Gå til innhold
Hundesonen.no

klikk lyd i beine


Lizzi

Recommended Posts

Nikita har en slaks "klikk" lyd i den ene bak foten. nesten som når vi knekker fingre høres det ut som. Noen som har peiling på hva dette kan være? er litt bekymra, hu virker helt fin hopper og spretter som bare det. høres spesielt godt viss hu er i en haug me kler eller i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som heter patelle lukserasjon (noen sier luxasjon, luxerasjon, finner mye rart på nett)? Jeg har problemer med patella i mine egne knær, og de klakker, heh... Problemet ligger i kneleddet, skjevhet eller at ting ikke passer helt sammen, skal sjekke litt. Vet det vanlig på små hunder i hvert fall, feks mops, pomeranian, en del terriers og lignende.

Med patellaluksasjon menes den tilstand da patella ikke lenger ligger stabilt på plass . Den glipper mer eller mindre lett ut av stilling , den lukserer . Dette kan skje på innsiden av kneleddet - medialt , eller på utsiden - lateralt . Patella luksasjon brukes også om den tilstanden der patella ligger på normal plass , men lett kan forskyves til siden . Det vanligste er at kneskålen lukserer medialt hos små raser og lateralt hos store raser , men det finnes selvsagt unntak fra denne regelen .

Patellaluksasjon er et resultat av feil utvikling av hele bakbeinet , og en vil derfor vanligvis kunne oppdage lidelsen i ung alder . Patellaluksasjon deles inn i 4 grader , alt etter hvor store anatomiske avvik som foreligger . Symptomene vil variere fra liten eller ingen halthet , til det at hunden ikke er i stand til å bruke bakbeina på en skikkelig måte. Jo høyere grad , jo tydeligere symptomer og jo vanskeligere å behandle

Hentet fra www.shiba.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som heter patelle lukserasjon (noen sier luxasjon, luxerasjon, finner mye rart på nett)? Jeg har problemer med patella i mine egne knær, og de klakker, heh... Problemet ligger i kneleddet, skjevhet eller at ting ikke passer helt sammen, skal sjekke litt. Vet det vanlig på små hunder i hvert fall, feks mops, pomeranian, en del terriers og lignende.

Hentet fra www.shiba.no

hmm skulle akkurat til å sidet samme, det høres ut som patella, det kan man merke på den måten nemmelig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette farlig for hu viss det er det det er? hun virker helt normal og det knekker egentlig bare når hu går på mykt underlag

Farlig og farlig, men i hvert fall ubehagelig/vondt. (Bare tenker på mine egne knær :) ) Man kan på de mest ekstreme tilfellene se at kneleddet glir når valpen går.

Du får søke på

Patelle lukserasjon

luxasjon

luxerasjon

Eller, som jeg ville gjort, tatt i første omgang en tlf til vet'en og hørt og så evt få sjekket det bedre opp, de er i hvert fall kjent med feilen og kan gi råd på faglig bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...