Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Det var fult på alle aktuelle avganger med Norwegian, så jeg bestilte billett på SAS. Bestilte til meg selv på nett, sitter 40 minutter i telefonkø for å få bestilt til hund og får beskjed om at jeg skal få mail med godkjenning. I dag var jeg lei av å vente, så jeg ringte. 45 minutter i telefonkø før jeg fikk svar at reisen var godkjent med hund til Tromsø, men ikke videre med Widerøe fordi buret var for stort. Hvorfor kunne jeg ikke fått beskjed om at buret var for stort allerede ved bestilling? Og ingen tilbakemelding til meg om at billetten min ikke hadde gått gjennom... Nå har jeg søkt om størrelsen under (har et mindre bur også), men hvis den går gjennom vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Large er for lite for Ymse, ryggen tar i taket :( Og Widerøe er vel eneste flyselskapet som faktisk har klare krav om størrelse på buret. Hunden skal kunne heve hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksimum-målene til widerøe står både i denne tråden og på nettsideme deres.

Hvorfor du ikke fikk beskjed på første runde er antakeligvis enten noen som har glemt seg av, eller slik at du i første omgang kun fikk bekreftet "hund ombord" - selve dimensjoneme kom senere. Kan gi en tilbakemelding til WF om dette uansett.

Tror nok det går bra selv om ikke hunden oppfyller alle kravene. De større burene går bare ikke inn i cargorommet på mini-dashene :/ fysisk umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sannsynligvis ha med meg sheltie gutten min til nice, Frankrike i Mai. Er allerede nervevrak :icon_cry: og vet rett og slett ikke om jeg kommer til å tørre å gjennomføre det. Jeg skulle så ønske jeg fikk sitte i lasterommet sammen med han.

Vi har valget mellom SAS og Norwegian, men selv om SAS er en tusenlapp dyrere velger jeg lett dem etter å ha lest denne tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sannsynligvis ha med meg sheltie gutten min til nice, Frankrike i Mai. Er allerede nervevrak :icon_cry: og vet rett og slett ikke om jeg kommer til å tørre å gjennomføre det. Jeg skulle så ønske jeg fikk sitte i lasterommet sammen med han.

Vi har valget mellom SAS og Norwegian, men selv om SAS er en tusenlapp dyrere velger jeg lett dem etter å ha lest denne tråden her.

Norwegian tar vel ikke hund på utenlandsflight i det hele tatt? Eller er det kun i kabinen de ikke tar?

Uansett så har det lite å si hvilket selskap du velger da det er mannskapet på den flyplassen du reiser til/fra som har noe å si. Jeg ville ikke bekymret meg. Husk at det er ganske mange tusen vellykkede reiser mellom alle skrekkhistoriene du hører. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian tar vel ikke hund på utenlandsflight i det hele tatt? Eller er det kun i kabinen de ikke tar?

Uansett så har det lite å si hvilket selskap du velger da det er mannskapet på den flyplassen du reiser til/fra som har noe å si. Jeg ville ikke bekymret meg. Husk at det er ganske mange tusen vellykkede reiser mellom alle skrekkhistoriene du hører. ;)

Det er i kabinen Norwegian ikke tar hunder på utenlandsflights, av en eller annen grunn. I cargo tar de hunder på utenlands flights :)

Bakkemannskapet som jobber for Norwegian er ikke det samme som jobber for SAS, bare så det er sagt. Det er ikke "et felles mannskap på hver flyplass" :P

Det er mer eller mindre alltid to forskjellige handlingselskaper uansett hvor i verden du flyr til med SAS eller Norwegian. SAS bruker samme bakkemannskap som Lufthansa, Swiss og har et eget-eid selskap (SAS Ground Handling) som tar seg av handlingen i Norge. Norwegian har ingen egne bakkemannskaper og leier inn et selvstendig selskap til å gjøre jobben, i norge er det som oftest det som før het Røros Flyservice og Norport Ground Handling - disse ble kjøpt opp av det større internasjonale selskapet Aviatior. Det er forskjellige rutiner og forskjellige krav til ansettelse hos disse selskapene (SAS Ground Handling vs Aviator) uten at jeg vet detaljene i det :)

