Gå til innhold
Hundesonen.no

For den som fremdeles måtte lure ...


bardmand

Recommended Posts

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar
Dette har egentlig ikke noe spesifikk med CM å gjøre, dette er generell kunnskap. Hvorfor reise til LA for slikt, men greit med en reise i seg selv da :whistle:

Egentlig det som er poenget. Han bruker generell kunnskap, men blir alikevel hetset for måten han dresserer hundene på. Skal vedde på at det finnes instruktører ute i verden en plass, som bruker verre måter enn han på når de skal dressere en hund.

Jeg synes han er flink (selv om jeg ikke er helt enig med alle metodene) og folk burde heller prøve å se de positive i det han gjør for hundene enn bare det negative

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har egentlig ikke noe spesifikk med CM å gjøre, dette er generell kunnskap. Hvorfor reise til LA for slikt, men greit med en reise i seg selv da :whistle:

Noe av poenget med å reise til han vil jo være å erfare personen live. Dette er ikke noe du kan erverve deg via kursing, lesing og trening. Dette er noe ett fåtall mennesker har i seg, Karpe. Milan har det i seg, Rugaas har det i seg, Nordenstam har det i seg. Vi andre kan bare late som og prøve å skape like god effekt med den type trening som passer oss. Gå inn i seg selv er noe alle bør gjøre :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig det som er poenget. Han bruker generell kunnskap, men blir alikevel hetset for måten han dresserer hundene på.

Poenget er ikke det han gjør som er rett og bra, ei heller ikke det som blir kritisert. Det er at det sendes som underholdning alt og tjenes penger på det blant annet. Han trener f.eks hunder med strøm'teppe' og det er ulovlig å bruke i norge av en grunn - selvfølgelig må både han og TVN tåle kritikk av dette. En persom kan være 99% flott og bra for min del, men hvis den 1% er å gjøre ulovlige ting og påføre unødig smerte/ubehag til dyr eller mennesker, så får man hete CM eller hva som helst for meg - jeg reagerer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det. MEN nå er det MANGE ting som ikke er lovlig i Norge. Elektrisk halsbånd er ikke ulovlig og det kan faktisk skape mer skade enn ett strømteppe. Hadde jeg bodd en plass og hundene mine hoppet over gjerdet eller åpnet dører når jeg var borte, så hadde sikkert jeg også skaffet meg slikt ett, bare for at hunden mine ikke skal komme seg ut og bli drept av biler osv. Hvorfor det er ulovlig her i Norge vet jeg desverre ikke.

Er mange her i Norge som trener hundene sine med elektriske bånd,eller bånd med pigger som går innover (husker ikke hva de heter) og det er ikke ulovlig? Noe det burde bli kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det. MEN nå er det MANGE ting som ikke er lovlig i Norge. Elektrisk halsbånd er ikke ulovlig og det kan faktisk skape mer skade enn ett strømteppe. Hadde jeg bodd en plass og hundene mine hoppet over gjerdet eller åpnet dører når jeg var borte, så hadde sikkert jeg også skaffet meg slikt ett, bare for at hunden mine ikke skal komme seg ut og bli drept av biler osv. Hvorfor det er ulovlig her i Norge vet jeg desverre ikke.

Er mange her i Norge som trener hundene sine med elektriske bånd,eller bånd med pigger som går innover (husker ikke hva de heter) og det er ikke ulovlig? Noe det burde bli kanskje?

Elektriske halsbånd er forbudt å bruke som privatperson, det er kun autorisert trener som har tillatelse til å bruke dette, f.eks til strømming mot sau. Og dette ser jeg på som "nødvendig", da f.eks jakthunder må holde seg unna sau, fordi de ellers vil kunne finne på å jage sauen til den løper seg ihjel, noe som etter min mening er pining på høyt nivå.

Pigghalsbånd er en stygg ting, som burde vært forbudt. Man trenger det ikke, finnes mange gode alternativer til dette, som f.eks grime.

