Gå til innhold
Hundesonen.no

-25 kaldegrader, potesokker og 2 overhypre hunder..


Zoey

Recommended Posts

Vi har nå godt under 20 minus ute, noe både jeg og bikkjene synes er grønnj@vlig kaldt.. Whippeten har nektet å være ute i det hele tatt, og skulle helst sett at hun fikk en kattekasse å tisse i.. :) Amstaffen er ute i 5 minutter og går på do, og raser en tur runt huset før hun fryser og vil inn igjen..

Jeg har pakket på de klær, og prøvd å gå korte turer, men etter 2 meter begynner whippeten å halte kraftig på alle bena, og hinker rundt.. Har tenkt "jaja, denne kulda varar sikkert ikke så lenge, så får bare underholde de inne så lenge.." Meeeeeeeeen, kulda den varer og rekker, og hundene blir bare hyprere og hyprere.... Og med hypre hunder følger som regel en del bøllestreker.... :ahappy:

Så i dag kjøpte jeg potesokker til whippeten, stappa på ørten dekken og tok de med ut! Potesokkene fungerte godt, så tok kjangsen på å slippe de, til tross for at jeg vet høy aktivitet ikke er kjempesundt i kulda..

De klikka heeeelt i vinkler og løp som iddioter, og tok heeelt av, så jeg måtte ta de i bånd igjen, og gå resten av turen i bånd. Da jeg kom inn igjen så jeg at potesokkene hadde gnagd litt, og begge var kalde til tross for masse dekken..

Nå har de i det minste fått ut litt pepp, så de holder noen dager, men hva skal man gjøre da..?? Hundene er vant til å gå minst en time tur om dagen, og det er riiiimelig mye innestengt energi som vil ut..! JEG ØNSKER MEG TREDEMØLLEEEEEEEEEEEEE!!!!

Hva gjør dere med pelsene deres? Jeg kjenner jeg er frista til å putte på ullsokker og slippe de ut å håpe på det beste, men kan jo ikke det heller...

What to do... Flytte til syden? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørge for å gå ordentlig tur på den varmeste tiden av døgnet, sånn ca rundt 12-13 når dagen er på det varmeste (det betyr mellom 15-20 minus hjemme hos meg).

Ene hunden uten pels får sparkebukse og den andre ett tynt fleec dekken. Ellers ikke store problemene egentlig.

Men om du pakker for mye på de så må du huske at de får ikke noe luft lag. Jo mer "pakket" hunden er, jo kaldere vil den bli.

Det er luften imellom lagene som gjør at hunden holder varmen, da det er luften som varmes opp.

Ta heller på de en heldrakt i ull/fleec e.l. med ett romselig dekken som er vindtett utenpå. Det vil ha en mye bedre effekt enn å pakke de tette i 10 dekken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til vinterland!  :)  Sånn har det vært hos oss den siste uken, ligget jevnt på under 25 minus, som oftest under 28 minus også..  Det er virkelig kaldt, men tenkte som deg at det ville gå over, men det gjorde det ikke gitt!  Kjøpte potesokker til cairn'en; det hjalp - en helt annen hund!  Ellers tar jeg på dekken.  Tulla har ikke reagert så mye, men har kjøpt potesokker til hun også nå.  Fleecedekken og bobledekken har hun også, men på korte turer (ti minutt) går hun uten.  Typen har jogget med henne et par dager, og da er det fleecedekken som gjelder.  Var på tur i dag selv med hundene; begge hadde potesokker og fleecedekken, men det holder faktisk ikke, selv om tempen har sunket til 18 minus (nesten sommertemperatur, haha!).  Så fra nå av er det potesokker og bobledekken hvis det er kaldere enn femten, og fleecedekken hvis det er kaldere enn ti.  Jeg må jo kle på meg fullt vinterutstyr for å ut å ta meg en røyk..!  :)  Hva med potesokker til whippeten som går opp over knærne?  Ser at Jegerens har noen slike, i tykk ull eller lignende.  Eller hel dress med fleecefôr inni?  