En enkel måte å se forskjell på selskapene, er f.eks at SAS Ground Handling har flere de-icing biler tilgjengelig enn Aviator. Handlingselskapene har eget utstyr som ikke brukes på tvers av selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det er mulig å få inn en sheltie hann i kabinen (8.4 kg, 40 cm) om man vifter meg gullkort og blunker villt med øynene? :P

Jeg vet bare at hvis min hund blir skadd i lasterommet så skal flyselskapet få erfare den sinteste kunden de noen gang har møtt ...vi snakker en klage hver dag i flere år . Ser jeg buret til hunden min under et lass av kofferter da klikker jeg i vinkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det er mulig å få inn en sheltie hann i kabinen (8.4 kg, 40 cm) om man vifter meg gullkort og blunker villt med øynene? :P

Jeg vet bare at hvis min hund blir skadd i lasterommet så skal flyselskapet få erfare den sinteste kunden de noen gang har møtt ...vi snakker en klage hver dag i flere år . Ser jeg buret til hunden min under et lass av kofferter da klikker jeg i vinkel

Bur (og muligens all spesialbagasje) lastes i egen tralle og har eget område i bagasjerommet hvor de festes ordentlig. De 10-15 gangene jeg har reist med hund (Norwegian) de siste årene har burene kommet på egen tralle og blitt behandlet ordentlig av bakkemannskapet hvor vi har sett dem iallefall. Har også vært med på å sett at de har stått å pratet rolig med Bonnie da vi holdt på med boarding, hun er sikkert deres værste mareritt, bråkebøtta av dimensjon i bur :)

Keo virker totalt uanfektet etter flyvning, ikke noe uønsket stress, døvhet eller skade, sist gang så lå han på rygg og bokstavlig talt snorket når de plasserte buret på tralla mi :lol::wub:

Korthårede hunder på vinteren dog, det skal man være forsiktig med om flyet blir mye forsinket! Merkelig nok var det den første og siste gangen jeg har reist med SAS og hund. Vi ble stående på flyplassen i fire(?) timer, hunden hadde tydeligvis stått endten ute i -17°C eller på et veldig kjølig sted uten hår og med varmedekken og ulldress på, likevel måtte vi bruke nesten en time på å varme henne opp før vi fikk beskjed om at vi måtte dra. Da var jeg lettere irritert, skal si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være slik at hunden står ute, ig hvis det har skjedd regner jeg med du sa i fra og skreiv skriftlig tilbakemelding.

I hinna dager når Norwegian var et normalt selskap reiste jeg med de ved to tilfeller hvor baggasjen ble behandlet som søppel (kastet på bakken og rundt) var det ikke verre enn at jeg leverte inn klage etter turene. Slik kommer tilbakemeldingen til personene det gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkemannskapet som jobber for Norwegian er ikke det samme som jobber for SAS, bare så det er sagt. Det er ikke "et felles mannskap på hver flyplass" :P

Nei, men det er heller ikke samme bakkemannskapet i Paris som i Bodø eller Praha? Bakkemannskapene er vel stort sett lokale?

Tror dere det er mulig å få inn en sheltie hann i kabinen (8.4 kg, 40 cm) om man vifter meg gullkort og blunker villt med øynene? :P

Jeg vet bare at hvis min hund blir skadd i lasterommet så skal flyselskapet få erfare den sinteste kunden de noen gang har møtt ...vi snakker en klage hver dag i flere år . Ser jeg buret til hunden min under et lass av kofferter da klikker jeg i vinkel

Ingen grunn til å regne med at det skjer. Ikke ta sorgene på forskudd! Som sagt er de skrekkhistoriene du hører veldig, veldig få i forhold til hvor mange hunder som flyr hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt, poenget var bare at det ikke er samme selskap som handler SAS og Norwegian hverken i Bodø eller Paris :P Selv på charterhelvette-steder er det stort sett to forskjellige selskaper, fordi det alltid er et handlingselskap som satser på LCC-selskap som norwegian, mens legacy/nettverksselskap som Luftansa, Swiss, SAS, United, Delta og c/o har andre handlingselskap :)

Fordi jeg kjeder meg på toget (teknisk feil, omg! :P ):

Nettverksselskapene har tradisjonelt sett hatt egne handlingselskap, Swiss har hatt Swissport, Lufthansa har hatt eget og så videre. Siden man flyr i samme allianse forenklet alt seg med å ha et samarbeid hvor man brukte hverandres handlingagenter rundt om i verden. Gjør det enklere å finne baggasje, ombooke og man kunne innføre samme prosedyrer over hele røkla slik at reisen ble mer forutsigbar og gikk med bedre flyt.

