Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Lillestrøm


SFX

Recommended Posts

Tja, det var vel ikke så ille...

Anne Indergaard er jo ikke så verst på akita, og Kurt Nilsson likte begge tispene jeg stilte for han i 2003... Får bare håpe veteranshiba holder seg i fin form til da.... Og Saku ligner på den black&tan tispen jeg stilt den gang...

Så da blir det kanskje både Hamar og Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 417
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna
*Kikker bort og tilbyr IKKE mine tjenester*

:whistle: Men det er mulig en annen har tilbydt seg. Så du skal få slippe.

Er dette NV 09 ? Jeg har aldri hørt om dama som skal dømme vår rase, men en svenske...? :ahappy: hmm...

Tror ikke denna blir førsteprioritet nei.

Jo det er det.

Har du sjekket om hun har dømt rasen i sverige via SKK hunddata? Om hun har så kan jo du også titte på resultatene og se om hun liker din "type" :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er reglene sånn at en dommer kan ikke dømme eget avkom? Bjørkman er jo oppdretter på massevis av hunder her i Norge, som har gjort det veldig bra, vil ikke disse kunne stille for henne? Og hva med hunder som er "halvt" avkom, altså hvor en av foreldrene kommer fra denne kennelen, men ikke innehar kennelnavnet?

Mulig vi dropper det, for jeg har på følelsen av at hun ikke liker Tulla. (Rowntree og Barecho har fint lite med hverandre å gjøre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at vi stiller (tviler på at pelsen på min snuppe er lang nok til da), men kommer nok garantert en tur for å kikke! selv om jeg har sykt lyst til å stille hund igjen...*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dommer har vel kun forbud mot å dømme egeneide hunder?

Det er vel ikke god kotyme å dømme egenoppdrettede hunder heller, om det i det hele tatt er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han liker bevegelse og holdning iallefall. Og ikke grove tunge hunder som landet tungt. Men det er på min rase. (han dømte WDS08)

Var det ikke broren som dømte WW? Knut Sigurd Wilberg?

Er reglene sånn at en dommer kan ikke dømme eget avkom? Bjørkman er jo oppdretter på massevis av hunder her i Norge, som har gjort det veldig bra, vil ikke disse kunne stille for henne? Og hva med hunder som er "halvt" avkom, altså hvor en av foreldrene kommer fra denne kennelen, men ikke innehar kennelnavnet?

Mulig vi dropper det, for jeg har på følelsen av at hun ikke liker Tulla. (Rowntree og Barecho har fint lite med hverandre å gjøre.)

En dommer har vel kun forbud mot å dømme egeneide hunder?

Det er vel ikke god kotyme å dømme egenoppdrettede hunder heller, om det i det hele tatt er lov?

I følge utstillingsreglene paragraf 7, kan ikke dommer dømme hund denne eier, har eid, vært medeier i, solgt eller hatt i sin besittelse de siste seks månedene.

Altså kan dommere dømme eget oppdrett, men det er ikke alle dommere som er glad i å gjøre det. Og dommer kan dømme hunder hvis foreldre er av dennes oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge utstillingsreglene paragraf 7, kan ikke dommer dømme hund denne eier, har eid, vært medeier i, solgt eller hatt i sin besittelse de siste seks månedene.

Altså kan dommere dømme eget oppdrett, men det er ikke alle dommere som er glad i å gjøre det. Og dommer kan dømme hunder hvis foreldre er av dennes oppdrett.

Okay, jeg vet om dommere som nekter valpekjøperene sine å stille på utstilling hvor de dømmer rasen, aller helst ikke om de dømmer der i det hele tatt, for å unngå at det blir prat om trynetillegg osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han liker bevegelse og holdning iallefall. Og ikke grove tunge hunder som landet tungt. Men det er på min rase. (han dømte WDS08)

Selv er jeg veldig fornøyd med dommeren som er satt opp. Det er en australsk dommer som bla har dømt 21 AK i Sverige. Ser at hun ikke gav ut ck helt uten videre den gang, men plasserte opp bra hunder som jeg liker. Så da er det vel håp for oss :whistle: (eller for Blaze, jeg tror aldri Talli vil slå sin mor)

Men vi får se om Talli stilles, hun skal jo evt parres rundt disse tider, antagelivis på vei opp i pels også trenger jeg en handler til Talli da hun nå også stiller i champ. (om noen har lyst til å prøve seg så bare gi en lyd, om jeg ikke får tak på så stiller jeg bare Blaze)

Vi får se om ikke det blir litt for mye styr om jeg ikke finner en handler som klarer stille henne før PM går ut. (hun er enklere enn Blaze egentlig :ahappy: )

Spør Christa_34 hun elsker utstilling og smitter det over på bikkja :blink: iallefall kan sikekrt om mulig kanskje jeg gå med Talli.. dog jeg ender nok opp med å tryne, sprake og mishandle både meg sjøl og bikkja i ringen... så jeg tror ikke det var lurt å tenke slik i det hele tatt allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Spør Christa_34 hun elsker utstilling og smitter det over på bikkja :whistle: iallefall kan sikekrt om mulig kanskje jeg gå med Talli.. dog jeg ender nok opp med å tryne, sprake og mishandle både meg sjøl og bikkja i ringen... så jeg tror ikke det var lurt å tenke slik i det hele tatt allikevel...

