Gå til innhold
Hundesonen.no

Hovne patter etter løpetid


Guest Stella

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 8mnd gammel dvergpuddeltispe som er i siste dager av sin første løpetid. For et par dager siden fikk hun hovne og rødaktige patter (heter det det på hund? :lol: ). Alle er like hovne, kjennes ut som at hun har en myk og litt stor ert i hver patte. Nippelen er ikke større, det er kun vevet bak denne som er hovent.

Hun har vært under strengt oppsyn og gått alle turer i bånd, så hun er ikke paret (selvsagt, hun er 8mnd!).

Er dette naturlig ved løpetid, eller noe jeg bør følge med på og bekymre meg for?

Hun virker "bekymret" i humør. Rusler turer med halen flatt eller nedover, og må lekes med for å kvikne til i humør. Men hun er lykkelig når hun treffer andre hunder. Det er ikke store forskjellen, men likevel tydelig for meg. Vanligvis spretter hun på puddelvis med halen godt opp og innover ryggen.

Vil gjerne ha tilbake den lykkelige jenta mi :lol:

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Det virker som hun har innbilt svangerskap, men siden dette også er klassiske symptomer på reell drektighet ville jeg tatt henne med til veterinæren.

Skinndrektighet (hund)

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

Skinndrektighet eller innbilt svangerskap hos hunder er en psykisk tilstand (en hormonell ubalanse) som kan være arvelig belastet og inntreffer etter løpetid. Tilstanden, som ikke klassifiseres som en sykdom, kalles av og til også fantomsvangerskap. Alle ikke-drektige tisper gjennomgår i virkeligheten et innbilt svangerskap, men det gir seg større og mindre utslag. Derfor er det først nå tispa viser psykiske og fysiske tegn på drektighet, uten å være det, at tilstanden kalles skinndrektighet

Symptomer [rediger]

Skinndrektighet oppstår i metøstrus (tredje fase av tispas seksuelle syklus). Tispa endrer gjerne karakter etter løpetiden. Hun begynner kanskje å spise mer og/eller hun begynner å «forberede» seg på å få valper gjennom sine fysiske gjøremål. Det er ikke uvanlig at hun «adopterer» ting (ei spesiell leke eller noe annet) og begynner å stelle med denne. Pattene kan også begynne å vokse, og hun kan få en viss melkeproduksjon.

Tisper som blir skinndrektige vil bli det på nytt etter neste løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke være paret, da hun har vært sammen med meg hele tiden, jeg har ikke sluppet henne av syne utendørs en eneste gang mens hun har hatt løpetid. Alle turer har vært i bånd, og hun har kun vært ute sammen med meg i inngjerdet hage løs.

Jeg får se det an da, hvordan hun utvikler seg fremover. En falsk drektighet får bare gå sin gang eventuelt.

Ville en tispe med falsk drektighet oppført seg avvisende mot hanner? Hun lekte akkurat med to italienere, og sto velvillig og lot dem både slikke og kurtisere henne (jeg passet selvsagt på, de fikk ikke sjansen til å prøve å pare henne).

Hun ble hvertfall mye gladere og mer sitt gamle jeg etter å få leke med de gutta, det var deilig å se. Kanskje hun bare sturer fordi hun har måttet gå i bånd i 3 uker.

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hvordan en tispe med innbillt løpetid vil reagere på hannhunder, men da min tispe var drektig var hun ikke særlig opptatt av de. Tisper har jo mye hormoner, slik som oss jenter, kan vær hun bare hadde en liten "berg og dalbane opplevelse" også,hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella, jeg har hatt tisper, også tispe som har vært drektig og hatt valpekull. Jeg kan forsikre deg: hovne patter etter løpetid er helt normalt og fullstendig ufarlig. Det samme med nedstemthet og "hældilting". Det kan skje uansett om hunden er drektig eller ikke og går alltid over. Det er ingen grunn til å oppsøke dyrlege. Hunder er biologiske skapninger og hormonelle svingninger gjennom tispens sykluser er ikke sykdomstegn.

