Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder


Zoey

Recommended Posts

En spesifikk ting som jeg lurer litt på er om noen har noen tips til hvordan jeg kan få ham til å se ut som han har mer benhøyde enn han innehar pr. dags dato. Altså ikke at jeg skal sette inn skruer i beina hans eller noe sånt, men bare hvordan få ham til å "heve" seg litt opp av seg selv om dere skjønner =P Og alt annet som dere vil bemerke kom med det, for jeg ser jo ikke småkluss så godt på min egen hund.. :huh:

Han står ganske greit på bildet, ja. En kan alltids pirke på detaljer, men jeg forstår det som at dere er i en treningsfase, så da ser dette ut til å være i god retning! Det er alltids penere om frambeina står mer parallelle (litt lenger bak med det til høyre), og mulig kunne du dratt ut bakbeinsvinklene mer (men jeg kjenner ikke rasen, noen raser er rett og slett ikke mer vinklet enn det der, og da er den jo grei).

Personlig liker jeg å stille hunden pittelitt på skrå, slik at dommeren ser mer av hodet - men det er fordi min hund har et veldig godt hode, så jeg liker at dommeren får sett mest mulig av uttrykket, stadig ser dette pene hodet ikke bare i profil.

For at hunden skal virke mer langbeint, kan du for eksempel trimme litt av pelsen under magen - da skaper du mer markhøyde (avstanden fra bakken til hundens underlinje), og beina gir inntrykk av å være noe lengre.

Dette synsbedraget kan også forsterkes hvis du etter hvert beveger deg foran hunden, og står en meter eller så foran ham - dermed ser ikke dommeren deg, bare hunden, og kan ikke like lett sammenligne (noe som skjer automatisk). Din høyde gjør jo at hunden virker mindre enn om dommeren bare ser hunden (størrelser står i relasjon til hverandre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Takk for tips :) Det var mange gode råd der som jeg skal ta med meg videre. Og det med bakbeina må jeg innrømme jeg ikke skjønner helt? :huh:

sterke, rette og parallelle sett bakfra.

Tydelig vinklet, men ikke overdrevent.

kopiert fra rasestandarden om bakbeina, jeg har null peiling på hva det betyr :P

Overvinkling er i henhold til standarden også en feil. Det samme er for dårlig vinkling. Men Marco har kun bra kritikker på det med god og meget god vinkling på alle kritikker. På beina generellt blir det nevnt veldig ofte rette og paralelle.

Det med å klippe pelsen under har jeg nevnt for oppdretter og vi skal ta en titt på det før vi drar til Hamar. Noe sier meg at jeg kanskje ikke bør bruke en rett saks til det men kanskje en sånn effilersingsak??

Og takk igjen for fine tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effileringssaks er utstillerens beste venn... Kan brukes til så mangt!

Som med så mange andre raser - hvis han står med loddrette haser (i forhold til gulvet) så bør han ikke strekkes ut mere (eller mindre).

Den aller vanligste feilen man gjør (særlig når de står fritt) er at hundene står og lener seg litt bakover - så frambena blir stående "foran" hunden - hvis dere skjønner hva jeg mener.

Hvis man ser øverst på denne siden - de to bildene av Prada (kineseren), så kan man kanskje se forskjell på frambena? Det øverste står hun litt bakoverlent på, det andre ser supert ut. (Nå tenker jeg BARE framben her, altså)

Jeg tror ikke det finnes noen hunderase som er tjent med å se dårligere vinklet ut enn det de er.. (Okey, noen få hunder er sikkert overvinklet innen for enkelte raser, men dette oppdages under bevegelse uansett)

Ergo - få alle bena til å stå loddrett mot bakken (både framben og haser) - da har man i alle fall kommet litt riktig ut.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står ganske greit på bildet, ja. En kan alltids pirke på detaljer, men jeg forstår det som at dere er i en treningsfase, så da ser dette ut til å være i god retning! Det er alltids penere om frambeina står mer parallelle (litt lenger bak med det til høyre), og mulig kunne du dratt ut bakbeinsvinklene mer (men jeg kjenner ikke rasen, noen raser er rett og slett ikke mer vinklet enn det der, og da er den jo grei).