Dette var vel ikke noen veldig gode råd akkurat, du gjør jo det samme selv allerede.  Hos oss er det ikke varmere noe tid på dagen, det er jevnt kaldt hele tiden, faktisk kan tempen synke midt på dagen, så det er helt håpløst å planlegge å gå når det er "varmest" - og bikkjekaldt er det jo uansett..  Jeg ville heller gått kortere turer (20-30 min?) i relativt hurtig tempo (rask gange), og sysselsatt de innendørs.  Jeg har jo vært heldig å ha en type som har mosjonert den som krever mest (den frosne terriern slipper), men jeg ville nok satt igang noen søksoppgaver innendørs dersom jeg var alene/typen ikke orket å ut.  Gjemme tørrfôrbiter/godis rundt omkring, lære inn mer eller mindre unyttige triks, osv.  Det hjelper ikke på all energien, men tar kanskje brodden av det verste?  Ellers så tenker jeg at denne kulda kan jo ikke vare i absolutt all evighet vel?!   :whistle:  Og så lar jeg det skure og gå litt i mellomtiden..  

Under 20 har jeg funnet ut at er håndterbart; man kan kle seg og hundene og ting går på et vis bra i alle fall en stund, men er det kaldere enn 20 minus blir alt så mye verre..  Det pleier sjelden å være så kaldt som dette spesielt lenge (kun en dag eller to, men dette har jo holdt på i over en uke nå!), så jeg har ikke investert i noe high-tech dekken og super-dekkende dekken, og det har jeg ingen planer om heller..!   :ahappy:  (Har hørt rykter om at det på tirsdag visstnok skal bli 2 plussgrader og regn..!)  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss er det rundt -20, men ofte litt varmere også (ned til -15). Men selv de få minusene er ikke bare bare her ved kysten :whistle: Men jeg holder egentlig på som vanlig jeg.. Bare kler på meg godt, og passer på at hunden er i bevegelse hele tiden. Når det gjelder lp-trening blir det korte økter, for ellers fryser hun fort.

Som nevnt før ville jeg trent søksøvelser og annet gøy inne, for å få ut den værste energien. Og unødvendige ting er alltid en slager her i huset :ahappy: Og ellers håpe på at været blir varmere..

Men ser dere nevner det med å gå løs/være i mye bevegelse når det er så kaldt. Har hørt at det kanskje ikke er så bra for lungene, er det det dere mener? Jeg kjenner mange hundekjørere som trener hundene sine som vanlig nå, og de er jo ofte på fjellet og trener der det ofte er såpass kaldt. Er det skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potesokker og varme dekken som heller er litt vide ja. Eventuelt ull innerst og vind og vanntett ytterst. Jeg bruker dekken som går mellom frembeina og under magen for å beskytte den nesten pelsløse delen av kroppen. Hun fryser uansett, så jeg går et par turer på ca 45 min, og varmer henne godt opp før hun får ørnebørne litt rundt og løpe av seg energi. I dag ville hun ikke ut pga kulden, og da jeg kom hjem (etter å ha vært borte i 1,5 time) hadde hun besja i senga :whistle: Så nå krysser vi fingre og frosne tær for varmere tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør ingenting :whistle: Dette har jeg og Casper trent frem til hahaha

Neida, men jeg har alltid vært bevisst på at han skal tåle å ha roligere perioder av diverse grunner, som eksamner osv. Han har hatt en veldig lang "off" periode nå, først var det et kutt i poten som begrenset ham i noen uker, så ble det iskaldt, også kom vannhalen og det ble ikke noe tur på en uke, og så ble det enda mer iskaldt og da orker ingen av oss å være ute. Har ikke fått skaffet potesokker heller, og dieselen i bilen har frøset så ikke får jeg kjøpt heller (er ikke noe buss menneske hehe), så blir maks 10-15 min tur, og det er ikke hver dag engang. I dag har han vært ute i hagen og tisset et par ganger, satt og bæsjet på to føtter stakkar. Er utrolig glad for at han ikke går på veggen av så lite aktivitet, og er ikke bare jeg som er imponert over ham. Så jeg har nok vært heldig der altså, han har alltid vært slik. Men gleder meg sinnsykt til det blir -15, hvis det blir som det er spådd, da blir det en lengre tur, det trenger vi begge altså!

Edit: er forresten -28 her. Så det er kaldt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du pakker for mye på de så må du huske at de får ikke noe luft lag. Jo mer "pakket" hunden er, jo kaldere vil den bli.

Det er luften imellom lagene som gjør at hunden holder varmen, da det er luften som varmes opp.

Jeg vet det.. hehe.. Whippeten har fått på seg flis innerst, og vindtett og vanntett utenpå+ "skjerf" (sånn halsvarmer) og potesokker.. (jattajatta, litt av et syn kan du tru :ahappy: )

Godt det er fler enn meg som sliter med kulda:P

Vi får bare fortsette med det vi gjør, trene inne, og prøve å heller gå flere korte turer..!

