Gå til innhold
Hundesonen.no

Laseroperere øynene


Espen

Recommended Posts

Hei

Jeg er blitt veldig nærsynt - og er lei av og gå bak disken på MCD hver gang for og se tavlen. :)

Briller blir ikke aktuelt, og linser ser bare ekkelt ut. Derfor er laseroperasjon den beste utveien for meg.

Lurer på om noen har erfaringer med det? Om det gjør vondt - resultat etc.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Linser er ekkelt ja.... men operasjon DET syns du ser delikat ut:

;) ;) :);)

Jeg vet du ikke klarer å se på filmen espen..... jeg har sett halve og måtte trykke den bort og har nå innsett at linser absolutt er den lette utveien om jeg noen gang skulle bli mer nærsynt enn jeg er nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser er ekkelt ja.... men operasjon DET syns du ser delikat ut:
;):) :) ;)

Jeg vet du ikke klarer å se på filmen espen..... jeg har sett halve og måtte trykke den bort og har nå innsett at linser absolutt er den lette utveien om jeg noen gang skulle bli mer nærsynt enn jeg er nå! ;)

Jeg hater deg ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det så så ille ut faktisk, litt ekkelt, men gjenomførbart.

Har en nær venn som har gjort det, han er meget fornøyd. Sa det var ubehagelig, skikkelig ubehagelig - men ikke vondt. Kort stund, så var det over, og veldig fornøyd med resultatet. Linser sa han var ubehagelig hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med laseroperasjoner er at dette er et forholdsvis "nytt" inngrep. De vet mao ikke hvordan dette vil påvirke synsevnen eller bivirkninger til pasienten over lengre tid. Dette er definitivt noe å tenke på før du vurderer å ta den "lette" veien kun fordi linser er så skummelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linser ekkelt?

Jeg putter den på øyet og går med den i 30dager i strekk, drypper hver morgen og ingen problemer, ser ikke problemet:P

Espen må holdes fast for å bli dryppet i øynene med øyedråper :rolleyes: Så det vil nok være et problem for han :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen på jobb har netopp vært å gjort dette. De skjærte opp hinnen rundt pupillen og brettet den til side, og så laser i øyet i 27 sekunder, mens det luktet svidd, så måtte han lukke øynene i 8 timer, og så var det over. (gjorde det med ett øye)

:shocked: neitakk sier jeg. Fortsetter med brillene som før! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke problemet med linser... Absolutt ikke ekkelt, man kjenner jo ikke at man har dem på engang :)

*host* Espen er MANN *host*

Espen må holdes fast for å bli dryppet i øynene med øyedråper :rolleyes: Så det vil nok være et problem for han :rolleyes:

Nja, skjønner jo dette. Har faktisk en venninne som er likedan.. Hun holdt på å rive ned hele badet mitt (dusjvegg, servant OG badekar) sist jeg forsøkte å hjelpe henne med å dryppe dråpene :S Gale folk!

Uansett, det ER mulig å lære seg opp til å få en linse inn på øyet. Det er bare en treningssak! Dette vet jeg, har jobbet tidligere som optikerassistent (dog noen år siden, men fobier er vel fobier enda :P).

Espen:

Tren deg på å holde øyelokket oppe ved å holde venstre pekefinger på det(ta tak i øyenvippene om du så må!), og sett høyre ringfinger MOT huden under øyet og trekk ned. Styr høyre pekefinger mot øyet ditt (men ikke inn på øyet, dette er bare øvelse). Under seansen: se opp mot taket (da merker du mindre av fingeren).

Hvis du føler at håndvalget er unaturlig, så bytter du bare det jeg har sagt :(

Øv på dette i en ukes tid og kom med daglige oppdateringer/fremskrittslog :(

Lykke til!

*knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*iiiik* Trekker tilbake mine tanker om laseroperasjon! Jeg kan fortsette med linser jeg! :closedeyes:

Og jeg stressa lenge med å bli vandt med det, men nå tar det 5sek og ta begge på :)

Hør Hør!! Espen, fikk du med deg hva Wigdis sa???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kunne kanskje klart og lære meg og bruke linser - men laseroperasjon er jo allikevel bedre. Da man slipper og stresse med og ta på linser om morningen (jeg trenger alle de få sekundene jeg kan få der) Øynene slipper og bli tørre noe de vel blir med linser? Mye bedre og våkne om morningen med klart syn vel?

Dessuten er det økonomisk bedre med laser, det er en engangs utgift, mens linser koster hver måned.

