Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan hunder spise?


Akita

Recommended Posts

Hei! nå fikk eg meg hund i januar, men sliter veldig med ka eg kan gi hunden min.

er veldig redd for at eg gir ho noe som ho virkelig ik skal ha.

ho får av og til en liten chips bit og visst vi har noe salat så kan ho få noe der.

men ka skal de ikke ha. og ka kan eg gi?

spesilet når det kommar til bein å sånt.

merker på økonomien min at eg bruker mye på muskler å bein i

dyrebutikken.

Håper på mange knalle svar.

Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akurat med bein og sont vet jeg ikke mener da bein etter middag(kjøtt ol.) men jeg pleie ofte gi min hun både agurk, eple som han syns er veeeldig godt, salat, pære, paprika rett og slett det meste av frukt men jeg gir det jo i begrenset mende da :lol: deler opp noen og har i foret en gang i blant og så får han kanskje en litt stor bit med agurk men somregel så gir jeg han 1 eple der jeg tar vekk kjernen i det istede for tyggebein fra dyrebutikken da det blir bare søl med di beina så da får han heller eple og er vedig fornøyde med den. min andre hund en liten tibbe får skive med leverposten, pølseskinn, og det meste av bein etter middagen men dette kan ikke den andre hunden få da han får så mye luft i magen :o men den får altid pølsebiten som belønning nor vi trener og noen bein etter mat blir det i ny og ne:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan give den det meste som du også kan spise, som sagt må det ikke være stærkt/krydret, Men den må helst ikke få Chokolade, da det er giftigt for den i større mængder. hvis du giver den nogle madrester i sin mad, så må du holde lidt øje med om den evt. begynder at fise meget eller får dårlig mave, da de ligesom os mennesker måske ikke kan tåle enkelte forskellige madvarer. Jeg har for eksempel en der ikke kan tåle basilikum & oregano, og den anden kan ikke tåle rå løg.

Spørg bare hvis du er i tvivl om noget :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade kan være farlig også i små mengder. Det kan være lurt å aldri gi sjokolade eller andre søtsaker for den del. Det er jo bare tull. Kjøp hundegodbiter, eller del opp en fiskekake eller pølse i småbiter og gi når hunder gjør noe du vil belønne. (Som å ikke tigge :o ). Muskler og tyggebein er jeg ganske kjip på. Ville aldri gitt mer enn et griseøre eller tilsvarende i uka.

Her i huset trener vi så og si daglig, så godbiter går det en del av. Eller, det er vel mer bruk av ball enn godbiter for tiden, når jeg tenker meg om. Likevel, jeg går nok aldri ut av døra uten både ball og godbiter, men slik "tullefôring" uten mål og mening, er det da ingen grunn til å bedrive. :lol:

Hvorfor gi hunden løk, liksom? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at du ikke skal gi kvasse ben. Da mener jeg kyllingben og fiskeben .... De kan lett sette disse fast i halsen

Klippet fra infoside om BARF:

Myte: De tre F'er, hunder skal ikke spise Fugl, Fisk og Får! Disse beina er farlige.

Alle bein er farlige! Når de er varmebehandlet, som f.eks ved koking, steking eller røyking. Når bein varmes opp endres molekylstrukturen, og beina blir harde og splintrete. Hundens magesyre sliter med å bryte ned dette. Ikke minst kan beina skade tenner og svelg. Så lenge beina er rå og av porøs type (kommer tilbake til dette) klarer de fleste råfôrede hunder å bryte dem ned uten problem. Det eneste man trenger å passe på er at hunder ikke skal få hule, vektbærende bein. Du trenger IKKE å ta hensyn til hva slags dyr du gir! Rå fiskebein klarer en hvilken som helst hund å bryte ned, til og med fra en hai!

Du kan lese mer om det her: http://www.amstaffnorge.org/foring.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liste over menneskemat som hunder ikke har godt av.

- Alkohol

- Aprikoskjerner inneholder bitte små mengder cyanid

- Avokado er veldig giftig

- Bakst av gjærdeig,

- Bein fra F (får, fisk og fugler) bør du ikke gi hunden med mindre det er rått. Ikke alle hunder tåler bein i det hele tatt.

