Gå til innhold
Hundesonen.no

Goldendoodle/labradoodle


klaraolivia
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass
Ooops...men snille deg da.. mente ikke å tråkke noen på tærne her.. :lol:

Men hva mener du med useriøs og urealistisk???

Vi er ute etter en hund med godt lynne og minimum av røyting grunnet allergi.. Og så langt har egenskapene som er beskrevet på disse hundene vært det vi har lett etter...

Forøvrig skal vi også se på en portugisisk vannhund om noen dager da disse også er med i vurderingen vår ;-)

Men valpespekulant???? skjønner fortsatt ikke hva du mener..

Nei, det er nok ikke mine tær du tråkker på :)

Jeg syns det er useriøst og urealistisk å tro at man kan få en valp, den dagen det passer for en selv, helst i går. Du sier at neste kull i Drøbak er om 3mnd, hvis man ikke har tålmodighet og evnen til å vente 3 mnd for å få den rette hunden for seg og sitt bruk syns jeg man er urealistisk i beste fall og useriøs i forhold til sine forventninger til oppdrett generelt.

Valpespekulant= en som vurderer å kjøpe valp.

Men for oss som er ute etter de gode egenskapene som beskrives hos Labradoodle og ikke er så opptatt av om de er "ekte" eller ikke så må det vel være greit med en doodle..

Vi vurderer også en portugisisk vannhund, men er redd de kanskje er litt vel krevende i forhold til trening og mosjon.. og ren puddel er nokså uaktuellt for oss...

Ja, ja.. Vi får vente og se hva som dukker opp etterhvert.. Men hund blir det :-) Vi gleder oss kjempemasse.. nesten som å få ett nytt barn i familien dette her.. ;-)

Hvis puddel er uaktuell som rase, så forundrer det meg at man da velger en hund som er blanding av nettopp puddel. Om det er slik at labradoodel har gode egenskaper, så må jo disse egenskapene avles på målbevisst over flere generasjoner slik at man får frem det ønskede og forventede, ikke bare tilfeldig at de er snille og greie. Det eneste stedet det har blitt drevet systematisk og målrettet avl på labradoodle er i australia og etter 20 år, så mente de at det var så vanskelig å isolere genene for en allergi vennlig pels OG egenskapene som en førerhund skal ha (det er jo det som var det overordnete målet, få en allergivennlig førerhund) at prosjektet ble stoppet.

Ett av problemene med labradoodel er jo nettopp dette med pelsen, hvis man ønsker en røytefri,allergi vennlig rase, så er det ingen garantier for at deres hund blir slik. Det må¨da være bedre etter min mening å kjøpe en hund som man vet er mer allergivennlig enn å sjanse på "kanskje", så ender det med omplassering og tenners gnissel innen ett år allikevel..

Jeg skjønner jo til dels hva dere mener om blandingshund, men er ikke alle blandingshunder mer eller mindre da, før de blir godkjent.. De har jo blitt avlet og mixet frem til det de er i dag.

Med respekt å melde, så ville jeg vel tro at dersom mor er frisk og med friske aner langt tilbake, og det samme gjelder for far, så blir vel valpene også det enten det er blanding eller ikke.. Kanskje de til og med får de beste egneskapene fra begge foreldrene..

Det er litt forskjell å si at en "designer rase" som noen lager fordi det har kjøpsappell og selger til godtroende mennesker er det samme som en rase som f.eks schäfer som har blitt avlet fram siden begynnelsen av 1800-tallet med ett formål for øyet hele veien nemlig å bli verdens beste brukshund. Selv om labradoodel kanskje en gang i fremtiden har ett potensiale til å bli en renraset hund, er det ikke dermed sagt at de individene av blandingen som finnes i dag er det som man skal og vil basere et evt framtidig avlsarbeid på. Det er fint om mor er frisk og far er grei, men hvordan kan du vite det? Det er jo ingen krav til helsesjekk på blandingshunder. Har oppdretter gjort dette? Finnes det papirer som samsvarer med hundens id-merking som bekrefter dette? For det hjelper jo ikke om jeg sier det, det blir ikke nødvendigvis mer sant av den grunnen..

Hadde avl vært så enkelt at man bare tok to vilkårlige hunder enten de var samme rase eller ei og parret disse, så ble alltid valpene bedre og friskere enn foreldredyrene (som er grunntanken bak avl) så hadde det ikke vært arvelige sykdommer på noen hunder i dag, det hadde ikke vært hunder med dårlig gemytt eller aggresjonsproblemer eller hunder som har autoimmunsvikt som kløe eller våteksem.

Jeg sier ikke dette fordi jeg ikke unner dere en hund, men jeg ønsker å opplyse dere som tydeligvis er ferske i gamet at det er mange feller å gå i, den enkleste måten å unngå de værste brølerne på er å kjøpe valp fra en anerkjent oppdretter av en rasehund dere ønsker dere, gjennom raseklubbens anbefalinger av godkjente kull.

Jeg anbefaler dere å tenke dere nøye om en gang til. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ville bare hoppe innom tråden og gi trådstarter en liten applaus dersom hun faktisk ville vurdere rasehund istedet for blanding etter råd fra folk her inne

Signeres! Ta heler turen til FOD og finn en røytefri blandings der, om det er det du ønsker deg. Et enkelt søk på Wikipedia viser raskt at Labradoodle er et prosjekt som er ganske langt fra å ful

Det som er så vanskelig med blandingshunder, er mangelen på informasjon. Når en potensiell førstegangshundeeier her inne spør "hva skal jeg se etter, hva skal jeg sjekke", vil det være noen av oss

Det er veldig mange raser der ute, og setter en seg inn i linjer kan en lettere spå hva en får. Det er jo for eksempel interessant at labradoodle framstilles som en rolig og vennlig familiehund, mens du lett kan finne andre framstillinger som understreker puddelen som en aktiv og fin brukshund - jamfør at du syntes portugisisk vannhund kunne bli for mye. Andre på dette forumet har også understreket at labrador er mer hund enn mange forestiller seg. Så hva om du ender opp med en stor hund, som røyter som en labrador, som er helt vannidiot og skal apportere dagen lang og ikke kan gå forbi vann uten å klikke i vinkel, som er like aktiv og krevende som enkelte beskriver puddelen som, som gneldrer som enkelte pudler gjør, som får puddelens patellaluksasjon og labradorens HD?

