Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

En liten hjerteknuser hos Kruttlappen Hundeskole

Så søt :D Hadde virkelig elsket dette bildet om menneskebena ikke var i veien, og om bakgrunnen hadde vært litt penere, men liker også følelsen av at dette bildet ble tatt i farta, hvor valpen bare titter forsiktig innom linsa og så raser videre igjen. Båndet ødelegger kanskje denne følelsen litt, så retusjere bort? :) Liker også veldig godt uttrykket på hunden, bildets kvalitet og fokus på øynene, og at hodet er såpass i fokus i forhold til kroppen at det virker en del større, og gir et søtt inntrykk :ahappy: Synes desverre fargen på selen ødelegger en del, fordi det trekker oppmerksomhet og ødelegger for resten av fargene på bildet. Synes også du kunne beskjært bildet tettere på høyre side, sånn ca. til tuppen av skoa nærmest høyre. :)

:ahappy:

Øverst: Elsk, elsk, elsk!! :drool: Superfint bilde, her har du virkelig fanga øyet, elsker gjenskinnet i øyet, fargene kontra svart-hvit hund, herlige kontraster i pelsen nærmest øyet, og mykere pels ellers. Eneste jeg kanskje muligens ville foretrekke er bittelitt mer kontrast ved kanten på andre øyet/siden av hodet, så den delen av ansiktet ikke forsvinner like mye i den hvite bakgrunnen. Men som sagt, kanskje! Bildet er herlig i mine øyne uansett :D

Midten: Absolutt elsker hvordan du har fanget øyet igjen, men her tror jeg du har fått for mye eksponering på venstre side, blir veldig lyst og hvitt og du mister den fine teksturen på pelsen. Det gjør muligens også at øyet blir litt satt i skyggen? Hadde også vært herlig om øyekroken og resten av øyebrynet var skarpere.

Nederst: Veldig søtt, og fin fokus og skarphet på nesa, men skulle gjerne hatt litt mer tydelige skygger rundt de forskjellige nivåene/kantene så leppene og neseryggen blir litt mer fremheva og bildet får mer dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Øverst: Elsk, elsk, elsk! :drool: Superfint bilde, her har du virkelig fanga øyet, elsker gjenskinnet i øyet, fargene kontra svart-hvit hund, herlige kontraster i pelsen nærmest øyet, og mykere pels ellers. Eneste jeg kanskje muligens ville foretrekke er bittelitt mer kontrast ved kanten på andre øyet/siden av hodet, så den delen av ansiktet ikke forsvinner like mye i den hvite bakgrunnen. Men som sagt, kanskje! Bildet er herlig i mine øyne uansett :D

Midten: Absolutt elsker hvordan du har fanget øyet igjen, men her tror jeg du har fått for mye eksponering på venstre side, blir veldig lyst og hvitt og du mister den fine teksturen på pelsen. Det gjør muligens også at øyet blir litt satt i skyggen? Hadde også vært herlig om øyekroken og resten av øyebrynet var skarpere.

Nederst: Veldig søtt, og fin fokus og skarphet på nesa, men skulle gjerne hatt litt mer tydelige skygger rundt de forskjellige nivåene/kantene så leppene og neseryggen blir litt mer fremheva og bildet får mer dybde.

Tusen takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Så søt :D Hadde virkelig elsket dette bildet om menneskebena ikke var i veien, og om bakgrunnen hadde vært litt penere, men liker også følelsen av at dette bildet ble tatt i farta, hvor valpen bare titter forsiktig innom linsa og så raser videre igjen. Båndet ødelegger kanskje denne følelsen litt, så retusjere bort? :) Liker også veldig godt uttrykket på hunden, bildets kvalitet og fokus på øynene, og at hodet er såpass i fokus i forhold til kroppen at det virker en del større, og gir et søtt inntrykk :ahappy: Synes desverre fargen på selen ødelegger en del, fordi det trekker oppmerksomhet og ødelegger for resten av fargene på bildet. Synes også du kunne beskjært bildet tettere på høyre side, sånn ca. til tuppen av skoa nærmest høyre. :)

