Gå til innhold
Hundesonen.no

SLE (systemisk lupus erythematosus )


Recommended Posts

Har i dag vært hos dyrlegen min som i noen uker har hatt blødende tannkjøtt. I dag mistenkte dyrlegen SLE, og

jeg føler att jeg nesten har fått en dødsdom over min livsglade og snille hund. Allt mulig av prøver har blitt tatt, både blodprøver,

biopsi og dyrkningsprøver.Svarene på disse kommer i løpet av 2-14 dager.

Er det noen her inne som har erfaring med hund med denne sykdommen, som kan fortelle meg litt mer?

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag vært hos dyrlegen min som i noen uker har hatt blødende tannkjøtt. I dag mistenkte dyrlegen SLE, og

jeg føler att jeg nesten har fått en dødsdom over min livsglade og snille hund. Allt mulig av prøver har blitt tatt, både blodprøver,

biopsi og dyrkningsprøver.Svarene på disse kommer i løpet av 2-14 dager.

Er det noen her inne som har erfaring med hund med denne sykdommen, som kan fortelle meg litt mer?

Siri

Huff, så fælt.. Vi krysser fingrene for dere at det ikke er SLE. Jeg vet ikke om jeg er til noe hjelp for deg, men jeg har googlet litt og funnet litt info. Enkelte linker er til hundeforumer der folk som har hunder med SLE forteller litt om medisinering osv.. Håper du får noe ut av det.. :lol:

"Systemic Lupus Erythematosus (SLE) ser ut til å være et resultat av hyperaktivitet i immunforsvaret, kroppen «strammer sine immunologiske muskler» gjennom å skape autoantistoffer og rette sitt forsvar mot en eller flere av sine egne kroppsvev.

De vanligste kliniske funnene hos hund med SLE er

- betennelser i ledd (artritt)

- feber

- reagerer ikke på antibiotika

- nyresykdom (glomerulonephritt) med protein utsondret i urinen

- anemi

- hudlidelser

- kramper

Sløvhet og spisevegring kan og være tegn som tyder på SLE. Mengden av de kliniske symptomene og det faktum at hunder med SLE kun kan oppvise noen få symptomer, gjør at SLE kan «gjemme seg» bak mange andre sykdommer.

Hudlidelsene som kan forekomme ved SLE er også mange

- flass, røde utslett, arrdannelser, pelstap, pigmentbortfall og sår som oppstår på slimhinnene (f.eks. munn, snute, anus, vulva, penis, neglkanter, etc.)

En veterinær må ta blodprøver for å stille diagnosen SLE, som LE celletest og det viktigste,antinukleus antistoff prøver (ANA).

Behandlingen ved SLE tilpasses hver enkelt, men generelt gjøres det forsøk med immundempende hormonpreparater med eller uten cellegift behandling, samt andre medisiner som demper immunforsvarsaktiviteten. Ofte må hunden fortsette med behandlingen resten av sitt liv.

SLE kan forekomme i alle raser, men den sees oftere hos shetland sheepdog enn hos andre.

Så diagnosen lupus er ingen spøk"

--------------------------------------------------------------------------------

(fra Canis ang medisinering og SLE)

Hei!

Våa hund fikk Atopica 100 mg i 1 mnd rundt påsketider pga sin kroniske lidelse SLE (systemisk lupus erythematosus).

Vi måtte også kutte ut prednisolon under denne perioden med Atopica. Den kostet 1100 kr for 30 tabl., hvor hun da skulle ha 1 kapsel hver morgen.

De ga desverre ikke noe rsesultat og Abby fikk store bivirkninger av de; muskelkramper (klarte ikke gå mer enn noen meter før hun måtte bæres), høy feber (på det meste 41), og generelt slapp og i dårlig form, men dette forsvant alerede 2. dagen etter at Atopicaen ble seponert, så det er ingen tvil om at det var bivirkninger.

Jeg kommer aldri til å putte i min hund Atopica igjen, men ikke missforstå, det kan godt være at det fungerer fint på din hund.