Hvis hunden en tid etter løpetid får melk i pattene og tror hun har valper har hun innbilt drektighet som om hun hadde gjennomgått en fødsel. Det er ikke vanlig, men det skjer. Ved moderate symptomer er det ikke nødvendig med behandling, men er det ille kan du oppsøke veterinær for å få behandling med medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella, jeg har hatt tisper, også tispe som har vært drektig og hatt valpekull. Jeg kan forsikre deg: hovne patter etter løpetid er helt normalt og fullstendig ufarlig. Det samme med nedstemthet og "hældilting". Det kan skje uansett om hunden er drektig eller ikke og går alltid over. Det er ingen grunn til å oppsøke dyrlege. Hunder er biologiske skapninger og hormonelle svingninger gjennom tispens sykluser er ikke sykdomstegn.

Hvis hunden en tid etter løpetid får melk i pattene og tror hun har valper har hun innbilt drektighet som om hun hadde gjennomgått en fødsel. Det er ikke vanlig, men det skjer. Ved moderate symptomer er det ikke nødvendig med behandling, men er det ille kan du oppsøke veterinær for å få behandling med medikamenter.

Takk :lol: Da slapper jeg av, og koser meg videre med lille dyret mitt. I dag kommer det kun bittelitt gul utflod så jeg antar det hele straks er over og jeg får den glade jenta mi tilbake igjen :lol: Har ikke hatt tispe siden familiehunden da jeg vokste opp, og fulgte ikke da så nøye med på hva som skjedde med henne ved løpetid. Så jeg måtte jo spørre, better safe than sorry. Og så er jeg av typen som liker å vite hva som foregår, fryktelig nysgjerrig av meg :)

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Rottisen min er nå på vei ut av løpetida.. og hennes patter er hovne.. ble jo ganske redd da jeg så det, ettersom vi har vært med hannhunder, tenkte ikke så mye over det, men fulgte med hele tiden da. er ganske sikker på at hannhunden ikke klarte noe, men synes det er litt ekkelt at hun har så hovne patter.. BC'en min (altså før hun ble kastrert) fikk aldri hovne patter.

bør jeg sjekke til dyrlegen ? eller kan jeg bare avvente ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Jeg har hatt dette på begge mine azawakh tisper.

Om du er helt sikker på at hun ikke er drektig, så ville jeg kuttet ned på foring, og gitt MASSE mosjon !

Da går det gjerne tilbake av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette på begge mine azawakh tisper.

Om du er helt sikker på at hun ikke er drektig, så ville jeg kuttet ned på foring, og gitt MASSE mosjon !

Da går det gjerne tilbake av seg selv.

Nå sliter jeg veldig med å få henne op til normal vekt, så jeg kan nok ikke kutte ut fôring :whistle: men mosjon får hun mye av :rolleyes2:

hun er nettop ferdig, eller snart ferdig med og blø:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Nå sliter jeg veldig med å få henne op til normal vekt, så jeg kan nok ikke kutte ut fôring :ahappy: men mosjon får hun mye av :rolleyes2:

hun er nettop ferdig, eller snart ferdig med og blø:rolleyes2:

Nei, det er jo ikke snakk om å KUTTE UT foring ! Da sulter jo stakkaren ihjel :whistle:

Men om en har en tispe som virkelig går på ett innbilt svangerskap, da er det faktisk bedre med en litt tynn hund i en periode, enn en pipete , frustrert tispe som bare venter på valpene sine !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei!

Jeg har en 8mnd gammel dvergpuddeltispe som er i siste dager av sin første løpetid. For et par dager siden fikk hun hovne og rødaktige patter (heter det det på hund? :rolleyes2: ). Alle er like hovne, kjennes ut som at hun har en myk og litt stor ert i hver patte. Nippelen er ikke større, det er kun vevet bak denne som er hovent.

Hun har vært under strengt oppsyn og gått alle turer i bånd, så hun er ikke paret (selvsagt, hun er 8mnd!).

Er dette naturlig ved løpetid, eller noe jeg bør følge med på og bekymre meg for?