Hva med potesokker til whippeten som går opp over knærne? Ser at Jegerens har noen slike, i tykk ull eller lignende. Eller hel dress med fleecefôr inni?

Finnes det?? Det hørtes jo digg ut, men hvordan blir bevegelsesevnen når de går over knærne..? Hun ser allerede ut som en Elg i dyp snø når hun har de lave, så tørr ikke tenke på hva hun hadde sett ut som med noen som går over knærne.. *kniiiiiis* :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Finnes det?? Det hørtes jo digg ut, men hvordan blir bevegelsesevnen når de går over knærne..? Hun ser allerede ut som en Elg i dyp snø når hun har de lave, så tørr ikke tenke på hva hun hadde sett ut som med noen som går over knærne.. *kniiiiiis*  :ahappy:

Ja, jeg så det på dyrebutikken i dag, vurderte å kjøpe det til Tulla, men hun fryser ikke så fælt.  Så digg ut, men ja, kanskje litt klumpete! :)  Kostet ikke all verdens heller. :whistle:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei !

Ja, vi har jo flyttet til Syden :wub:

Norge var liksom ikke noe for oss lenger, så vi pakket og reiste for 11 år siden.

Azawakhene stortrives i varmen, også sloughien. Det blir for kaldt i Norden,

for disse orientalske korthårede myndene... usj. det er jo for kaldt for mennesker også akkurat nå !

Jeg har tredemølle, og det er helt supert å benytte som erstatning for sykkel.

Her er så mye løsbikkjer og katter etter veiene, så det er med livet som innsats å sykle med dem.

Idag har vi + 3 grader, nå på morgenen kl 9... så alle ligger under tepper og filter i soffaen.

Men når sola kommer , da er det ut i hagen å ligge i sola ! Herlig...

Nå håper vi snart at kulden slipper , for dere i Norge.

Jeg skal prøve å blåse opp noen varmegrader til dere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd så kaldt som dere beskriver. Her har det vært ganske kaldt syns jeg, og det har vært mellom 6-10 minus. Når det har vært på disse teperaturene, har jeg unngått å gå med dem i bånd, men latt dem løpe mye. De holder da selv varmen bra. De beveger seg mer for å holde varmen. Når det har vært - 10 har jeg hatt på dekken. Chanti mistrives mest i kulden, og hun fryser. Halen mellom beina og man ser tydelig at hun ikke trives, selv med dekken. Nitro derimot, takler kulden bra, og han må fortsatt avkjøle seg i snøen etter han har løpt mye. Litt overraskende men. :wub:

Det hadde nok vært annerledes hvis vi hadde hatt 15-20 minus, men somsagt er det ikke vanlig her. Nå er det 4 + her. Skulle mye heller hatt kulde! Isholker og speilblanke veier er ihvertfall ikke turvennlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ja, vi har jo flyttet til Syden :lol:

Norge var liksom ikke noe for oss lenger, så vi pakket og reiste for 11 år siden.

Azawakhene stortrives i varmen, også sloughien. Det blir for kaldt i Norden,

for disse orientalske korthårede myndene... usj. det er jo for kaldt for mennesker også akkurat nå !

Jeg har tredemølle, og det er helt supert å benytte som erstatning for sykkel.

Her er så mye løsbikkjer og katter etter veiene, så det er med livet som innsats å sykle med dem.

Idag har vi + 3 grader, nå på morgenen kl 9... så alle ligger under tepper og filter i soffaen.

Men når sola kommer , da er det ut i hagen å ligge i sola ! Herlig...

Nå håper vi snart at kulden slipper , for dere i Norge.

Jeg skal prøve å blåse opp noen varmegrader til dere !

Hehe.. Så det er faktisk det jeg må tenke på om jeg funderer på å skaffe meg flere mynder asså..:)

Blås varmegrader så mye du orker, vi tar gladelig imot! :wub: Men nå er det jo nesten varmt her.. "Bare" 22-... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to whippeter og litt av det samme problemet...MEN jeg slipper dem og lar de herje som F, da får de ut litt steam. Har ikke helt tenkt at det ikke er bra? Korte, intense turer, og hjernetrim har hvertfall funka så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd så kaldt som dere beskriver. Her har det vært ganske kaldt syns jeg, og det har vært mellom 6-10 minus. Når det har vært på disse teperaturene, har jeg unngått å gå med dem i bånd, men latt dem løpe mye. De holder da selv varmen bra. De beveger seg mer for å holde varmen. Når det har vært - 10 har jeg hatt på dekken. Chanti mistrives mest i kulden, og hun fryser. Halen mellom beina og man ser tydelig at hun ikke trives, selv med dekken. Nitro derimot, takler kulden bra, og han må fortsatt avkjøle seg i snøen etter han har løpt mye. Litt overraskende men. :wub:

Det hadde nok vært annerledes hvis vi hadde hatt 15-20 minus, men somsagt er det ikke vanlig her. Nå er det 4 + her. Skulle mye heller hatt kulde! Isholker og speilblanke veier er ihvertfall ikke turvennlig!

Litt OT, men har ikke du opplevd 25minus?  Bor ikke du ganske langt nord egentlig?  (Og jeg som i min naivitet trodde det var minst like kaldt i nord, som det er her i trøndelag.  :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei faktisk ikke. jeg bor i Nordland, så her er det sånn midt imellom, med de fordeler det gir (behagelig sommerklima og ikke for hard vinter). Vanlig gjennomsnitt vinter temp her er fra +7 til -6, ihvertfall på kysten. Vet at i innlandet mot svenskegrensa blir det lave temperaturer slik som sør har nå. Tror det kaldeste jeg har opplevd som jeg kan huske er vel -12-15 grader. Men da jeg bodde i Bodø ble det ganske mange effektive kuldegrader når det blåste stiv kuling når det var -5, så da blir det vel egentlig litt kaldere. :lol:

Så det er ikke så kaldt her som mange tror. Men så bor jeg ikke veldig langt nord heller. Akkurat passe, like over polarsirkelen :wub:

Sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har ikke du opplevd 25minus?  Bor ikke du ganske langt nord egentlig?  (Og jeg som i min naivitet trodde det var minst like kaldt i nord, som det er her i trøndelag.  :wub:)

Fnis, 4 varmegrader og regn i Tromsø idag, skulle gjerne sett litt mer av kulden som er sørpå.

Når graderstokken kryper ned mot 20 minus(har ikke opplevd kaldere) tar jeg dekken og potesokker på hunden og tar flere korte lufteturer i løpet av dagen. Passer på at hunden er i bevegelse Korte turer og hjernetrim innendørs fungerer for min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har ikke du opplevd 25minus?  Bor ikke du ganske langt nord egentlig?  (Og jeg som i min naivitet trodde det var minst like kaldt i nord, som det er her i trøndelag.  :))

Stor forskjell fra plass til plass :wub: Nordland er smalt og mange bor langs kysten. Det er på innlandet det blir kaldt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi hatt det helt uvanlig kaldt i et par uker her - ned mot -14 på det verste. Likevel var det først da det i dag ble 0+ at whippeten vegret seg for å gå ut - regn og vind og sørpe-/holkeføre er atskillig verre, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har jeg hatt tre hunder og det er en bitteliten prøvelse i seg selv. "Langturen" blir på te kvarter med innlagt frislepp av noe slag. I dag var det bare -18, s da dristet jeg meg til trene litt AG. Med tre spinnville hunder som skulle gjennomrøret, men gjerne ville vise alt de kunne på èn gang, ble det litt balansering på rør, gjennom rør med helskru midt i, to gjennom på èn gang, men hver sin vei, men moro var det og noe ble da gjennomført slik jeg tenkte. :wub: Det er kanskje ikke meningen at ett menneske skal trene tre litt understimulerte hunder på èn gang. Uansett, ble det lesing av avisen og bånd resten av turen og nå ligger det tre fornøyde bikkjer og sover i stua. Egentlig ser det ut til at trivselsgrensen ligger på rundt -15, men nå når det har vært så innmari kaldt, er -18 til å leve med. Likevel er tre kvarter nok, så lenge de ikke kan springe løs hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fryser fort, men, når de får løpe løs og herje, så holder de varmen en stund, med dekken men uten sokker. Når de stopper opp, så fryser de på beina med en gang og vil inn igjen.

Viktig å finne potesokker som ikke gnager, det du kan gjøre er å ta ullsokker og sette sånn sår-teip rundt så det sitter skikkelig. Det funker fint! Det brukte vi på en i pensjonatet som hadde rivi opp ulvekloen sin(med kompress over kloa for å ikke få ullfibre i såret dersom det sprakk opp), for den vanlige potesokken datt av hele tiden når han var ute og herja med kompisen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...