- Bein, sagde bein som bl.a. kotelett er faktisk falig..

- Brokkoli burde heller ikke hunden få, men det er mest pgagassutviklingen som gjerne følger.

- Brokkoli, større mengder

- Brød er heller ikke så bra i for store mengder, det gir i hvertfall løs mage og så klarer jo ikke hunden å ta opp næring fra brød så godt heller. så det blir mest vomfyll og avføring av det....

- Cola, inneholder Teobromin som er giftig for hunder.

- Det grønne på tomaten

- Druer kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på de som aldri så sunne for mennesker. Akkurat hvorfor vet man ikke

sikkert, men så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder. På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger. En drue eller tre er visstnok ikke så farlig for større hunder, men når det begynner å nærme seg store mengder kan det føre til dødsfall. Tegn er oppkast og diaré, og nyrene kan bli skadet. Noen hunder kan få et par druer ganske ofte og får verken diare eller problemer og merker ikke noe problem.

- Eple kjernehus og epleskrotter inneholder bitte små mengder cyanid

- Ferskenkjernen

- Fruktkjerner

- kaffe. Hunder er svært følsomme for en gruppe stoffer som kallesmetyll xanthin. Koffein og teobromin er medlemmer av denne gruppen. Teobromin er giftig for hunder.

- Kakao, inneholder Teobromin som er giftig for hunder. Så lite som to gram kakao pr. kilo kroppsvekt pr. dag er dødelig for hunden over tid

- kalkunskinn kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen hos hund. Det er en alvorlig og oftest dødelig tilstand. kalkunskinn kan snøre sammen tarmen. (men resten av kalkunen er digg).

- Koffein Hunder er svært følsomme for en gruppe stoffer som kalles metyll xanthin. Koffein og teobromin er medlemmer av denne gruppen. Teobromin er giftig for hunder.

- Kokte/stekte bein

- Kornprodukter er bare magefyll som hunden ikke får noe næring ut av, men som går rett igjennom systemet.

- Krydder, mat med masse salt eller krydder... salt og krydder

- Kylling kokt, når beinet blir kokt så "splintrer" det seg når hunden tygger. Rå kylling er ok, kyllingkjøtt er bra for magen, men

det bør ikke gis for ofte.

- kyllingbein

- Kål burde heller ikke hunden få, men det er mest pga gassutviklingen som gjerne følger.

- Kålrot

- Loff er bra for magen, men det bør ikke gis for ofte.

- Løk, rå, kokt eller stekt. Løk, spesielt rå løk, fører til økt nedbryting av røde blodlegemer hos hund, og vil på sikt kunne

føre til en alvorlig situasjon

- Melk kan de (hunder) ikke fordøye helt, og kan få mage besvær. Surmelk (filmelk) derimot er sunt.

- Melkeprodukter bør du unngå, (kun i små mengder),

- Nøtter (valnøtter og macadamianøtter). Valnøtter antas å være en mulig årsak til blæresten hos hund.

- Paprika er heller ikke bra

- Pasta er bare magefyll som hunden ikke får noe næring ut av, men som går rett igjennom systemet.

- plommekjerner inneholder bitte små mengder cyanid. Plommer = løs mage

- Poteter er bare magefyll som hunden ikke får noe næring ut av, men som går rett igjennom systemet.

- Poteter kan forårsake forgiftninger hos hund. Poteter kan hunder få, men de tar ikke opp næring fra det så det er bare vom fyll. Gir du hunden poteter, så mos dem først (men det gir kun vomfyll...)

- Potetskinn

- Pære kjernehus

- Rabarbra

- Rosiner kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på de som aldri så sunne for mennesker, så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger. En drue eller tre er visstnok ikke så farlig for større hunder, men når det begynner å nærme seg store mengder kan det føre til dødsfall. Tegn er oppkast og diaré, og nyrene kan bli skadet.

- Rå laks

- Råe poteter. hunder er, i likhet med mennesker utsatt i forbindelse med forskjellige forgiftninger knyttet til rå eller

spirende poteter.

