Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjokolade


Baby

Recommended Posts

Jeg hørte noe ang hvor mye sjokolade som skal til for at en hund kan dø av det en gang. Er det noen som vet? En hund på 10 kg f.ex? Hvor mye sjokolade kan den spise før det er krise?

Og er det mørk eller lys sjokolade som er verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at Oscar har spist sjokolade mens jeg var ute. :roll:

Han har fått tak i en sånn 4 pakning Kvick Lunch og spist 3 av de sjokoladene. Det skal tilsvare 141 gram og 20% av det er kjeks så det er jo ikke såå farlig som annen sjokolade.

Han er 10 kg... Så, er dette FARLIG?

Merker ingenting på han da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig så hadde de jo ikke ANELSE om at sjokolade var farlig for hunder da.

Vetten mente at hunden måtte spise mange KILO for at det skulle være farlig.. og da var det ikke snakk om forgiftning mente hun, men kun DIARE!!! :-o

DEt sjokkerer meg at veterinærer ikke er opplyst om dette. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig så hadde de jo ikke ANELSE om at sjokolade var farlig for hunder da.

Vetten mente at hunden måtte spise mange KILO for at det skulle være farlig.. og da var det ikke snakk om forgiftning mente hun, men kun DIARE!!! :-o

DEt sjokkerer meg at veterinærer ikke er opplyst om dette. :)

jeg skal se omjeg finner igjen den artikkelen dyrelegen vår skrev om i klubbladet, der står det nemmelig hvor mye somskal til for at hunden blir syk av det her. lete lete :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant jeg fant!!!

Hunder er svært sensible overfor kjemikaliegruppene ved navn metylcanthin, koffein og teobromin.sistnevnte forekommer i kakao og te. Hunder kan ikke omgjøre metylxanthin til energi og skille det ut i avføringen like effektivt som mennesker. Hos mennesker er stoffene i kroppen 2-3 timer mot 18 timer hos hunden.

Hos hunder taes stoffene opp i leveren, overføres via gallen til tarmen, for deretter å omforme det til det orginale metylaxanthin-stoffet. Deretter går det en ny runde, hvilket gjentas flere ganger, i stedet for å kvitte seg med stoffene, fortsetter hunden å forgitfte seg selv om å om igjen. Mørke sjokolade er de verste.

Det finnes mangen typer sjokolade, med ulike mengder koffein og teobromin. Den mildeste formen er lys sjokolade, og den sterkeste er mørk kokesjokolade.

Dødelig dose av lys melkesjokolade er 56,7gram pr kilo kroppsvekt.

For en hund på 20 kg vil det være dødelig å spise ca 1,1kg melkesjokolade.

Mørk sjokolade er mangen ganger mer dødelig.

En hund på 25 kg vil kunne dø hvis den spiser 140gram!!! :-o

Så var det en klarhet i det også, så hold hundene unna sjokolade, kakao, te, kaffe og slikt, det er farlige saker. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var et innslag som vår vetrinær hadde lagt inn i et medlemsblad, men det er ikke hun som har skrevet det, det var en fyr som har skreve det. hva var det han het da :-k han som har skrevete det heter Trygve Engesbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...