Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottmann/Doberweiler


Nowisclee
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...

hei hei:) så fin blanding du har da:P Vi har jo også en Rottman hanne på 3 år som heter Elias:) han veier 58 kilo og er 77 cm i mankehøyde! Kanskje vi kan prøve å få til ett hundetreff? ser at du ikke bor så alt for langt fra oss :D

legger ved ett par bilder også:

post-5074-1232106980_thumb.jpg

post-5074-1232107041_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir denne balndingen bevisst avlet på eller? :D

Ja, Roya er bevisst avlet fram mellom renraset rottweilertispe og renraset dobermann-far.

Roya er fra kull nr 2 av tre fra den tispa.

Jeg tror de fleste rottmenn per i dag, er avlet fram bevisst. Men jeg er ikke så sikker på om alle som alver dem fram, er så bevisste på hvilke foreldre de bruker, selv om de selvsagt bruker friske, snille hunder. Men de fleste avler ikke linjer, liksom, det er jo litt vanskelig med en blanding.

Personlig hadde jeg foretrukket det mye mer dersom de hadde avlet linjer fra rottweiler med linjer fra dobermann, et mer gjennomtenkt avlsarbeide mtp å kanskje få fram en egen rase etterhvert. Men, det er nok vanskelig, for, hvem skal bestemme rasestandard, hvem skal bestemme hvilke hunder som er optimale, osv? Men likevel, hadde jeg hatt mer kunnskap om og mulighet til det, så hadde jeg jobbet mer med det der. Inntil videre, drøm. Om 20 år? Hvem vet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias er også bevisst avlet på. Han er kull nr. 2 eller 3 (husker ikke helt nøyaktig). Moren hans er også Rottweiler og faren er Dobberman. Begge foreldrene har flotte stamtavler.

Har hørt fra mange ulike hold at denne blandingen kanskje kommer til å bli en egen rase etterhvert. er også mange som sier at de allerede er en egen rase,men det tviler jeg på! men jeg har troa på at de en vakker dag blir en egen rase:P Så langt jeg har hørt, er det ingen som har møtt på ustabile individer, og de har arvet det beste fra begge rasene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias er også bevisst avlet på. Han er kull nr. 2 eller 3 (husker ikke helt nøyaktig). Moren hans er også Rottweiler og faren er Dobberman. Begge foreldrene har flotte stamtavler.

Har hørt fra mange ulike hold at denne blandingen kanskje kommer til å bli en egen rase etterhvert. er også mange som sier at de allerede er en egen rase,men det tviler jeg på! men jeg har troa på at de en vakker dag blir en egen rase:P Så langt jeg har hørt, er det ingen som har møtt på ustabile individer, og de har arvet det beste fra begge rasene:)

Hehe, nei, det er absolutt ikke en egen rase ennå, så mye forskjellige individer som finnes, veldig forskjellige typer, noen har veldig mye mer rottweiler-preg, andre har mest dobermann. Skal man få fram en rase, så må man sette en standard, og bruke gode hunder fra begge raser, og kun bruke de type-like, innenfor standarden-hundene som man får fram fra kullene, og ikke minst virkelig vite hva man driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...