Strømteppe kan man unngå ved enkle grep, som å høyne gjerdet, ha hundene under oppsyn når de er ute, eller fikse dørene så de ikke kan åpnes av en hund.

Edit: endret litt på en setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke det han gjør som er rett og bra, ei heller ikke det som blir kritisert. Det er at det sendes som underholdning alt og tjenes penger på det blant annet.

Folk tjener penger på jobben sin, enten man er hundetrener eller tv-kjendis - eller begge deler.

Han trener f.eks hunder med strøm'teppe' og det er ulovlig å bruke i norge av en grunn - selvfølgelig må både han og TVN tåle kritikk av dette.

Ja, kritikk er en ting, men "noen" har det med å blåse det hele opp og ut av proporsjoner, når det kommer til det jeg vil kalle hetsing av CM. Og ikke bare skal det være kritikk, men også latterliggjøring av både fyren og alle som mener at han har noe å fare med. Man advarer det norske folk mot CM og hans metoder, fordi han i sine programmer "fremelsker" vold, kveling, strømming og tortur. Det er det jeg leser når jeg blar opp i Hundesport, tabloidene eller nettets såkalte fagsider. Men hvem er disse besserwisserne til å fortelle meg, at jeg ikke selv er i stand til å bruke sunn fornuft. Er jeg ikke oppegående nok til å kunne tenke selv kanskje? Nei, jeg er ikke det, skal jeg tro ekspertene. Og inntil jeg forstår at CM er en ondsinnet, dyremishandlende, kvakksalver så er jeg dum som et brød, uvitende og kunnskapsløs.

En persom kan være 99% flott og bra for min del, men hvis den 1% er å gjøre ulovlige ting og påføre unødig smerte/ubehag til dyr eller mennesker, så får man hete CM eller hva som helst for meg - jeg reagerer uansett.

Det hauses opp veldig, synes jeg, dette med lovbrudd ift strømbruk, men det er søren ikke lenge siden, det var lovlig her i landet også. Så, for bare halvannet år siden var vi like tilbakestående og slemme som CM. Hans bruk av strøm er til tider hensiktsmessig, hvorfor har jeg presisert tidligere. Og selv om korreksjon ved støt er ulovlig ved privat bruk i Norge i dag, så er det lov å strømme hunder fortsatt - under kontrollerte former og av autorisert person, vel og merke. Men helt forbudt er det faktisk ikke.

Det er mye som sendes på tv, hvor man handler annerledes enn hva som samsvarer med norsk lov. Er slikt tv like forkastlig som CM's?

Og når vi snakker om at CM praktiserer dyremishandling, i den forstand at man setter tv-programmet hans opp mot norsk lovverk. Så tenker jeg, hva er dyremishandling egentlig? Jeg mener at en hund som trekker i båndet til den får steinharde muskelknuter i nakken hele sitt liv, eller en hund som isoleres fra flokken sin store deler av døgnet, er en langt grovere form for dyremishandling enn å "kvele" en hund for å hindre den i å kaste seg inn i en slåsskamp på liv og død. Sistnevnte skjer tross alt en gang eller to i løpet av et langt hundeliv - de to andre skjer på permanent basis for svært, svært mange norske familiehunder.

Før man hyler om at strømming av catkillere er onskapsfullt, så synes jeg at kan komme med et konkret alternativ, som også gagner hunden. Jeg er nemlig overbevist om at den hunden som kan gå løs kontra den som konsekvent holdes i bånd er en MYE lykkeligere hund selv om den ha måttet tåle ett støt og to. At folk mishandler dyrene sine gjennom vold skjer forholdsvis sjelden i Norge, likevel er det her man holder fokus. At hunder fôres på First Price hundemat, at klør for lov til å vokse seg meterlange og hemme dyrets bevegelse, at svært mange hunder går kronisk rundt med floker og knuter som strammer over hele kroppen, at man ikke stimulerer hundene sine via mosjon og/eller hjernetrim, at man avler hunder som ikke kan puste eller gå og frarøver ett rovdyr all dens frihet ved å holde den innsperret og/eller i bånd hele dens liv - DET er hva jeg kaller mishandling, men som får ytterst lite oppmerksomhet. Dette er helt dagligdags, faktisk kjempevanlig, kulturelt akseptert osv. Så lenge man ikke hører eller ser sterke reaksjoner fra dyret sin side, så er det svært få som tenker på hva som er hundens beste, folk må ha det med store bokstaver eller så eksisterer ikke problemene. Så hvorfor man fokuserer slik på vold mot dyr i Norge er over og forbi min fatteevne, nettopp fordi dyrs velferd ellers ikke står spesielt høyt i kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tjener penger på jobben sin, enten man er hundetrener eller tv-kjendis - eller begge deler.