Lykke til i jakten på deres perfekte valp!

:lol:

Nei, nå får dere slutte!! Jeg skal ikke ha en labradoodle!! Jeg lover...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, tenkte jeg bare skulle si at du er ikke garantert dette fordi at "oppdretterne" kanskje sier det. Har selv en venninne med allergi som gikk til anskaffelse av en blanding mellom labrador og puddel, denne hunden har fått pelsen til labradoren alle andre steder enn oppå ryggen hvor det er puddel. Denne hunden røyter helt ekstremt..

mihihih, Labrador pels er faktisk noe av den værste pelsen for allergikere! eller, kanskje ikke den værste da? Men uansett... Jeg reagerer på pelsen til Lillemor her, det samme gjør Helene, ingen av oss er allergiske mot hund, sånn i utgangspunktet.. :lol: Min mor har faktisk også reagert på Lillemor´s pels...

Jeg tror jeg ville gått for en allergivennlig, men renraset hund jeg. Da vet du hva du får, og hva du kan forvente av hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Nei, nå får dere slutte! Jeg skal ikke ha en labradoodle! Jeg lover...!

Hehe! Vi mener ikke å være slemme altså, men nå vet du iallefall hva "hundenorge" mener om doodlemixer! :) Og husk, her på doggis finner du masse erfarne hundeeiere og oppdrettere du kan få råd fra. Lag en egen "valg av rase-tråd" så skal du nok få MASSE gode råd! Skriv hva du vil bruke hunden til, og hvilke egenskaper du ser etter.

Jeg ønsker deg lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk Vannhund kan være en hund å kikke på. "Labrador" uten røytepels og litt mer reservert holdning (noe som kan være BRA, i visse tilfeller :lol: )

PS: Av alle kanaler så går man IKKE på wikipedia og leser om hunderaser. Det står så fantastisk mye usaklig (og saklig) at det er vanskelig å få noe seriøst ut av det. Kun overfladisk informasjon. "If wikipedia says it, it must be true" er en vanlig reply til de som kommer med påstander fra wikipedia, for det kunne vært skrevet av hvem som helst :) Prøv heller å google rasen og komme i kontakt med folk som har den. På internett er det lett å finne positive ting, men NEGATIVE ting er heller vanskelig.... :) Alle raser har litt av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner forresten en familie med porugisisk vannhund. Datteren der i huset ble så allergisk mot denne hunden (vannhunder) at de ble nødt til å omplassere den tilslutt. Mens naboens golden retriever er hun ikke allergisk mot (heller ikke mine hunder). Så det at en hund ikke røyter, er ingen garanti mot alleergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn på denne tråden for å lese om goldendoodle og labradoodle.. men denne tråden passer jo mye bedre inn i debatkjelleren om hvorfor blandingshunder er det verste som kan skje hundenorge, eller hundeverden for den saks skyld.

Jeg skjønner bare ikke hvem som ønsker syke hunder.. det eneste negativet med en blandings er at man ikke får registrert den i NKK og de goder som følger med det (som utstilling osv.). Men som familiehund er det jo INGEN grunn til at en blandingshund er noe dårligere enn en rasehund.

Nå vet jeg lite om disse doodlene, har kun møtt et eksemplar av hver.. men de virket jo som flotte hunder de da? Og ang. testing..? Er det altså helt umulig å få mentalttestet, HD-røngtet, øyenlyst osv. av den lange listen av sjekker man kan gjøre på en blandingshund. Jeg fikk vite av veterinæren min at jeg kunne både HD-røngte OG øyenlyse vofsen min når hun blir gammel nok, og hun er kun NOX-registrert.

Så det bør jo gå an på blandingshunder, og en valpekjøper som ønsker nettopp det, bør jo se etter sykdommer på lik linje som man gjør med rasehunder.

Jeg blir bare så lei av at de absolutt skal være rasehunder, mens man selv driver å produserer menneskebarn i hytt og pine uten å tenke på at den kombinasjonen av foreldre vil kunne gi et mentalt ustabilt barn osv. og også sykdommer som dukker opp.

Altså, dere støtter blandingsavl på mennesker (sorte, hvite, gule) mens hunderaser må avles rasebestemt?

For min del hadde jeg helt sikkert skaffet meg en doodle hvis den dekket behovene mine og jeg under forskjellige møter med forskjellige individer av rasen fant ut at dette er noe for meg, selvom det kanskje finnes en rasehund som kunne passe nesten likegodt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn på denne tråden for å lese om goldendoodle og labradoodle.. men denne tråden passer jo mye bedre inn i debatkjelleren om hvorfor blandingshunder er det verste som kan skje hundenorge, eller hundeverden for den saks skyld.

Jeg skjønner bare ikke hvem som ønsker syke hunder.. det eneste negativet med en blandings er at man ikke får registrert den i NKK og de goder som følger med det (som utstilling osv.). Men som familiehund er det jo INGEN grunn til at en blandingshund er noe dårligere enn en rasehund.

Nå vet jeg lite om disse doodlene, har kun møtt et eksemplar av hver.. men de virket jo som flotte hunder de da? Og ang. testing..? Er det altså helt umulig å få mentalttestet, HD-røngtet, øyenlyst osv. av den lange listen av sjekker man kan gjøre på en blandingshund. Jeg fikk vite av veterinæren min at jeg kunne både HD-røngte OG øyenlyse vofsen min når hun blir gammel nok, og hun er kun NOX-registrert.

Så det bør jo gå an på blandingshunder, og en valpekjøper som ønsker nettopp det, bør jo se etter sykdommer på lik linje som man gjør med rasehunder.

Jeg blir bare så lei av at de absolutt skal være rasehunder, mens man selv driver å produserer menneskebarn i hytt og pine uten å tenke på at den kombinasjonen av foreldre vil kunne gi et mentalt ustabilt barn osv. og også sykdommer som dukker opp.

Altså, dere støtter blandingsavl på mennesker (sorte, hvite, gule) mens hunderaser må avles rasebestemt?

