Gå til innhold
Hundesonen.no

"råforing" på hund med sensitiv mage?


¤renate¤

Recommended Posts

Jeg tenker på å fore 50/50 rått/tørrfor.

Med rått mener jeg da v&h/NP og rått kjøtt.

Men jeg lurer på om det i det heletatt er noe vits å prøve det på en hund med sensitiv mage?

Jeg vet at han reagerer om han får for store mengder av rått kjøtt, vom eller andre "våtfor", men kan det stabilisere seg om han får dette daglig fremfor slik det er nå at han bare får en gang imellom?

Bør jeg isåfall ta for meg en og en "råvare" om gangen? som f.eks kun bruke kylling en tid, for så å introdusere andre ting etterhvert?(Og er det noen råvarer jeg burde holde meg unna? noen typer kjøtt som er ekstra uegnet for en sart mage?)

Er det noen som har prøvd råforing på en hund med sensitiv mage? Hvordan gikk dere frem? Og var det vellykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene collie lever i dag takket være V&H kyllingvarianten.

Rett før han ble 2 år fikk han diagnosen gastrikt (sikkert skrevet feil...), dvs. en kronisk infeksjon i mage- og tarmsystemet, gallevæske som renner inn i magesekken og allergi for strorfe. Dette gjorde at vi var gjennom hele spekteret av spesialfor, inkludert NP som IKKE er råfor, og liter- og kilovis av div. medikamenter men bikkja spøy og dreit like forbanned.

Etter 4 år med uttallige dyrelegbesøk, masse prøver, spying, diare, nesten daglig dusjing av hund og svennebrev i gulvvask var tiden inne for å gi opp da veterinæren spurte om jeg var villig til å prøve REN råforing som et siste alternativ -og gud for en forandring!

Riktig nok spøy han litt da også men det var kun maten som kom opp igjen, men det løste vi ved å gi han litt mindre mengder i en periode, men diareen stoppet helt. Etter noen måneder, rundt et halvår, begynte å introdusere rått kjøtt fra lam og svin og nå etter et år spiser han og storfe men det må være rått.

Var jeg deg ville jeg kun foret på V&H kylling en periode for så å introdusere andre kjøtttyper etterhvert. Og kutt ut tørrforet - du vil ikke få den samme effekten av råforing ved å halvblande.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på å fore 50/50 rått/tørrfor.

Med rått mener jeg da v&h/NP og rått kjøtt.

Men jeg lurer på om det i det heletatt er noe vits å prøve det på en hund med sensitiv mage?

Jeg vet at han reagerer om han får for store mengder av rått kjøtt, vom eller andre "våtfor", men kan det stabilisere seg om han får dette daglig fremfor slik det er nå at han bare får en gang imellom?

Bør jeg isåfall ta for meg en og en "råvare" om gangen? som f.eks kun bruke kylling en tid, for så å introdusere andre ting etterhvert?(Og er det noen råvarer jeg burde holde meg unna? noen typer kjøtt som er ekstra uegnet for en sart mage?)

Er det noen som har prøvd råforing på en hund med sensitiv mage? Hvordan gikk dere frem? Og var det vellykket?

Det første du må finne ut av er hva hunden din reagerer på. Og det gjør du ved å teste ut en proteinkilde av gangen, V&H kylling kan jo være et fint sted å begynne.

V&H nr 25 og 33 er fulle av slakteavfall av svin, storfe, fisk osv osv. NP er kokt, men inneholder vel mye av det samme som V&H nr 25..? Storfe, svin og fisk er typisk "høyallergene" proteinkilder som mange hunder reagerer på, og av den grunn ville jeg styrt unna disse uten å først å testet ut hunden på litt svinfilet eller biffkjøtt over tid.. Fettmengden er også formidabel i nr 25 og 33 og det er ikke uvanlig at en sensitiv hund reagerer dårlig på så store mengder fett.

Det som også er viktig når du tester ut en proteinkilde av gangen er å kutte ut all tyggeben, godbiter/"snacks" i denne perioden. Skriv opp alt hunden får å spise (type mat-dagbok) og evnt reaksjon, det er kjempevanskelig men et utrolig godt hjelpemiddel når du evaluerer.

Lykke til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg ville jeg kun foret på V&H kylling en periode for så å introdusere andre kjøtttyper etterhvert. Og kutt ut tørrforet - du vil ikke få den samme effekten av råforing ved å halvblande.