Joda, men når det brukes unødvendig ubehag og metoder på hundetrening som underholdning så blir dette noe annet enn f.eks en film. Når vi vet hvor lite mange tenker igjennom det å skaffe hund er og hvor lettvint de fleste vil ha det, så er det langt lettere å 'kvele' en hund eller bruke strøm osv enn å bruke alternative metoder uten ubehag som gir samme resultat, men tar litt lengre tid. Da får man en lykkeligere hund som lærer det istedet for å unngå det pga den ikke vil ha ubehag og er egentlig redd sin eier istedet for å tilby adferd av lyst.

Ja, kritikk er en ting, men "noen" har det med å blåse det hele opp og ut av proporsjoner, når det kommer til det jeg vil kalle hetsing av CM. Og ikke bare skal det være kritikk, men også latterliggjøring av både fyren og alle som mener at han har noe å fare med. Man advarer det norske folk mot CM og hans metoder, fordi han i sine programmer "fremelsker" vold, kveling, strømming og tortur. Det er det jeg leser når jeg blar opp i Hundesport, tabloidene eller nettets såkalte fagsider. Men hvem er disse besserwisserne til å fortelle meg, at jeg ikke selv er i stand til å bruke sunn fornuft. Er jeg ikke oppegående nok til å kunne tenke selv kanskje? Nei, jeg er ikke det, skal jeg tro ekspertene. Og inntil jeg forstår at CM er en ondsinnet, dyremishandlende, kvakksalver så er jeg dum som et brød, uvitende og kunnskapsløs.

Å blåse det opp og ut av proposisjoner er vel ikke så lurt, men de for CM tar jo også lett tak i alt som kan missforstås og blåser opp dette også, så det er vel begge 'siders' skyld (hvis man kan si det på den måten) Nå er det jo også endel som besitter en god del mer kunnskap enn både deg, meg og andre som har uttalt seg og som egentlig har mer grunnlag for sine utsagn på metodene. Man kan se seg blind av og til når man mener og står for en mening og for å komme videre så bør man være villig til å gå gjennom hva man selv gjør og se at det kanskje er noe i det kontra bare å se deler av en metode som vises i dens henseende å selge programmer.

Det hauses opp veldig, synes jeg, dette med lovbrudd ift strømbruk, men det er søren ikke lenge siden, det var lovlig her i landet også. Så, for bare halvannet år siden var vi like tilbakestående og slemme som CM. Hans bruk av strøm er til tider hensiktsmessig, hvorfor har jeg presisert tidligere. Og selv om korreksjon ved støt er ulovlig ved privat bruk i Norge i dag, så er det lov å strømme hunder fortsatt - under kontrollerte former og av autorisert person, vel og merke. Men helt forbudt er det faktisk ikke.

Det er nå slik engang at det å slå barn også var lovlig engang, er det mer rett å gjøre det fordi det er rett etter at loven tredde i kraft, og/eller mer rett for at det er lenge siden loven kom? Poenget er vel at man lærer og går videre - verden i utvikling. Strøm slik CM bruker den er forbudt i Norge.

Det er mye som sendes på tv, hvor man handler annerledes enn hva som samsvarer med norsk lov. Er slikt tv like forkastlig som CM's?