Personlig liker jeg å stille hunden pittelitt på skrå, slik at dommeren ser mer av hodet - men det er fordi min hund har et veldig godt hode, så jeg liker at dommeren får sett mest mulig av uttrykket, stadig ser dette pene hodet ikke bare i profil.

For at hunden skal virke mer langbeint, kan du for eksempel trimme litt av pelsen under magen - da skaper du mer markhøyde (avstanden fra bakken til hundens underlinje), og beina gir inntrykk av å være noe lengre.

Dette synsbedraget kan også forsterkes hvis du etter hvert beveger deg foran hunden, og står en meter eller så foran ham - dermed ser ikke dommeren deg, bare hunden, og kan ikke like lett sammenligne (noe som skjer automatisk). Din høyde gjør jo at hunden virker mindre enn om dommeren bare ser hunden (størrelser står i relasjon til hverandre).

På Finsk lapphund har jeg hørt at det egentlig er fy, fy og forandre på hvordan hunden står.. :huh:

For den skal liksom stå naturlig i forhold til hvordan den plasserer føttene av seg selv :)

Mulig jeg tar feil, men det er i allefall det jeg har hørt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det jeg har hørt, er at INGEN kan bestemme hvordan DU skal stille hunden din. Man betaler for å få hunden bedømt, og har man en hund som best stilles opp så GJØR man det. Har man en hund som fristiller seg selv fint, så er det jo greit, men det er ingen som kan komme å "fye" på deg fordi du stiller opp hunden din. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant Anniken!

Oppdretter sa til meg at jeg skulle gjøre som jeg ville neste gang, omså sitte og holde i halen på dyret. Til tross for at "det sies at labrador skal fristilles".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Finsk lapphund har jeg hørt at det egentlig er fy, fy og forandre på hvordan hunden står.. :)

For den skal liksom stå naturlig i forhold til hvordan den plasserer føttene av seg selv :P

Mulig jeg tar feil, men det er i allefall det jeg har hørt :huh:

Og det jeg har hørt, er at INGEN kan bestemme hvordan DU skal stille hunden din. Man betaler for å få hunden bedømt, og har man en hund som best stilles opp så GJØR man det. Har man en hund som fristiller seg selv fint, så er det jo greit, men det er ingen som kan komme å "fye" på deg fordi du stiller opp hunden din. :P

Og mange av de som fristiller hund, trener så mye på det på forhånd at det virker naturlig - hunden lærer hjemme å plassere beina riktig, så slipper en å flytte på bein og forandre på hunden. Det gir også et roligere bilde for dommer - den får se en pen hund som står rolig, og ikke en handler som bøyer seg hit og dit, flytter og strekker og gjør det vanskelig for dommer å få sett hele bikkja i mer enn tre sekunder om gangen.

Enkelte dommere vil også be deg ta et skritt fram, etter at du har "stacket" hunden (plassert beina) for å se hvordan den stiller seg selv - og da er det jo også greit at hunden kan å stille seg riktig, så du ikke avslører at den egentlig har en tendens til å stille seg understilt eller vri frampotene.

Masse trening hjemme altså, så ser alt penere ut i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Chantie du er vel enig med meg at en finsk lapphund ser myyyye bedre ut med halen oppe i ringen enn nede??

112.jpg

Her er Marco som står uten å bli oppstilt fra WDS i sommer. I hvertfall jeg synes at han ser bedre ut når han har halen plassert opp og når man så kan gå over til å lære en finsk lapphund til å stille seg selv så ser det enda bedre ut :) Oppdrettern min hjelper alltid bikkjene sine med halen på utstilling og det samme gjør et stort flertall av de som har rasen.

