Gå til innhold
Hundesonen.no

Pointer


Ane
 Share

Recommended Posts

Pointer, også kalt engelsk pointer av mange, er en klassisk britisk stående fuglehund og en ypperlig jakthund. Den ble endelig formet i Storbritannia, men mange mener at opprinnelsen sto i Spania.

Pointer antas å nedstamme fra spanske pointere som fantes på midten av 1600-tallet. Det er usikkert når pointerene kom til Storbritannia, men på 1700-tallet drev engelske oppdrettere med kryssavl av pointere og en rekke andre hunder. Man tror at dette dannet grunnlaget for den engelske rasen. Man mener å vite, gjennom historisk og anatomisk evaluering, at både blodhund, foxhound, greyhound og bull terrier ble benyttet for å skape den engelske pointeren (Cavanaugh[1], 1997). Noen hevder også at det på 1800-tallet ble krysset inn linjer fra franske og italienske bracker, noe endelig resulterte i den hunden vi kjenner i dag. Innslagene av raser nevnt ovenfor kan være mer offer for tilfeldigheter enn systematisk avl, men dette kjenner man ikke rekkevidden av i dag. Et unntak er foxhound, som man vet ble planmessig brukt for å oppnå et mer edelt utseende på rasen. Men det skal finnes linjer som ikke ble «infisert», spesielt i Skottland. Det er alminnelig å tro at pointeren ble med engelske offiserer tilbake etter deres deltagelse i den spanske arvefølgekrigen i 1704 (ved Lord Peterborough). William Arkwight (The Pointer and his Predecessors, 1901) la ned hele sitt liv i pointeren og er høyt aktet i pointerkretser som den moderne pointerens stamfar. Den første raseklubben ble dannet i 1891. Det registreres rundt 300 valper årlig i Norge, noe som gjør pointer til en forholdsvis liten hunderase i fuglehundsammenheng. Men til tross for at pointeren er liten i antall, så hevder den seg meget godt i konkurransesammenheng.

Pointer har en forholdsvis kvadratisk kropp med slanke, muskuløse linjer. Vekten på den norske pointeren i dag ligger på mellom 19 - 30kg, avhengig av kjønn. Pelsen er kort og glatt. Størrelsen 61-69 cm, er FCI standard, som forhåpentlig vil bli modernisert. I Norge skal tisper være 57-61 cm og hannhunder 60-64 cm høye.

Pointer er en utpreget og svært energisk jakthund på fugl, men rasen utgjør også en god familiehund for folk som er glade i å ferdes mye ute i friluft. som jakthund er den først og fremst skattet for fuglejakt i åpent terreng, f.eks. til rypejakt. Fra gammelt av jaktet den ofte i samarbeid med en retrievere, som gjerne fungerte som apportør. Pointeren er i dag en allsidig hund som behersker det meste, fra apport til skogfugljakt og naturligvis den klassiske høyfjellsjakten.

Pointer er kjent for å ha et godt og stabilt gemytt, og egner seg derfor godt som familiehund. Den er svært aktiv og trenger ofte og mye mosjon for å trives. Den kan være litt kjenslig for kulde, sludd og regn, så lenge den er i aktivitet er dette ingen problem. Ved pauser og ingen/liten aktivitet under disse forhold utendørs, kan et varmedekken være greit. Imidlertid kan det nevnes at pointeren absolutt er en vinterhund, med høy premieprosent på fuglehundprøver vinterstid, også flere ganger NM vinner på vinterprøve. Dog er det en korthåret rase med de ulemper og fordeler det medfører. Pelsen kan gjerne børstes på ukebasis, forutsatt at den ellers er i skikkelig hold.

(Pointer (Wikipedia))

Noen her inne som har pointer? Legg gjerne ut bilder! :wub:

2dljk03.jpg

Westpoint's Emil. En pointer jeg kjenner til :P

(Bilde funnet på nettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som har pointer? Legg gjerne ut bilder! :icon_cry:

2dljk03.jpg

Westpoint's Emil. En pointer jeg kjenner til :whistle:

(Bilde funnet på nettet)

Har ikke, men har hatt. Faktisk sønn av Emil. :blink: Han heter Elgtråkket's Bruce Willis, bare Willis til vanlig.