For min del hadde jeg helt sikkert skaffet meg en doodle hvis den dekket behovene mine og jeg under forskjellige møter med forskjellige individer av rasen fant ut at dette er noe for meg, selvom det kanskje finnes en rasehund som kunne passe nesten likegodt..

For det første ser jeg overhodet ikke sammenhengen mellom avl på hunder og mennesker som forplanter seg, og jeg synes faktisk at det uthevede utsagnet var ganske stygt. Man kan ikke sammenligne avl på mennesker og dyr på lik linje, for hundene kan vi styre i mye større grad, mens mennesker har noe som heter fri vilje og kan stort sett bestemme hvem de vil få barn med og ikke - uavhengig av hva andre synes om "kombinasjonen".

Og når man starter på en "ny" rase, så er det ikke alltid like godt å si hvordan genene for ditt og datt vil slå ut om x antall generasjoner. Dessuten er det ingen som har sagt at blandingshunder er det verste som kan skje hunde-Norge, i hvertfall ikke det jeg har sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det verste som kan skje hundenorge nei, men tydeligvis ganske uønsket av flere her på doggis.

Hvorfor er du så opptatt av å bestemme/kontrollere disse dyrene? Ja, jeg vil kanskje ikke blande to hunder som ikke har noe å gi videre, men dette gjelder da både rase og blandings. Men har hunden noe som er verdt å gi videre, så er det jo ikke så ille å gjøre det med en av annen rase som kompletterer hunden. Selvfølgelig kan man ta feil her også, akkurat som i raseavl.

Og jeg sier bare takk og lov at vi ikke avler mennesker etter hvem som passer best med hverandre, hvordan få best utseende og sånn. Vi har da allerede sånne Beauty Pageants som ligner hundeutstillinger, bare de faktisk går litt på talent også.

Ja, mennesker og hunder er annerledes, men jeg ser ikke noe grunn til at en hund SKAL måtte se sånn ut når den kun skal brukes som familiehund og fungere deretter.

Jeg støtter jo selvfølgelig raseavl, men jeg syntes ikke det skal bety at man ikke kan avle litt blandinger. Men ifølge mange her inne er jo det nesten kriminelt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signeres!

Ta heler turen til FOD og finn en røytefri blandings der, om det er det du ønsker deg.

En røytefri blanding fra FOD i steden for å kjøpe en muligens røytefri valp hos en som i alle fall kjenner forelldrene til valpene? Ja, det var jo smart. Når det snakkes om viktigheten av å kjenne til hva som ligger bakover osv., så vil du at jenta skal skaffe seg bikkja fra et sted som i hovedsak tar inn hittehunder og problemhunder, som har nada kontroll på hva som ligger bak hundene, om de er sjuke eller ikke. "En stamtavle? Hva sier den da? Tenk om du og jeg skulle hatt stamtavle du! HD? Hva er det for noe da? Tenk om du og jeg skulle blitt vurdert etter hva som feilte oss du! Snill? ALLE hunder er snille! Bare vær snill mot den du. Etcetera etcetera etcetera..."

Hvor mange av dere har kjennskap til hundene fra Drøbak Hundehotel? Vet dere noe om foreldredyrene blir sjekket eller ikke for HD og AA? Noe kjennskap til gemyttt på valpene elelr foreldredyrene?

Jeg er ikke for avl på blandingshunder og frasen om "alle hunder var blandingshunder bla bla bla" den er gammel og oppbrukt og i mine øre ganske svada.

Å sammenligne mennesker med hunder, beklager, men Miriam, les hva du har skrevet et par ganger, kanskje du ser hvor lite smart det virker. Hunder er hunder. Mennesker er mennesker. Så enkelt er det.

Men til TS: Om du har bestemt deg for å titte på renraset hund: Kjempe bra :-) Det er mange gode hunderaser som røyter lite eller ikke røyter i det hele tatt. Portisen er anbefalt, man har ulike terriere, schnauzere, man har nakenhundene og selvsagt puddelen, Lagottoen har man også, spanske vannhunden (kjenner et eksemplar - herlig hund).

Lykke til i jakten på den perfekte hund for deg og dine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En røytefri blanding fra FOD i steden for å kjøpe en muligens røytefri valp hos en som i alle fall kjenner forelldrene til valpene? Ja, det var jo smart. Når det snakkes om viktigheten av å kjenne til hva som ligger bakover osv., så vil du at jenta skal skaffe seg bikkja fra et sted som i hovedsak tar inn hittehunder og problemhunder, som har nada kontroll på hva som ligger bak hundene, om de er sjuke eller ikke. "En stamtavle? Hva sier den da? Tenk om du og jeg skulle hatt stamtavle du! HD? Hva er det for noe da? Tenk om du og jeg skulle blitt vurdert etter hva som feilte oss du! Snill? ALLE hunder er snille! Bare vær snill mot den du. Etcetera etcetera etcetera..."

Hvor mange av dere har kjennskap til hundene fra Drøbak Hundehotel? Vet dere noe om foreldredyrene blir sjekket eller ikke for HD og AA? Noe kjennskap til gemyttt på valpene elelr foreldredyrene?

Jeg er ikke for avl på blandingshunder og frasen om "alle hunder var blandingshunder bla bla bla" den er gammel og oppbrukt og i mine øre ganske svada.

Å sammenligne mennesker med hunder, beklager, men Miriam, les hva du har skrevet et par ganger, kanskje du ser hvor lite smart det virker. Hunder er hunder. Mennesker er mennesker. Så enkelt er det.

Men til TS: Om du har bestemt deg for å titte på renraset hund: Kjempe bra :-) Det er mange gode hunderaser som røyter lite eller ikke røyter i det hele tatt. Portisen er anbefalt, man har ulike terriere, schnauzere, man har nakenhundene og selvsagt puddelen, Lagottoen har man også, spanske vannhunden (kjenner et eksemplar - herlig hund).

Lykke til i jakten på den perfekte hund for deg og dine :-)

Det er vel nettopp det jeg mener, at det viktigste er jo at hunden er frisk, og at det kommer fra linjene dens (altså at den ikke bærer noe sykdom). Så med mindre man trenger de godene man får av å ha en hund registrert i NKK, så burde da ikke rase ha noe å si, selv ikke om den er blanding. Selvfølgelig må egenskapene dens passe til kjøperen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn på denne tråden for å lese om goldendoodle og labradoodle.. men denne tråden passer jo mye bedre inn i debatkjelleren om hvorfor blandingshunder er det verste som kan skje hundenorge, eller hundeverden for den saks skyld.