IMG_6027.jpg

Som pappaen til Marco her. Han stiller seg opp selv og viser seg frem noe jeg tror har bidratt ganske så mye til de resultatene han har fått (selv om man ikke kan skyve bak en stol at han vinner ganske mye på utseendet også :huh: hehe.

Det blir litt sånn at jeg føler at jeg har et stort ansvar for at Marco skal ha best mulig mulighet til å vise seg best frem, om det er noe jeg vil "skjule" eller fremheve osv. Jeg vil påstå at jeg også stiller han bedre enn andre ville stilt han fordi jeg kjenner han og hvordan han ser best ut. Det er absolutt ingen regel noe sted som sier at en finsk lapphund ikke kan stilles opp, det kan man gjøre som man vil med. For at en FL skal få den rette silhuetten som er beskrevet i rasestandarden så må halen opp og gjerne også eier ned for å hjelpe litt til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, ja men det med halen synes jeg er noe annet en bena :huh: selv om det er noe av det samme, men alike vel, så er det ikke så mange raser man må hjelpe til på halen, for den skal helst være oppe.. Men forløpig så trener jeg selv med Chantie for at hun skal synes det er morro, og ikke gå lei. Derfor gidder ikke jeg å fikle mad halen hennes. Det eneste jeg vil forløpig er at hun skal trives i ringen, og at hun ikke skal føle seg 'presset' til noen ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, ja men det med halen synes jeg er noe annet en bena :huh: selv om det er noe av det samme, men alike vel, så er det ikke så mange raser man må hjelpe til på halen, for den skal helst være oppe.. Men forløpig så trener jeg selv med Chantie for at hun skal synes det er morro, og ikke gå lei. Derfor gidder ikke jeg å fikle mad halen hennes. Det eneste jeg vil forløpig er at hun skal trives i ringen, og at hun ikke skal føle seg 'presset' til noen ting..

Jeg hinta ikke til hva du gjør eller ikke her altså :) Marco er ingen valp lenger (skal ikke være i hvertfall..) Og han er ganske vant til å gå i ringen så det er ting jeg har putta på gradvis. Spesiellt hunder med lavt halefeste har stor fordel av å bli hjulpet til med halen. Det med beina er at de faktisk skal stå sånn som de naturlig står jeg fikser ikke på beina hans, men en del av rasen har hunder som er trange i bakbeina og da ville jeg nok separert de når dem stod selv om du ikke kan skjule en hund med trange bakbein i bevegelse uansett da, hehe. Jeg trodde du mente at man ikke skulle holde halen jeg skjønner du, men skjønner nå at du tenkte mer på om man fikser på beina og hvordan de blir stilt for det er ikke vanlig, de skal stå naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!

Hvordan er det med logring, litt hopping og sånt i bånd når man skal debutere "på årntli'" (dvs. ikke valpeshow) ?

My er enten veldig glad, eller veldig fjern om dagen. :) Lurer på hvordan hun er i februar...

Tia tar seg ofte noen kengeruhopp når vi skal løpe, noe som selvsagt er uønsket for min del, men det skader jo ikke :huh: At hunden oppfører seg elegant har jo litt å si på helhetsinntrykket av bikkja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Labradorringen hopper Labradorene opp på dommer selv som 5åringer, hørte han ene kommentere hvor morsom den var. Så jeg tror det kan være rasebetinget hvor mye tull man får lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beina nærmest kamera ser veldig bra ut, så om du hadde fått det andre frambeinet og det andre bakbeinet parallelle med de nærmest kameraet hadde det blitt vesentlig bedre. Det ser ut som om hun er en aning høy bak - skal rasen være sånn? Hvis ikke fins det triks du kan bruke for å prøve å skjule det litt...

Har ikke fulgt med i denne tråden jeg...