030507-03.jpg

030507-04.jpg

I stand på rype

070322-01.jpg

Leker med ene belgeren min

070413-01.jpg

Leker med daværende nabo sin ene pointer

070413-06.jpg

070520-05.jpg

070527-01.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Takk, så det er bare en fargevariant og ikke en egen underrase av pointeren, som det står i mange hundebøker. Greit å vite. Stiller de likte på utstilling også??

Ikke egen rase nei, bare fargevariant akkurat som de hvite/røde, hvite/sorte osv. Og de stiler likt på utstilling ja. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Her var det lite aktivitet, men håper det er flere med pointer der ute :) vi har ei nydelig tispe på 5 år som heter Spurfugldalens Lullu. Hun er brukt til hundekjøring og har vært med og vunnet EM i barmarkskjøring.

Nå er det sønnen i huset på 13 år som bruker henne til kjøring.

Fantastisk hund, vår første pointer, men ikke den siste ;)

post-12869-0-03123700-1389303907_thumb.j

post-12869-0-15273100-1389303938_thumb.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...
21 minutter siden, Carro92 skrev:

Takk, din også :)

Ja, har str M :)

Takk for svar! Hvor stor er pointeren din ellers? Kg og kanskje størrelse/lengde i sele og/eller andre dekken?

vi har 60 cm i non stop varmedekken, men størrelse 6 i non stop free motion sele var alt for stor.. Skal investere i dette dekkenet til høsten igjen, men usikker på størrelsen! Regner med at hun legger seg ut en del fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pointerbølle skrev:

Takk for svar! Hvor stor er pointeren din ellers? Kg og kanskje størrelse/lengde i sele og/eller andre dekken?

vi har 60 cm i non stop varmedekken, men størrelse 6 i non stop free motion sele var alt for stor.. Skal investere i dette dekkenet til høsten igjen, men usikker på størrelsen! Regner med at hun legger seg ut en del fremover.

ca 18-19kg ligger ho et sted, ca 63cm høy. Bruker 60cm i non stop dekken, men str 6 i selen blir hakket for stor for henne også :) Men nå er ho bare litt over året da, så ho vil nok legge seg litt mere ut. Str M i kathadin har ho litt å gå på i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carro92 skrev:

ca 18-19kg ligger ho et sted, ca 63cm høy. Bruker 60cm i non stop dekken, men str 6 i selen blir hakket for stor for henne også :) Men nå er ho bare litt over året da, så ho vil nok legge seg litt mere ut. Str M i kathadin har ho litt å gå på i :)

Supert! Tusen takk! 

Saga'n vår er drøyt 10 mnd og veier 23 kg, men både mor og far er store, så har litt å slekte på. Har ikke målt høyden hennes, så veit ikke hvor høy hu er. Men da veit jeg at vi kan gå for M til høsten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pointerbølle skrev:

Supert! Tusen takk! 

Saga'n vår er drøyt 10 mnd og veier 23 kg, men både mor og far er store, så har litt å slekte på. Har ikke målt høyden hennes, så veit ikke hvor høy hu er. Men da veit jeg at vi kan gå for M til høsten ?

hehe, ja Tundra skulle ligget på mere ho også, men jeg får ho ikke no særlig opp i vekt så lenge, ho flyr av seg alt i skæven :P men foreldrene hennes er svære, mora er på 27kg og faren på 30kg mener jeg å huske, så får se hva ho ender opp med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carro92 skrev:

hehe, ja Tundra skulle ligget på mere ho også, men jeg får ho ikke no særlig opp i vekt så lenge, ho flyr av seg alt i skæven :P men foreldrene hennes er svære, mora er på 27kg og faren på 30kg mener jeg å huske, så får se hva ho ender opp med :) 

Det kan jo være utfordrende å få de til å spise nok. Vi forer på Vom og supplerer med tørrfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pointerbølle skrev:

Det kan jo være utfordrende å få de til å spise nok. Vi forer på Vom og supplerer med tørrfor. 

her går det i v&h og kjøtt. Tåler ikke tørrfor gitt, får bare utslett :/ kan hende ho har vokst det av seg, men gidder ikke å mase med det, ho går så bra på rått så, eneste måten å få henne til å ha henne i en nogenlunde ok vekt å :) Men ho er matvrak deluxe da, spiser over 1kg om dagen så :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...