Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuaua


Kine Helen
 Share

Recommended Posts

så var det det at vi skulle skrive litt om våre raser her da.. så har kopiert litt fra canis om chihuahua:

Chihuahua korthåret

--------------------------------------------------------------------------------

Str: Liten

Aktivitetsbehov: Lite

Pelslengde: Korthåret

Behov for pelsstell: Lite

Allergivennlig: Nei

Generell omtale:

Chihauahuaen ble "oppdaget" i Mexico for ca 100 år siden. Noen tror rasen stammer fra meksikanske Toltechunder som eksisterte i det 8. århundre. Andre tror at forfedrene til Chihuahuaen er Aztecernes hellige hunder. En tredje mulighet er at disse hundene stammer fra Egypt. Dersom dette er tilfelle er rasen trolig bortimot tre tusen år gammel.

Chihuahuaen er våken og til tross for størrelsen er dette en svært modig hund. Rasen er også kjent for å kunne leve fredelig sammen med andre kjæledyr.

Chihuahua er en meget liten hund med en vekten kan være opp til 3 kg. Vekt mellom 1 og 2 kg regnes som idealvekt. De kjennetegnes ved det epleformede hodet med meget kraftig stopp, store utstående ører, uvanlig uttrykksfulle store og runde øyne, kompakt kropp, rett rygg og solid benbygning uten antydning til skjørhet. Rasen har tre meget spesielle detaljer som skiller den fra andre raser: Rubinøyne (i en viss belysning skinner pupillen glødende purpurrødt) Molera (en åpen fontanell også når hunden er voksen) Flat hale I kropp og ben viser rasen intet «dverghundpreg» eller rasetypiske detaljer. Chihuahuaen skal være måtelig rektangulær, vel samlet og kompakt «cobby», uten å være for kraftig eller for spinkel. Blikket skal være intenst og nysgjerrig. En chihuahua skal ikke være redd og tvilende med halen mellom bena. «High spirit» og oppkjeftighet er rasetypisk. Chihuahuaen finnes i to typer pels; - lang- og korthåret. De finnes i alle farger som eksisterer i hundeverdenen, og alle farver og fargekombinasjoner er tillatt. Øyenfargen skal stå til pelsfargen. Den langhårete varianten har ørebeheng, halskrage, faner på forbeina og "bukser" eller "skjørt". De to pelstyper kan parres sammen, men på utstilling blir de bedømt som to raser. Langhåret pels er recessivt arvelig. En chihuahua er utrolig tøff for sin lille størrelse, men den må få en fornuftig oppdragelse og ikke bli mast med og/eller overbeskyttes. Rasen er særdeles intelligent, og de egner seg fint til dressurtrening. Pelsstellet er ytterst enkelt. De setter stor pris på å være med på tur, og med trening kan den lett gå milen.

Rasestandard:

Chihuahuaen skal ha en kompakt kroppsbygning.

Kroppslengden skal være noe større enn manke- høyden, slik at hunden får et rektangulært utseende. Chihuahuaen er ikke så ømtålelig som man skulle tro ut i fra størrelsen, men man bør være oppmerksom på fontanellen (et mykt parti under hodebunnen på toppen av skallen) som i motsetning til hos spedbarn ofte ikke vokser sammen i løpet av valpetiden. Et hardt støt mot hodet kan derfor være svært farlig.

Andre kommentarer: Svakheter hos rasen: Patellaluksasjon (kneproblem) og haledefekter har stor betydning for rasen. Bittfeil og tannmangel har også stor utbredelse, men dette regnes kun som en eksteriørfeil, og vil som regel ikke ha betydning for individet. Fødselsvansker er middels utbredt.

Banana Banana Banana Banana Banana Banana Banana Banana

jeg valgte chihuahua etter at jeg for 6 år siden traff en dame som hadde dem.. så leste jeg massse om rasen og da jeg flyttet ut for over 3 år siden begynte jeg å lete eetter en.. og for to mnd siden kom speedy til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

tror jaggu jeg skal planlegge Chihuahua kjøp jeg... Hadde vært kjekt å ha en lekekamerat til staffen jeg snart får :)

Kanskje jeg kunne ha bidratt med litt "folkeopplysning", dvs. fått folk på gata til å skjønne at chihuahuaen ikke er et leketøy for små fjortissjenter, men faktisk en hund som alle andre den også!

mener ikke dere 2 altså, snakker om de på dyrenett som skriver "HAR SÅ LYZT PÅ CHIHUAHUA, de r så qule!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jaggu jeg skal planlegge Chihuahua kjøp jeg... Hadde vært kjekt å ha en lekekamerat til staffen jeg snart får  :)  

Kanskje jeg kunne ha bidratt med litt "folkeopplysning", dvs. fått folk på gata til å skjønne at chihuahuaen ikke er et leketøy for små fjortissjenter, men faktisk en hund som alle andre den også!

mener ikke dere 2 altså, snakker om de på dyrenett som skriver "HAR SÅ LYZT PÅ CHIHUAHUA, de r så qule!!!"

skjønner jeg:) hehe.. selv om jeg bare er 19 år..(Snart 20 Flash) så har jeg planlagt mitt chi kjøp i mange år.. og da jeg først bestemte meg for at nå skal jeg gjøre virkelighet av drømmene tok det over tre år før jeg fikk speedy hjem.. det går ikke bare ann og si.. jeg vil ha hund nå.. og så tre dager etter så er den der...

