Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyebetennelse?


Rocket

Recommended Posts

Tenkte hvis hunden hadde vært mye ute i vind, eller ligget i bil med åpne vinduer og at det trakk gjennom de spesielt under kjøretur, eller slike ting.. Kan jo være bakterier som forårsaker det også, det er jo ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm apropos malapropos: hva gjør man når øyebetennelsen kommer tilbake, hele tida? N har nå øyebetennelse for andre gang, første gang fikk han øyedråper (antibiotika) hos veterinæren og da ble det borte, men hvis jeg skyller med øyebadevann (saltvannsoppløsning), så blir det også borte og gjør jeg det hver dag holder det seg borte. Skyller jeg ikke, kommer gule gørret tilbake, men ikke noe fortere enn da jeg brukte antibiotikadråpene, og jeg er ikke helt positiv til å kjøre på med antibiotikakurer annahver uke liksom. Lurer på om det er no vokse-seg-stor-greier, at tårekanalene er trange (har jo sånn brunsvart øyegørr ellers, kan virke som om at hvis jeg ikke er flink nok til å fjerne det 200.000 ganger om dagen så blir det ugghh), eller om dette er et sånt Samojed-øyeproblem, og at jeg burde ta det mer alvorlig og stikke til veterinæren annahver dag?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som hadde en hund med slike problemer, øynene rant endel, og det var noe gugg. Antibiotikabehandling titt og ofte var "kuren". Da de hadde holdt på sånn lenge (i alle fall over ett år), fant hun ut at nok var nok! Hun sluttet å gi hunden antibiotika, og lot øynene løse problemet selv - og vips - i dag er hunden frisk i øynene sine, den har sjeldnere betennelse, og i det hele tatt har den det mye bedre. Jah, bortsett fra at den på generell basis har blitt ødelagt av all antibiotikaen, og hun som tidligere ikke har hatt slike problemer, har nå begynt å klø, hun mister pels, hun reagerer på flere ting, osv. Det gjorde hun ikke før disse kurene, og jeg er overbevist om at det er en klar sammenheng der: antibiotika ødelegger immunforsvaret.

Antibiotika fungerer jo nettopp sånn: det tar knekken på problemet der og da, men sjansen for at det kommer tilbake er jo mye større etterpå. Det holder sjelden med èn kur liksom, det tar ikke lange tiden før man har det gående igjen.

Personlig holder jeg meg (eller prøver å holde meg) så langt unna antibiotika-dritten som jeg overhodet klarer. Noen dyrleger er jo helt nazi på det, og sprøyter inn her og der hvor de måtte føle for det, bare de ser antydning til litt gugge eller hva det nå er. Det gidder jeg virkelig ikke, jeg vil ikke ødelegge mine hunders immunforsvar av å sprøyte de fulle av dritt. Bakteriene blir jo også etterhvert resistente, og da har man et MYE større problem enn man i utgangspunktet hadde. I tillegg sprer jo dritten seg; det er jo ikke sånn at antibiotikaen holder seg der den er ment å være; den er jo i pelsen til hunden, jeg tar på pelsen og får det i meg, hunden slikker det i seg, andre hunder slikker det i seg, og vips så blir alle bakterier mer resistente mot et middel som egentlig er veldig kjekt å ha - når det TRENGS!

Okei, det var dagens leksjon. :icon_confused:

Kutt tullet, la betennelsen gå over av seg selv (ja, jeg vet det er "feil" å si noe sånt, og man skal høre på dyrlegen, og øyer er viktig, og blablabla.). Evt prøv homeopati, akupunktur eller lignende. Blir det skikkelig ille, får du heller ty til antibiotika, men krev da at det tas prøver av bakteriene i øynene, så du vet du får riktig type! Du skal ikke se bort fra at bakteriene er resistente mot den typen du har brukt ørten ganger nå.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot antibiotika, men hvis det er et stadig tilbakevendende problem, så bør man kanskje forsøke å unngå det, for det har jo tydelig ingen langvarig virkning. Og det er mulighet for resistens. Kommer det tilbake bør man gjerne som Huldra sier, få tatt en prøve og sendt inn til dyrkning/testning for å se akkurat hvilke ulumskheter som skjuler seg.

Homeopati har forøvrig ingen virkning utover placeboeffekten.

Edit: Dette var altså ment som svar til Nansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper kan ofte ha rennende øyne, gugge og stæsj i øynene - og det kan fint gå over av seg selv. Valper snuser og buser mer rundt, får snute borti mye rart, og har ikke alltid så lang vei fra snute til øyne. De titter og glor og hopper og spretter, og opplever verden for første gang. Kombinert med det, er de i vekst - så en dag kan skinnet rundt øynene være litt for stort og gi hengeøyne, så vokser skallen og passer i skinnet igjen, men så er huden for stor igjen, og det er mer plass til å få bøss på øynene.

X'en var noe plaget med dette som valp, og vi kjørte én runde med øyedråper da betennelsen var gått for langt, og etter det holdt vi det ved like med øyesaltvann (disse pipettene er veldig fine, en holder fint til to øyne morgen og kveld) - til å begynne med et "rigid skjema" morgen og kveld, og senere etter behov/husken.

Vi ser nå det samme med Even, som er over 11 år. Skallen hans har sunket litt sammen, og han har fått litt hengeøyne, han som alltid har hatt stramme og fine øyne. Han elsker å fure hodet bortover bakken, ligger på rygg og vrir seg, lager "engler i snøen" og baser på tur, gamle tullingen. Så han får også renset øynene av og til med slike pipetter for å vaske og motvirke øyebetennelse.

