Gå til innhold
Hundesonen.no

? om FCI godkjenning


Mari

Recommended Posts

Må bare forsikre meg om en ting.

Det er en diskusjon på et amerikansk raseforum hvor noen raseentusiaster ønsker å få godkjent Amerikansk Bulldog i FCI uten å gå gjennom AKC. Jeg kan ikke se for meg at det overhodet er mulig, men spør her i tilfelle.

For det er jo sånn at for FCI godkjenning rasen være registrert i den FCI samarbeidende kennelklubben i rasens hjemland ikke sant? (Fy for en kronglete setning!)

Resten av godkjenningsprosedyren har jeg sånn relativ grei oversikt over.

Jeg kom med noen påstander, og det hadde jo vært greit å kunne backe de opp. Selv i etterkant. :blink:

Og ja, jeg tenker som dere. Hvorfor FCI og ikke AKC... Jeg vet ikke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje de vet at akc ikke hadde godkjent det pga av noen av deres regler? Ikke gått nok dokumentert rase opphav feks, eller noe slik? kanskje er fci litt lettere på det? jeg har altså ikke peiling men tenkte mned en gang at det må være noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje de vet at akc ikke hadde godkjent det pga av noen av deres regler? Ikke gått nok dokumentert rase opphav feks, eller noe slik? kanskje er fci litt lettere på det? jeg har altså ikke peiling men tenkte mned en gang at det må være noe sånt.

Det var ikke helt det jeg spurte om, men nei. FCI er nok ikke noe enklere enn AKC. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har helt rett, rasen må være godkjent i dens opprinnelige hjemland, da i klubben som er tilknyttet FCI. Dette har jeg fått satt meg litt inn i da rasen min er i registreringsarbeid i Russland. Det er en utrolig lang prosess. Rasen min er godkjent i flere land, i hovedklubber tilknyttet FCI. MEN FCI har ikke godkjent rasen Internasjonalt ennå. Det skal jo noe avlsarbeid til før det skjer. Sverige er ett av landene der rasen er godkjent nasjonalt selv om rasen ikke er internasjonalt godkjent (reg. i annexreg). JO kronglete og vanskelig. Og FCI er ingen lett organisasjon å få registrert nye raser. Skulle tro veien til FCI ikke er så rett som de på forumet tror, man må nok innom AKC slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har helt rett, rasen må være godkjent i dens opprinnelige hjemland, da i klubben som er tilknyttet FCI.

Takk for svar! Det var akkurat det jeg tenkte. :blink:

JO kronglete og vanskelig. Og FCI er ingen lett organisasjon å få registrert nye raser. Skulle tro veien til FCI ikke er så rett som de på forumet tror, man må nok innom AKC slik jeg har forstått det.

Jepp! Akkurat det argumentasjonen min er. :lol: Jeg tror bare de ikke skjønner at det ikke bare er å skrive en mail liksom. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

AKC er IKKE samarbeidende med FCI bare så det er sagt, det finnes hauger og lass av raser som er godkjent av FCI som ikker godkjent i AKC og visa versa. USA er derfor ikke ett samarbeidende land. (Nord-Amerika that is).

Så dersom en rase skal godkjennes som rase i FCI så må den først godkjennes i ett eller annet lands kennel-klubb og da fortrinnsvis landet hvor rasen har sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia

Fra hvilke amerikanske organisasjoner kan man registrere importer i NKK/FCI? Jeg er sikker på at jeg har lest om amerikanske importer i andre raser, og de får vel hundene registrert i NKK?

Rasen er amerikansk, hvilken organisasjon må de være godkjent i for å jobbe med FCI godkjenning på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til og med flere Kennelklubber i USA, så det er jo greit å sørge for rett jobb til rett kennelklubb, da..

Hunder som er reg. i AKC blir i alle fall reg. her i Norge - og jeg tror ikke NKK registrerer valper fra andre kennelkl. der borte. Så det er helt sikkert de som er samarbeidende med FCI (men ikke underlagt dem).

På samme måte som England/Skottland/Wales heller ikke er med i FCI - men Irland (http://www.ikc.ie/index.php) er det..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKC er IKKE samarbeidende med FCI bare så det er sagt, det finnes hauger og lass av raser som er godkjent av FCI som ikker godkjent i AKC og visa versa. USA er derfor ikke ett samarbeidende land. (Nord-Amerika that is).

Så dersom en rase skal godkjennes som rase i FCI så må den først godkjennes i ett eller annet lands kennel-klubb og da fortrinnsvis landet hvor rasen har sitt opphav.

Joda, AKC samarbeider med NKK - på lik linje med KC i GB - men de er ikke underlagt/medlem av paraplyorganisasjonen FCI - og det er noe annet. The Kennel Union i USA samarbeider derimot ikke NKK med. Sånn, for ordens skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA jobber bolonka klubben TBCA seriøst med å få godkjent Tsvetnaya Bolonka hos den Amerikanske Kennel Klubben. AKC er ikke medlem i FCI men jobber tett sammen med dem.