Har faktisk sett igjennom filmen til de nye måten, det så ikke så verst ut - og ringte og bestillte sånn time der for og sjekke om jeg kan ta laser... (rimelig sikker på at jeg tar det nå.... :icon_fun: )

Og Wigdis se den linken jeg skrev isted, ikke skrekkfilmen til Silje som er den gamle måten - Det er stor forskjell på disse 2. Nå skjærer man ikke av deler av øyet lenger... Som du ser på den filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen på jobb har netopp vært å gjort dette. De skjærte opp hinnen rundt pupillen og brettet den til side, og så laser i øyet i 27 sekunder, mens det luktet svidd, så måtte han lukke øynene i 8 timer, og så var det over. (gjorde det med ett øye)

:shocked: neitakk sier jeg. Fortsetter med brillene som før! :)

Det er den gamle måten, den ville ikke jeg gjort heller.. Aner ikke hvorfor noen vil gjøre det når den nye metoden er kommet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren til veninnen min tok laseropersajon. Har ikke akkurat pratet så mye med henne, men i følge veninnen min ble det veldig vellykket og hun skal selv gjøre det samme. Begge er nærsynt(?) tror jeg det var. hehe. Glad jeg har bra syn :angel: (eller til nå vertfall :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den gamle måten svir lasern rett igjennom hinnen, nå skjærer de den og bretter den til siden og legger den på plass igjen etterpå og lar den gro. Det var ihvertfall slik jeg ble fortalt. Er ikke så inne på det, da jeg er ikke interessert i å gjøre det :)

Er det mange andre måter og gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jeg fikk i info om den jeg tenker på:

Her fjernes det ytre hudlaget på øyet med en fin børste, og laseren behandler videre hornhinnens overflate slik at den blir helt glattpolert. Dermed trenger man ingen "lapp" til å skjule eventuelle ujevnheter. Denne behandlingsformen heter ASA - Advanced Surface Ablation (avansert overflatebehandling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kunne kanskje klart og lære meg og bruke linser - men laseroperasjon er jo allikevel bedre. Da man slipper og stresse med og ta på linser om morningen (jeg trenger alle de få sekundene jeg kan få der) Øynene slipper og bli tørre noe de vel blir med linser? Mye bedre og våkne om morningen med klart syn vel?

Dessuten er det økonomisk bedre med laser, det er en engangs utgift, mens linser koster hver måned.

Har faktisk sett igjennom filmen til de nye måten, det så ikke så verst ut - og ringte og bestillte sånn time der for og sjekke om jeg kan ta laser... (rimelig sikker på at jeg tar det nå.... :icon_fun: )

Og Wigdis se den linken jeg skrev isted, ikke skrekkfilmen til Silje som er den gamle måten - Det er stor forskjell på disse 2. Nå skjærer man ikke av deler av øyet lenger... Som du ser på den filmen.

Vel, Espen.. høres ut som du har bestemt deg. Men altså, du har noe som heter døgnlinser også. Disse kan du i teorien ha på de 30 dagene (døgnet rundt) før du må bytte dem. Disse "puster" meget godt og jeg mener dette er fordi overflaten er mer porøs enn de andre dagslinsene og månedslinsene. Night & Day heter vidunderet og jeg er hekta på dem. Jeg vet alt om det å ville ønske å våkne med syn (når man har - 6 i styrke så sier det seg selv at man er rimelige "blind" uten linser), og hos meg funker disse optimalt. Når andre linser har vært tørre og irritert øynene mine, så har disse vært vidunderlig befriende å ha

på.

Etter at du har vært hos optiker og fått sjekket synet og hvilken styrke du skal ha (pluss div andre spesifikasjoner) så er det ingenting galt i å handle via nettet SÅFREMT man jevnlig går på kontroll hos optiker (minimum hver 6. måned). En pakke med 3 mnd med linser koster ikke all verden, 396,- .

Ett års forbruk vil jo da tilsvare 1584,- Hvor mye kostet en laseroperasjon sa du? Hvor mange år bruker du på å jevne ut denne prisen før det lønner seg?

Du vet, når du kommer til en viss alder vil øynene dine gradvis gå over til å være langsynt. Skal du da ta i bruk briller eller kontaktlinser da (sistnevnte kan bli vrient når en må ha kombi løsning :)). Dessuten, det var dette med langtidseffekten på operasjonen, hvor mye har du funnet ut om den?