Selvfølgelig er det værdt å prøve selv om det er dyrt, man gjør alt for at hunden skal bli frisk/bedre, koste hva det koste vil... :lol:

Uansett, lykke til! :) Hold oss gjerne oppdatert... :)

Mvh Bente og Abby"

(hentet fra info.sle.no... Lupusposten nr1-2007)

Autoimmune sjukdommer (der immunforsvaret altså angriper friske deler av kroppen) er vanligere enn mange trur, og systemisk lupus er en ”modellsjukdom” for hele gruppa av autoimmune sjukdommer. Forstår vi lupus, vil vi kunne forstå mye av de andre sjukdommene. En morsom (får en vel si) detalj er at hunder til folk med lupus faktisk har høyere risiko for å utvikle lupus! En forklaring kan være at lupus blir utløst av et virus som både hund og eier blir utsatt for.

Linker til hundeforumer:

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=4442175

http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=1&t=22895

http://www.vetinfo.com/dlupus.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så fælt.. Vi krysser fingrene for dere at det ikke er SLE. Jeg vet ikke om jeg er til noe hjelp for deg, men jeg har googlet litt og funnet litt info. Enkelte linker er til hundeforumer der folk som har hunder med SLE forteller litt om medisinering osv.. Håper du får noe ut av det.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for info, jeg sitter her fremdeles i sjokk. Skulle jo bare ha noen tabeletter slik att hun var frisk om 3 dager.Så får

jeg plutselig dette mitt i trynet.

Himmel og jord er satt i bevegelse, og imorgen skal vi til akupunktør/homeopat for å få sterket immunforsvaret.

Tar gjerne imot noen fler erfaringer /info.

Siri

Jeg er ikke så sikker på om du vil få forsterket immunforsvaret altså, damen. SLE er en revmatisk sykdom, dvs at immunforsvaret er overaktivt og angriper egne kroppsdeler. Du kan søke på SLE og lese hvordan det behandles hos mennesker, det går stort sett ut på å dempe immunforsvaret (med f.eks kortison og cellegift), ikke å forsterke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på om du vil få forsterket immunforsvaret altså, damen. SLE er en revmatisk sykdom, dvs at immunforsvaret er overaktivt og angriper egne kroppsdeler. Du kan søke på SLE og lese hvordan det behandles hos mennesker, det går stort sett ut på å dempe immunforsvaret (med f.eks kortison og cellegift), ikke å forsterke det.

Neida, det var nok feil av meg å skrive det. Det er for å hjelpe kroppen på en eller annen måte. Damen er flink, og kan det hun driver med, jeg skal bare betale jeg. Hun leser seg opp på autoimmune sykdommer i kveld, slik att hun finner ut beste måten å hjelpe Rosin på.

Er litt ør i hodet etter å ha lest side opp og side ned i ettermiddag, så da blir det litt surr desverre..

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ medisin styrker ikke immunforsvaret på den måten at det kan være negativt ved en autoimmun sykdom, men det styrker rett og slett kroppens evne til å bli frisk. Selv når det er immunforsvaret som er på avveie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du oppdaterer litt om hva dyrlegen sier om behandling osv. Har ingen erfaring med sle hos hund, men derimot hos menneske, da jeg selv har det. Jeg har stort sett blitt behandlet med kortison og cellegift i perioder med sykdomsutbrudd, ellers små doser kortison + enkelte andre medisiner (Imurel, Plaquenil, men vil ikke tro det er interessant i forhold til hund.). Vil tro det er kortison ivertfall som er aktuelt for hund, men er jo ikke noe veterinær, og kan ikke si noe om hvordan det vil påvirke hundens livskvalitet. Men jeg ville nok ikke satset på alt. medisin, annet enn etter avtale med veterinær og i tillegg til evt annen behandling. Her trengs det nok hardere skyts. SLE er en lumsk sykdom som ikke alltid er så lett å leve med som menneske, og sikkert ikke er så veldig lett å ha som hund heller; i forhold til hund er det jo ofte litt mer svart/hvitt (har den det bra eller ikke?), så du vil sikkert bli avh. av relativt tett oppfølging av veterinær. Er du heldig så er SLE snillere på hund enn menneske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du oppdaterer litt om hva dyrlegen sier om behandling osv. Har ingen erfaring med sle hos hund, men derimot hos menneske, da jeg selv har det. Jeg har stort sett blitt behandlet med kortison og cellegift i perioder med sykdomsutbrudd, ellers små doser kortison + enkelte andre medisiner (Imurel, Plaquenil, men vil ikke tro det er interessant i forhold til hund.). Vil tro det er kortison ivertfall som er aktuelt for hund, men er jo ikke noe veterinær, og kan ikke si noe om hvordan det vil påvirke hundens livskvalitet. Men jeg ville nok ikke satset på alt. medisin, annet enn etter avtale med veterinær og i tillegg til evt annen behandling. Her trengs det nok hardere skyts. SLE er en lumsk sykdom som ikke alltid er så lett å leve med som menneske, og sikkert ikke er så veldig lett å ha som hund heller; i forhold til hund er det jo ofte litt mer svart/hvitt (har den det bra eller ikke?), så du vil sikkert bli avh. av relativt tett oppfølging av veterinær. Er du heldig så er SLE snillere på hund enn menneske:)