Lykke til!

Grunnen til at jeg vil fore 50/50(Kan jo forsåvidt ha en mindre andel tørrfor da) er at det er ikke alltid det passer med rått kjøtt eller v&h. Om jeg skal reise noe sted, på utstilling f.eks er det rimelig upraktisk med for som krever fryser eller kjøleskap for å ikke bli ødelagt.

Og jeg vil derfor fortsatt ha tørrfor som en del av dietten hans for å ikke måtte introdusere tørrfor på ny før hver gang vi skal noe sted, for han må ha gradvis tilvenning mellom forbytter for å ikke bli dårlig.

Det første du må finne ut av er hva hunden din reagerer på. Og det gjør du ved å teste ut en proteinkilde av gangen, V&H kylling kan jo være et fint sted å begynne.

V&H nr 25 og 33 er fulle av slakteavfall av svin, storfe, fisk osv osv. NP er kokt, men inneholder vel mye av det samme som V&H nr 25..? Storfe, svin og fisk er typisk "høyallergene" proteinkilder som mange hunder reagerer på, og av den grunn ville jeg styrt unna disse uten å først å testet ut hunden på litt svinfilet eller biffkjøtt over tid.. Fettmengden er også formidabel i nr 25 og 33 og det er ikke uvanlig at en sensitiv hund reagerer dårlig på så store mengder fett.

Det som også er viktig når du tester ut en proteinkilde av gangen er å kutte ut all tyggeben, godbiter/"snacks" i denne perioden. Skriv opp alt hunden får å spise (type mat-dagbok) og evnt reaksjon, det er kjempevanskelig men et utrolig godt hjelpemiddel når du evaluerer.

Lykke til. :devil:

Jeg vet at han reagerer på alle typer kjøtt, såfremt det blir i for store mengder, men nå har jeg aldri prøvd han på en diett av kun råfor da, det har bare vært et kyllinglår en gang i mellom f.eks.

Så det kan jo være at om jeg forer han på kjøtt/v&h over lengre tid at det vil stabilisere seg.

Takk for tips begge to, da får jeg prøve ut v&h kylling i første omgang.(Må bare få ordnet større fryser først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg råfôrer 100%, og har ingen problemer med å kombinere det med utstillinger el.l. De fleste utstillinger er dagsturer, og da eter hundene før vi drar hjemmefra og etter at vi kommer hjem igjen. Hvis jeg skal på utstillinger som krever overnatting, så tar jeg med en kjølebag med frossen mat og frosne kjøleelementer. Det holder fint 2-3 dager. Skal jeg på lengre turer, leier jeg en hytte med kjøleskap. Eller, hvis det blir nødvendig med hotellrom, så går jeg tilbake til løsningen med kjølebag. Det er vel de færreste som leier seg dyre hotellrom i mer enn 2-3 dager, så det er rimelig greit å kombinere med råfôring.

Jeg har to hunder, og har vært på utstillinger både her i Norge og så langt unna som Stockholm. Sistnevnte var en tredagerstur, og jeg og vennene mine leide rom med kjøleskap på utstillingsstedet. Vi hadde fire råfôrede hunder der i tre dager, og det var ikkeno' problem. Turen til og fra var heller ikke noen stor utfordring, for vi hadde hundematen i - kjølebag.

Hadde jeg hatt en hund med sensitiv mage, og som fôres på tørrfôr, ville jeg heller prøve å gå over til 100% råfôring, for det er mindre krevende for magen enn en kombinasjon av lettfordøyelig kjøtt og tungt fordøyelig korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfern jeg hadde sleit med diare fra hu kom til oss 8 uker gammel, og hver eneste dag de neste 3-4 mnd... Spesial for i hytt og gevær, men vi fikk etterhvert delvis stabilisert det. MEN, fikk hu NOE som helst annet enn det ene tørrfor slaget, så var det diare i flere dager, med påfølgende "ris og fiskeboller" diett.

Da hu var rundt 4 år gikk vi over til vom og hundemat fast. Og etter dette tror jeg bikkje hadde diare kun noen få ganger resten av sitt liv. Hu tålte alt hu fikk, pizza, taco, mat rester i store mengder, osv. Det eneste som ikke funket var vel 2 kg frolic... :rolleyes: Vi brukte da også tørrfor på turer, uten problemer.

