riktige" reglene, er det de som ligger inne der man må forholde seg til pr. d.d.

Supra gikk MH oktober 2009 :whistle:

Og det var innen reglen kom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er arrangøren som skal ha gjenstander tilgjengelige (og de fleste arrangørene bruker samme type lekegjenstander for både MH og FA :whistle: ). FA er det bare ett år igjen av i nåværende utforming så noen oppgradering/oppdatering av reglene kommer sikkert ikke.

At arrangørene vanligvis bruker samme leker for både MH og FA er vel strengt tatt likegylding, når det i reglementet for FA står at det er det samme hva hunden leker med, så lenge den leker. Da er arrangøren forpliktet til å ha litt av hvert i lekekassa si, ikke bare filler. Men poenget mitt var at enn så lenge så er det ikke noe standard på leke på FA eller K-test (på K-test står ikke leker på materiallista engang).

Det er de reglene man må forholde seg til, selv om det er mangler i noen av reglene. (bl.a. alder for deltagelse ved MH. Skal være likt som i Sverige, men de har blingset og det står 10 mnd hvor de har 12 mnd i Sverige, samt satt max 10 hunder pr dag). Men siden NKK ikke har rotet seg til med å legge ut de "riktige" reglene, er det de som ligger inne der man må forholde seg til pr. d.d.

Siden de hele tiden snakker om at det skal være likt, så går jeg ut fra at det blir en-dommer-system i Norge eller 2-dommer-system i Sverige da?

Og det var innen reglen kom :icon_cry:

Jeg vet det, jeg bare opplyste om når det var, jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Siden de hele tiden snakker om at det skal være likt, så går jeg ut fra at det blir en-dommer-system i Norge eller 2-dommer-system i Sverige da?

Sånn jeg har forstått det kommer det fortsatt til å være 2 beskrivere ved MH i Norge og maks antall hunder pr dag går ned til 8. 2 beskrivere bruker lengre tid enn hva en gjør og vi har ikke hatt MH så lenge i Norge at beskriverne er like "drevne" som i Sverige. Personlig synes jeg det er bra at det er 2 beskrivere, for 4 øyne får med seg mer enn hva 2 gjør :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det kommer det fortsatt til å være 2 beskrivere ved MH i Norge og maks antall hunder pr dag går ned til 8. 2 beskrivere bruker lengre tid enn hva en gjør og vi har ikke hatt MH så lenge i Norge at beskriverne er like "drevne" som i Sverige. Personlig synes jeg det er bra at det er 2 beskrivere, for 4 øyne får med seg mer enn hva 2 gjør :icon_cry:

Nå syns jeg sånn generelt at de norske beskriverene blir undervurdert jeg da, men jeg har vel muligens vært heldig med de dommerene jeg har figurert eller vært testleder for, det er svært få av de - om noen - jeg syns har beskrevet noe jeg er totalt uenig med de i. Men jeg syns det er greit at det er 2 som beskriver, da er sannsynligheten for at det blir personlig synsing mindre enn om det er bare 1 - man ser jo sånt i alle andre grener, at poeng man får på f.eks lp-stevner eller bruksstevner er avhengig av om dommeren er "snill" eller streng. Sannsynligheten for at det blir et "problem" er jo ikke så stor når man har to stykker som skal mene noe om samme hunden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at jeg hjar tenkt litt på å mentalteste Chihuahuaen, egentlig bare for jeg er veldig nysgjerrig.

Men hvilke står det mellom, og hvilken er mest aktuell ? Han er 12mnd nå.

Tja, vits og vits. For deg som hundefører så tror jeg det kan være nyttig uansett, i hvert fall hvis du i utgangspunktet er interessert i mentale egenskaper hos hund :icon_redface: Jeg ville anbefalt deg å gå en MH, det for å beskrive hundens mentalitet, ikke for å teste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar allesammen :icon_redface:

Tja, vits og vits. For deg som hundefører så tror jeg det kan være nyttig uansett, i hvert fall hvis du i utgangspunktet er interessert i mentale egenskaper hos hund ;) Jeg ville anbefalt deg å gå en MH, det for å beskrive hundens mentalitet, ikke for å teste den.

Da gjør jeg det ;)

Men hvor i alledager finner jeg slikt da ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Takk for svar allesammen :icon_redface:

Da gjør jeg det ;)

Men hvor i alledager finner jeg slikt da ? ;)

Inne på terminlistene hos NKK, under Jakt- og brukshundprøver. Men neste års prøver ligger vel ikke ute enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at FA, K-test og MH er standardiserte og at hunden skal leke med ei "fille" som er 5 cm i diameter, mange mindre hunder har problemer med dette da de rett og slett er for små.

Hvorfor i alle dager er den regelen blitt innført? Jeg trodde litt av poenget med MH var å få en mentalbeskrivelse som kunne brukes på alle raser (i motsetning til FA som kanskje passer bedre for typiske bruks-/tjenestehunder)? Virker jo som om også eiere og oppdrettere av selskapshundene også blir mer opptatt av det mentale, så da virker det jo litt snodig å ha med et moment som små hunder ikke greier å gjennomføre? Man kunne jo heller brukt leker i 2-3 forskjellige størrelser, slik som man gjør med apportbukker i LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hvorfor i alle dager er den regelen blitt innført? Jeg trodde litt av poenget med MH var å få en mentalbeskrivelse som kunne brukes på alle raser (i motsetning til FA som kanskje passer bedre for typiske bruks-/tjenestehunder)? Virker jo som om også eiere og oppdrettere av selskapshundene også blir mer opptatt av det mentale, så da virker det jo litt snodig å ha med et moment som små hunder ikke greier å gjennomføre? Man kunne jo heller brukt leker i 2-3 forskjellige størrelser, slik som man gjør med apportbukker i LP?

Fordi MH er utviklet først og fremst for brukshundrasene ;) Det er i alle fall utgangspunktet for den type MH som gjennomføres i Sverige, Norge og Finland.

Men ikke for det, har hatt alt fra DP til silky terrier på MH vi :icon_redface:

Edit: og som 2ne viste til, det er kun på MH at lekegjenstanden pr nå er standardisert.

Edit2: I Sverige så er hunder knyttet inn under den svenske brukshundklubben prioritert ved påmeldinger til MH og MT. MH ble utviklet at brukshunmennesker som en beskrivelse av hunden og ikke en test slik som MT er.

I Norge så er det ingen "prioriteringsliste" over hvilke raser som har fortrinnsrett mtp deltagelse, her er det "først til mølla-prinsippet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: og som 2ne viste til, det er kun på MH at lekegjenstanden pr nå er standardisert.

Og det er bare på lekmomentene, altså moment 2 og 9, hvor man må bruke fille. Man kan bruke egen leke på skuddet, poenget er at hunden skal være i aktivitet når den skal være aktivt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo en brukshund som er liten, jeg skal gjennføre MH på henne, jeg driver med spor og rundering. Men jeg ville blitt nedprioritert om jeg bodde i sverige? det synes jeg var noe teit for å si det mildt :icon_redface:

Hunden din er da ikke spesielt liten, den har bare veldig korte bein ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde størrelsen på leken som problematisk for mine hunder på MH, og de er jo atskillig større i kjeften enn en chi er. Man kan også (som meg) oppleve at testleder ikke kjente til at man kunne bruke andre alternativer til filla på skuddet. En MH vil jo ha verdi uansett, men man må nok være forberedt på at man kan få et annet resultat enn man ville kunne fått om man hadde fått bruke en mindre leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...