Jeg tror kanskje det har ordnet seg. Men jeg kan fortelle at dyrene mine er ikke dem enkleste å stille, dem krever sin kvinne/mann om man ikke kjenner hunden.. Så jeg må ha noen som kan prøve kjøre noen ganger før.

Var det ikke broren som dømte WW? Knut Sigurd Wilberg?

Stemmer det :ahappy: Jeg blander dem to hele tiden. Han andre Wilberg har jeg også stilt for, han er også opptatt av bevegelser. Han hat gitt Cert til Blaze tidligere på NKK utstilling, men holdt tilbake Cacib på henne. Han liker dem hakke grovere virker det som (Blaze var nedrøytet og knappe 2år ved annledningen, om jeg husker korrekt.)

Men tilbake til dømming så var Blaze alene i rasen den gang, så vanskelig å si hva han liker. Men det var han som dømte gruppen på WDS, kan jo se der hva han evt likte? Ellers fins jo alltid SKK hundata og se hva han har dømt/plassert tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg vet om dommere som nekter valpekjøperene sine å stille på utstilling hvor de dømmer rasen, aller helst ikke om de dømmer der i det hele tatt, for å unngå at det blir prat om trynetillegg osv..

Jupp, det gjør jeg og. En bekjent av meg oppfordrer sine valpekjøpere til ikke å melde på når h*n dømmer. En gang så h*n en valpekjøper komme inn i ringen med hunden sin, de hadde reist 70 mil, og trengte en rødsløyfe for å få hunden avlskvalifisert, hadde forsøkt drøssevis av ganger, var rimelig desperate, håpte vel at oppdretter skulle hjelpe dem. Oppdretter ga det h*n mente hunden fortjente - en gul. H*n innrømmet også at h*n ble ekstra kritisk til eget oppdrett i ringen, for at ingen skulle kunne si noe.

Jeg fikk høre det da Even fikk stor-certet, at det bare var fordi dommer hadde oppdrettet faren hans. Men, på den tiden var jo h*n oppdretter av det meste av det beste i landet, det var i grunnen vanskelig å unngå at oppdrettet lå bakover på linjene. Han som sto som andre vinner bak Even og "mistet" certet på den angivelige trynebedømmelsen hadde forresten mor oppdrettet av dommeren, men det var det ingen som sa noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siv Sandø på min rase... noen som kjenner til henne? Helt ukjent navn for meg. Dømmer irsk setter, pointer og stabyhoun.

Stilt for henne, hun dømte NRK Sarpsborg(?) i for fjor. Sitter på jobb nå, men kan lete opp litt resultater og kritikker når jeg kommer hjem om du vil. Forsåvidt en trivelig dommer, skrev i siste retrievernytt om tips til utstillere ovs.

Okay, jeg vet om dommere som nekter valpekjøperene sine å stille på utstilling hvor de dømmer rasen, aller helst ikke om de dømmer der i det hele tatt, for å unngå at det blir prat om trynetillegg osv..

Syntes det er bra de oppfordrer til det, selv om jeg syntes valpekjøpere (som stiller innimellom i hvertfall) burde skjønne det. Lurer de på hva oppdretteren mener om bikkja kan de sikkert ta en tur innom h*n og få vite det - gratis! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til hvordan type hunder Benny Blid Von Schedvin, Sverige foretrekker? Lurer på om det er verd å melde på eller ikke, for min er ganske kraftig, og liker han nette huder så blir det blått eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det fremdeles blir kvalifiseringskrav for å delta i LP, eller om det faller bort nå som de har større plass?

Det lurer jeg på og! Det hadde jo vært hyggelig om det ble åpent for alle igjen... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siv Sandø på min rase... noen som kjenner til henne? Helt ukjent navn for meg. Dømmer irsk setter, pointer og stabyhoun.

Hun er labradordame og er relativt anerkjent som labradordommer (har vært og dømt på kjempestor spesial i USA, f.eks.). Veldig trivelig person, men jeg aner ikke vel strengt tatt ikke hva hun vektlegger når hun drømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ble jeg nettopp dritnervøs, allerede nå liksom :rolleyes2: Puma skal stilles som junior (hun er akkurat 9 mnd og 3 dager), og jeg skal stille hund offisiellt for første gang. Iiik.

I tillegg til dette er det en sjanse for at vi kanskje skal gå NM i lag (Aysha og jeg) i agility.

EDIT: Hva er det tallet som står i parentes etter navnet på rasen? I dommerlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...