Gå til innhold
Hundesonen.no

Varme vinterklær


giggi

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg kanskje tilbringer vinteren i Svorkmo, 3timer sør for tr.hjem. Kaldeste vinteren jeg har opplevd var ifjord, og da var det -15 grader på det verste, har en følelse på det kommer til å bli litt kaldere i år. Skal også jobbe ute meste parten av tiden, så jeg trenger VARME klær. Helst litt "billig", da økonomien min ikke er den beste, da jeg er student.

Tar imot alle tipd med stor takk, og hvis noen har noen gode verme sko å anbefale hadde det vært fint :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. den gode, gamle termodressen er jo i hvertfall varm, om ikke akkurat nydeligpen. Og den er ikke sånn aller verst i pris heller kan jeg tenke meg. Kjøpte min på armyshop i sin tid, men husker ikke hvor mye jeg ga for den.

Av sko har jeg kjøpt i julegave til meg selv Timberland boots med foring. De er bare helt sykt gode og varme, og ikke minst høye, slik at du ikke får snø i skoene. Det skal sies at de koster en del (1600), men det finnes garantert lookalikes som ikke koster skjorta. Dessuten vil jeg nesten si de er verdt det, for såla er også skikkelig solid.

Her er de jeg kjøpte:

http://www.dna-shoes.com/shoe/13/timberland.html

Skal vi se, hva med f.eks. sånne her:

http://www.roots.no/kategori/378/female.html

http://www.dna-shoes.com/shoe/130/roots.html

De likner på mine. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde investere i gode sko, ullsokker og en megavarm lue så er du allerede langt på vei (merker det har stooor effekt på meg ihvertfall).

Ellers så har jeg kjøpt en stor og god dun-boblekåpe på vero moda (tror jeg) til 399 og den er supervarm, så man trenger absolutt ikke gå inn i sportsbutikker og betale 2-3 tusen for en jakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er hva du har innerst egentlig. Godt ullundertøy er alfa og omega - men det koster dessverre litt. Ha gjerne slik nettingundertøy - det leder fuktighet og skaper lommer av luft som holder på kroppsvarmen. Utapå der kan man ha et lag til med noe tykkere ulltøy - så topper man det hele med en god ullgenser eller fleece. Så trekker man på seg kjeldressen :wave:.

God lue og votter er selvsagt også viktig, og varme, romslige vinterstøvler. Jeg kjøpte meg Baffinstøvler- ikke så pene og litt store, men duverden de er varme og gode nå i kulda :whistle:. De kosta knapt 800 kr i VIllmarksbutikken på Jessheim :blink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ullstrømpebukse og tynn ullgenser (i ull og silkeblanding, ellers klør det sånn!) innerst. Så gjerne et lag med fleece, før jeg har termodress (min er fra felleskjøpet tror jeg) hvis jeg skal jobbe ute, og sånn tykk skibukse og vinterjakke hvis jeg skal gå. Jeg ville kjøpt ordentlig jakke fra sportsbutikk fremfor boblejakke fra vero moda hvis det er for å jobbe o bevege seg, de er litt bedre på pusting og transportering av fuktighet og sånt noe, og det er en fordel hvis man beveger seg litt. Spesielt også hvis det blåser eller er fuktighet i luften. Gode ullsokker, gode sko, lue og votter eller vanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av typen som har funnet ut at gode vinterklær av god kvalitet som varer år etter år faktisk koster... desverre..

Hos meg går det i ull, ullfrote, enda ett lag ull også en isolerende menbrand ytterst. Parkas er fint på de ekstra kalde dagene.

Termodress er bra, men ikke noe særlig når man er litt mer aktiv i skogen e.l. i kulden. Da får man ikke tatt av lag på lag og du ender med kjøleboks isolasjon.

Sørg for at det innerste ulllaget er av en type ull som faktisk KAN vaskes på 40-60 grader. Hvor rent man får tøyet etter bruk spiller faktisk en stor rolle for isolasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg vertfall gå å kjøpe meg ull, noen tips til hvor/hva ? Link ? :blink:

Jeg er veldig glad i Devold-produktene - de klør ikke mot kroppen og jeg tror jeg har hatt de tykke trøyene i 3-4 år uten at de har blitt dårligere i kvalitet. De tynneste er litt tynne om vinteren og blir fort utslitt egentlig (fibrene forsvinner plutselig etter x antall vasker :whistle:).