Takk for konstruktiv kritikk. Skal jobbe litt med bildet og se hva jeg får til :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Ooog, der var jeg solgt :wub: Ufattelig søtt bilde og her synes jeg virkelig du har fått vinkel, beskjæring/zoom og bakgrunn perfekt :) Det interessante uttrykket, med det ene øyet bittelitt "sammenklemt", er kjempenydelig og fanger seeren flott. For min egen personlige del liker jeg veldig godt å se noe spesielt ved et bilde, en effekt eller noe som oppfordrer til mer enn bare et kjapt blikk. Du har en stor fordel med uttrykket på katten og vinkelen, men jeg skulle gjerne sett bittelitt mer. Det første som faller meg inn da er å skarpe opp øynene og muligens lysne de opp (pass på å ikke miste mye farge, legg gjerne heller på bittelitt?), skarpe opp pelskanten/skillet mellom pels og bakgrunn og rundt konturen av den ene labben (den som er mest i fokus), det vil bringe katten mer fram i fokus og gi liv til bildet :) Lyset er jeg veldig usikker på, kanskje det kunne være pent med litt mer lys, men likte egentlig veldig godt det svake lyset som gir litt mystisk stemning, veldig kledelig for en katt :wub:

Likte veldig godt flodhestbildet! :)

Prøvd litt ut nytt utstyr. Så på mange av bildene som ble tatt at jeg trenger litt mer erfaring med huset, det kommer nok. Dette er noen av de jeg likte godt.

*klipp*

Øverst: Har du brukt stativ? Fy søren for et vakkert bilde! Stemninga med gården og jordene, speilbildet i vannet, sola som faller så pent over gården, vakkert! :D:cry: Har du prøvd å redigere å se om du får fram effekten av sola litt mer? Altså bringe frem sollyset og kontrastene mellom gården/jordet og skogen mer, selvfølgelig ikke drastisk da, de myke skyggene over trærne må jo bli der. Ellers enn det har jeg ingenting å si på dette bildet, synes det var 100% perfekt, men som hestejente, friluftsmenneske og naturelsker er jeg kanskje ikke helt objektiv heller :P Var uansett et vakkert bilde, fy søren så herlig følelse jeg fikk :wub:

Midten: Interessant og søtt bilde, bra kvalitet og skarphet også :) Kanskje det kunne gitt mer fokus på fuglen om du hadde beskjært det tettere, klippe vekk en del av høyresiden og gi det portrettform istedet? Klippe til ca. øverste kant av den greina som står skrått om du skjønner, altså ca. en tredjedel fra høyresiden :) Kanskje også lysne opp litt? Nei vet du hva, dette bildet er jeg veldig usikker på, du kan jo prøve deg fram litt om du ikke allerede har gjort det da :) Personlig ville jeg gjerne sett litt mer lys (og lysere skygger?), bittelitt mer farger (grønt/gult), men liker bildet godt som det er også, og ofte blir det seende unaturlig ut om man gjør for mye med sånt så jeg er litt forsiktig med å ønske meg ting her :innocent:

Nederst: Vakkert motiv, igjen er jeg veldig objektiv med min kjærlighet for gårder :P Her har du en perfekt mulighet til et sykt stilig bilde, om du lysner skygger/øker kontrast og farge på himmelen (bruk gjerne fargebalansene, ikke saturering), lysner skyggene og gir litt mer farge på treet til høyre, og endrer fargebalansen på gård/jorder/fjell så du får den pene sollyseffekten fra det øverste bildet :) Pene gårdsbildet :D

Tusen takk, forresten, koselig at du likte bildet :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooog, der var jeg solgt :wub: Ufattelig søtt bilde og her synes jeg virkelig du har fått vinkel, beskjæring/zoom og bakgrunn perfekt :) Det interessante uttrykket, med det ene øyet bittelitt "sammenklemt", er kjempenydelig og fanger seeren flott. For min egen personlige del liker jeg veldig godt å se noe spesielt ved et bilde, en effekt eller noe som oppfordrer til mer enn bare et kjapt blikk. Du har en stor fordel med uttrykket på katten og vinkelen, men jeg skulle gjerne sett bittelitt mer. Det første som faller meg inn da er å skarpe opp øynene og muligens lysne de opp (pass på å ikke miste mye farge, legg gjerne heller på bittelitt?), skarpe opp pelskanten/skillet mellom pels og bakgrunn og rundt konturen av den ene labben (den som er mest i fokus), det vil bringe katten mer fram i fokus og gi liv til bildet :) Lyset er jeg veldig usikker på, kanskje det kunne være pent med litt mer lys, men likte egentlig veldig godt det svake lyset som gir litt mystisk stemning, veldig kledelig for en katt :wub:

Takktakk :D Det er eit uredigert testbilde med nye kameraet, så får sjå om eg ikkje får testa ut redigeringstipsa du har komt med når eg har fått tulla meg til å kjøpe Photoshop til macen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk :D Det er eit uredigert testbilde med nye kameraet, så får sjå om eg ikkje får testa ut redigeringstipsa du har komt med når eg har fått tulla meg til å kjøpe Photoshop til macen :)

Stilig :D Kjøpe er bra :)

Edit anette: hoster regler :-P

Fikk ikke til redigert av og div på Mobilen :-P mod anette

Edit2: Oja offda :S fjerna det nå :)

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst: Har du brukt stativ? Fy søren for et vakkert bilde! Stemninga med gården og jordene, speilbildet i vannet, sola som faller så pent over gården, vakkert! :D:cry: Har du prøvd å redigere å se om du får fram effekten av sola litt mer? Altså bringe frem sollyset og kontrastene mellom gården/jordet og skogen mer, selvfølgelig ikke drastisk da, de myke skyggene over trærne må jo bli der. Ellers enn det har jeg ingenting å si på dette bildet, synes det var 100% perfekt, men som hestejente, friluftsmenneske og naturelsker er jeg kanskje ikke helt objektiv heller :P Var uansett et vakkert bilde, fy søren så herlig følelse jeg fikk :wub:

Takk! :D Nei jeg har ikke brukt stativ. Vi var utrolig heldig med lyset, har flere av disse bildene med forskjellige motiver. Tror det må være et av de beste bildene jeg har tatt, jeg er utrolig fornøyd med det selv!

Midten: Interessant og søtt bilde, bra kvalitet og skarphet også :) Kanskje det kunne gitt mer fokus på fuglen om du hadde beskjært det tettere, klippe vekk en del av høyresiden og gi det portrettform istedet? Klippe til ca. øverste kant av den greina som står skrått om du skjønner, altså ca. en tredjedel fra høyresiden :) Kanskje også lysne opp litt? Nei vet du hva, dette bildet er jeg veldig usikker på, du kan jo prøve deg fram litt om du ikke allerede har gjort det da :) Personlig ville jeg gjerne sett litt mer lys (og lysere skygger?), bittelitt mer farger (grønt/gult), men liker bildet godt som det er også, og ofte blir det seende unaturlig ut om man gjør for mye med sånt så jeg er litt forsiktig med å ønske meg ting her :innocent:

Jeg synes dette bildet ble vanskelig siden det er tatt såpass langt unna. Jeg sto en del meter fra fuglen og jeg har ikke mer zoom enn rundt 100mm. Det er klippet en del og jeg ville ikke gjøre det enda tettere, for da var jeg redd for at det skulle bli for kornere. Synes det er litt på grensen allerede. Redigering på laptopen min er litt vanskelig fordi den gjengir litt dårlige farger, så det blir litt hipp-som-happ med fargene :P

Her er et annet fuglebilde som ikke er croppet like mye. Det hjelper på skarpheten med en gang synes jeg!

bamcebo2012214.jpg

Nederst: Vakkert motiv, igjen er jeg veldig objektiv med min kjærlighet for gårder :P Her har du en perfekt mulighet til et sykt stilig bilde, om du lysner skygger/øker kontrast og farge på himmelen (bruk gjerne fargebalansene, ikke saturering), lysner skyggene og gir litt mer farge på treet til høyre, og endrer fargebalansen på gård/jorder/fjell så du får den pene sollyseffekten fra det øverste bildet :) Pene gårdsbildet :D

Tusen takk, forresten, koselig at du likte bildet :D

Nå har jeg prøvd med litt i photoshop. Jeg har ikke originalbildet tilgjengelig, så det ble forbedring av det som allerede er litt redigert. Takk for utrolig god tilbakemelding! :)

bamceboimg03182.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :D Nei jeg har ikke brukt stativ. Vi var utrolig heldig med lyset, har flere av disse bildene med forskjellige motiver. Tror det må være et av de beste bildene jeg har tatt, jeg er utrolig fornøyd med det selv!