Uansett, vi har slitt litt med vekten vi... :P Nå har jeg fått henne ned i normal vekt, og overlinjen ble straks mye bedre, hun har ikke ?sadelrygg? lenger... Legger ved et nytt bilde så kan du bedømme selv??

De skal ikke være høyere bak, men enkelte individer kan bli det i vokse perioden.. :P

Nye Bilder :

IMG_5110.JPG

Her kunne nok hodet vært litt mer vendt ned, men det kan som skrevet før, fikses med en godbit..

IMG_5119.JPG

På dette bildet faller den høye rumpen litt tilbake, hun står også oppstillt slik at noe av vinklene fremme forsvinner... ;)

Jeg blir veldig glad dersom du vil "komentere" disse bildene fremfor det andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fulgt med i denne tråden jeg...

Uansett, vi har slitt litt med vekten vi... :P Nå har jeg fått henne ned i normal vekt, og overlinjen ble straks mye bedre, hun har ikke ?sadelrygg? lenger... Legger ved et nytt bilde så kan du bedømme selv??

De skal ikke være høyere bak, men enkelte individer kan bli det i vokse perioden.. ;)

Nye Bilder :

IMG_5110.JPG

Her kunne nok hodet vært litt mer vendt ned, men det kan som skrevet før, fikses med en godbit..

IMG_5119.JPG

På dette bildet faller den høye rumpen litt tilbake, hun står også oppstillt slik at noe av vinklene fremme forsvinner... :P

Jeg blir veldig glad dersom du vil "komentere" disse bildene fremfor det andre :P

På det første bildet står hun for langt fram med frambeina, og bakbeina er verken parallelle eller riktig vinklet. På bilde 2 står hun bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Chantie du er vel enig med meg at en finsk lapphund ser myyyye bedre ut med halen oppe i ringen enn nede??

112.jpg

Her er Marco som står uten å bli oppstilt fra WDS i sommer. I hvertfall jeg synes at han ser bedre ut når han har halen plassert opp og når man så kan gå over til å lære en finsk lapphund til å stille seg selv så ser det enda bedre ut ;) Oppdrettern min hjelper alltid bikkjene sine med halen på utstilling og det samme gjør et stort flertall av de som har rasen.

IMG_6027.jpg

Som pappaen til Marco her. Han stiller seg opp selv og viser seg frem noe jeg tror har bidratt ganske så mye til de resultatene han har fått (selv om man ikke kan skyve bak en stol at han vinner ganske mye på utseendet også :P hehe.

Det blir litt sånn at jeg føler at jeg har et stort ansvar for at Marco skal ha best mulig mulighet til å vise seg best frem, om det er noe jeg vil "skjule" eller fremheve osv. Jeg vil påstå at jeg også stiller han bedre enn andre ville stilt han fordi jeg kjenner han og hvordan han ser best ut. Det er absolutt ingen regel noe sted som sier at en finsk lapphund ikke kan stilles opp, det kan man gjøre som man vil med. For at en FL skal få den rette silhuetten som er beskrevet i rasestandarden så må halen opp og gjerne også eier ned for å hjelpe litt til :P

Eh.. Vil bare påpeke en ting her. Det bildet du benytter av Marco fra WDS blir kanskje brukt i litt feil sammenheng både her og har sett det bli brukt før også (som et eksempel på "slik burde man ikke stille hund"). Her står hund og fører/handler og

slapper av mens man venter på å få tildelt kritikken... Altså hunden er ikke stilt opp og blir ikke vurdert! At det ser bedre ut med halen oppe på en finsk lapphund er det ingen tvil om. Det ble også gjordt forsøk på å hjelpe Marco med dette på WDS :-) (Jeg vet dette med sikkerhet da det er min samboer som har tatt bildet.)

