Gå til innhold
Hundesonen.no

Fising!


MariaN

Recommended Posts

Diesel fiser så mye.. :blink:

Det er hvertfall annenhver/hver tredje dag han fiser de styggeste fisene :blink: Det er særlig når kvelden nærmer seg. Og lukten kommer smygende i sofaen/senga.

Han får Royal Canin som för. Hender seg at han får seg ei lita brødskiv, eller stjeler noe fra bordet i ny og ne :glare:

Kan det rett og slett komme fra föret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være foret ja.

Hadde det samme problemet med min hund, han sover på soverommet mitt og jeg våknet flere ganger hver natt av den grusomme lukten. Problemet forsvant ved bytte til vom og hundemat på han, men får han i seg litt tørrfor er det våkenatt igjen <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vræl, ja! Vi har fått en dalmatiner i hus som fiser så det stinker helt ØDELAGT MANN diluxe.. Han må jo være rotten på innsiden :blink: Han er rød i øynene syns jeg, og noe rød i ørene, og røyter som en pest i tillegg så jeg mistenker forallergi..

Når det skal sies så har jeg en liten hund på 3kg som slipper XXS-fiser innimellom hun også, så det er sikkert helt normalt at en hund fiser til tider.. Emma har en veldig god mage, tåler liksom det meste siden hun har fått spist så mye forskjellig fra valpetiden av tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fôret, men det kan også være at analkjertlene hans er fulle... Har hørt at en del hunder fiser mye om de er fulle, og ofte aker de litt bortover gulvet/bakken. Hvis det vedvarer ville jeg kanskje tatt turen innom en veterinær, så h*n kan sjekke om analkjertlene er fulle og tømme dem om de er fulle :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fising kommer jo av luft i tarmene. Enten sluker den mye luft når den spiser eller den har spist noe som gjærer. Jeg er veldig glad for at jeg aldri har hatt dette problemet - uansett hva jeg har foret på. Jeg tror at årsaken er at hundematen alltid står fremme og hunden derfor tar seg god tid når den først skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme problemet med mine dalmiser. Ei jeg jobber med har drevet med dachs i mange mange år. Hun sa at det kn komme like mye av tørrfor som prduktet. Hun hadde funnet ut det at hvis hun la maten i bløtt 2 til 5 min før hunden fikk maten så fes ikke hundene så mye eller ikke noe i det hele tatt. Hun mente det at i i tørrfr er det alltid noe luft. Legger man maten i litt vann trekker vannet ut luften, og hunden svelger heller ikke så mye luft som ved å spise maten helt tørr.

Jeg prøvde dette og joda hundene mine sluttet med å fise:D Dessuten får også hunden i seg vann samtidig som den spiser. Da drikker de ikke så mye etterpå. Som enkelte hunder gjør. Som mine f. eks. Den yngste dalmisen spiser drikker masse og drikker såpass mye at hun gulper opp noe av det. Etter at hun begynte med vann maten har dette problemet gitt deg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vræl, ja! Vi har fått en dalmatiner i hus som fiser så det stinker helt ØDELAGT MANN diluxe.. Han må jo være rotten på innsiden :P Han er rød i øynene syns jeg, og noe rød i ørene, og røyter som en pest i tillegg så jeg mistenker forallergi..

Vet du..der sier du noe! Han er litt rødlig i øret, har klødd seg en del der i det siste, pluss at han hadde hatt noe utslettgreier under lårene, atme tissen.

Hmm når legger jeg sammen to og to nå. Kanskje det kan være forallergi? Eller noe annet? :blink:

-------

Bløte opp foret ja, takk for det tipset.. Han sluker foret sitt som en ulv, så det skal jeg prøve!