Tråder kan utvikle seg i uventede retninger, slik er det på forum. Det er faktisk ingen her som sier at det er det verste som finnes, men vi prøver å motbevise og argumentere mot en del feilaktige forestillinger om blandingshunder - som også du uttrykker lenger ned.

Jeg skjønner bare ikke hvem som ønsker syke hunder.. det eneste negativet med en blandings er at man ikke får registrert den i NKK og de goder som følger med det (som utstilling osv.). Men som familiehund er det jo INGEN grunn til at en blandingshund er noe dårligere enn en rasehund.

Nei, hvem har lyst på en syk hund?

Mener du også i si at blandingshunder er friskere enn renrasede hunder? I så fall tar jeg med glede imot statistikk og forskning som kan vise dette, så har jeg liggende på lur uttaleleser fra veterinærer og forskere som sier det motsatte.

Det er umulig å si noe generelt om blandingshunder, fordi blandingshunder er en sekkebetegnelse for en dullion rekke kombinasjoner. Du kan overhode ikke sammenligne en blanding av korthåret og langhåret vorstehhund (som vil være en blanding fordi de ikke kan registreres i NKK) og en blanding av chihuahua og st. bernhardshund. Hver blandingskombinasjon er unik, som en egen "rase", så å generalisere om blandingshunder er like umulig som å generalisere om renrasede hunder. Selv om jeg ser at du gjør begge deler.

Det er ironisk at det hele tiden trekkes fram at det ikke spiller noen rolle om en familiehund er renraset, så lenge det i de aller fleste "hva slags rase skal jeg velge"-tråder framheves ønsker om størrelse og eksteriør. Om du velger en renraset hund, vil du med mye større forutsigbarhet si at den vil bli cirka 50 centimeter høy, den vil få sånn og slik pelsstruktur, den vil være så å så langtbeint. Blanding av forskjellige raser kan bli hva som helst - de kan bli som mor, de kan bli som far, eller de kan bli noe midt i mellom. Husk også at en ikke bare skal se på valpens foreldre, en må også se på tanter, onkler, besteforeldre, osv. Hvis valpens foreldre er blandingshunder begge to - hvor mye vet en da om hva som kommer ut? Det finnes mange eksempler på blandingsvalper med lav fødselsvekt, som holder seg relativt små i valpekassa, men skyter i været og blir mye større enn forventet som voksne.

Det er også i slike tråder ofte ønsker og krav om mentalitet - og om en blander to raser med ulik type mentalitet vil det kunne gi udde utslag. Hva får du om du blander gjeterinstinkt og jaktinstinkt? Hva får du om du blander sterk apporteringslyst med stor sporevne? Hva får du om du blander mye vokt og mye jakt?

Nå vet jeg lite om disse doodlene, har kun møtt et eksemplar av hver.. men de virket jo som flotte hunder de da? Og ang. testing..? Er det altså helt umulig å få mentalttestet, HD-røngtet, øyenlyst osv. av den lange listen av sjekker man kan gjøre på en blandingshund. Jeg fikk vite av veterinæren min at jeg kunne både HD-røngte OG øyenlyse vofsen min når hun blir gammel nok, og hun er kun NOX-registrert.

Familiehunder bør være forutsigbare hunder som blir nettopp den hunden familien ønsket. Og med en renraset hund har du all verdens mulighet til å sjekke hvordan rasen er, for deretter å granske linjer (de linjene gir litt mindre, de linjene litt mer pels, de linjene er litt mer aktive) - og å bruke DogWeb og andre registrerte opplysninger for å skjalte ut den helsen, mentaliteten og eksteriøret en ikke ønsker å ha som bakgrunn.

Nei, det er ingen garantier å kjøpe seg en renraset hund. Men å si at du får en syk hund og at en blandingshund er den beste familiehunden er rett og slett så naivt at jeg må få lov til å protestere.

Så det bør jo gå an på blandingshunder, og en valpekjøper som ønsker nettopp det, bør jo se etter sykdommer på lik linje som man gjør med rasehunder.

Per i dag finnes det ikke noe register som gjør det mulig å sjekke valpens slekt. Og med slekt mener jeg mer enn mor og kanskje far.

Mange blandingsvalper har ukjent far - det betyr minst femti prosent jeopardy, bingo og lotto i forhold til valpen

Med blandingsvalper kan du risikere å få lastene og problemene til to raser i en valp, framfor å kjøpe en renraset valp hvor du vet hva som ligger i rasen og på linjene, og hva du må være forberedt på.

For øvrig er min erfaring at de færreste valpekjøpere setter seg inn i så veldig mye når de kjøper valp, derfor er det viktig å stille krav til oppdrettere både kompetansemessig, moralsk og i forhold til avlsdyrene deres. Bruk av renrasede dyr av samme rase vil gi mer sikkerhet og større mulighet for oppdrettere og de valpekjøperne som bryr seg til å sjekke bakgrunn.

Det er mye valpekjøpere burde gjøre, men det er generelt sett lite de gjør. Vilkårlige kjøp av random blandingsvalper gjør ikke situasjonen enklere i dagens hunde-Norge.

Ja, jeg er imot bevisste blandingsvalper, på samme måte som jeg er imot ureflekterte og lite gjennomtenkte renrasede kombinasjoner.

Jeg blir bare så lei av at de absolutt skal være rasehunder, mens man selv driver å produserer menneskebarn i hytt og pine uten å tenke på at den kombinasjonen av foreldre vil kunne gi et mentalt ustabilt barn osv. og også sykdommer som dukker opp.

OK, dette er så far out at jeg håper du ikke leste gjennom innlegget ditt før du postet det.

Mennesker er frie vesen med visse menneskerettigheter, og kan befruktningsmessig gjøre mye som de vil.

