Gå til innhold
Hundesonen.no

Advarsel mot Narkose (Sevoflow)


Recommended Posts

Er MDR1 noe man kan teste hunden for her i Norge nå...?

Ser det var nevnt lenger bak i tråden at det måtte sendes prøve til Nederland eller noe...?

Etter hva jeg har forstått så er dette noe som testes via DNA. Altså er det jo bare å sende "et hårstrå" ned til Nederland/Tyskland.

Det er jo ganske likt med rabiesvaksine, når man sjekker etter 6mnd eller hva det er, da må denne prøve sendes til et spesifikt sted. Når vi bodde i Mexico, måtte vi sendte til Houston eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini

Av ren nysgjerrighet, jeg har ikke peiling på dette, men er det virkelig slik? Takler noen raser noen typer narkose værre enn andre rase?

Det gjelder vanlig collie, men advarselen gies også til border collie, bearded collie, sheltie og belgiske fårehunder (tror jeg).

I tillegg til disse rasene så kan man legge til Hovawart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg har skrevet ett lengre innlegg om Ivomec og Collie på diverse forum tidligere.

I medikamentboka til den engelske veterinærforeningen står det en del om dette. (jeg har dessverre ikke boka liggende framme nå, men skal se om jeg kan lete den fram etterhvert)

Fant bl a dette på nett:

http://www.safe2use.com/scabiesboard/ivermectin/iverm.html

Fant forøvrig dette som jeg har skrevet på dyrenett sitt forum i 2007.

Ivomec vet. Merial (http://www.veterinarkatalogen.no/veterinarkatalogen/show.do?filename=/content/firma-register/Merial_90376.html&thin=1)

C

Ivomec pour-on vet. Merial (http://www.veterinarkatalogen.no/veterinarkatalogen/show.do?filename=/content/firma-register/Merial_90376.html&thin=1)

Bredspektret acaricidum og anthelmintikum.

ATCvet-nr.: QP54A A01 (http://www.veterinarkatalogen.no/veterinarkatalogen/show.do?filename=/content/atc-register/QP54A.html&thin=1)

INJEKSJONSVÆSKE 10 mg/ml: Ivomec vet.: 1 ml inneh.: Ivermectin. 10 mg, glycerolformal. 0,4 ml, propylenglycol. ad 1 ml.

MIKSTUR 0,8 mg/ml: Ivomec vet.: 1 ml inneh.: Ivermectin. 0,8 mg, const. et aqua purif. ad 1 ml.

ORALPASTA 18,7 mg/g: Ivomec vet.: 1 g inneh.: Ivermectin. 18,7 mg, const. q.s. ad 1 g.

PÅHELLINGSVÆSKE, oppløsning 5 mg/ml: Ivomec pour-on vet.: 1 ml inneh.: Ivermectin. 5 mg, isopropanol., color et const. q.s. ad 1 ml.

Egenskaper: Klassifisering: Ivermektin er et makrosyklisk lakton med et bredt terapeutisk bruksområde. Ved normal dosering har det acaricid, vermicid og larvicid virkning på de vanlige forekommende midder og gastrointestinale nematoder hos gris, drøvtyggere og hest. Har også god effekt på lungeorm hos drøvtyggere og gris, såvel voksne som L4-stadier. Det foreligger ikke kryssresistens med andre kjente ektoparasittmidler eller anthelmintika. Virkningsmekanisme: Gir økt frisetting av den inhiberende neurotransmitter gamma-aminosmørsyre (GABA) og økt GABAbinding til postsynaptiske reseptorer.

Indikasjoner: Injeksjonsvæske: Skabb, blodlus og rundorm hos gris, storfe og sau. Hudbrems og nesebrems hos rein. Mikstur: Gastrointestinale rundormer, lungeorm og nesebrems hos sau. Oral pasta: Hest: Rundorm i mave- tarmkanal samt migrerende larvestadier av disse. Kjønnsmodne og L3- L4-larver av Parascaris equorum. Lungeorm (kjønnsmodne og larvestadier av Dictyocaulus arnfieldi). Mikrofilarier av Onchocerca spp. Bremselarver (Gastrophilus spp.) i svelg og mave. Påhellingsvæske (pour-on): Mot endo- og ektoparasitter hos storfe, utenom melkekyr. Gastrointestinale rundormer: Kjønnsmodne og 4. larvestadium av Ostertagia (inkl. inhiberte L4), Haemonchus, Cooperia, Oesophagostomum, kjønnsmodne Stronglyoides, larvale Nematodirus. Lungeorm: Kjønnsmodne og larvestadier av Dictyocaulus. Brems: Larver av Hypoderma. Lus: Linognathus, Damalinia. Skabb: Sarcoptes, Chorioptes. Ved anbefalt dosering forhindres infeksjon med Trichostrongylus axei og Cooperia spp. i opptil 14 døgn, med Ostertagia ostertagi og Oesophagostumum radiatum i opptil 21 døgn og med Dictyocaulus i opptil 28 døgn etter behandling.

Kontraindikasjoner: Skal ikke brukes til hund.

Forsiktighetsregler: Påhellingsvæske (pour-on): Bruk beskyttelseshansker. Ikke røyk eller spis under behandling. Vask hendene etter bruk. Preparatet er ildsfarlig.