Dessverre (i mine øyne, jeg liker kvalitetsprodukter) har dagens luftfart ikke plass til disse egeneide handlingselskapene. Jo mindre et flyselskap eier jo bedre, derfor er det slik at de fleste flyselskap i dag ikke eier flyene de flyr - de bare leier dem fra store banker som er eierene av flyene. For eksempel. Man kan stort sett bruke selskap som Ryanair og Norwegian som lakmuspapir på hvilke deler av luftfartsindustrien det er som koster mer penger enn det skaper:

Det er for dyrt å ha egne ansatte på bakken, derfor leier man inn bakkemannskap. De som sjekker deg inn på flyplassen er innleid.

Det er for dyrt å ha eget utstyr til deice, pushbackbiler og trappebiler - dette leies inn.

Det er for dyrt å ha fast ansatte på flyene, derfor leies de fleste piloter og kabincrew inn (mer enn 70% av drifta er innleid personale).

Det er for dyrt å tilby passasjerene gratis baggasje (fordi det koster å ha bakkemannskap, hvis man kan kutte en mann fra vaktlista er der peng i kassa), derfor koster det penger å sjekke inn baggasje, i håp om at folk ikke skal sjekke så mye baggasje inn. (og prisen settes stadig opp for å motivere mer håndbaggasje og mindre innsjekkbaggasje).

Det koster for mye å tilby passasjerene gratis mat ombord, vann, pledd etc.

Det koster for mye å eie flyene, derfor leies de inn. Det koster mindre å ha fly på norsk register enn dansk og svensk, derfor er nesten alle SASfly norskregistrerte. Det koster for mye å betale norge for driftslisens, derfor driver norwegian og flytter flyene sine over til irsk register.

Eh, ja så sånn går nu dagan :P Dette finner jeg veldig interessant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være slik at hunden står ute, ig hvis det har skjedd regner jeg med du sa i fra og skreiv skriftlig tilbakemelding.

Selvfølgelig! :)

De fikk ganske god peiling på hva jeg syntes om saken på stedet og i mailene som ble sendt. De svarte at det var ikke vanlig rutine, men hadde forekommet ved forsinkelser selv om det var noe de selvsagt prøvde å unngå til alle tider. Hadde vi fått beskjed om at det ble så kraftig forsinket med en gang så hadde jeg hentet henne ut der og da, men vi ble kalt opp til gate med jevne mellomrom, og da kunne man se burene utenfor (Gardermoen).

En del av bakkemannskapet var veldig snille å hjalp til med ullgensere (som også ble lagt igjen i buret hennes) og jakken, samt løp etter vann. Siden flyet bli holdt på ubestemt tid så hadde de valgt å holde all bagasje ute. Selv om hun var kald så var iallefall Bonnie godt fornøyd med å få så mye oppmerksomhet, styggsøt som hun er når hun er nedklipt :lol:

Men jeg tror ikke man skal ta sorgene på forskudd, så mye som vi har reist med hund i det siste så er dette eneste gangen vi har opplevd noe negativt (som jeg kommer på iallefall). Godt bur, evt gode klær, vann på sommeren og tiltro til bakkemannskapet så vil nok de fleste hunder bare ense at de sitter i bur på et nytt sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse sin flytur gikk knirgefritt :) Leverte han en halvtime før takeoff (på Bardufoss). Det var en hund til der. De ble satt aller sist på flyet, men ikke trillet ut av flyplassen før rett før de skulle inn. (og godt er det, 23 minus).