Hunder er ikke frie åndsvesen med tanker og ønsker for sin framtid. Hunder er delt opp i ulike raser som mennesket har tatt på seg som oppgave å foredle og videreføre, slik at vi har ulike raser som kan dekke ulike behov i menneskeheten - vår beste venn. Det er ingen hund som sørger over at den aldri blir mor eller at den ikke fikk valper med sitt livs kjærlighet, og det er ingen hund som gleder seg til den skal ha valper om tre år eller skulle ønske den så valpene sine oftere. Hunder og mennesker kan vitterligen ikke sammenlignes.

Altså, dere støtter blandingsavl på mennesker (sorte, hvite, gule) mens hunderaser må avles rasebestemt?

Har du hørt om nazismen?

For min del hadde jeg helt sikkert skaffet meg en doodle hvis den dekket behovene mine og jeg under forskjellige møter med forskjellige individer av rasen fant ut at dette er noe for meg, selvom det kanskje finnes en rasehund som kunne passe nesten likegodt..

Det er mye hvis her - problemet er jo at du aldri vil få svar på disse hvis'ene, fordi doodles (i alle sine avarter) ikke er en homogen rase hvor du kan forutsi hva du får.

Det er 400 raser, jeg synes det vil være rart om et menneske er så spesielt at ikke en av disse 400 kan passe.

Forresten, i alt ditt tilsynelatende sinne og frustrasjon - hvorfor har du en renraset hund? Eller tells det ikke, fordi den ikke skal registreres og dermed per definisjon ansees som blandingshund? Gjør det den sunnere enn om den fikk et registreringsnummer i NKK?

Hvorfor er du så opptatt av å bestemme/kontrollere disse dyrene? Ja, jeg vil kanskje ikke blande to hunder som ikke har noe å gi videre, men dette gjelder da både rase og blandings. Men har hunden noe som er verdt å gi videre, så er det jo ikke så ille å gjøre det med en av annen rase som kompletterer hunden. Selvfølgelig kan man ta feil her også, akkurat som i raseavl.

Nå er det jo slik da, at på hund driver vi raseavl, hvor vi har en standard/rasebeskrivelse å strekke oss mot - et ideal om hvordan den perfekte hund av den rasen skal være. Som jeg sier over - vi foredler og viderefører renrasede hunder som er skapt for å dekke ulike behov hos mennesker. Jakthunder, med ulike måter å jakte på. Vakthunder, med ulik grad av vokt. Tjenestehunder, til ulike oppgaver. Selskapshunder, i ulike varianter. Også videre.

De som driver seriøs avl vil søke å finne en hund som kompletterer sin hund, ja visst - men det kan en finne innenfor samme rase.

Skjønner du hva jeg mener når jeg snakker om forutsigbarhet? Det er nemlig så sentralt i min argumentasjon at jeg håper du sier ifra om det er uklart.

Og jeg sier bare takk og lov at vi ikke avler mennesker etter hvem som passer best med hverandre, hvordan få best utseende og sånn. Vi har da allerede sånne Beauty Pageants som ligner hundeutstillinger, bare de faktisk går litt på talent også.

Vel, nå undervurderer du for eksempel hundeverden og de ulike sportene - det finnes mer enn bare eksteriørkonkurranse. Var det ikke du som ønsket å få apporteringsbevis på din phalene, for eksempel? Det finnes én form for eksteriørkonkurranse, men dusinvis av andre sporter.

Det interessante er likevel at eksteriøret langt på vei er grunnlaget for øvrige sporter. En hund med dårlig anatomi, dårlig eksteriør og disfunksjonell kropp vil ikke kunne nå langt i bruksgrener. Det er utviklet ulike raser som er optimalisert for de ulike sportene. I mange raser er en opptatt av at avlsdyrene skal utfylle hverandre også mentalt og bruksmessig, ikke bare eksteriørt.

Og sammenligningen av hund og menneske - se hva jeg skriver over.

Jeg støtter jo selvfølgelig raseavl, men jeg syntes ikke det skal bety at man ikke kan avle litt blandinger. Men ifølge mange her inne er jo det nesten kriminelt feil!

Kan du komme med et eneste argument for blandingshunder? Siden du ikke ser noe problem med det. Hva gir blandingshunder verden som ikke en av de 400 andre rasene kan gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Bare ett lite råd nå som du har bestemt deg for renraset hund.

Mitt tips - i og med at du ønsker en allergivennlig hund pga. allergi.

Nå som du har bestemt deg for å gå for renraset hund vil jeg anbefale følgende:

- Ta kontakt med oppdrettere av rasen du ønsker deg, og spør om du kan få låne en hund i en 14 dagers tid for å se om dere kan ha rasen pga. allergi - det kan være lurt å sjekke det ut før dere drar en valp i hus.

Portugisisk vannhund

Spansk vannhund

Puddel (flere størrelser)

Bichon Frise

Nakehunder

Det er en del raser som virker i forhold til allergi - jeg ville nok allikevel holde en knapp på puddel kontra de andre rasene. Så hvorfor ikke kontakte en puddeoppdretter og spørre om de har en grei hund å låne dere en liten stund?

Lykke til i jakten på valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En røytefri blanding fra FOD i steden for å kjøpe en muligens røytefri valp hos en som i alle fall kjenner forelldrene til valpene? Ja, det var jo smart. Når det snakkes om viktigheten av å kjenne til hva som ligger bakover osv., så vil du at jenta skal skaffe seg bikkja fra et sted som i hovedsak tar inn hittehunder og problemhunder, som har nada kontroll på hva som ligger bak hundene, om de er sjuke eller ikke. ""

---

Øh.. Mitt poeng er at en røytefri blandings fra FOD trolig er like "allergivennlig" som er labradoodle fra Drøbak, bare mye billigere og FOD blandingser har som regel ikke fancy designernavn. Slik jeg oppfattet TS var ikke linjer og stamtavle det viktigste her i verden og da burde vel en røytefri FOD hund være like greit? Og når jeg skriver FOD så mener jeg enhver omplasseringsorganisasjon, slettes ikke alle hunder som omplasseres er sinna utagerende hannhunder (til og med ikke fra FOD). :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp det jeg mener, at det viktigste er jo at hunden er frisk, og at det kommer fra linjene dens (altså at den ikke bærer noe sykdom). Så med mindre man trenger de godene man får av å ha en hund registrert i NKK, så burde da ikke rase ha noe å si, selv ikke om den er blanding. Selvfølgelig må egenskapene dens passe til kjøperen da.

