Gå til innhold
Hundesonen.no

''Øyegrums'' (0.o)


Tucabi

Recommended Posts

Hei.

Helt ny her, så usikker på om dette skal her eller ikke ? (Bare å flytte tråden om den ikke skal hit)

Over til saken. Har bare ett raskt lite spørsmål egentlig.

Har seg sånn at huseieren min skulle anskaffe en Dobermann, så dro han utenlans og jeg passer på den.

Han heter Doffen, er kuppert (Ører/Hale), er 5 1/2 Mnd og veldig god =)

Men i dag når jeg sto opp la jeg merke til at han hadde mye ''Øyegrums'', fjærnet dette. Men kommer bare mer og mer :)

Er dette normalt, eller er det noe som burde sjekkes ut snarest?

Når jeg gikk tur med den så fryser den litt, den har vel ingen underull etter hva jeg har skjønt...Er det da bare å kle på hunden, potesokker (Usikker på om det er det det heter??) Eller skal den ha full drakt og nisselue til? :)

Og en ting til forresten, fikk beskjed om at den bare skulle ha mat en gang om dagen, men etter hva jeg altid har gjort med andre hunder vi har hatt, så har jeg fordelt utover dagen.

Hva er best for hunden?

For(Mat) er 10Min før den første turen kl. 8

Går 10 - >15Min tur med den om morningen (Kl.8)

15 -> 30Min tur med den (Kl.11)

Og Jogger 1 -> 1,5Time (Kl.3)

Mvh.

Tucabi

Ps. første gang jeg passer dobermann, så er litt ''Utenfor'' når det kommer til denne rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig mye øyegugg og gjerne også litt grønt, kan det være snakk om en liten øyebetennelse. Det er ikke farlig i det hele tatt! Hunden min får det i ny og ne, særlig hvis det har blåst en del. Du kan eventuelt skylde med litt sterilt saltvann (øyebadevann), men ellers går det over av seg selv etter noen dager.

Hvis hunden er vant til å få ett måltid om dagen, ikke har noe problem med å spise opp alt når det kommer og heller ikke virker veldig sulten på andre tider av døgnet, kan du jo forsåvidt bare fortsette med å fôre slik eieren har sagt du skal gjøre. JEG foretrekker å gi to måltider om dagen (men jeg har en hund som er konstant sulten, så det er greit å spre det ut litt, i det minste), men mange hunder får mat én gang om dagen uten at det er noe problem. Fungerer det nå, er det ikke noe vits i å endre på det bare for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør bare fordi det virker som den er litt småsulten, går å snuser rundt og spiser opp små ting her. I stad så spiste den opp støv (o.0)

Vet jo at valper er litt viltre av seg og tygger/Spiser opp alt som er, men virket som den var sulten som sagt, men har foret den etter dosering som sto på posen.

forresten, huseieren har ikke hatt hunden. Den kom først i går, og jeg er den første som har den i norge (Hentet fra utlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør bare fordi det virker som den er litt småsulten, går å snuser rundt og spiser opp små ting her. I stad så spiste den opp støv (o.0)

Vet jo at valper er litt viltre av seg og tygger/Spiser opp alt som er, men virket som den var sulten som sagt, men har foret den etter dosering som sto på posen.

forresten, huseieren har ikke hatt hunden. Den kom først i går, og jeg er den første som har den i norge (Hentet fra utlandet)

Ok, da ville jeg nok delt opp dagsrasjonen i to-tre måltider fordelt jevnt utover dagen. Det er ikke uvanlig å fôre valper oftere enn voksne, og gjerne tre ganger om dagen (morgen, midt på dagen/tidlig ettermiddag og kveld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doberman er utsatt for magedreining, så jeg ville vært litt forsiktig med å fore rett før den får tur. Gjør unna turen først, og gi maten en times tid etterpå.

Forøvrig kan vel ikke valpen være lovlig om den er 5,5 mnd nå og kom til landet i går... Uten rabiesvaksiner må den være under 3 mnd for å komme lovlig inn i landet - og en hund på 5,5 mnd har ikke rukket å få sine rabiesvaksiner ferdig før den er nærmere 7 mnd.

Synes dette høres ut som et merkelig opplegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes litt rart ut, men..

Valpen må få måltider minst 2 ganger om dagen. Det er bedre for fordøyelsen og hunden blir ikke stappmett og fort sulten igjen. Husk bare å vente 1 time før og etter mat før tur.

Gugg i øynene kan valper få, mine har hatt endel av det. Hvitt, grått slim i øyenkroken. Du må bare tørke det forsiktig bort. Er det tilbakevendende over flere mnd, bør veterinæren se på det, om det kan være tette tårekanaler eller ujevnheter i øyet som irriterer.

Fryser den på turen, ta på dekken.

Søt valp! Bare synd de har ødelagt ørene på den :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes litt rart ut, men..

Valpen må få måltider minst 2 ganger om dagen. Det er bedre for fordøyelsen og hunden blir ikke stappmett og fort sulten igjen. Husk bare å vente 1 time før og etter mat før tur.

Gugg i øynene kan valper få, mine har hatt endel av det. Hvitt, grått slim i øyenkroken. Du må bare tørke det forsiktig bort. Er det tilbakevendende over flere mnd, bør veterinæren se på det, om det kan være tette tårekanaler eller ujevnheter i øyet som irriterer.

Fryser den på turen, ta på dekken.

Søt valp! Bare synd de har ødelagt ørene på den :thumbs:

Helt enig, dyreplageri spør du meg. Men er det eieren ville ha, så er sånn den er. Liker ikke at de kupperer halen heller jeg men :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...