Andreassen: skal ik du legge inn litt om rasen din da.. har lyst å lese mer om den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt utrolig flaks med mitt valpekjøp... Tittet på forskjellige raser og falt til slutt for Staff.bull. Naboen min ga meg telefonnummeret til en hyggelig småbarnsfamilie som ventet valper i begynnelsen av november og som bor 10 minutter fra meg. Tok kontakt med de i midten av oktober uten å vite så særlig mye, og etter litt "etterforskning" viser det seg at stamtavlen til hundene er mildt sagt imponerende, de blir levert etter alle kunstens regler, og jeg får følge (og fotografere!) de første leveukene til valpen min. Nesten så en føler seg bortskjemt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt utrolig flaks med mitt valpekjøp... Tittet på forskjellige raser og falt til slutt for Staff.bull. Naboen min ga meg telefonnummeret til en hyggelig småbarnsfamilie som ventet valper i begynnelsen av november og som bor 10 minutter fra meg. Tok kontakt med de i midten av oktober uten å vite så særlig mye, og etter litt "etterforskning" viser det seg at stamtavlen til hundene er mildt sagt imponerende, de blir levert etter alle kunstens regler, og jeg får følge (og fotografere!) de første leveukene til valpen min. Nesten så en føler seg bortskjemt  :oops:

det er jo helt kanon med valp så bor så nærmt.. vi fikk jo bare treffe speedy noen få timer da han var 4 uker gammel...:)

jeg har ikke så mye peiling og slikt på bull og slik, men blir valpen din "lovlig"?? politiet kan ikke plutselig komme til deg og si at du må avlive den???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bull terrier er ikke forbudt, det var snakk om at dette tåpelige forbudet skulle gjelde den også, men de ansvarlige falt antagligvis i bakken og slo hodet hardt i asfalten, så de strøk den fra listen. Staffordshire b.terrier er også mindre enn amstaff og pitbull.

Amerikansk staffordshire terrier ble forbudt 20.08.04, uten noen saklig grunn, men de ansvarlige for dette forbudet valgte å ignorere all fagkompetanse og heller tro på sine og avisenes eventyr om hvor farlig denne rasen er.

Amerikansk Pitbull terrier har vel vært forbudt i Norge i 10 år, uten at jeg vet så mye om akkurat det. Begynte å interessere meg for staffer for mindre enn ½ år siden, så jeg er ikke helt oppdatert om alt... :oops:

Disse 3 rasene har mange fellestrekk, det aller mest relevante er den totale hengivenhet de har ovenfor alle mennesker. Men pga. deres historie og drittmenneskers misbruk har media og diverse politikere klart å vri og vrenge på sannheten, og resultatet er en løgnsuppe av dimensjoner. Folk flest tror disse hundene er farlig, men det krever ikke mer enn 10 minutters egeninnsats for å forstå at dette er noen av de flotteste hundene man kan eie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det hadde vært ganske kult om du hadde en liten chihuahua på slepet da... Kan tenke meg noen hadde sett litt ekstra på dere da hehe

MEN kult hadde det vært !

Nå har jo Britney skaffet seg chihuahua også...dere kan jo tenke dere om stemplet for bimbo rase øker nå ?!?!?!?! Huff.. :)

Men sant kine, DET DRITER VI I ! :mrgreen:

Hilsem meg... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det hadde vært ganske kult om du hadde en liten chihuahua på slepet da... Kan tenke meg noen hadde sett litt ekstra på dere da hehe  

MEN kult hadde det vært !

Nå har jo Britney skaffet seg chihuahua også...dere kan jo tenke dere om stemplet for bimbo rase øker nå ?!?!?!?! Huff.. :)  

Men sant kine, DET DRITER VI I !  :mrgreen:  

Hilsem meg... :(

klart vi driter i det!!! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er absolutt større sjangs å få kjøpt der enn det er i Norge...Markedet for det tror jeg er ganske stort i Norge, men ikke like mange som selger her som i Sverige tror jeg...er jeg faktisk ganske sikker på hehe

Og JA alt for få...typen min sier han er kjempe glad for min del at jeg skaffer meg en, men at han aldri hadde kjøpt den selv, av angst for å bli tatt for homo tiiihiiii...

Barnslig...men, men !

Michi !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...