Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinering av valp


HeleneFS

Recommended Posts

Det står hvert tredje år på utstillingspåmeldingene som kommer fra nkk det er ikke endret fra i går. Men når dyrlegen min allikevell sier at vaksinen skal gis hvert år, selv om de så hvor dårlig hunden ble, så mistenker jeg at de bryr seg mer om å selge for legemiddelindustrien enn om hundens helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere - gå inn på NKKs hjemmeside, søk på ordet "vaksinering" - så får dere opp artiklene som sto i Hundesport ang. dette. (http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=2799)

Iner: HVIS vet'en din har annen vaksine (annen produsent), KAN det jo såklart være at denne anbefaler revaksinering hvert år... Men hvis det står "Nobivac®DHPPi" i vaks.attesten din ville jeg tatt med skrivet fra vet. Indrebø (fra NKK) og spurt hvorfor han/hun lurer på deg unødvendig medisinering og utgifter...

DHPPi står for:

D= distemper (valpesyke)

H= hepatitt

P = Parvo

Pi= kennelhoste

Så hvis vet'en gir en Nobivac Pi er det kun parainfluensaen (kennelhosten) - og den anbefaler man å gi hvert år, ja.

Ang. forsikringen - HVIS en ikke chipp'et hund blir skadet og dør, bør man altså chippe den.. Kan man jo gjøre selv om hunden er død, liksom..? Kan de sjekke NÅR det er gjort, egentlig?

Høres uansett helt sprøtt ut - man kjøper en forsikring og betaler sin polise utifra det produktet man har bestilt. En ID-merking til/fra KAN ikke frata en rettigheter sånn i ettertid - da må det såklart være avtalt på forhånd... Man betaler jo en viss prosent i forhold til det man kan få igjen...

Men... hva vet jeg om forsikringer - det er en årsak til at jeg ikke har hatt en eneste forsikret hund de siste 20 årene, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHPPi står for:

D= distemper (valpesyke)

H= hepatitt

P = Parvo

Pi= kennelhoste

Så hvis vet'en gir en Nobivac Pi er det kun parainfluensaen (kennelhosten) - og den anbefaler man å gi hvert år, ja.

Med den logikken så burde man jo isåfall gi Nobivac Pi hvert år, unntatt hvert tredje år hvor man gir hele pakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det flere og flere oppdrettere som ikke vaksinerer valpene før levering, nettopp på grunn av morsbeskyttelsen som ansees tilstrekkelig, og at flere og flere veterinærer mener det er unødvendig.

Jeg skal ikke påstå hva som er mest normalt, men ut fra de oppdrettere og valpekjøpere jeg snakker med, er det flere og flere som ikke vaksinerer - og som ikke stusser på det, altså at det er en rutine som er i ferd med å bli etablert og ikke satt spørsmålstegn ved (som en jo gjør ved nye ting).

Angående chipping synes jeg det er litt leit å lese den ensporede forsikringsfokusen, det handler jo faktisk om en forsikring for å kunne identifisere hunden sin hvis den blir borte og funnet igjen - stikker av, roter seg bort, blir stjålet. Jeg snakket med noen som trodde chip'en var en tracker som kunne vise på en skjerm hvor hunden er, så godt verktøy er det riktignok ikke, men det er i hvert fall mer enn bare forsikring eller mulighet til å få delta på offisielle konkurranser.

Mitt neste kull vil ikke bli vaksinert før levering med mindre ny forskning eller veterinærmedisinsk anbefaling tilsier noe annet - men jeg vil ID-merke dem, da jeg synes det er viktig at det gjøres ASAP. Jeg regner ikke med å tjene fett på et valpekull uansett :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikrer du ikke valpekullene heller, Susanne?

Tusen takk for forklaringen ang. hva de ulike vaksineforkortelsene står for :blink: Jeg liker å suge til meg mest mulig kunnskap :- )

Valpene er forhåndsregistrert og av den grunn "forsikret" frem til levering. Jeg har ingen annen forsikring på dem, nei. Det får bli opp til hver enkelt om man vil forsikre hunden sin eller ikke. Jeg, som eier av "mange" hunder, synes det er ALT for dyrt.. (Men hvis man har færre hunder, og troligvis dyrere veterinærtjenester, så..)

Og ja, Caranthir, mange vaksinerer årlig mot kennelhoste. Men ganske mange dropper det tydeligvis, da det jo er nærmest den vanligste sykdommen våre hundene får...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er ok for trådstarter at jeg "kupper" litt og stiller litt spørsmål selv også ;) Det dreier seg jo om akkurat det samme temaet.