Jeg synes dette bildet ble vanskelig siden det er tatt såpass langt unna. Jeg sto en del meter fra fuglen og jeg har ikke mer zoom enn rundt 100mm. Det er klippet en del og jeg ville ikke gjøre det enda tettere, for da var jeg redd for at det skulle bli for kornere. Synes det er litt på grensen allerede. Redigering på laptopen min er litt vanskelig fordi den gjengir litt dårlige farger, så det blir litt hipp-som-happ med fargene :P

Her er et annet fuglebilde som ikke er croppet like mye. Det hjelper på skarpheten med en gang synes jeg!

*klipp*

Nå har jeg prøvd med litt i photoshop. Jeg har ikke originalbildet tilgjengelig, så det ble forbedring av det som allerede er litt redigert. Takk for utrolig god tilbakemelding! :)

*klipp*

Veldig pent det fuglebilde som ikke er croppet så mye :) Vanskelig det her med balanse mellom cropping og skarphet, hadde vært mye bedre om skarpheten på magisk vis bare "fulgte etter" når man croppa :P

Nyyydelig det nye redigerte gårdsbildet, synes det ble utrolig fint :D Gårdsfølelse! :heart:

Bittelitt fra hagen. En time før midnatt den 25. juni

*klipp*

Det der var et utrolig vakkert, herlig bilde! Veldig kul effekt med lyset såpass midtfokusert, har du brukt blitz eller høy ISO, eller er det redigert sånn? :) Likte veldig godt de forskjellige blomstene, de hvite/gule (husker ikke hva de heter :o ) fyller ene delen av bildet så pent, slipper liksom at det blir bare grønt og uinteressant nederst. Og liker at de lilla, høye blomstene fordeler hovedfokuset utover en større del av bildet, så det ikke blir bare en grønn klump med blomster et sted i bildet og så ingenting liksom :) Lys og skarphet på hovedmotiv kontra bakgrunnen er også perfekt i mine øyne :D Likte bildet sykt godt, er et sånt type bilde jeg lett kunne hatt hengende på rommet, gorgeous :D

Mira vart offer for kameraet nok ein gong sidan eg rava rundt med kamera og macro objektivet. Og sidan bildene vart tatt rundt 22:30, så måtte vi ha litt høg ISO sidan sola ikkje hjelper til så seint.

*klipp x3*

Øverst: Pent bilde av pen pus, kan lett drømme meg vekk i det pene blikket på katten :D Eneste jeg synes er litt synd er at munn-/hakeområdet er uskarpt. Liker på den annen side blikket og vinkelen på katten, mulig jeg er rar, men i mine øyne ser den liksom ut som viktig og "supersmart" når den holder hodet så pent og blikket er såpass i fokus :D Elsk! :heart: Kattepuser er sykt kule dyr, synes nå jeg, skikkelig sassy og spesielle :D Synes bildet fanger det på en pen og naturlig måte :) Bildet hadde nok ikke vært like pent om katten hadde vært pynta med knallrosa sløyfe liksom :P

Midten/nederst: Begge to er kjempefine markobilder, men liker det nederste best, fordi vinkelen viser mer av øyet som er lengst unna, og mer av ansiktet generelt. Synes derfor det nederste blir mest interessant, i tillegg til at øyebrynet på det midterste bildet er uklart. Det nederste bildet liker jeg veldig godt :)

Det var da en meget fotogen pus du hadde, håper du legger ut flere bilder av den! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit bilde eg tok i fjor sommar når eg var på hytta :)

484614_225874897533790_389886035_n.jpg

529443_225893060865307_1014979352_n.jpg

Før eg kjøpte meg mitt eige speilreflekskamera, så kidnappa eg til tider mamma sitt Olympus speilrefleks. Dette bildet her, er blant anna tatt frå verandaen på hytta ein sommarkveld for nokre år sidan.