Ellers kjøpte jeg en del gode klær hos Friluftsmagasinet.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sko, så har jeg samme skoene som Maria, og ja greit de er gode og varme når det er sånn -10 til -15. Men da må du allikevel ha en god ullsokk oppi. Og dessverre litt tunge å drasse på..

Muckbootsene mine (jaktvarianten) derimot er helt herlige! Vi har jo hatt rundt -15 i det siste, og jeg har fint vært lenge ute kun med bomullsokker uten å bli kald på føttene. I tillegg er disse skoene 100% vanntette og kan også brukes om sommeren. Utrolige gode å gå i, har selv gått 5timers tur i fjellet med dem, eneste var jo at de er litt tyngre enn fjellsko liksom.

Dooog koster de jo litt, men tror de har noe på FK.

Lowe alpin luene er jo veldig kjekke, gode og varme, samt beskytter de mot vind. Og ser ut som Stormberg har en her, som ligner veldig og koster 149kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Ullmax sine ullklær. De er ikke så ille i pris og kvaliteten er god. På beina sverger jeg til det vi på min dialekt kaller for Ladda, men det heter vel Nesnalobber sånn egentlig. De finnes i både høye og lave modeller, er veldig lette å ha på og er skikkelig varme.

Av jakker liker jeg Bergans sin dunjakke. Den er skikkelig varm og god, men dyr. I år har jeg kjøpt en bobledunlignende jakke fra Cubus til knappe 500 kr. Den er varm nok når jeg er i bevegelse eller på kurs hvor det også kan bli litt ståing. Dog har det ikke vært mer enn -10 grader når jeg har brukt den, så spørs hvordan den blir når det er enda kaldere.

Jeg har sett at Stormberg har en dress som virker ganske bra. Ikke så alt for dyr (rundt tusenlappen, tror jeg) og i et ganske lett materiale. Man må nok ha et par lag under på de aller kaldeste dagene, men ellers virket den fin.

Ellers er ei god og tykk lue bra å ha. Gjerne vindtett. Det samme med votter. Jeg liker tova votter veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.brandos.no/sorel/cumberland-nl1436-010-black/a273

Gikk til anskaffelse av Sorel Cumberland skoene i fjor og de holder meg veldig varm på beina i 20 minus. Ser de er utsolgt på den siden jeg linket til, men de har den skoen nesten over alt har jeg inntrykk av. Virkelig god støvel til god pris synes jeg, dessuten synes jeg personlig at den er ganske så pen :P En bekjent av meg har noen Sorel vintersko som er 20 år gamle og fremdeles er i god form!

Ellers fikk jeg mange god tips her, skoene har jeg greie på men resten er ikke alltid på stell nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Og husk å vaske ulltøyet i ullvaskemiddel. Ulltøyet må også tåle maskinvasking, men det har jeg intrykk av at de fleste gjør nå. Kjøpte for mange år siden Ulltrøyene til ullvang og dem ahr jeg enda, devol sine har jeg også noen av dog i en tynnere variant men dem også holder godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ULL-undertøy er som flere nevner av største viktighet. Vi bor ikke så langt unna hverandre, så jeg skjønner hva du mener med "kaldt". :P Selv synes jeg Devold er genialt, har ikke hatt bedre ullundertøy enn dette. Jeg har også ullfrottè, og det bruker jeg utenpå ullundertrøya fra Devold. Har også en termo-fleecejakke fra Mamut (som er et sykt dyrt merke), og det er det beste jeg noensinne har hatt på meg!

Hvis du er som meg, at du ikke svetter noe særlig, kan du med fordel droppe superundertøy som skal transportere bort fuktighet. Har en slik trøye fra HH, og for noe tull. Kald og klam blir jeg faktisk av den... :P

Lag på lag med ull, så noe vindtett ytterst, det er mitt tips. Aner ikke hvor du jobber, men hvis jobben tillater det, er kjeledress helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...