Hvordan vet man at en blandingshund har friske hunder på linjene da? Når man ikke har noen papirer man kan søke på eller sjekke ut. Å drive med oppdrett er innviklet og komplisert om man skal være seriøs, å drive med bevisst seriøst (om man kan kalle det det) avl på blandingshunder krever - etter min mening, enda mer, for der må man drive et enda mer aktivt "dektetiv" arbeide for å finne ut hva som ligger på linjene.

Øh.. Mitt poeng er at en røytefri blandings fra FOD trolig er like "allergivennlig" som er labradoodle fra Drøbak, bare mye billigere og FOD blandingser har som regel ikke fancy designernavn. Slik jeg oppfattet TS var ikke linjer og stamtavle det viktigste her i verden og da burde vel en røytefri FOD hund være like greit? Og når jeg skriver FOD så mener jeg enhver omplasseringsorganisasjon, slettes ikke alle hunder som omplasseres er sinna utagerende hannhunder (til og med ikke fra FOD). :rolleyes:

Du trenger ikke himle øynene til meg fordi jeg kommenterer det du skriver da. Du kunne vel skrevet det litt tydligere kanskje? Slik du skriver det nå, som svar på mitt svar til ditt. Eller anser du meg som teit fordi jeg kommenterte ditt tips om FOD?

Og hvorfor i alle dager trekker du frem sinte hunder? Leste du egentlig hva jeg skrev? Det var ikke mine utsagn om snille hunder osv, det er derfor det stod i hermetegn. De som har vært i kontakt med FOD vet helt sikkert hvem som pleier holde en slik tale. ;-) Men jeg ser jo at jeg skulle poengtert det slik at alle skjønte det, men kan jo gjøre som deg da, siden du ikke skjønte hva jeg mente :rolleyes:

Kjenner du forresten til hvordan hundene fra Drøbak Hundehotell er? Kjenner du mange som har hunder derfra og som har reagert/ikke reagert på disse blandingshundene som selges der?

ALLE burde vite at INGEN hunder er allergivennlige. Man kan ikke kjøpe seg en Bichin Frisé og tro at man som allergiker ikke vil reagere på den. Allergivennlige hunder i den forstand finnes rett og slett ikke. Ikke en gang nakenhunder, for det ligger ikke i pellsen, om hunden røyter eller ikke. Det er snakk om huden. Og som man flere og flere ganger ser så minker allergener som hunden har ved råforing. Mohgrebi er vel et godt eksempel på dette da hun tåler de hunder hun har og de hunder hun omgåes som er foret på rått. Men dette var nå OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvem har lyst på en syk hund?

Mener du også i si at blandingshunder er friskere enn renrasede hunder? I så fall tar jeg med glede imot statistikk og forskning som kan vise dette, så har jeg liggende på lur uttaleleser fra veterinærer og forskere som sier det motsatte.

Det er umulig å si noe generelt om blandingshunder, fordi blandingshunder er en sekkebetegnelse for en dullion rekke kombinasjoner. Du kan overhode ikke sammenligne en blanding av korthåret og langhåret vorstehhund (som vil være en blanding fordi de ikke kan registreres i NKK) og en blanding av chihuahua og st. bernhardshund. Hver blandingskombinasjon er unik, som en egen "rase", så å generalisere om blandingshunder er like umulig som å generalisere om renrasede hunder. Selv om jeg ser at du gjør begge deler.

Jeg sier IKKE at blandingshunder er noe friskere eller bedre. Men at de kan være minst like bra som en renraset, men dette kommer da an på hva slags blanding og hva slags renraset man sammenligner. Og jeg er selvfølgelig enig at blandinger er vel så forskjellige (om ike mer) enn en rasehund.

Det er ironisk at det hele tiden trekkes fram at det ikke spiller noen rolle om en familiehund er renraset, så lenge det i de aller fleste "hva slags rase skal jeg velge"-tråder framheves ønsker om størrelse og eksteriør. Om du velger en renraset hund, vil du med mye større forutsigbarhet si at den vil bli cirka 50 centimeter høy, den vil få sånn og slik pelsstruktur, den vil være så å så langtbeint. Blanding av forskjellige raser kan bli hva som helst - de kan bli som mor, de kan bli som far, eller de kan bli noe midt i mellom. Husk også at en ikke bare skal se på valpens foreldre, en må også se på tanter, onkler, besteforeldre, osv. Hvis valpens foreldre er blandingshunder begge to - hvor mye vet en da om hva som kommer ut? Det finnes mange eksempler på blandingsvalper med lav fødselsvekt, som holder seg relativt små i valpekassa, men skyter i været og blir mye større enn forventet som voksne.

Det er også i slike tråder ofte ønsker og krav om mentalitet - og om en blander to raser med ulik type mentalitet vil det kunne gi udde utslag. Hva får du om du blander gjeterinstinkt og jaktinstinkt? Hva får du om du blander sterk apporteringslyst med stor sporevne? Hva får du om du blander mye vokt og mye jakt?

Nå vet jeg lite om disse doodlene, har kun møtt et eksemplar av hver.. men de virket jo som flotte hunder de da? Og ang. testing..? Er det altså helt umulig å få mentalttestet, HD-røngtet, øyenlyst osv. av den lange listen av sjekker man kan gjøre på en blandingshund. Jeg fikk vite av veterinæren min at jeg kunne både HD-røngte OG øyenlyse vofsen min når hun blir gammel nok, og hun er kun NOX-registrert.

Familiehunder bør være forutsigbare hunder som blir nettopp den hunden familien ønsket. Og med en renraset hund har du all verdens mulighet til å sjekke hvordan rasen er, for deretter å granske linjer (de linjene gir litt mindre, de linjene litt mer pels, de linjene er litt mer aktive) - og å bruke DogWeb og andre registrerte opplysninger for å skjalte ut den helsen, mentaliteten og eksteriøret en ikke ønsker å ha som bakgrunn.

Nå hvis man skal blande to hunderaser så blander man vel ikke Chihuahua og St. Bernhard (det er vel heller ikke fysisk mulig..?). Men det må jo sjekkes mye mer nøye en to av samme rase, grunnet at man ikke helt vet hvordan, som sagt en jakt og en gjeterhund blir blandet..

