Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjett denne blandingen!


Tyfonia
 Share

Recommended Posts

Staff og Dogo Canario ;):)

RIKTIG SVAR! :)

Jeg burde tenke meg at staffe- forum- medlemmer snek seg rundt her også ;)

Vil presentere den nye gutten vår, Obelix :) Jeg skal lage en råd her der jeg presenterer ham. Mon tro hvor mye refs jeg kommer til å få. Sånne blandinger pleier å sette mange følelser i sving, selv om at valpene ikke var planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved import av renraset staff må en ha blodprøver for å bevise foreldreskap og at det er en lovlig rase i Norge.

Hvordan løses det praktisk med blandingshunder?

Spør av oppriktig nysgjerrighet, en har jo hørt noen skrekkhistorier om blandingshunder som er krevd avlivet av politiet fordi en ikke kan bevise at de er blanding av lovlige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå skal du se. Klippet fra www.politi.no

Dokumentasjonskrav:

Hunder som kan ligne på forbudte hunder må merkes med mikrochip som knytter hunden til et registreringsbevis med DNA-koding og tilknyttet stamtavle - som viser at hunden er lovlig. Merking med bruk av tatovering er ikke tilstrekkelig. Manglende merking gjør det vanskelig for hundeholder å bevise at hunden er lovlig, og avliving kan bli resultatet.

Han er mikrochippet og vi mottar også veterinærattest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå skal du se. Klippet fra www.politi.no

Dokumentasjonskrav:

Hunder som kan ligne på forbudte hunder må merkes med mikrochip som knytter hunden til et registreringsbevis med DNA-koding og tilknyttet stamtavle - som viser at hunden er lovlig. Merking med bruk av tatovering er ikke tilstrekkelig. Manglende merking gjør det vanskelig for hundeholder å bevise at hunden er lovlig, og avliving kan bli resultatet.

Han er mikrochippet og vi mottar også veterinærattest

OK, så siden han ikke har stamtavle kan det bli et problem? Eller finnes det et annet register?

Jeg mener ikke å være frekk altså, er oppriktig nysgjerrig.

Husker en sak for noen år siden, hvor en dame med en labradorvalp ble stoppet av politiet som mente hun hadde en staff, og fordi hun ikke hadde fått stamtavle fra oppdretter enda fikk hun et problem med å bevise hundens legitimitet. Det fikset seg, men det var likevel rett før valpen ble avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så siden han ikke har stamtavle kan det bli et problem? Eller finnes det et annet register?

Jeg mener ikke å være frekk altså, er oppriktig nysgjerrig.

Husker en sak for noen år siden, hvor en dame med en labradorvalp ble stoppet av politiet som mente hun hadde en staff, og fordi hun ikke hadde fått stamtavle fra oppdretter enda fikk hun et problem med å bevise hundens legitimitet. Det fikset seg, men det var likevel rett før valpen ble avlivet.

Jeg får en kopi av foreldrenes veterinærattester :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vil presentere den nye gutten vår, Obelix :rolleyes2: Jeg skal lage en råd her der jeg presenterer ham. Mon tro hvor mye refs jeg kommer til å få. Sånne blandinger pleier å sette mange følelser i sving, selv om at valpene ikke var planlagt.

Ved import av renraset staff må en ha blodprøver for å bevise foreldreskap og at det er en lovlig rase i Norge.

Hvordan løses det praktisk med blandingshunder?

Spør av oppriktig nysgjerrighet, en har jo hørt noen skrekkhistorier om blandingshunder som er krevd avlivet av politiet fordi en ikke kan bevise at de er blanding av lovlige raser.

Jeg sier som Emma, jeg ville vært veldig veldig engstlig om jeg ikke hadde dokumenter ala stamtavle MED DNA blodtyping som sa hvem foreldrene var.

Jeg tror overhodet ikke det hjelper deg å ha en veterinærattest og en mikrochip - det beviser ingenting. Du trenger DNA fra mor, far og valp - og da gjerne også kopi av stamtavle til både mor og far osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Emma, jeg ville vært veldig veldig engstlig om jeg ikke hadde dokumenter ala stamtavle MED DNA blodtyping som sa hvem foreldrene var.

Jeg tror overhodet ikke det hjelper deg å ha en veterinærattest og en mikrochip - det beviser ingenting. Du trenger DNA fra mor, far og valp - og da gjerne også kopi av stamtavle til både mor og far osv.

Begge foreldrene er mikrochippet og numrene deres vil stå på veterinærattesten. Foreldrene kan spores opp til "oppdretter" og hun vil bli kontaktet av dem dersom det oppstår problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...