Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kastrere/sterilisere en tispe forebyggende


Aya

Recommended Posts

Dette er et rent hypotetisk spørsmål fra min side, da dette ikke er aktuelt for meg/mine hunder, men jeg har en bekjent som vurderer (etter anbefaling fra veterinær) å kastrere sin tispe forebyggende, altså før første løpetid (ved seks mnds alder). Kan dere som har mer erfaring enn meg på dette området fortelle litt? Hva er forskjellen på kastraksjon og sterilisering? Hvilke helsegevinster kan dette før med seg? Hvor mye vil dette i virkeligheten forebygge, i forhold til risikoen ved å la hunden gjennomgå en slik operasjon? Ved hvilken alder bør det eventuelt utføres?

EDIT: endret på fjollete ordlyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på kastrering og sterilisering, er at ved kastrering så fjerner man reproduksjons-organer som livmor og eggstokker hos tisper, eller testikler hos hanner. Sterilisering er å f.eks binde opp eggstokkene eller kutte sædlederene slik at "utstyret" fortsatt er der, men det er ikke "brukandes" til reproduksjon. Det gjøres ytterst sjeldent på hunder i Norge, jeg tror faktisk jeg aldri har hørt om sterilisering av dyr, poenget med sånt er jo å fjerne hormonproduksjon, og da hjelper det ikke med sterilisering.

Nå er jeg i mot kastrering som forebyggende inngrep, men kastrering FØR første løpetid har større helsegevinster enn kastrering pga f.eks hyppige løpetider, livmorbetennelser og stor hormonproduksjon med påfølgende hormonelle atferdsendringer. Det er mindre sjanse (forsvinnende liten om de i det hele tatt kan få det, mener jeg å ha lest, men jeg husker ikke hvor) for at tisper utvikler jurbetennelser senere om hun kastreres før første løpetid, og man unngår selvsagt livmorbetennelser og slike ting - er det ikke noen livmor der, er det vanskelig å få f.eks livmorbetennelse.

Man vil nok også slippe hormonrelatert atferd, i og med at de ikke produserer kjønnshormoner når de er kastrerte. Da får heller ikke lært hormonrelatert atferd, de har aldri hatt det, liksom.

Jeg er dog nysgjerrig på hvorfor veterinæren anbefaler kastrering på en tispevalp, i og med at det ikke er lov å kastrere hunder uten medisinsk grunn (som livmorbetennelse eller overproduksjon av hormoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er noe jeg også har reagert på- at det blir anbefalt å gjøre på en valp som ikke har rundet halvåret engang, når det strengt tatt et forbudt, men det har jeg ikke fått noe svar på. Men du oppsummerer vel det jeg trodde, at kastraksjon før første løpetid kan ha store helsegevinster (selv om man selvsagt ikke vet om hunden noen gang ville fått noen som helst problemer ved løpetid/kreft), mens det etter første løpetid ikke har like store positive effekter. Allikevel kjenner jeg at jeg ikke klarer å være udelt for å kjøre hunden gjennom en omfattende operasjon for å være "på den sikre siden", men det er opp til eierne selvsagt. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...