Gå til innhold
Hundesonen.no

Blod i avføringen


Mari

Recommended Posts

Heis folkens.

Jeg venter på at veterinæren skal ringe meg opp igjen, bare sånn at det er sagt. :)

Charlie har vært dårlig i magen en 3-4 dager nå av og på. I går var det bare suppe, og han bæsja inne i natt. Før i dag så jeg litt blod i bajsen, sånn type en dråpe ferskt blod men når jeg var ute med ham nå nettopp var det blodbæsjvann som kom ut.

Hvor stressa skal jeg være? Jeg er ikke den største fan av Oslo Dyreklinikk og har ikke bil i kveld så det er eneste alternativ akkurat nå. Men må jeg så må jeg selvsagt.

Han er ikke spesielt dehydrert men jeg har ikke tatt tempen (gjør det straks).

Charlie går på 30mg prednisolon annenhver dag, har kroniske hudproblemer. Han har gått fast på prednisolon det siste halvåret eller noe, jeg husker ikke helt.

Han har nettopp hatt en runde med antibiotika også, som ble avsluttet for ca to uker siden.

I dag fikk jeg det plutselig for meg at han har utviklet Cushings, men det kan godt bare være hodetilstanden min som skranter og ikke kroppen til Charlie. Jeg har egentlig ingen kjempegrunn til å tro at han har Cushings, symptomene hans kan godt bare være fra kortisonen. (Drikkelyst, matlyst, håravfall, muskelsvinn, pigmentering i huden og tynn hud etc.)

Jeg er litt redd mamma nå, og vil egentlig ha tilbakemeldinger og trøst sånn mens jeg venter på veterinærtelefon. :)

Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37.68 i temperatur. Vet ikke om termometeret er ødelagt? :) Ganske lavt, men kanskje normalt alikevel?

edit: Han hylte til en gang mens jeg tok tempen på'n. Men det kan bare ha vært pinglefaktoren hans. Den et til tider relativt høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: Han hylte til en gang mens jeg tok tempen på'n. Men det kan bare ha vært pinglefaktoren hans. Den et til tider relativt høy.

Hvordan er allmentilstanden hans da ? Ofte vil blodkar i tarmen sprenges litt om de har hatt diarè, så så lenge det er ferskt blod ville jeg ikke tatt veldig på vei ennå :). At han skrek til ved tempmåling kan jo være fordi han er litt sår i rumpa etter diarèen (egneerfaring *flir*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen gode råd å gi, men jeg og vofsene x labber og fingre for at humleCharlie ikke er alvorlig syk! Og Gubben har også lav normaltemp..

Takk! :)

Hvordan er allmentilstanden hans da ? Ofte vil blodkar i tarmen sprenges litt om de har hatt diarè, så så lenge det er ferskt blod ville jeg ikke tatt veldig på vei ennå :). At han skrek til ved tempmåling kan jo være fordi han er litt sår i rumpa etter diarèen (egneerfaring *flir*).

Det var mest blod blandet med litt bæsj i en deilig sørpe om det gjør noe forskjell? Tidligere i dag var det sånn type blodkar-blod, altså bare litt. Men nå var det mye.

Han er nok litt sår i pompen ja stakkar. :) Jeg prøver å høre på deg og slappe av litt jeg. (Serenity now! :))

Baghera hadde spurtbæsj den første uka jeg hadde han, siden jeg trodde jeg var lur hvis jeg skifta fôr (det fikk jeg jo bekrefta at jeg IKKE var), og han blødde også da. Noen dager på Zoolac så var han i orden igjen, og har aldri sett noe til det siden. :)

Var det mye blod? Det noteres nok en stemme på slapp'a!-siden. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mye blod? Det noteres nok en stemme på slapp'a!-siden. Takk! :)

Ja, det var det. Det var på en måte litt bæsj og mest blod til slutt. Eller, blodet var jo blanda i bæsjen, så det var ikke bare blod. Men ja. Æsj. Mhm, det var mye blod.

Edit: OT men hvordan går det med det som vi kjøpte krem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det. Det var på en måte litt bæsj og mest blod til slutt. Eller, blodet var jo blanda i bæsjen, så det var ikke bare blod. Men ja. Æsj. Mhm, det var mye blod.

Beroligende. :)

Edit: OT men hvordan går det med det som vi kjøpte krem til?

Ingen forandring... Men det virker ikke som det plager ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beroligende. :)

Ja, nei, jeg ville ikke fått panikk enda, ihvertfall. Ja, hvis han hadde plutselig begynt å blø, men siden han har vært løs i magen i noen dager så ville jeg ikke stressa, selvom jeg skjønner at du er redd.

Ingen forandring... Men det virker ikke som det plager ham.

Hm. Sender deg en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden kan det være sånn som alle hunder kan få, og på den andre siden kan det ha sammenheng med behandlingen han får.

(Du kan jo teste ham for cushings når det passer bedre å dra, hvis han ikke blir akutt dårligere nå.)