- Salt. Hunder smaker ikke salt. Derfor er det farlig å gi de for salt mat.

- Sjokolade, kan være ekstremt giftig for hunder. Selv små mengder sjokolade kan gi uregelmessig puls og åndedrett hos en hund, selv om det ikke fører til forgiftning. Kan også utløse epilepsi hos en hund som er disponert, men som ikke tidligere har hatt denne lidelsen. En stor hund vil neppe få forgiftningssymptomer av et stykke sjokoladekake eller melkesjokolade, mens en skjødehund på fem kilo kan dø innen et døgn av samme dose. Hundens toleranse for theobromin varierer mye uten at forskerne riktig vet hva som er årsaken til variasjonene

- Stivelse, mat med stivelse skal koke mye lenger enn vi koker det til oss

- Sukker

- Sukkerfrie drops som inneholder xylitol,

- Te, inneholder Teobromin som er giftig for hunder

- Tyggis, de blir fryktelig frustrerte etter hvert. risiko for xylitolforgiftning eller noe slikt

- Valnøtter antas å være en mulig årsak til blæresten hos hund.

Jeg husker desverre ikke kilden til denne listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke første gang jeg ser hevdet at hunder ikke nyttiggjør seg brød. Min og mange andres erfaring er tvertom; brød er noe vi bruker for å få hundene opp i vekt. For å få opp vekten på tynne men friske hunder, gir jeg brødskiver med litt leverpostei på(for å øke smakeligheten), og det virker alltid. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mye tullball ute og går om myter ang hva hunder kan og absolutt ikke kan spise! Avokado, fx. Da jeg tok Innføring i Hundefag på HiNT, så sa foreleseren i ernæring at avokado slett ikke var farlig for hunder. Det var avokadoblader som var farlig. Og da i store mengder. Og det fantes kun èn historie om hunder som hadde blitt syke av det, og det var i Afrika mener jeg å huske, hvor to løshunder hadde spist mye avokadoblader, i mangel på noe annet, og blitt alvorlig syke. Det er rett og slett ikke hold i mange av disse påstandene!

Rå egg også, fx. Det får man høre man ikke bør gi. Men da er det altså snakk om 12 rå egg pr dag over lengre tid, noe ingen i sin rette forstand kan finne på å gjøre.

Kalkunskinn finnes det ingen dokumentasjon på at skal være farlig for hunder.

Loff, pasta og poteter er omtrent det samme i næringsverdi hos hunder; karbohydrater, og at loff er bra, mens poteter er dumt, er ikke sant, siden de tross alt inneholder det samme så å si. Hvis man vil fete opp en hund er karbohydrater bra, eller hvis man vil gi hunden sin rask næring/energi. Er hunden på slankekur, så er det ikke så lurt å fôre hunden med mye brød, pasta og poteter.

Kakao og koffein er derimot ikke så bra, det samme med xylitol, men det fins flust av historier om hunder som har spist masse av dette, og som ikke har fått noen problemer overhodet. Det er kun de ekstreme tilfellene hvor hunden har dødd som blir trukket frem. Jeg har hørt an en bit tyggis kan være dødelig for en hund av middels størrelse, men hunden til moren min som er liten-middel, spiste to pakker tyggis hun, og det eneste hun fikk, var god ånde! Så min oppfordring er at folk bør være litt kritiske til hva de tror på, og faktisk undersøke fakta rundt emnet, om det i det hele tatt finnes noe sånt, da.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i skikkelig dokumentasjon, ikke hjemmesider til folk som syns det er morsomt å skrive om sånt. Spesielt den øverste er ikke spesielt holdbar i mine øyne. Den nederste virket veldig kvasi..

Edit: leste nå litt mer på denne toxipet-siden, og der står det at grønnsåpe tørker ut huden og gir kløe og irritasjon. Det er mulig zalo gjør det (siden det er fettløsende), men siden grønnsåpe (som ikke er fettløsende) inneholder ca 50% oljer, så tørker det ikke ut huden, så det er bare tull. Det gjør jo at hele siden mister en god del troverdighet, mener jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med den første. Den skulle ikke ut heller... Men samme det.