Takk for info. Slik jeg har lest meg til er det kortison og cellegift som er det mest vanlige behandlingsformene også på hund.Hun har som sagt ikke fått 100 % diagnosen SLE, men vet var nok ganske sikker, håper snart att ANA prøvesvarene kommer.

Akupunktur og homoepatien kommer selvsagt ved siden av, og i samarbeid med vet.

Skal holde denne tråden oppdatert etterhvert som prøvesvar og behandlingen trer frem.

Siri og Rosin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Slik jeg har lest meg til er det kortison og cellegift som er det mest vanlige behandlingsformene også på hund.Hun har som sagt ikke fått 100 % diagnosen SLE, men vet var nok ganske sikker, håper snart att ANA prøvesvarene kommer.

Akupunktur og homoepatien kommer selvsagt ved siden av, og i samarbeid med vet.

Skal holde denne tråden oppdatert etterhvert som prøvesvar og behandlingen trer frem.

Siri og Rosin

Det er jo litt "spennende" å vite litt om det, når man har sykdommen selv. Hvis jeg får lov å spørre: hvordan har symptomene vært på din hund? Noe annet enn blødende tannkjøtt? SLE kan jo være så veldig mye forskjellig, nesten alt mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt "spennende" å vite litt om det, når man har sykdommen selv. Hvis jeg får lov å spørre: hvordan har symptomene vært på din hund? Noe annet enn blødende tannkjøtt? SLE kan jo være så veldig mye forskjellig, nesten alt mulig...

Hun har hatt blødende tannkjøtt og sår på/i vulva, dvs slimhinnene. Hun har også gått ned i vekt og vært slapp og stille.

Fikk svar på infeksjonsprøvene i går, en frisk hund ligger på 0-10, men Rosin hadde verdier på over 200.

Fikk også svar på borrelia prøvene, og disse var negative. Så nå er det bare å vente på resten...

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten. Var vel egentlig mest fornøyd med å få en diagnose, men det kunne jo gjerne vært en annen sykdom hun hadde. Jeg prøver å tenke positivt , og nyte de gode dagene. Egentlig skal hun ta det med ro, ikke trene , ikke bade og ikke være ute i sollys. Men dette er jo selve essensen av Rosin, så hun skal få leve livet som det alltid har vært, til kroppen sier stopp.

Hun skal få lov til å gå ned med flagget til topps :blink:

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering herfra:

Rosin har gått på 40 mg Predisolon hver dag i halvannen uke. Det har vært få gode dager for henne etter dette. Var igjen hos dyrlegen i dag for ny evaluering.

Hun har gått ned 2,5 kg og veier nå kun 19,5 kg. Hun er heldigvis ikke anemisk, og hjertet høres bra ut. Så nå prøver vi med kun 20 mg kortison om dagen, og setter også igang med ny antibiotika kur, for å se om dette kan hjelpe henne.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering herfra:

Rosin har gått på 40 mg Predisolon hver dag i halvannen uke. Det har vært få gode dager for henne etter dette. Var igjen hos dyrlegen i dag for ny evaluering.

Hun har gått ned 2,5 kg og veier nå kun 19,5 kg. Hun er heldigvis ikke anemisk, og hjertet høres bra ut. Så nå prøver vi med kun 20 mg kortison om dagen, og setter også igang med ny antibiotika kur, for å se om dette kan hjelpe henne.

Siri

Jeg må bare spørre, jeg er revmatiker selv (og vært innom SLE-diagnose, den ble heldigvis forkastet), men vil du virkelig halvere kortisondosa på 1-2-3? Jeg får aldri lov til å kutte ned så fort på min kortison liksom, det skal alltid trappes veldig gradvis ned.. Da syns jeg det er litt rart at du "får lov" å halvere en så høy kortisondose på et blunk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...