Jeg tror en slik eske med 20 pipetter koster 50-60 kroner på apoteket, selvfølgelig reseptfritt. Enklere, billigere og sunnere enn veterinær, øyedråper og antibiotika.

NB! Har hunden fått en skikkelig øyebetennelse skal selvfølgelig veterinær konsulteres, men ved gryende guffe kan en forsøke slike pipetter et par dager for å se om det stopper utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en slik eske med 20 pipetter koster 50-60 kroner på apoteket, selvfølgelig reseptfritt. Enklere, billigere og sunnere enn veterinær, øyedråper og antibiotika.

Er det helt enkelt sånne saltvannsdråper til øyne dere bruker? Noen spesiel type en ikke bør eller bør gå for? For sånt er litt kjekt å ha liggendes syns jeg, da jeg har ei frøken som har litt rennende øyne i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt enkelt sånne saltvannsdråper til øyne dere bruker? Noen spesiel type en ikke bør eller bør gå for? For sånt er litt kjekt å ha liggendes syns jeg, da jeg har ei frøken som har litt rennende øyne i blandt.

Helt vanlige slike ja. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker linsevæske på mine, jeg. Det er lett tilgjengelig siden jeg bruker linser selv og rent og lett rensende. Buffy var sånn øyegøggeunge og hadde stadig vekk øyne som væsket (tror hun stakk hodet borti for mye... :icon_confused: ), men er nå for det meste helt fin. Tror nok det er vanlig at valper har perioder med øyne som renner, men litt ubehagelig er det vel kanskje uansett. Legge til at jeg har snakket med veterinær om hvorvidt det er ok å bruke linsevæske da og fått beskjed om at øynene våre er såpass like av oppbygging at det vil være helt ufarlig. Nå har ikke jeg kjøpt øyedråpevannting til hund på flere år så vet ikke hva de koster, men reisestørrelse flaske med linsevæske koster sånn ca 40kr eller noe og om man passer på at de har 3mnd "levetid" så vil jeg anta at det er en rimeligere investering...? Øyedråper til hund har vel også utløpsdato så det må man jo uansett passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid til å se gjennom nå, men mye såkalt "forskning" er gjerne ikke dobbelblindet, placebokontollert, randomisert osv, og da er den ikke god nok. Har enda til gode å finne godkjent forskning som bekrefter at homeopati virker utover placebo(en effekt som man selvsagt ikke skal undervurdere). Anbefaler igjen boken, spesielt til deg som tydelig er interessert i feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg skjønner det Mrs Powers..

Vi vet jo godt fra før at vi er uenige, vi vet også godt begge to at du har den 'seriøse' forskningen på din side. Så jeg er dømt til å tape uansett.. det er bare det at virkeligheten viser meg og mange andre noe annet hver neste dag, derfor fikk jeg lyst til å nøytralisere ditt bombastiske utsagn.

Og hadde du diskutert med noen andre enn meg kunne du fått mye mer å bryne deg på.. det er litt urettferdig for 'saken min' at det er jeg som taler den, siden jeg ikke er noe god på det :icon_confused:

Skulle ønske jeg kunne bare si: nei det virker ikke - dere har rett, så kunne jeg slippe disse diskusjonene (det blir sikkert ikke siste gang), men sånn er det nå bare.

Det utretter kjempemasse positivt uten bivirkninger og det er derfor det har en plass her i samfunnet, uansett hva motargumentene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg skjønner det Mrs Powers..

Vi vet jo godt fra før at vi er uenige, vi vet også godt begge to at du har den 'seriøse' forskningen på din side.

Man er rett og slett nødt til å være litt kritisk når det gjelder kilder. Det er mye som kalles forskning som hvis man graver litt dypere rett og slett ikke holder mål.(Man kan jo ikke si at 75% av folk med en eller annen sykdom blir bedre av et eller annet middel hvis bare har prøvd det på 4 stykker, for å sette det litt på spissen.)

Det utretter kjempemasse positivt uten bivirkninger og det er derfor det har en plass her i samfunnet, uansett hva motargumentene er.

Ja, som jeg sa tidligere så skal man ikke undervurdere effekten av placebo :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt enkelt sånne saltvannsdråper til øyne dere bruker? Noen spesiel type en ikke bør eller bør gå for? For sånt er litt kjekt å ha liggendes syns jeg, da jeg har ei frøken som har litt rennende øyne i blandt.

Jupp, saltvann på pipetter, vanlig menneskedings på apoteket - esken er blå, avlang, med mørkere blå bobler på. De har lang holdbarhet, sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hundene deres synes det er helt greit å bli dryppa i øyet...? Aiko har blitt tatt av ei katte, så jeg prøvde meg på litt skylling i dag, men det var bare å gi opp. Og dette er en hund som er vant til at jeg peller både her og der...

jepp :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hundene deres synes det er helt greit å bli dryppa i øyet...? Aiko har blitt tatt av ei katte, så jeg prøvde meg på litt skylling i dag, men det var bare å gi opp. Og dette er en hund som er vant til at jeg peller både her og der...

Mine syns ikke det er noe godt akkurat, men de lar meg gjøre det uten å være vrange på noe vis, også blir de glade når jeg er ferdig, rister på hodet og logrer så fort de kan med halen sin :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hundene deres synes det er helt greit å bli dryppa i øyet...? Aiko har blitt tatt av ei katte, så jeg prøvde meg på litt skylling i dag, men det var bare å gi opp. Og dette er en hund som er vant til at jeg peller både her og der...

Nei, det synes hun ikke - men hun blir ikke spurt først heller... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...