------

Jeg rusler over på byen i morgen jeg, så før jeg høre hva dyrelegen sier :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hadde det samme problemet med min hund. Så leste jeg om tørrforing på en homøopatside som jeg ikke har link til nå. Hun anbefalte at man legger fóret i vann i god tid før fóringstid. Det er av den enkle grunn at tørrfóret avgir gass/luft. Det kan man teste ved å legge fóret i vann i en tupperwarebolle og sette på lokket. Etter en stund vil faktisk lokke sprette opp! (har prøvd). Den luften/gassen som utvikles må jo yt ett eller annet sted :blink:

Jeg fórer 2 ganger om dagen. Jeg legger maten i vann før jeg legger meg om kvelden så det er klart til morgenen og kveldsmaten legger jeg i vann når jeg kommer fra jobb i 3-tiden og forer ved 8-tiden. Jeg legger en tallerken over så katten ikke stjeler maten! Etter at jeg begynte med det så forsvant prompingen og stanken. Jeg pleier også å gi en liten skvett med Cultura Naturell som dessert. :icon_fun:

(ikke at det spiller noen rolle hva jeg fórer med, for tørrfór er tørrfór, om det er LABB, RC, Eukanuba..... og noen individer utvikler mer gass/luft en andre)

Når du bløtlegger fóret bør du jo også passe på tennene ekstra nøye men det gjelder jo generelt også.

Jeg bruker å sjekke tenner samtidig som jeg børster og grer. Det er ikke alle som pusser tenner men jeg gjør i hvertfall det. <_< I tillegg til at jeg gir bein til til å tygge på. Bein i alle varianter og hardhetsgrad. Det har jeg gjort på alle hundene mine og har aldri hatt problemer med tannstein eller andre ting...selvom jeg har gitt fóret oppbløtt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her ligger fyrstikk esken klar på bordet til en hver tid. Fytti katta, det stinker helt forferdelig. Det svir i øynene og nesen så sterk lukt er det! :shocked: Hun har ingen tegn til forallergi sånn ellers, så tror det er bare mye luft. Spesiellt når hu får bein. Da blir hun forvist ned i 1 etasje.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være foret, ser at du har blitt anbefalt å bløte maten, det støtter jeg :blink:

Her i huset så slippes det skjelden illeluktende duer, heldigvis, men når det gjøres så blir HUN sur på MEG fordi det lukter så jæ*** i leiligheten, snakk om frekk boff :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du..der sier du noe! Han er litt rødlig i øret, har klødd seg en del der i det siste, pluss at han hadde hatt noe utslettgreier under lårene, atme tissen.

Hmm når legger jeg sammen to og to nå. Kanskje det kan være forallergi? Eller noe annet? :lol:

Det der er så typisk hos en dalmis med forallergi. Slik begynte det hos min dalmis også. Hele endte med atore sår på opptil 10 cm i bredden. Halve hodet til dalmisen var flådd for hud. Vi var et x-antall ganger hos vetrinæren. Så dumme som vi var ble vi beroliget av vetrinæren som sa at dette var helt normalt hos en dalmis (en vetrinær som vi ikke bruker lengre). Vi ringte så til en annen vterinær, han ba oss komme øyeblikkelig. Joa, dalmiser har ikke det beste forsvaret for hudsykdommer eller allergier, men slike sår var langt fra normalt. Han sa bare bytt for. Vi gikk over til Hill's og joda sårene grodde med en gang og hunden har ikke vært plaget noe mer siden.

En dalmis skal ikke ha for mye proteiner. Ikke med enn 22g av 100g. Vi bruker å bytte på med Oliver's og Hill's. Oliver's er det litt mer proteiner enn Hill's men fungerer veldig godt på mine hunder.

Prøv å finne et for med minimalt med proteiner:) Det vil hjelpe mye;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir maten bløtet opp og vi har byttet fra Royal Canin til Hills Puppy. Skulle egentlig ha en annen en, som er beregnet på hud og hår om jeg husker rett, men dyrelegen mente jeg skulle prøve valpeforet til han et rundt året. Blir det ikke bedre, så skal vi komme tilbake igjen.

Takk for tips og triks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...