Du kan ha rett der, men jeg kommer ikke på noe som er likt dette. I det henseende å trene et dyr med ulovlige midler (også) og der det lett brukes av folk som ser programmet takket være det ser så enkelt ut. De fleste vet ikke om at endel av det er forbudt - selv viste jeg det heller ikke før jeg ble gjort oppmerksom på det i et hundeforum - noe de fleste med hund ikke er innom. Det er vel også de færreste som vet senvirkninger som kan skje ved bruk av aversiver - de fleste vet 0 om det å oppdra en hund tror jeg dessverre. Opplys meg gjerne om program som vises i nesten opplærings henseende og ikke fiksjon som ligner dette programmet og der lov brytes.

Og når vi snakker om at CM praktiserer dyremishandling, i den forstand at man setter tv-programmet hans opp mot norsk lovverk. Så tenker jeg, hva er dyremishandling egentlig? Jeg mener at en hund som trekker i båndet til den får steinharde muskelknuter i nakken hele sitt liv, eller en hund som isoleres fra flokken sin store deler av døgnet, er en langt grovere form for dyremishandling enn å "kvele" en hund for å hindre den i å kaste seg inn i en slåsskamp på liv og død. Sistnevnte skjer tross alt en gang eller to i løpet av et langt hundeliv - de to andre skjer på permanent basis for svært, svært mange norske familiehunder.

Så du mener disse i tillegg skal bruke strøm eller andre ting bare for at de ikke setter hunden i fokus? Så isolering og de som ikke klarer å lære hunden ikke å dra hardt i bånd skal i tillegg gi den støt. Hvorfor heller ikke lære den å gå i bånd uten ubehag, la den være med flokken?

Før man hyler om at strømming av catkillere er onskapsfullt, så synes jeg at kan komme med et konkret alternativ, som også gagner hunden. Jeg er nemlig overbevist om at den hunden som kan gå løs kontra den som konsekvent holdes i bånd er en MYE lykkeligere hund selv om den ha måttet tåle ett støt og to.

Når denne strømmingen er ulovlig, samt brukt helt feil. CM burde vært på samme kurs som de med lov til å bruke strøm her i Norge er på. Skal strøm først brukes i den henseende å redde hunden fra å dø som konsekvens, så må man i det minste gjøre det rett.

Ellers virker det som vi er enig i at mye feil blir gjort i det ganske hjem, men dette er 2 forskjellige ting. Det også burde det vært fokus på, men dette oppveier ikke eller blir istedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Emilie.

Det jeg ikke liker med CM er måten han pakker inn alt han sier om straff i gullpapir, og at stort sett alt hunden gjør er dominans ifølge han. For ikke å snakke om alt dette energi-babbelet. Med andre ord er det altså ikke nødvendigvis det han gjør, men det han sier som irriterer meg mest. Men det er vel som andre har sagt her tidligere, fordi det skal være enkelt å forstå for Ola Nordmann og co.

Ang episoden hvor han strømmet en hund mot katten i huset, er jeg absolutt ikke positiv. Dette er fordi de bor tett oppi hverandre og katten vil være en konstant påminnelse om denne strømmingen, ellers hadde det jo ikke fungert? Etter hvert vil vel hunden også forstå at den ikke lenger vil bli strømmet for å nærme seg katten?

Heldigvis hører disse episodene til sjeldenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det duket for en ny episode av mr. Milan. Og denne gangen skal han fikse en hund med samme navn som seg selv. Blir spennende å se hva som skjer i dag.

Jeg ligger under teppe med forkjølelse og en tekopp, mens Rex følger spent med på alle hundene på tv.

La oss se om han er slem eller snill i dag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det duket for en ny episode av mr. Milan. Og denne gangen skal han fikse en hund med samme navn som seg selv. Blir spennende å se hva som skjer i dag.

Jeg ligger under teppe med forkjølelse og en tekopp, mens Rex følger spent med på alle hundene på tv.

La oss se om han er slem eller snill i dag;)

Og hvordan gikk det?

God bedring..*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...