Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som spiser ALT


Gry83

Recommended Posts

Helt siden vi fikk Nadira har vi hatt et stort problem med henne, og det er at hun spiser ALT. Det er ikke bare snakk om alt av mat, men alt generelt. Det virker som om hun er på let etter noe å spise hele tiden, og alt som "stikker seg ut i terrenget" må svelges. Pinner, papir, hestebæsj, nyklippet gress og evt mat hun måtte finne er favoritten, men hun har også fortært en svær bit isopor, ørepropper, paintballkuler, deler av bruskorker, småstein, sigarettsneiper, plast +++ I dag var vi nede ved sjøen og der fant hun et varmebehandlet bein (sikkert noen som hadde grillet der nede som hadde kasta det i en busk) og en rå krabbeklo som hun greide å få i seg. Hun gikk løs, så jeg fikk ikke tatt det fra henne... Hun VET hun ikke har lov til å ete ting hun finner så da løper hun i motsatt retning av meg for å spise i fred. :flowers: Jeg får ikke tatt det fra henne når hun er i bånd heller, for den del. Har hun først begynt å tygge på noe er det som om hun er i transe, og uansett om jeg sier "nei" (en kommando hun vanligvis lyder fint) eller prøver å ta det fra henne så bare fortsetter hun å tygge. Hvis jeg rekker å si "nei" FØR hun har fått det i munnen pleier det å funke hvis hun er i bånd, men har hun allerede fått det i munnen er det håpløst. Dette er ufattelig slitsomt, jeg må følge med på henne som en hauk hvert eneste sekund vi er ute for å unngå at hun spiser noe - er jeg uoppmerksom i 2 sekunder er det nok til at hun har greid å svelge noe, hun er lynkjapp! Jeg er redd hun ska svelge noe giftig/farlig eller noe som setter seg fast i mage/tarm en vakker dag. :hyper: Leker har vi også gitt opp å gi henne, hun bare finner seg en rolig krok og begynner å skal tygge i stykker og svelge leken. Senga si tygger hun hull i og eter bomullen inni. :D Jeg hadde håpet at dette var en valpegreie som hun ville vokse av seg etterhvert, men nå fyller hun jo 1 år denne måneden, så...

Hvorfor gjør hun dette? Er det et symptom på stress? Det virker som om denne spisinga har blitt en mani hos henne. Hva kan jeg gjøre for å få slutt på det? Det er så ufattelig slitsomt!

Det vi har prøvd til nå:

*Lært henne å gå fint og rolig i bånd, unngå å stesse og dra i båndet på tur (tenkte at det var lurt hvis spisinga er relatert til stress)

*Trent bevisst på å ikke plukke opp ting fra bakken ved å legge "feller" til henne - dvs legge ut ting som frister på bakken, ha henne i bånd og korrigere med et "nei" når hun er på vei til å spise det. Belønne når hun lar tingen være og heller tar kontakt med meg ved å gi henne ros og godbit. Dette skjønner hun og det fungerer ofte (men slettes ikke alltid) hvis jeg kommer henne i forkjøpet og hun ikke allerede har rukket å puttet tingen i munnen, men har hun allerede puttet tingen i munnen er løpet kjørt (og det er umulig å alltid komme henne i forkjøpet).

*Lært inn kommandoen "slipp". Slipper hun tingen får hun en godbit i steden. Igjen, hun skjønner kommandoen og kan slippe dersom tingen ikke er altfor interessann, men som oftest blir kommandoen ignorert. Jeg kan ha den beste godbiten i verden, men ingenting er gjevere enn "skatten" hun fant på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det høres kanskje enda mer opphengt ut enn hva hunden min er - men jeg har jo mang en gang vært i situasjoner hvor hunden min har spist farlige ting / vært på nippet til det. Du kjenner hunden din best, og jeg kjenner hunden min best - så jeg korrigerer med øreklyp hver gang bikkja finner seg snadder som den ikke slipper på kommando eller som den ellers blir "manisk" av (f.eks kattebæsj, grillbein og liknende. Da blir hele kroppen helt stiv og blikket blir helt sløret, ingen kommandoer eller mennesker eksisterer for henne og man må gå bort og fysisk pille ut objektene fra munnlåsen). I det lange løp er det noe du bare må lære deg å finne deg i, jeg synes det har dabbet litt av jo eldre bikkja mi blir - men det er en ting som alltid vil være der. For min del har dette resultert i at jeg kvier meg for å slippe hunden løs - da det er 99% sikkert at hunden kun løper etter nærmeste luktspor og finner noe spiselig/uspiselig som gjør livet utrivelig for både meg og hunden. Løsningen er munnkurv.

Men som sagt - bare du kjenner hunden din og hvordan den reagerer på treningsmetoder så vel som hvordan hunden oppfører seg når den gjør det. For hunden min handler det bare om lukt og innstinkter. Hun bare må spise og utforske med munnen, hennes måte å være på helt siden hun var lita. Dermed må man rett og slett bruke tungt skyssel mot det, litt som strømming mot sau - men på en snillere måte :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye klokt å komme med, men vil bare tilføye noe når det gjelder ødelegging av senger og bite i stykker ting.. Min forrige hund var godt over 2 år før hun roet seg og sluttet å ødelegge ting.. Først da ble hun "voksen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...