Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakinos G-G Kull


PsychoLynx

Recommended Posts

Det er det jeg har prøvd å komme frem til. Denne hunden har, etter hva jeg har forstått, aldri vært frisk mentalt. Det har vel noe å si det også, om man skal bruke hunden til avlshund? Her virker det som at mentaliteten til "avlshunden" har mye mindre å si en HDèn :)

Er det noen som sier at han ikke er frisk mentalt NÅ? Kanskje hilse på hunden før dere uttaler dere.... Koste med Icek senest på mandag jeg.. Ja, han ble litt skremt da han stod inne i et digert sånn handlevogn skur og man dundret i veggene. Men etter 1 snaut minutt var han rolig og fin. Og jeg vil tro at om man gjør dette igjen nå, så er han helt super. Dette betyr bare at hunden fint klarer å avreagere når man utsetter han for press.

Jeg har jammen sett mange dårligere hunder enn det altså!

så her syns jeg virkelig dere er på villspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 231
  • Created
  • Siste svar
Jeg fikk beskjed at han var sosial og snill, hadde bodd i hus m.m. og pr dags dato så ville jeg ikke ha mentaltestet han da jeg synes det er ille å ødelegge den tilliten jeg har fått bygget opp i han. Han har endelig lært seg å leke med folk :)

DET skriver HanneK..

Er det noen som sier at han ikke er frisk mentalt NÅ? Kanskje hilse på hunden før dere uttaler dere.... Koste med Icek senest på mandag jeg.. Ja, han ble litt skremt da han stod inne i et digert sånn handlevogn skur og man dundret i veggene. Men etter 1 snaut minutt var han rolig og fin. Og jeg vil tro at om man gjør dette igjen nå, så er han helt super. Dette betyr bare at hunden fint klarer å avreagere når man utsetter han for press.

Jeg har jammen sett mange dårligere hunder enn det altså!

så her syns jeg virkelig dere er på villspor...

....mens du skriver han blir redd av at noen dundrer på et handlevognskur? Vel, liten forskjell på å ha en hund man såvidt kan leke med, og ikke tør stille til mentaltest med fordi man da er redd for å ødelegge tilliten, og det og stå og dundre på veggene i ett handlevognskur?! Øhm.... Hvorfor utsette en så nervøs hund for dundring på handlevognskur?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt jeg! :shocked: Maken til hets!

Her skal man ikke gjøre noe feil eller komme ut for noe som man ikke har kontroll over eller på noen måte komme til å uttrykke seg upresist, ser jeg..... Jeeeeeeez!

Jeg tror vel at Hanne her vet akkurat hvordan situasjonen er og jeg er faktisk ganske så sikker på at hun kommer til å ta sine valg for å gjøre det hun mener er best og mest rett! Denne uttrygge og nervøse hannhunden dere snakker så mye om har ikke jeg sett iallefall - og jeg har enda møtt han flere ganger... Om ikke noen hadde fortalt meg at han skulle være "spesiell" så hadde jeg ikke tenkt noe over det. Søt hund som holdt på å kose meg overende (kose rumpe er deeeilig!) første gang jeg traff han!

Når det gjelder valpene så hadde kanskje jeg vurdert avlsperre, men det er ganske mange hunder jeg kunne "ønsket meg" det på hvor det tydeligvis ikke er et tema engang...

Hadde vel vært ok om ikke mobben tok fullt så mye av føler jeg, dette er ubehagelig lesning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vil bare si at jeg er glad at HanneK har vært ærlig overfor valpekjøperne og overfor "web'n". Det finnes oppdrettere som røntger (og avliver hundene med det samme) som ikke sender inn til NKK for avlesning (fordi de ser på bildene at det er dårlige hofter). Ergo får ikke disse hundene noen offisielle hd-resultat og linjene ser med ett mye sterkere ut mtp HD-statistikken.

Noe jeg synes man også skal være glad for, er at dette kullet faktisk er renraset, det finnes nok blandinger (synes nå jeg da, men jeg blir vel halshugget for det...). Håper iallefall at valpene er og forblir friske og raske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....mens du skriver han blir redd av at noen dundrer på et handlevognskur? Vel, liten forskjell på å ha en hund man såvidt kan leke med, og ikke tør stille til mentaltest med fordi man da er redd for å ødelegge tilliten, og det og stå og dundre på veggene i ett handlevognskur?! Øhm.... Hvorfor utsette en så nervøs hund for dundring på handlevognskur?!

Jeg har selv tatt FA på en hund, og jeg har sett hvor hardt det er for hunden... Bikkja mi fantes ikke skudd redd eller noe før jeg testet henne... Etterpå var hu livredd skudd. Forid hun var totalt utkjørt når vi kom på slutten i testen.

En mentaltest er en stor påkjenning for en hund! Og selv om Icek nå er på vei oppover mentalt, så er det ikke dermed sagt han er på topp. Og hvis han nå opplever en så sterk påkjenning som en evnt MH er, så er det ikke sikkert han hadde stått.

MEN, siden dette var en tyvparring (dere vet betydningen av dette antar jeg, altså IKKE planlagt), så er det jo absolutt fullt mulig at Icek hadde gjennomgått og bestått en MH FØR evnt PLANLAGTE parringer.

Ser du/dere forskjellen?

fillern da.. Hunder som stryker på MH kan testes på nytt etter 6 mnd og få godkjent da. Men denne bikkja som ikke er testet engang, kun igang med å trenes opp til en bra hund, har allerede strøket glatt i alle sine øyne. Syke greier... .

Men uttal dere ETTER å ha hilst på hunden.. Ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som sier at han ikke er frisk mentalt NÅ? Kanskje hilse på hunden før dere uttaler dere.... Koste med Icek senest på mandag jeg.. Ja, han ble litt skremt da han stod inne i et digert sånn handlevogn skur og man dundret i veggene. Men etter 1 snaut minutt var han rolig og fin. Og jeg vil tro at om man gjør dette igjen nå, så er han helt super. Dette betyr bare at hunden fint klarer å avreagere når man utsetter han for press.

Jeg har jammen sett mange dårligere hunder enn det altså!

så her syns jeg virkelig dere er på villspor...

Nei, jeg vil si at denne hunden ikke er bra mentalt hvis den ikke godtok å bli tatt på av fremmende uten å bli redd. Hadde denne hunden hatt en normal oppvekst, så kunne den kanskje vært bedre. Men jeg kan kun "dømme" ut i fra hva dere skriver, og det imponerer meg ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden stenges da den er på vei til å skli ut og vanskelig å holde på generelt grunnlag.

Ønsker dere å diskutere forskjellige avgjørelser og slikt rundt avl er dere mer enn velkomne til å opprette tråd i Debattkjelleren.

En annen grunn til at tråden også stenges er at personen som er midt i kampens hete ikke var med i tråden fra begynnelsen av. Hvis hun hadde vært det, ville situasjonen vært annerledes. Så om HUN ønsker å lage en tråd om akkurat denne saken konkret må hun gjerne det, men denne tråden stenges altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...