Søsteren til veninnen min tok laseropersajon. Har ikke akkurat pratet så mye med henne, men i følge veninnen min ble det veldig vellykket og hun skal selv gjøre det samme. Begge er nærsynt(?) tror jeg det var. hehe. Glad jeg har bra syn :angel: (eller til nå vertfall :( )

Edit: er jeg veldig ekkel nå, Espen? *knis*

Jupp, veldig mange som er fornøyd- men kan man være helt sikker på at den positive effekten forblir positiv over flere år? Jeg vet ikke jeg, kanskje jeg bare er rimelig forsiktig av meg. Men jeg vil liksom ikke fucke med øynene mine :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Espen.. høres ut som du har bestemt deg. Men altså, du har noe som heter døgnlinser også. Disse kan du i teorien ha på de 30 dagene (døgnet rundt) før du må bytte dem. Disse "puster" meget godt og jeg mener dette er fordi overflaten er mer porøs enn de andre dagslinsene og månedslinsene. Night & Day heter vidunderet og jeg er hekta på dem. Jeg vet alt om det å ville ønske å våkne med syn (når man har - 6 i styrke så sier det seg selv at man er rimelige "blind" uten linser), og hos meg funker disse optimalt. Når andre linser har vært tørre og irritert øynene mine, så har disse vært vidunderlig befriende å ha

på.

Etter at du har vært hos optiker og fått sjekket synet og hvilken styrke du skal ha (pluss div andre spesifikasjoner) så er det ingenting galt i å handle via nettet SÅFREMT man jevnlig går på kontroll hos optiker (minimum hver 6. måned). En pakke med 3 mnd med linser koster ikke all verden, 396,- .

Ett års forbruk vil jo da tilsvare 1584,- Hvor mye kostet en laseroperasjon sa du? Hvor mange år bruker du på å jevne ut denne prisen før det lønner seg?

Du vet, når du kommer til en viss alder vil øynene dine gradvis gå over til å være langsynt. Skal du da ta i bruk briller eller kontaktlinser da (sistnevnte kan bli vrient når en må ha kombi løsning :)). Dessuten, det var dette med langtidseffekten på operasjonen, hvor mye har du funnet ut om den?

Edit: er jeg veldig ekkel nå, Espen? *knis*

Jupp, veldig mange som er fornøyd- men kan man være helt sikker på at den positive effekten forblir positiv over flere år? Jeg vet ikke jeg, kanskje jeg bare er rimelig forsiktig av meg. Men jeg vil liksom ikke fucke med øynene mine :S

Den laseroperasjonen jeg har sett på koster 32 000 kr i Norge.

Pengene er jo ikke så viktig egentlig, er øynene mine det er snakk - det viktigste man har kanskje.

Vet at de fleste begynner og se dårlig igjen når de blir ca. 45 år - de fleste virker og være fornøyd med det og sier det er den beste investeringen de har gjort - men jeg vil jo gjerne vite hva du ikke liker med det? Redd for komplikasjoner senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den laseroperasjonen jeg har sett på koster 32 000 kr i Norge.

Pengene er jo ikke så viktig egentlig, er øynene mine det er snakk - det viktigste man har kanskje.

Vet at de fleste begynner og se dårlig igjen når de blir ca. 45 år - de fleste virker og være fornøyd med det og sier det er den beste investeringen de har gjort - men jeg vil jo gjerne vite hva du ikke liker med det? Redd for komplikasjoner senere?

Hehe, ja.. jeg har vel sagt det et par ganger iløpet av tråden;)

Det at operasjonene er såpass nye medfører at man ikke vet langtidseffekten disse kan ha på øynene. Og det er som du sier, øynene er det viktiste man kanskje har. Dette er veldig mye av grunnen til at jeg har slått fra meg ideen om å foreta en slik en og har dermed slått meg til ro med kontaktlinsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja.. jeg har vel sagt det et par ganger iløpet av tråden;)

Det at operasjonene er såpass nye medfører at man ikke vet langtidseffekten disse kan ha på øynene. Og det er som du sier, øynene er det viktiste man kanskje har. Dette er veldig mye av grunnen til at jeg har slått fra meg ideen om å foreta en slik en og har dermed slått meg til ro med kontaktlinsene.

Trodde du visste jeg hadde tungt for det :)

Det er sant det du sier om laser, men etterhvert kan man sikkert få rettet det som blir gjort feil denne gangen hvis det er noe - det som er med denne er at de ikke ødelegger noe..

Er 75% sikker på og ta operasjonen - men skal snakke med de på Torsdag, ikke sikkert jeg kan ta den eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...