Hva sa veterinæren?

Hvilken farge er det blodbæsjevannet hans ?

Hvis du har noe probiotika ville jeg gitt ham det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren ringte aldri opp igjen. Litt irriterende mp jeg si. :) Da jeg forsøkte å ringe de opp igjen fikk jeg beskjed om å ringe et 815 nummer som koster typ en zillion i minuttet og da ble jeg litt sur. Men vi kom nettopp inn fra tur og det var null bajsing! Ingen bæsj siden førsteinnlegget faktisk! Jeg tror jeg bare ser det an til i morgen. :)

Sambo er på biola-jakt så han skal få en dæsj av det, ellers bare passer jeg på at han får i seg nok å drikke. Faster ham i dag. Prednisolonen skal ikke gi dårlig mage i følge veterinærkatalogen, men han har en tendens til å jafse i seg alt som jafses kan så han har muligens bare fått i seg noe som er dårlig.

Hører på majoriteten og satser på at det går bra jeg.

Takk for alle innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pred er en grusom medisin og løs mage kan forekomme selv om det ikke står i katalogen, i tillegg øker det gjerne matlysten og om han alt plukker opp ting fra bakken kan han kjapt ha jafset i seg noe han ikke burde ha.

Bra han er bedre i magen, så får vi håpe det fortsetter. Syke hunder er ikke noe moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at han er bedre :) Diare kan også komme sekundært til andre ting som kan ha sammenheng igjen, men siden han er bedre er det ikke vits å bekymre seg lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars Charlie-gutt. Håper natten har gått greit!

Biola er ganske bra (men neste g.ang du er hos vet bunkre opp med Zoolac, den er mer tilpasset bisker/rovdyr enn biola som er ment til oss pinglemennesker).

Altså hvis du veit dette fra før av - ikke les videre (øh.. ser en liten logisk brist her, du må lese først for å se om vet det fra før av..) - fiskeboller eller fiskepudding, kokt kylling - og kokt ris, nesten istykkerkokt ris - er tingen for mager som er nyfastede (jeg vet du ikke kjører noe karbohydrat på lille Charlie, men kanskje du kan gjøre et unntak for uggen mage) med mye vann på - og i små porsjoner 4-5 ganger om dagen..

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heis igjen folkens!

Ingen uhell i løpet av natten, men han var fortsatt litt dårlig i magen på morgentur. Kom blod nå også, men mye mindre enn i går.

Kyllingfilét er tatt opp fra fryseren og skal kokes ihjel i dag. :) Ja, jeg er ikke så tullete at jeg nekter å gi ham karbo når han er syk. han trenger energi til å holde systemet gående, og kjappe karbohydrater som ris/pasta er veldig fint for sånt.

Han er sulten, og det er et godt tegn. Allmenntilstanden er normal (=lat og tiltaksløs :)) og han er fortsatt ikke dehydrert.

Dette går bra, sant?

Igjen, tusen takk for svar og tips! Dere er så gode å ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canikur er reseptfritt og fås på apoteket, genialt mot diarè! Koster en liten hundrings tror jeg, holder til ca en kur, og hunden skal faste samtidig. Har alltid fungert supert på mine, er mye bedre enn både biola og zoolac og skånekost, syns jeg. :) Kommer aldri til å bruke zoolac mer i alle fall!

Blod i diarè er vanlig. Ellers vil jeg ikke uttale meg om hva du bør gjøre og ikke gjøre, i og med at han går på medisiner jeg ikke vet noe om, og pga at han har denne sykdommen som han har. Men sånn til vanlig, med vanlig diarè, så skjer det slett ikke så sjelden at det kommer blod. Fersk blod er okei, det kan tyde på en rift (som noen nevnte her), eller en generelt sår tarm. Koagulert blod derimot er visstnok noe HELT annet, og da har jeg hørt det er litt mer krise. Jeg har heldigvis (bank i bordet) ikke opplevd koagulert blod, så noe mer om det vet jeg ikke. Noen ferske bloddråper i diarèen bryr jeg meg ikke om lenger - det hører nesten med til diarè det, syns jeg.. (Ja, nå snakker vi ikke bare litt løs mage, men sprutebæsj!)

Skal hilse fra Tulla og si han ikke må være så pingle - litt blod i bajsen tåler man, og Tulla mener det er normalt når man har diarè. For skal man først ha diarè, kan det liksågodt være på skikkelig! :) Godt å høre at det går bedre, vi håper det har stabilisert seg og holder på å bli bedre, og at det bare var "vanlig diarè" og ikke en sekundærreaksjon til noe annet teit. :)

Edit: Elektrolyttblanding er fint å gi hunder som trenger væske (og det gjør jo diarè-hunder). Oppskrift:

1 liter vann, 1 ss sukker, 1 ts salt, 1 ts natron. Varm opp vannet, bland i ingrediensene, kjøl ned og gi. Bør brukes innen et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...