Hehe jo det burde jeg jo egentlig tenkt på selv, at AKC ikke er underlagt FCI, men jobber tett sammen med dem. Sitat fra egen hjemmeside, så burde jo ha popa egentlig. Så Susanne har helt rett i det. Finnes det andre klubber som er underlagt FCI da? Ja kan være greit å forholde seg til rett klubb tenker jeg også. Nei det er ikke så lett å forstå seg på synes jeg heller.

EDIT: kom på en ting når jeg tenkte på din rase, herregud så heldig du er som har det engelske språket å forholde deg til. For min del går all info på Russisk og Tysk, jeg er blank i begge språkene. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver FCI på sin hjemmeside om godkjenning av nye raser. Ta en kikk se om du blir noe klokere..

Lykke til!

Takker. :blink: Fant iallefall ut at FCI godkjenning er gjort i en håndvending, akkurat slik jeg trodde. :lol:

Det er til og med flere Kennelklubber i USA, så det er jo greit å sørge for rett jobb til rett kennelklubb, da..

Jepp. Amerikansk Bulldog registreres i bl.a UKC og NKC, men jeg vet ikke om noen av de har noe med FCI å gjøre. Kan en UKC registrert la oss si Bearded Collie registreres i NKK f.eks? Forvirrende greier...

Hunder som er reg. i AKC blir i alle fall reg. her i Norge - og jeg tror ikke NKK registrerer valper fra andre kennelkl. der borte. Så det er helt sikkert de som er samarbeidende med FCI (men ikke underlagt dem).

Og de er de eneste som er samarbeidende? Er du sikker? Siden NKK ligger under FCI så er det vel de samme bestemmelsene som gjelder når det kommer til godkjenning av utenlandske samtavler, sant?

Sorry at jeg maser sånn, men jeg finner ikke noe særlig info om dette... Det burde da virkelig finnes en oversikt over dette skulle man tro. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, AKC samarbeider med NKK - på lik linje med KC i GB - men de er ikke underlagt/medlem av paraplyorganisasjonen FCI - og det er noe annet. The Kennel Union i USA samarbeider derimot ikke NKK med. Sånn, for ordens skyld...

Ok, da vet vi det. De samarbeider. Finnes det noe svart på hvitt om det? Gjerne på engelsk.

Og kan jeg få bekreftet en gang for alle at FCI kun godtar én samarbeidspartner i hvert land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vet vi det. De samarbeider. Finnes det noe svart på hvitt om det? Gjerne på engelsk.

Hei hei sitter her på nattevakt, så jeg tenkte jeg kunne prøve å lete opp litt info hvertfall :blink: Her er litt av det jeg fant ut av: Setter med linkene slik at du kan henvise til selv om du finner noe av det nyttig:

Is FCI an acceptable registry?

Answer: FCI is not an acceptable registry. The FCI is not considered a 'registry' as such. They are an organization made up of individual registries that each have their own pedigrees. A complete list of the registries that we do accept can be found in our Special Registry Services pamphlet or on the AKC website at ACK Special Registry

Finner NKK på listen over land man kan registrere sin ACK hund, det er jo nevnt ovenfor også.

Among the subjects discussed with The Kennel Club were DNA procedures, registration declines, the position of AKC in not recording foreign titles, and some individual breed issues. The FCI discussions included an explanation of the status of FCI contract partners, the splitting of the Akita breed, in FCI countries, the possibility of a formal AKC/FCI agreement, an explanation of FCI performance events, AKC’s position in not recording foreign titles, and the problem faced by non-AKC breeds in the U.S., which are now unable to be exported and registered in FCI countries. The Chairman referred to the CEO for possible staff study, the review of AKC policy of non-recognition of foreign titles and a review of the problem of the export of non-AKC breeds.

ACK

Dette er fra ett styremøte, ikke helt det du er ute etter kanskje. Men det nevnes at ikke ACK registrerte oppdrettere ikke får registrere sine hunder i FCI tilknyttede land, da bør man gå ut fra at kun ACK samarbeider med FCI.

Federation Cynologique Internationale (FCI) Based in Belgium, FCI licenses international shows in its 72 member countries, including the well-known annual World Show. FCI maintains breed standards for all its 341 recognized breeds. It does not operate a registry but accepts pedigrees for show purposes from the registries of its member countries. FCI has a reciprocity agreement with the AKC, the Canadian Kennel Club, and The Kennel Club (of England), which are not members.

ACK

Der tror jeg du fikk det du ønsker svart på hvitt. De samarbeider, er ikke medlem. I USA samarbeider FCI med ACK, og hadde det vært andre klubber burde det vel stå her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...