Drektighet/Laktasjon: Drektighet: Stor sikkerhetsmargin. Sinkyr og kviger skal ikke behandles de siste 60 døgn før kalving. Kan gis handyr i avl. Laktasjon: Skal ikke brukes til lakterende dyr som produserer melk til konsum. Søyer skal ikke behandles de siste 28 dager før laktasjon.

Dosering: Injeksjonsvæske: Skal appliseres subkutant. Storfe, sau og rein: 1 ml/50 kg. Gris: 1 ml/33 kg. Mikstur: Sau: 2,5 ml/10 kg. Oralpasta: Hest: 1,07 g/100 kg, peroralt. 1 sprøyte til 600 kg, 1 delestrek til 100 kg. Påhellingsvæske (pour-on): Storfe: 1 ml/10 kg. Påføres på huden i rygglinjen fra manke til halerot. Preparatet helles på dyra med doseringsmålet. 1. behandling 17-20 dager etter beiteslipp og 2. behandling 8 uker etter beiteslipp. Dyr som ikke er blitt korrekt behandlet på beite, behandles ved innsett.

Tilbakeholdelsestider: Etter standarddosering: Injeksjonsvæske: Slakt: Storfe: 35 døgn. Sau, gris og rein: 28 døgn. Påhellingsvæske (pour-on): Slakt: 15 døgn. Mikstur og oralpasta: Slakt: 14 døgn.

Oppbevaring og holdbarhet: Beskyttes mot lys. Påhellingsvæske (pour-on) kan bli grumset ved oppbevaring under 0°C, men får tilbake normalt utseende etter oppbevaring i værelsestemperatur, uten at effekten påvirkes.

Pakninger: Ivomec vet.: Injeksjonsvæske: 50 ml, 200 ml. Mikstur: 1 liter, 2,5 liter, 5 liter. Oralpasta: 6,42 g, 10 × 6,42 g. Ivomec pour-on vet.: Påhellingsvæske: 250 ml.

Den ene engelske veterinæren jeg jobbet sammen med fortalte at de aldri bruker Ivomec på hunder i England.

Og etter å ha googlet litt mer så fant jeg det jeg har quotet fra BSAVA også. (også skrevet på dyrenett i 2007.

Dette står om Ivermectin (virkestoffet i Ivomec) i den engelske "legemiddelhåndboken" BSAVA Small Animal Formulary (BSAVA = British Small Animal Veterinarian Association)

Adverse effects and contradictions: Use in dogs can not be recommended, as they are susceptible to the toxic CNS effects and death may occour; collies are particularly susceptible. This susceptibility has been linked to a mutation of the multiple drug resistance (MDR) gene, wich normally prevents the entry of ivermectin across the blood-brain barrier. Do not administer to chelonians as an irreversible paralysis may develop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg vet at jeg har skrevet ett lengre innlegg om Ivomec og Collie på diverse forum tidligere.

I medikamentboka til den engelske veterinærforeningen står det en del om dette.

*klippe*

Den ene engelske veterinæren jeg jobbet sammen med fortalte at de aldri bruker Ivomec på hunder i England.

I Sverige så må veterinærene ha spesiell tillatelse for å få lov til å gi Ivomec. I Norge holder det med at veterinæren sier at medikamentet gies på eiers ansvar :lol:

Av enkelte inne her har jeg blitt "halshugget" når jeg har advart mot å bruke medikamentet :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg aldri kommer til å tillate bruk av Ivomec på mine hunder noensinne.

Det er ikke godkjent for bruk på hund, kun for bruk på store dyr som hest og ku.

Hvorfor skal man ta sjansen? Det finnes ingen grunn til å absolutt gi Ivomec siden man har andre medikamenter som kan brukes i stedet.

Men om andre velger å se bort fra advarslene så får det jo være opp til dem, men jeg kommer ikke til å la min hund være forsøkskanin.

Dessverre er det mange veterinærer i Norge som ikke holder seg godt nok oppdatert på medikamenter og hva som anbefales og ikke anbefales. Land som bl a Sverige, England, Ungarn ol er MYE flinkere til å holde seg oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg suger til meg dette som en svamp, og blir rett og slett litt "redd".

Selvom jeg har mye erfaring med hund, så føler jeg at veterinærmessig så kan jeg ingenting. Og hadde en veterinær gitt hunden min Ivomec så hadde vel ikke jeg stusset over det, hvis h*n sier at det må hun få.

Det skal ikke være enkelt, og det er visst ikke bare bare å stole på veterinærer heller føler jeg.. :rolleyes2: Utrolig trist egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. DC og sedering, er det nok så at rasen generellt (men med store individuelle forskjeller) tåler dette noe dårligere enn normalen. Dette gjelder dog ikke spesifikke linjer, men er kjent "all over" på rasen. Hvorfor vet jeg ikke, men det raporteres om liknende tilfeller fra oppdrettere rundt om i verden, med vidt forskjellige "linjer" i avlen...

En tanke fra meg er at dette kan ha noe med innavl å gjøre, som jo er ganske utbredt i rasen, uansett linjer.. (og linjene bunner jo i samme utgangspunkt - så....)

Det er ikke kjent at det skal være problemer med andre medikamenter i forhold til rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...