Var selvsakt masse turbulens hele veien. På gardermoen kom han ut av spesialbagasjen omtrent likt som jeg kom meg til området :) Rolig, søvning og i godt humør.
Jeg fløy med Norwegian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det er mulig å få inn en sheltie hann i kabinen (8.4 kg, 40 cm) om man vifter meg gullkort og blunker villt med øynene? :P

Smula er 34 cm og 7.5 kg - sherpa medium (som egentlig er for stor) er trang. Nå er hun reisevant og ligger rolig i bagen, men jeg ville ikke presset henne til å ligge i den i mange timer. Så den ideen ville jeg slått fra meg med en gang, for hundens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt skal du @Castella ? Om du veit bikkja tåler det og om du selv er komfortabel med det kan det nok hjelpe å komme på rett dag og har rett farge på kortet (gull eller diamond :) ) - så tror jeg nok det går helt fint! :)

Vi har gullkort.

Skal bare en tur til nice, frankrike. Så 2.5 time.

Casper er en stødig fyr som slapper godt av i buret sitt, han kan sove i buret under store ag stevner, så jeg tror at det vil gå veldig fint om alt går rett for seg, men jeg er jo tidenes hønemor, så når jeg leser skrekkhistorier får jeg jo helt fnatt. Skjer det noe med han bare fordi jeg ville ha han med på ferie kommer jeg ikke til å kunne tilgi meg selv. Hysterisk hundeeier thats me ;)

Jeg har også en terrier, med seperasjonsangst som svak mentalt...det er ikke snakk om å ha med henne på noe fly, kun Casper.

Tenkte inn å kjøpt inn buret i god tid og trene masse med det i forskjellige bråkete situasjoner så han skjønner at han er trygg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullkort gir gjerne ekstra velvilje når det er marginalt ….. :) Troooor nok det går - og så lenge du og bikkja er enig om at det er OK, så go for it. Det er jo derfor det er hyggelig å ha gullkort, at man får ekstraservice :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gullkort.

Skal bare en tur til nice, frankrike. Så 2.5 time.

Casper er en stødig fyr som slapper godt av i buret sitt, han kan sove i buret under store ag stevner, så jeg tror at det vil gå veldig fint om alt går rett for seg, men jeg er jo tidenes hønemor, så når jeg leser skrekkhistorier får jeg jo helt fnatt. Skjer det noe med han bare fordi jeg ville ha han med på ferie kommer jeg ikke til å kunne tilgi meg selv. Hysterisk hundeeier thats me ;)

Jeg har også en terrier, med seperasjonsangst som svak mentalt...det er ikke snakk om å ha med henne på noe fly, kun Casper.

Tenkte inn å kjøpt inn buret i god tid og trene masse med det i forskjellige bråkete situasjoner så han skjønner at han er trygg der.

Hvis han er såppas trygg som du sier så ville jeg heller hatt ham i lasterommet enn i kabinen, så kan han faktisk røre på seg også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullkort gir gjerne ekstra velvilje når det er marginalt ….. :) Troooor nok det går - og så lenge du og bikkja er enig om at det er OK, så go for it. Det er jo derfor det er hyggelig å ha gullkort, at man får ekstraservice :) 

Endelig en fordel med å ha en mann som reiser halve året med jobben :P

Han hadde sikkert fått det diamantkortet om han ikke hadde måtte reise så mye med alle de andre selskapene også. Han liker sas best men det er ikke alltid de flyr når han trenger det.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en fordel med å ha en mann som reiser halve året med jobben :P

Han hadde sikkert fått det diamantkortet om han ikke hadde måtte reise så mye med alle de andre selskapene også. Han liker sas best men det er ikke alltid de flyr når han trenger det.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Er man trofast til et selskap skal man ha fordeler… :) Blir bra til sommern når det blir loungetilgang også innenriks på gardermoen for alle SAS gullkunder og business class-reisende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg stresser egentlig mest bare med å få hunden MED meg ombord, hunden har det bedre i lasta enn under stolen underveis :P på torp er jeg glad for der får jeg lov til å bryte reglene å ha med hunden ut til flyet og levere ved flyet inn i buret. det er service :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg stresser egentlig mest bare med å få hunden MED meg ombord, hunden har det bedre i lasta enn under stolen underveis :P på torp er jeg glad for der får jeg lov til å bryte reglene å ha med hunden ut til flyet og levere ved flyet inn i buret. det er service :heart:

Er det lovbrudd? Får lov til det i Molde også, trodde det bare hadde med rutineforskjeller å gjøre (forståelig nok, litt forskjell på å håndtere 200 passasjerer og 2000 passasjerer med bagasje...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...