Jeg skal etter planen hente hunden min til neste uke :blink:. Den er litt eldre enn vanlig for overlevering av valp, dvs den er 12 uker. Det betyr at den allerede har kommet i alderen for vaksinering m/ trippelvaksine og parvovaksinen. Jeg syns det er litt leit å skulle rushe valpen avgårde til veterinær før den engang har blitt husvarm, og ikke blitt vant til oss som familie eller noe. Også skal den kanskje bli syk i tillegg på grunn av bivirkninger ved vaksinen, som helt nyinnflyttet her hjemme hos oss... ;)

Ikke lett, dette.

Blir litt nervøs ved tanken på å evt utsette vaksineringen littegranne, men jeg tenkte en uke eller halvannen... noe sånn? Hvis jeg bare lufter valpen i hagen den tiden, så skulle vel det gå bra?

Ja, jeg er litt sånn nervøs for å kanskje gjøre noe som er farlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chivaz Regal: det gjør ingenting, det er aktuelt for meg og å vite sånne ting. :blink:

Takk for gode råd, jeg tror jeg har bestemt meg for å vente til 12ukers vaksinen og chippe henne samtidig da, dersom hun mot formodning dør innen de 4 ukene så får det bare stå til, jeg takler å tape 6 tusen- Det står ikke på pengene, men det som er best for valpis! Å stresse henne på dyrelegen med en gang jeg får henne er likegreit å unngå tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er ok for trådstarter at jeg "kupper" litt og stiller litt spørsmål selv også ;) Det dreier seg jo om akkurat det samme temaet.

Jeg skal etter planen hente hunden min til neste uke :blink:. Den er litt eldre enn vanlig for overlevering av valp, dvs den er 12 uker. Det betyr at den allerede har kommet i alderen for vaksinering m/ trippelvaksine og parvovaksinen. Jeg syns det er litt leit å skulle rushe valpen avgårde til veterinær før den engang har blitt husvarm, og ikke blitt vant til oss som familie eller noe. Også skal den kanskje bli syk i tillegg på grunn av bivirkninger ved vaksinen, som helt nyinnflyttet her hjemme hos oss... ;)

Ikke lett, dette.

Blir litt nervøs ved tanken på å evt utsette vaksineringen littegranne, men jeg tenkte en uke eller halvannen... noe sånn? Hvis jeg bare lufter valpen i hagen den tiden, så skulle vel det gå bra?

Ja, jeg er litt sånn nervøs for å kanskje gjøre noe som er farlig :lol:

Selvsagt ingen fare å vente noen dager med dette - de aller, aller fleste andre hunder i Norge i dag ER vaksinert, og det skal jo maks uflaks til å møte dels en av de som ikke er vaksinert, OG som i tillegg har parvo, liksom...

Men, når så det er sagt, det å reise til veterinæren skal ikke være noe stressende eller skummelt for en valp. I så fall bør man finne en annen veterinær (eller klinikk). Det å besøke vet'en kan gjøres hyggelig og koselig - ta med noen godiser (ofte har veterinærer dette selv, men hvorfor ikke være forberedt), ta med den nye lille valpen og la den få hilse på veterinærer og dyrepleiere, få noen godiser og vips er dette med veterinærbesøk ikke noe farlig i det hele tatt.

Men jo, jeg hadde ventet en ukes tid, og SÅ gjort det. Sånn for å bi litt kjent først + i tilfelle valpen blir litt dårlig. Mine to siste var ikke det spor dårlige av vaksinen, men den tredje siste var skikkelig redusert den kvelden hun hadde fått sprøyten. Men det var ikke noe mer dramatisk enn at hun sov og lå rolig hele kvelden, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den logikken så burde man jo isåfall gi Nobivac Pi hvert år, unntatt hvert tredje år hvor man gir hele pakka?

Stemmer. Kennelhostevaksinen anbefaler de å gi hvert år. Men den er helt frivillig. Jeg gir den ikke, se begrunnelse under.

Og ja, Caranthir, mange vaksinerer årlig mot kennelhoste. Men ganske mange dropper det tydeligvis, da det jo er nærmest den vanligste sykdommen våre hundene får...

Susanne

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men årsaken til at mine hunder ikke får den på fast basis, er fordi de kan bli syke av kennelhoste SELV om de har fått vaksinen. At de vil få en litt mildere variant av kennelhoste er det mest sannsynlige som skjer dersom de er vaksinert. Og for noe så lite gidder jeg faktisk ikke kaste penger ut av vinduet. Blir de dårlige, må de jo isoleres uansett. Hva er vaksinen verdt da? ;) De aller fleste normalt friske hunder tåler en omgang kennelhoste, akkurat som at vi vanlige friske mennesker tåler en omgang influensa. Jeg vaksinerer ikke meg selv heller mot influensa; og det er akkurat det samme opplegget der: vaksinen garanterer ikke at man ikke blir syk, kun at man sannsynligvis får en mildere variant (viruset muterer jo hvert år, og man vaksineres for fjorårets virus, så helt beskyttet blir man uansett aldri). Når man i tillegg kan få en reaksjon på vaksinen som minner om influensa, så sier det seg selv - for min del - at det er rett og slett ikke noe jeg er interessert i. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Kennelhostevaksinen anbefaler de å gi hvert år. Men den er helt frivillig. Jeg gir den ikke, se begrunnelse under.