Hun virker "bekymret" i humør. Rusler turer med halen flatt eller nedover, og må lekes med for å kvikne til i humør. Men hun er lykkelig når hun treffer andre hunder. Det er ikke store forskjellen, men likevel tydelig for meg. Vanligvis spretter hun på puddelvis med halen godt opp og innover ryggen.

Vil gjerne ha tilbake den lykkelige jenta mi :rolleyes2:

Mvh Cecilie

Jeg kjenner at jeg bare må svare for jeg synes en del av svarene her er tullete. Hunden din er helt normal, den viser normale tegn og det er ingen grunn til panikk. Ferdig med det.

Det forundrer meg at folk her er så villig til å se noe galt i alt, og det kastes ut "diagnoser" litt tilfeldig - men få kjenner tydeligvis igjen helt normale tegn på ei tispe som har løpetid eller akkurat har hatt det.

Om hunden din blir innbilt drektig så vil du merke det - den vil få melk i pattene (ja, det heter patter *ler*), den blir gjerne litt oppblåst i buken og den kan begynne å grave, samle leker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men nå er hun jo ganske så tynn.. det er ikke at hun har inbilt drektighet.. nå vet jeg jo ike 100% sikert på om hun har fått det.. men får vente og se om jeg mangler noen sokker ettervært her heheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jo, men nå er hun jo ganske så tynn.. det er ikke at hun har inbilt drektighet.. nå vet jeg jo ike 100% sikert på om hun har fått det.. men får vente og se om jeg mangler noen sokker ettervært her heheh

Slutt å bekymre deg du, det er normalt at pattene blir litt røde og svampete etter løpetid - dette går tilbake når hormonene faller på plass.

For å si det sånn, jeg har holdt på med hund en stund og det stedet jeg hører flest snakke om innbilt drektighet og problemer med dette er her på Hundesonen. Utenom sonen så har jeg hørt om to tisper som har hatt dette - og ingen av de to er spesielt ekstreme - og jeg har hatt ganske mange tisper selv og har aldri hatt problemer med innbilte tisper. (vel, den ene blir innbilt nå, men ble ikke det når hun bodde hos meg og det er da en av de to jeg vet om utenom sonenhunder). Her inne kan det imidlertid virke som om alle sliter med det.

Følgende er helt normalt før, under og etter løpetid:

Før løpetid:

*Ukonsentrert

*Markeringsbehov (tisse overalt)

*Småskvetten/mørkredd

*Vanskelig å trene med

Under løpetid:

*Ukonsentrert

*Markeringsbehov

*Slapp

*Dårlig matlyst

*Vanskelig å trene

*Noen blir mer sultne

*Noen mister matlysten

*Mer kjælen

*Noen får løs mage

*Oppblåst/prompete

*Slapp

Etter løpetid

*Hovne patter

*Slapp/nedstemt

*Dårlig matlyst

Alt dette forsvinner gradvis og blir borte. Noen få tisper sliter med innbilt drektighet - tegn på dette kommer som oftest noen uker etter løpetid. De fleste av disse igjen har bare milde symptomer som noe større patter, litt mer fiksert på enkelte leker - det går vanligvis over helt av seg selv i løpet av noen få dager. Ett godt råd er å fjerne leke/gjenstand som hunden adopterer som valp. Noe mer behandling trengs skjelden.

Ytterst få tisper får så store problemer med innbilthet at det må behandles. Og da ser du at det er nettopp det som gjelder - hunden er tydelig "dårlig".

Andre ting du skal følge med på etter løpetid som er LANGT MER viktig enn å se etter tegn på innbilthet er livmorbetennelse.

Om utfloden ikke opphører og det begynner å lukte av den (vond lukt, ikke bare metallisk blodlukt) så kan det tyde på infeksjon og da er det vesentlig å komme seg til veterinær raskest mulig. Dette oppstår som oftest 1-2 uker etter løpetid. Andre tegn kan være at hundens allmentilstand blir drastisk redusert. Feber og generelt dårlig. Den må ikke ha utflod. Om hunden din får sånne symptomer 1-2 uker etter løp så er det veterinæren som gjelder umiddelbart. Livmorbetennelse kan være dødlig om det ikke behandles og det må behandles raskt.