Nå sier jeg ikke at din hund vil bli på samme måte,men det er vel verdt å prøve det kanskje?

Selv forer vi 99% rått nå på ny hund. Men tar med tørrfor på turer, uten problemer. Men, så er ikke hu kjent for å ha dårlig mage heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler som andre her å prøve ut Vom og Hundemat, eventuelt at du setter sammen din egen BARF diett. Vær oppmerksom på at noen hunder kan reagere på grisebein og grisekjøtt.

Det som anbefales når hunder går over til rå diett, er at man kutter ut tørrfôret helt. Mange hunder reagerer på å få både tørrfôr og rå mat, noen takler det greit, det må også sies. Jeg husker ikke helt årsaken til at mange blir dårlige i magen av det, men kombinasjonen rått og tørrfôr var ikke så bra. Ta og sjekk inne på NordBarf sine hjemmesider om dette. Anbefaler også disse sidene: Ian Billinghurst og Jipotimas. Dette er sider med mye informasjon om råforing.

Det er faktisk ganske greit å ha med seg rått kjøtt på tur. Helgeturer går utmerket å bare ha i frysebag med fryseelement i. Er det lengre turer hvor det er stikkontakter i nærheten, anbefales elektrisk frysebag. Langturer til fjells krever litt mer tenkning, bla frysetørket kjøtt kan være en idè her.

Lykke til og håper at hunden blir god i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder reagerer på å få både tørrfôr og rå mat, noen takler det greit, det må også sies. Jeg husker ikke helt årsaken til at mange blir dårlige i magen av det, men kombinasjonen rått og tørrfôr var ikke så bra.

Rått kjøtt og bein er noe hunden er tilpasset siden arten oppstod. Det var, og er fremdeles, den typen mat som er best egnet til dem. Men gir man dem store mengder matvarer som de *ikke* er tilpasset, sånn som korn og plantekost, gir man en ekstra hard belastning til fordøyelsessystemet deres.

Noen hunder sliter med å fordøye kjøttmat og tørrfôr (masse korn) sammen, rett og slett fordi tørrfôret er mindre fordøyelig.

Mine hunder tåler å kombinere kjøttmat og tørrfôr, de få gangene de får sistnevnte, fordi de er vant til en stor variasjon i maten de får. I løpet av en uke kan de f.eks. spise V&H nr 33, kalkunhalser, kyllinghalser, hele høns m/innmat og det hele, egg, diverse innmat fra svin, lam og storfe, hel kanin m/innmat, og sesongbasert mat som vilt, kalkun, fårikålkjøtt og svineribbe.

Hundene mine eter forøvrig aldri grønnsaker eller frukt. De spytter det bare ut, og de eter ikke kjøttfôr som er blandet med plantekost. De vet selv hva slags mat de trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men V&H i seg selv er jo ikke "ren" råfôring, bare for å pirke litt? :)

Hva kaller du det?? Det er RÅTT, men tilsatt vitaminer, så hva er det da om det ikke er råför?

Man kaller vel ikke oppbløtt tørrfôr for våtfôr...eller...(bare for å pirke litt :icon_redface: ) Nærmere råföring kommer man faktisk ikke uten å BARF'e eller kokkelere ALT selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "råfôring" dreier seg om å fôre med rå, kjøttbasert mat. BARF regnes derimot ikke med under begrepet råfôring, fordi det er sin egen greie, basert på én spesifikk måte å kombinere kjøtt/bein med frukt/grønnsaker. Joda, det innebærer også å gi all maten rått, men man følger dr. Ian Billinghursts metode for å kombinere råvarene.

Jeg for min del råfôrer, i den betydningen at jeg gir en variert sammensetting av råvarer. Jeg tar utgangspunkt i Vom & Hundemat, for det er enkelt, det er et fullfôr, og det tar forholdsvis lite plass i fryseren. Men jeg gir også cirka 50% andre ting, som griselabber, kalkun-/kyllinghalser, hele høner, hele kaniner, diverse viltkjøtt (avskjær), svinekjøtt, fårekjøtt, en god del innmat, egg, talg, osv osv. Jeg prøver også å gi litt fisk, men unngår oppdrettsfisk.

Tidligere prøvde jeg å BARFe, men hunden min ville ikke ha plantekost. Så jeg kuttet det ut, og gikk i stedet over til råfôring. Det fungerte mye bedre, så det har jeg fortsatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...