Nei, det er ingen garantier å kjøpe seg en renraset hund. Men å si at du får en syk hund og at en blandingshund er den beste familiehunden er rett og slett så naivt at jeg må få lov til å protestere.

Det har jeg aldri sagt, eller har jeg? Den beste hunden for en kjøper er den som har egenskapene, utseende og andre ting som kjøperen ønsker. Ikke nødvendigvis blandingshund.

Per i dag finnes det ikke noe register som gjør det mulig å sjekke valpens slekt. Og med slekt mener jeg mer enn mor og kanskje far.

Mange blandingsvalper har ukjent far - det betyr minst femti prosent jeopardy, bingo og lotto i forhold til valpen

Med blandingsvalper kan du risikere å få lastene og problemene til to raser i en valp, framfor å kjøpe en renraset valp hvor du vet hva som ligger i rasen og på linjene, og hva du må være forberedt på.

Ukjent far? Hmm, hvis det er planlagt avl.. så der jeg ikke hvordan det skal skje. Med mindre dette er like vanlig i raseavling også. Da skal isåfall jeg be om blodprøver hvis jeg kjøper hund..! Dessuten kan man jo bruke kunnskap om foreldrene og besteforeldre osv. til blandingsvalper da det burde vært spart på hvis det er planlagt avl. Så da vet man jo mer eller mindre like mye. Og si at man blander en engelsk setter med en gordon setter, da vil jeg jo si at man mer eller mindre kan forutse størrelse og jaktlysten??

For øvrig er min erfaring at de færreste valpekjøpere setter seg inn i så veldig mye når de kjøper valp, derfor er det viktig å stille krav til oppdrettere både kompetansemessig, moralsk og i forhold til avlsdyrene deres. Bruk av renrasede dyr av samme rase vil gi mer sikkerhet og større mulighet for oppdrettere og de valpekjøperne som bryr seg til å sjekke bakgrunn.

Ja selvfølgelig. Det er ikke så mange valpekjøpere som setter seg ordentlig inn i ting. Men hvis man skal avle blandet bør man være like seriøs som en seriøs oppdretter av renrasede hunder.

Det er mye valpekjøpere burde gjøre, men det er generelt sett lite de gjør. Vilkårlige kjøp av random blandingsvalper gjør ikke situasjonen enklere i dagens hunde-Norge.

Ja, jeg er imot bevisste blandingsvalper, på samme måte som jeg er imot ureflekterte og lite gjennomtenkte renrasede kombinasjoner.

Det er på en måte det som er poenget mitt. Hva er verst? En kjempeflott blandingshund, med godt gemytt, sunn og frisk (osv.) eller en hissig hund med HD og andre sykdommer som er renraset?

Altså jeg syntes ikke folk bare bør blande hunden sin fordi, åå den er så søt.. og det er nabohunden også.. for et fint par.

Hunder er ikke frie åndsvesen med tanker og ønsker for sin framtid. Hunder er delt opp i ulike raser som mennesket har tatt på seg som oppgave å foredle og videreføre, slik at vi har ulike raser som kan dekke ulike behov i menneskeheten - vår beste venn. Det er ingen hund som sørger over at den aldri blir mor eller at den ikke fikk valper med sitt livs kjærlighet, og det er ingen hund som gleder seg til den skal ha valper om tre år eller skulle ønske den så valpene sine oftere. Hunder og mennesker kan vitterligen ikke sammenlignes.

Har vi ikke gjort det samme med hester da? Men der blandes det faktisk sånn at det blir gode individer, ikke nødvendigvis renrasede individer!

Det er mye hvis her - problemet er jo at du aldri vil få svar på disse hvis'ene, fordi doodles (i alle sine avarter) ikke er en homogen rase hvor du kan forutsi hva du får.

Det er 400 raser, jeg synes det vil være rart om et menneske er så spesielt at ikke en av disse 400 kan passe.

Forresten, i alt ditt tilsynelatende sinne og frustrasjon - hvorfor har du en renraset hund? Eller tells det ikke, fordi den ikke skal registreres og dermed per definisjon ansees som blandingshund? Gjør det den sunnere enn om den fikk et registreringsnummer i NKK?

Jeg har en renraset hund fordi den passet veldig godt det jeg så etter i en hund. Men jeg vurderte blandings, men falt over denne flotte rasen og det var alt jeg ønsket i en enda mindre pakke. Og selvfølgelig vil ikke et nummer i NKK gjøre henne noe sunnere, jeg så ihvertfall ikke noe forandring i det jeg betalte NOX-registrering.. hunden lå og sov fornøyd den uten å lee et øre. Jeg blir bare lei av denne negativiteten.. Men skjønner og vet at rasehunder er mye lettere å forutse, men det gjør ikke alle blandingshunder til noe dritt. Selvom det selvfølgelig finnes mye av det, men det gjør det innen renrasede hunder.

Nå er det jo slik da, at på hund driver vi raseavl, hvor vi har en standard/rasebeskrivelse å strekke oss mot - et ideal om hvordan den perfekte hund av den rasen skal være. Som jeg sier over - vi foredler og viderefører renrasede hunder som er skapt for å dekke ulike behov hos mennesker. Jakthunder, med ulike måter å jakte på. Vakthunder, med ulik grad av vokt. Tjenestehunder, til ulike oppgaver. Selskapshunder, i ulike varianter. Også videre.

De som driver seriøs avl vil søke å finne en hund som kompletterer sin hund, ja visst - men det kan en finne innenfor samme rase.

Skjønner du hva jeg mener når jeg snakker om forutsigbarhet? Det er nemlig så sentralt i min argumentasjon at jeg håper du sier ifra om det er uklart.

Jeg er veldig enig i forutsigbarhet. Man hører jo valpekjøper etter valpekjøper som har kjøpt en hund som liksom skulle være rolig og fin.. istedenfor får de en aggressiv hund (blandings eller ikke) og dette ønsker man jo å unngå. Derfor foredler man jo raser, forbedrer dem.