Igjen - jeg synes det virker som om du har en helt normal hund så jeg ville ikke vært bekymret om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å bekymre deg du, det er normalt at pattene blir litt røde og svampete etter løpetid - dette går tilbake når hormonene faller på plass.

For å si det sånn, jeg har holdt på med hund en stund og det stedet jeg hører flest snakke om innbilt drektighet og problemer med dette er her på Hundesonen. Utenom sonen så har jeg hørt om to tisper som har hatt dette - og ingen av de to er spesielt ekstreme - og jeg har hatt ganske mange tisper selv og har aldri hatt problemer med innbilte tisper. (vel, den ene blir innbilt nå, men ble ikke det når hun bodde hos meg og det er da en av de to jeg vet om utenom sonenhunder). Her inne kan det imidlertid virke som om alle sliter med det.

Følgende er helt normalt før, under og etter løpetid:

Før løpetid:

*Ukonsentrert

*Markeringsbehov (tisse overalt)

*Småskvetten/mørkredd

*Vanskelig å trene med

Under løpetid:

*Ukonsentrert

*Markeringsbehov

*Slapp

*Dårlig matlyst

*Vanskelig å trene

*Noen blir mer sultne

*Noen mister matlysten

*Mer kjælen

*Noen får løs mage

*Oppblåst/prompete

*Slapp

Etter løpetid

*Hovne patter

*Slapp/nedstemt

*Dårlig matlyst

Alt dette forsvinner gradvis og blir borte. Noen få tisper sliter med innbilt drektighet - tegn på dette kommer som oftest noen uker etter løpetid. De fleste av disse igjen har bare milde symptomer som noe større patter, litt mer fiksert på enkelte leker - det går vanligvis over helt av seg selv i løpet av noen få dager. Ett godt råd er å fjerne leke/gjenstand som hunden adopterer som valp. Noe mer behandling trengs skjelden.

Ytterst få tisper får så store problemer med innbilthet at det må behandles. Og da ser du at det er nettopp det som gjelder - hunden er tydelig "dårlig".

Andre ting du skal følge med på etter løpetid som er LANGT MER viktig enn å se etter tegn på innbilthet er livmorbetennelse.

Om utfloden ikke opphører og det begynner å lukte av den (vond lukt, ikke bare metallisk blodlukt) så kan det tyde på infeksjon og da er det vesentlig å komme seg til veterinær raskest mulig. Dette oppstår som oftest 1-2 uker etter løpetid. Andre tegn kan være at hundens allmentilstand blir drastisk redusert. Feber og generelt dårlig. Den må ikke ha utflod. Om hunden din får sånne symptomer 1-2 uker etter løp så er det veterinæren som gjelder umiddelbart. Livmorbetennelse kan være dødlig om det ikke behandles og det må behandles raskt.

Igjen - jeg synes det virker som om du har en helt normal hund så jeg ville ikke vært bekymret om jeg var deg.

Tusen takk :rolleyes2: bare var litt redd ettersom hun har vært med hannhunder. så takk igjen :rolleyes2: :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tusen takk :rolleyes2: bare var litt redd ettersom hun har vært med hannhunder. så takk igjen :rolleyes2: :whistle:

Om hun har vært med hannhunder uten at dere har hatt tilsyn med henne under løpetiden så kan tegnene være tegn på at valpen er drektig. Men jeg håper da for all del at dere har hatt henne under oppsyn hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har vært med hannhunder uten at dere har hatt tilsyn med henne under løpetiden så kan tegnene være tegn på at valpen er drektig. Men jeg håper da for all del at dere har hatt henne under oppsyn hele tiden?

Ja har vært under oppsyn hele tiden, men da vi var på en plass og badet, kom et familie medlem med ene hannhunden, og de lekte, men Lazy (rottweileren) var ikke interisert, så vi lot de bare leke, han prøvde og parre seg, men Lazy snudde seg og beit tak i han, og vi holdt de under full opsikt, uten en gang, men tviler sterkt på at det skjedde noe, fordi de var borte i maks 6 sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...