Hihi, ja men det med halen synes jeg er noe annet en bena :P selv om det er noe av det samme, men alike vel, så er det ikke så mange raser man må hjelpe til på halen, for den skal helst være oppe.. Men forløpig så trener jeg selv med Chantie for at hun skal synes det er morro, og ikke gå lei. Derfor gidder ikke jeg å fikle mad halen hennes. Det eneste jeg vil forløpig er at hun skal trives i ringen, og at hun ikke skal føle seg 'presset' til noen ting..

Syns du gjør det helt riktig jeg :) . Det viktigste er at hunden virker trygg og veltilpasset i ringen. Å gi henne støtte med halen kan du ta etterhvert. Med min hund droppet jeg å holde halen på et par utstillinger ettersom hun direkte så plaget ut, en god stå-komando gjorde at hun ble stående, men hun nærmest "knakk" sammen allikevel i kroppen. Løsningen ble da å heller stille meg fremfor henne slik at hun heller ble stående å logre litt/løftet halen selv. Deretter var det hjem å trene mer på å få henne trygg på at jeg støtter halen.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har brukt bildet til å si noe om feil oppstilling nei. Stine jeg vet godt at du visste frem Marco kjempe fint på WDS og det ser jeg utifra de andre bildene jeg har fått av Alex-Sander også :) Jeg brukte bilde her for å illustrere at han ser bedre ut med halen oppe enn nede, absolutt ikke noe kritikk til deg bare så det er sagt. Men nå ble jeg litt forvirra her for feil oppstilling?

For jeg har kun brukt det som et eksempel på at han ser bedre ut med halen sin oppe, uavhengig om bilde er tatt i forbindelse med utstilling eller ikke. Dessuten synes jeg bilde er fint og mye finere enn mange bilder jeg har av han ;)

Her er Marco som står uten å bli oppstilt fra WDS i sommer

Og det jeg mener med det er såklart at han ikke er under vurdering der og da. Men bruker bilde som et eksempel på bikkja som står uten hale oppe. Sorry hvis du tok det som at jeg mente at det ikke var bra nok, for virkelig han gikk mye bedre med deg enn at gjorde med meg på Bjerke f.eks.. Vi ble faktisk sjokkert når vi hørte A-S si at han hadde gått fint.. :P

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som ikke dytter opp halen til hundene sine også, som bare lar de stå som de står. Hun som gikk med Marco på verdensutstillingen i Stockholm gjorde det og det er greit det altså, men hadde jeg vært der hadde jeg hjulpet opp halen for jeg vet at han ser mye bedre ut og dessuten står bedre med halen oppe.

112.jpg Bilde med halen nede

livv.jpg Her er han ikke stilt opp da men jeg synes man ser forskjellen :)

Nja, er ikke hårsår jeg, og sier heller ikke at dine innlegg er på noen måte et angrep på meg, men.. (Peker oppover) Settingen bildet blir brukt her virker på meg som om du mener Marco her er stilt opp på WDS og ettersom jeg kjenner akkurat det bildet fikk jeg lyst til å kommentere det (joda, jeg ser at teksten du har lagt til bildet kun er "bilde med halen nede"). Marco er en fin gutt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaah, der ja. Det var litt dårlig formulering kanskje og litt ugjennomtenkt av meg. Var kun ment som en illustrasjon for å vise forskjellen. Til å være ikke stilt opp på det bilde der står han jo ganske fint da synes jeg.

108.jpg

Her er han vel mer stilt opp ser det ut som.. :) At den pene gutten der ikke ble juniorverdensvinner altså ;) haha

Han er jo myyyye penere enn han foran som ble nr 2. (selvfølgelig kjempe objektivt sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorte mopsen min har en vane (som også eiern har...) å hvile ene bakfoten.. altså. "hviler på hoften?" ene foten perfekt.. den andre bare er der liksom ett sted...

Det jeg la opp som er ifra ringen... syns dere jeg skulle strukket han mer?

Det andre med gresset i bakgrunnen er sånn jeg liker ståbilder best.. Men det to LANG tid å få til..

post-3498-1225894287_thumb.jpg

post-3498-1225894389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...