Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdsendring pga sykdom?


Whoopsis

Recommended Posts

Nå går jeg rundt og grubler her, og da må litt lufting av tanker til. Ella fikk påvist spondylose med forkalkninger i ryggen i høst, og dette er noe hun har hatt plager med i lengre tid. Spesielt da det siste 2/3 året, hvor det har gått i bølger. I sommer var hun nede i en skikkelig dårlig periode. I desember begynte hun med Coseqin, som til nå har hatt god virkning.

Så til tankebryet. Jeg har i løpet av det siste halvåret merket at hun har blitt mer nervøs, lettere usikker, mer dempende og utrygg. Hun har alltid vært en "pinglehund", men hun ble mye bedre etter at jeg overtok henne (omplasseringshund), og selvtilitten hennes har siden da steget. Helt til dette siste halvåret. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, kan denne adferdsendingen skyldes problemene hun har i ryggen? Jeg vil tro at uansett hva disse endringene skyldes må jeg fortsette å jobbe med selvtilitten hennes, men jeg tar gjerne i mot tips. Tenk om hun bare blir verre og verre? Vil for all del forhindre det..

Så nå er jeg litt rådvill, blir bekymret for lille bollemor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På generelt basis så kan helt klart sykdom gi adferdsendring hos hund. Spesielt dersom de har smerter enten pga uoppdagede skader eller at de ikke får nok smertelindring. Så ja, jeg ville nok definitivt først antatt at det kunne ha noe med forkalkningene å gjøre også heller eliminere derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt basis så kan helt klart sykdom gi adferdsendring hos hund. Spesielt dersom de har smerter enten pga uoppdagede skader eller at de ikke får nok smertelindring. Så ja, jeg ville nok definitivt først antatt at det kunne ha noe med forkalkningene å gjøre også heller eliminere derifra.

Og er det pga smerter er det vanskelig å gjøre noe med det, om ikke jeg setter henne på smertestillende for resten av livet. Men akkurat der havner jeg i et dilemma, for hvor langt skal man la det gå? Jeg vet jo ikke hvor mye smerter hun har, men hvor "greit" er det egentlig å la en hund leve på smertestillende? (generelt)

Edit. Kanskje best å lage en ny tråd om akkurat det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...