Vel, nå undervurderer du for eksempel hundeverden og de ulike sportene - det finnes mer enn bare eksteriørkonkurranse. Var det ikke du som ønsket å få apporteringsbevis på din phalene, for eksempel? Det finnes én form for eksteriørkonkurranse, men dusinvis av andre sporter.

Det interessante er likevel at eksteriøret langt på vei er grunnlaget for øvrige sporter. En hund med dårlig anatomi, dårlig eksteriør og disfunksjonell kropp vil ikke kunne nå langt i bruksgrener. Det er utviklet ulike raser som er optimalisert for de ulike sportene. I mange raser er en opptatt av at avlsdyrene skal utfylle hverandre også mentalt og bruksmessig, ikke bare eksteriørt.

Hadde Phalenen min vært registrert ville jeg heller ikke få tatt jægerprøve da det kun gjelder stående fuglehunder. Men apportbevis vil jeg kunne få. Og også innen lydighet da selvfølgelig. Men nå mener jeg jo da selvfølgelig kjøpere som kun er interessert i en turpartner og ikke konkurranser.

Er ikke Schäferen avlet til å være fåregjeterhund? Sånn som den har blitt avlet kan den jo knapt løpe ordentlig? Jeg vil anbefale deg å se denne.

K

an du komme med et eneste argument for blandingshunder? Siden du ikke ser noe problem med det. Hva gir blandingshunder verden som ikke en av de 400 andre rasene kan gi?

De gir ikke noe mer en et høyere antall "raser" å velge mellom. Men blant disse 400 rasene, så er det ikke alle som er så lette å få tak i og som ikke er overfylt av sykdommer. F.eks. King Charles Cavalier Spaniel, hvor 1/3 av hundene har en sånn hjernefeil hvor hjernen blir for stor for skallen.

Jeg vet at jeg kanskje har formulert meg dekket med litt for mye frustrasjon. Men jeg er ikke FOR blandingshunder per si, men jeg er ikke helt imot dem heller. Spesielt når man ser det som skjer med en del renrasede hunder. Altså mener jeg at man ikke bør være så aggressiv mot blandingshunder. Men man trenger ikke å støtte det, ved å oppmuntre naboen til å parre med hunden sin osv. Men hvis phalenen min viser seg å ha mye å gi videre til hundeverden og jeg finner en utmerket partner.. og får sjekket om dette kan gi fine valper så kanskje jeg parrer henne. Men har hun ikke noe spesielt å gi videre i tillegg til at det er få som får solgt valper, altså lav etterspørsel så ville jeg aldri finne på det. Det er nok hunder der ute som trenger hjem, dessuten ville jeg isåfall krevd ganske så mye av valpekjøper.

F.eks. skulle jeg hatt schäfer, vil jeg ha en fra brukslinjer. Men denne vil jeg ikke kunne stille ut selvom den er registrert i NKK ikke sant?

Kan jo også nevne at jeg ønsker å skaffe meg en GD om noen år. Rett og slett fordi jeg syntes det er en veldig vakker hund og jeg tror den ville kunne tilpasse seg min livstil. Så jeg er helt for renrasede hunder. Dessuten ønsker jeg å kunne være med på utstillinger med den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om allergikere som har berner, og klarer seg fint med jevnlig støvsuging og gulvvask og jevnlig vask av hundene, så til trådstarter: Følg rådet du har fått av andre om å få låne en hund av rasen du kan tenke deg for å teste. Det er det enkleste, siden allergenene ofte sitter i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man at en blandingshund har friske hunder på linjene da? Når man ikke har noen papirer man kan søke på eller sjekke ut. Å drive med oppdrett er innviklet og komplisert om man skal være seriøs, å drive med bevisst seriøst (om man kan kalle det det) avl på blandingshunder krever - etter min mening, enda mer, for der må man drive et enda mer aktivt "dektetiv" arbeide for å finne ut hva som ligger på linjene.

Hvis man skulle drevet aktivt med blandingshund avl, som jeg vet at flere som driver med hundekjøring gjør. Så bør man samle på sånne papirer. Evt. lage seg et eget lite program å ha på PC'en. Og ikke blande inn hunder man ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skulle drevet aktivt med blandingshund avl, som jeg vet at flere som driver med hundekjøring gjør. Så bør man samle på sånne papirer. Evt. lage seg et eget lite program å ha på PC'en. Og ikke blande inn hunder man ikke vet noe om.

Trekkhund oppdrettere ja, de fører oversikt over linjer, de fører ned sykdommer, men desverre er det veldig få slike. Og disse selger kun til de som vil ha trekkhunder, ikke til folk som vil ha familiehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkhund oppdrettere ja, de fører oversikt over linjer, de fører ned sykdommer, men desverre er det veldig få slike. Og disse selger kun til de som vil ha trekkhunder, ikke til folk som vil ha familiehunder.

Det skjønner jeg.. men man kan da fint ha en trekkhund som familiehund også. Akkurat som jakthunder ofte selges kun til jegere, det betyr ikke at de ikke er familiehunder når det ikke er sesong.

Men det er isåfall den typen blandingsavl jeg støtter. Som sagt, den "å hunden min er så søt den må få valper" støtter ikke jeg og håper ingen andre gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de hundene jeg har hatt, så var den med dårligst helse også den eneste blandingshunden jeg har hatt. Jeg kommer aldri å gå for blandingshund igjen, ikke fordi de er "mindre verdt" eller fordi de ikke kan være på utstillinger, men fordi ens hjerte og sjel ikke orker syk bisk som må avlives så alt for tidlig. Kjøper man renraset hos en seriøs oppdretter som kan dokumentere helstestatus bakover i slekta, så reduserer man risikoen for å få nettopp en syk hund. Det er ingen garanti selvfølgelig men man bedrer oddsen.

vedr allergi - det er vel slik at ingen hunderaser er garantert allergisikre. Det er jo ikke nødvendigvis pelsen men huden/flass, spytt og "de eteriske oljene" i pelsen som allergikere reagerer på. Sønnen min er hunde-allergiker. Han tåler ikke dobermann, puddel i en del situasjoner eller berner sennen (!), men flatcoat, schäfer, terv og basenji har gått aldeles utmerket. Har man dog en allergiker som er astmatiker, hadde jeg vært forsiktg med hund uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...