Ja, dette vet jeg. :blink: Grunnen til at jeg quotet SusanneL var at jeg følte det var litt selvmotsigelser i den biten av innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den logikken så burde man jo isåfall gi Nobivac Pi hvert år, unntatt hvert tredje år hvor man gir hele pakka?

Veterinæren jeg går til følger det programmet. Måtte titte i passene til dyrene og de får kun DHPPI hvert 3 år, og Pi hvert år.

Når det kommer til valper så vurderte jeg faktisk å ikke vaksinere kullet mitt før levering denne gangen, men pga omtrent alle valpene skulle til hjem med hund fra før og kom til å være rundt endel hunder som var på farten fra start av så vaksinerte jeg de.

Tror jeg kommer til å se det litt ann fra kull til kull og hvor de evt havner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren jeg går til følger det programmet. Måtte titte i passene til dyrene og de får kun DHPPI hvert 3 år, og Pi hvert år.

Når det kommer til valper så vurderte jeg faktisk å ikke vaksinere kullet mitt før levering denne gangen, men pga omtrent alle valpene skulle til hjem med hund fra før og kom til å være rundt endel hunder som var på farten fra start av så vaksinerte jeg de.

Tror jeg kommer til å se det litt ann fra kull til kull og hvor de evt havner.

Det er den logikken der jeg ikke skjønner.. Når en vaksine setter ned immunforsvaret, hvorfor skal man da vaksinere de når de skal til hjem med andre hunder? Det er jo en desto bedre grunn for å ikke vaksinere? :blink: Ikke noe personlig ment altså, jeg bare skjønner det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den logikken der jeg ikke skjønner.. Når en vaksine setter ned immunforsvaret, hvorfor skal man da vaksinere de når de skal til hjem med andre hunder? Det er jo en desto bedre grunn for å ikke vaksinere? :blink: Ikke noe personlig ment altså, jeg bare skjønner det ikke?

Den logikken der var det veterinæren min som gav meg, når jeg snakket med de om akkurat det.

Forøvrig så har jeg vaksinert de rundt 1 uke før levering, alt etter når de ble hentet selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerte ikke Ebba sine valper før levering, men Ebba var ganske nylig vaksinert før parring.

En veterinær jeg bruker mye er veldig flink på å oppdatere seg på vaksiner og det var hennes råd. Hun hadde også blitt lært at valpens imunstoffer fra moren også blir ødlagt hvis de vaksineres. Samtidig som at valpene er så små at vaksina ikke gir så god effekt som man ønsker. Derfor revaksineres valpene igjen allerede ved 12 uker.

Chipping ble gjort, eneste måten jeg kunne sikre meg at de faktisk ble ID-merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den logikken der var det veterinæren min som gav meg, når jeg snakket med de om akkurat det.

Forøvrig så har jeg vaksinert de rundt 1 uke før levering, alt etter når de ble hentet selvsagt.

Ok. :ahappy:

---

Må komme med en liten rettelse; jeg anbefalte valpekjøperne mine å ikke få de vaksinert, men èn ville det likvel, så da ble det sånn at den fikk vaksinen sin 8 uker gammel. Den som ble igjen litt lengre husker jeg ikke helt, lurer på om han var 11 uker da, så jeg anbefalte å vaksinere etter ca en uke? Jo, tror det.. Så egentlig la jeg litt (for mye?) ansvar hos valpekjøperne, men jeg anbefalte å ikke vaksinere de før 12 uker, og jeg presset litt på det hvis de hellet mot å ville vaksinere likevel. Det er jo ikke sånn at valpekjøperne sparer noe på det; de må jo vaksinere ved 12 ukers alder likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn en takk for svar til Susanne ovenfor. Det var beroligende å høre :lol: Da tar jeg meg en uke å bli kjent med valpen, men ringer til veterinærkontoret med en gang valpen er hentet og bestiller time til ca en uke fra da av. Så får jeg krysse fingrene for at han tar sprøyta på strak labb og ikke blir for uggen :- ) Det er blitt meg fortalt at han er en liten tøffing!

Hm. Kan ikke huske jeg var bekymra i forkant da jeg gikk med stor mage for 10 år siden og skulle klemme ut en menneskebaby! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...