Jeg leter etter en spesiell kilde (kilden til listen jeg la ut over her), som jeg så klart ikke finner nå.

Det kommer alltid til å være uenighet i hva som er farlig å spise for hunder, som med alle andre ting... :cry:

Nabohunden fikk irritert hud etter vask med grønnsåpe...

Mens pappa vasket hundene han hadde før med grønnsåpe uten problemer.

Og det står på den siden at man skal være oppmerksom, ikke at det er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sikker på at jeg selv hadde fått irritert hud om jeg hadde dusjet hver dag med grønnsåpe. Hendene mine tåler det iallefall ikke. Grønnsåpe inneholder lut, og har ofte en ph på mellom 10 og 12, jeg hadde heller badet hunden min i zalo enn grønnsåpe. Sjokolade, spesielt mørk kokesjokolade er gift for hunder. Skarpe og behandlede bein advares det også mot.

Hunder trenger vel strengt tatt ikke søtsaker i det hele tatt, og hvem er det vel som forer hunden sin med løk, frukt, brus og grønnsaker?

Den linken ovenfor er vel litt drøy "stoffer som er skadelige for dyr" at tunfisk og rå fisk er skadelig for hunder er iallefall meg ubekjent. katter derimot har vel et helt annet fordøyelsessystem og klarer heller ikke å nyttiggjøre seg av det samme som hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga hunden min Cola engang :unsure::P . det skal jeg aldri gjøre igjen. Grunnen var at vi var på stranda. Så hadde jeg glemt å ta med vann ... Så ga jeg ham bittelitt for å slukke tørsten bittelitt.

Jeg tror hunder smaker salt.. Stod lengre oppe her at dem ikke gjorde. Men min liker ikke saltvann i alle fall.

jeg har gitt ham banan, druer og litt eple og :S . Trodde det skulle være sunt.. Men da i veldig små mengder. Han får også poteter(rester fra midag)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hunder smaker salt, det er jeg overbevist om. Tulla hater nemlig salt, og hun kjenner igjen ting som smaker salt. Jeg er ikke sikker på om hun lukter det, for salt er vel luktfritt (eller var det sukker?). Men hun kan i alle fall smake litt på en ting og så spytte den raskt ut igjen hvis den smaker salt.

Ang grønnsåpe; det er selvsagt ikke bra å dusje hunden (uansett hva man bruker som vaskemiddel) hver dag. Men at våre hender blir tørket ut av grønnsåpe er tullball! Det er et gammel kjerringtriks å bade føttene i grønnsåpevann for å myke opp huden, nettopp pga oljeinnholdet i såpen. Jeg brukte kun grønnsåpe som shampo på forrige hunden, og han fikk alltid kommentarer på hvor blank pels han hadde, både av "fagfolk" og av "lekfolk", noen lurte til og med på om jeg smurte han med krem, for han glinset sånn. Og han hadde aldri problemer med huden sin, eller pelsen for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke grønnsåpe skulle være godt for pelsen på min hund, men etter et opphold hos foreldrene mine i sommer hvor hun rullet seg i en gammel kråkebolle og MÅTTE vaskes så LIKER jeg faktisk grønnsåpe (som shampo til hunden) like bra som det vi handler på dyrebutikken. Hunden lukter nyvasket, hunden blir skinnende ren og pelsen blir ikke dårlig i det hele tatt. Den glinser faktisk veldig de 2 første dagene etter vask! :P Vurderer sterkt å kjøpe en sånn stor dunk med naturlig grønnsåpe uten masse tilsetninger osv. - da har vi jo shampo for laaaang tid fremover.

Når det gjelder coca cola så kan jeg skrive under på at hunder blir påvirket av det! Emma fikk i seg noen få slikk med cola som valp og noen minutter etterpå så raste hun rundt i stua som en tulling og var mye mer følsom i huden enn vanlig. Hun rykket liksom til når vi tok på henne. Fikk beskjed hos dyrlegen å følge med henne, og det gikk heldigvis bra. Men jeg ser faktisk for meg den historien kunne blitt veldig kjip om hun hadde fått i seg mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...