529482_225965484191398_1025578985_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes folket?

*klipp*

Folket synes det var dritvakkert! :D Likte bildet skikkelig godt, veldig pene farger, pent med mye hvitt. Synes det blir litt for mørkt helt øverst, selvom jeg liker de mørke kantene godt da de hjelper til å dytte fokus over på humla og hovedmotivet. Hadde muligens foretrukket at kantene hadde fadet ut i hvitt/lysere istedet for mørkere, men litt usikker akkurat der. I alt er pent bilde, bakgrunnen er aktuell men uskarp, hovedmotivet er skarpt (kanskje skarpe opp humla bittelitt?), og fargene er fine sammen :) Tipp-topp-tommel-opp! :D

Edit:

Eit bilde eg tok i fjor sommar når eg var på hytta :)

*klipp x2*

Før eg kjøpte meg mitt eige speilreflekskamera, så kidnappa eg til tider mamma sitt Olympus speilrefleks. Dette bildet her, er blant anna tatt frå verandaen på hytta ein sommarkveld for nokre år sidan.

*klipp*

Øverst: Kan jeg få dette bildet malt i taket mitt?? :innocent: Når jeg får mitt eget sted og blir rik og berømt og sånn, vil jeg ha det bildet klint i taket både på soverommet og i stua! :banana: Både kreativt og teknisk vakkert, har ingenting å si annet enn superbra jobba, nydelig :heart:

Midten: Jeg er litt lei av rene makrobilder av blomster, så dette er ikke helt min stil, men jeg synes fortsatt bildet var bra tatt. En av de teknisk beste jeg har sett av sitt slag, synes du har tatt et superbra bilde mtp. vinkel, bakgrunn og innstillinger, eneste er vel at den borteste blomsten blir en smule mindre skarpt enn resten, men sånn blir det jo som oftest alltid med makro, og det er absolutt minimalt på bildet ditt. Så joda, fint og teknisk bra bilde, bare ikke helt min stil :ahappy:

Nederst: Igjen et pent himmelbilde, ikke like vakkert som det øverste da :wub: , men pent likevel. Jeg tror det hadde blitt ekstra fint om du hadde klipt av ca. en cm nederst (hvor det kun er svart), og lysna opp den øverste delen av himmelen (store skya), kanskje også styrka fargene bittelitt (blått og gult, bruk gjerne fargebalanse framfor Hue/Saturation). Liker veldig godt at sola titter fram som en stripe mellom skyene, synes det var veldig fint sammen med den lange, tynne skyen som går tvers over bildet :) Liker også at det er noe blått i bildet, ser litt mer realistisk ut, pluss at det går bra sammen med gulfargen, og det er jo ikke negativt :D

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare si at det er utrolig mange flinke fotografer her på Sonen! :) Fortsett å pøse på med bilder! Blir litt inspirert til å ta på macrolinsen og gå ut og fotografere litt selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst: Kan jeg få dette bildet malt i taket mitt?? :innocent: Når jeg får mitt eget sted og blir rik og berømt og sånn, vil jeg ha det bildet klint i taket både på soverommet og i stua! :banana: Både kreativt og teknisk vakkert, har ingenting å si annet enn superbra jobba, nydelig :heart:

Eeh, joda. Og takktakk! :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bildet ble i overkant lyst når jeg brukte lys kant i stedet for sort. Men tusen takk for tilbakemelding. Prøver meg på ett til, så skal jeg gi meg for denne gang!

*klipp*

Offda, visste jeg burde vært litt forsiktig med hva jeg ønsket meg på det bildet! :P Men bruker du noen spesiell macro-linse? Veldig fine macrobilder du tar :) Dette var jo helt perfekt på vingene til humla, flotte detaljer! Me gusta alt :D

Edit: Nå skal jeg forresten holde kjeft en stund :icon_redface: Skravla bare går den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...