Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattemat, farlig?


SAGA

Recommended Posts

Fikk høre idag at kattemat er farlig for hunder?!

Alle mine hunder har elsket kattemat, da snakker jeg om tørrfòr altså. De har jo klart å tømme skåla med kattemat mer enn èn gang for å si det sånn. Ikke oe har skjedd med dem opp gjennom åra.

Den jeg har nå elsker det, så jeg har brukt det som godbiter. Det er jo både billig og drøyt.

Men nå blei jeg jo redd for å skade ham. Vet jo at det er noe kattene trenger i kattematen og vise versa i hundematen, men det er jo ikke snakk om å fòre med det.

Stemmer dette? Er det noen som har hørt at det kan være farlig? Og i såfall, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spiser også kattemat når de klarer å få tak i det, og jeg bruker det også iblant som godbiter. Kan ikke tenke meg at det kan være noe farlig, så lenge det bare er en gang i blant og de får hundemat til vanlig, liksom... Men jeg vet ikke. *Følge med på hva folk svarer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, så vidt jeg vet, ikke farlig at hunder spiser kattefôr. Men katter skal ikke ha hundemat, da det ikke inneholder taurin, som er helt essensielt for katter. Jeg tror ikke det er grunn til bekymring, så lenge det er hundemat hunden blir fôret med til vanlig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig innhold av fett, proteiner, karbohydrater osv. Hunder og katter har forskjellig behov, derfor hvert sitt for. Kattemager tåler også generelt mer enn hundemager. En hund bør ikke fullfores på kattemat, men som godbiter er det ikke noe problem :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig innhold av fett, proteiner, karbohydrater osv. Hunder og katter har forskjellig behov, derfor hvert sitt for. Kattemager tåler også generelt mer enn hundemager. En hund bør ikke fullfores på kattemat, men som godbiter er det ikke noe problem :)

Vel.. det spørs hva du mener med tåler, da. Hunder er i naturen ofte åtselsetere, mens katter foretrekker ferskt kjøtt. Og katter en strengt karnivore (kjøttetere) sammenliknet med hunder, som fint kan leve som omnivore. Men de har jo ulike bakterier som bryter ned ting i fordøyelsen. Ellers enig med deg.

Forøvrig.. Kattefôr inneholder større mengder proteiner enn hundefôr. De har som regel ca. samme fettinnhold og samme mengde aske (mineraler, vitaminer etc.). Hundemat inneholder nesten dobbelt så mye stivelse (noe hunder utnytter bedre enn katter) som kattemat. Kattemat inneholder mer råfiber, og ofte litt mindre energi (kcal). Innholdet av taurin er også dobbelt så stort i kattemat som i hundemat.

Så det ER forskjeller, men ikke så store forskjeller at små mengder er farlig, spesielt ikke kattemat til hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Syntes jo det var litt merkelig at det skulle være farlig, liksom. Men jeg ser jo den at det er forskjell på å bli foret på det og å få det som g`bit.

Katten her spiser ytterst sjeldent av hundematen, så han er jeg ikke bekymret for.

Men da fortsetter jeg å bruke dem som gòbiter. Det er jo som sagt billig og drøy snacks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt foretrekker faktisk hundemat, og det hender hun spsier av det hvis det ligger igjen noe etter hundene. Men kattemat til hund har jeg ikke gitt, da min gamle hund alltid spydde når hun fikk det, og det samme skjedde med Lucas. Så mine hunder hunder har tålt kattemat dårlig, men hvis de tåler det tror jeg ikke at det er så farlig å gi dem det som godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...