Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor vs. råforing


Lockheed

Recommended Posts

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar
Problemet er også at det ihjel parres på utseende uten tanke på det mentale veldig ofte.

"Alle vil parre, ingen vil avle" som noen engang sa. Meget skummel utvikling.

Igjen; det går ikke på hva som skjer på selve utstillingen, men eventuelt etterpå. :wub:

(Men bare sånn at det er sagt; jeg går ofte ut fra utstillinger med en ekkel følelse i magen, og vil bare ut i skogen og la hunden løpe løs og utfolde seg. Liker ikke utstillinger jeg heller, pga mye av det jeg ser der, men skjønner likevel at det kan være et nyttig verktøy brukt rett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men grunnen til at det avles slik på utseende er dog utstilling. Og en rekke folk kjøper seg tonnvis med hunder for å putte de i bur , vente på utstilling, har sett folk med 10 hunder på slep, ikke akkurat et imponerende syn. Selve utstillingen i seg selv er kanskje ikke dyreplageri, men det utstilling medfører er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilken effekt er det meningen at karbohydrater skal ha på hundene?

Karbohydrater har en vital effekt for hunder, som de aller aller fleste andre dyr;

Glukose - som er er karbohydrat - er det eneste næringsstoffet hjernen og hjernet kan benytte som energikilde!

Dersom dyret ikke har en glukoneogenese (omdanning av ikke-karbogydrater (spes. proteiner) til glukose - skjer i lever hovedsaklig) som ikke fungerer tilstrekkelig så har dyret behov for tilskudd av karbohydrater fra fôret.

Reduserte energi til hjerne, hjerte osv kan man jo selv fantasere om hva medfører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men grunnen til at det avles slik på utseende er dog utstilling. Og en rekke folk kjøper seg tonnvis med hunder for å putte de i bur , vente på utstilling, har sett folk med 10 hunder på slep, ikke akkurat et imponerende syn. Selve utstillingen i seg selv er kanskje ikke dyreplageri, men det utstilling medfører er.

Hva har det med fôret å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observasjoner av ville ulver viser at de spiser byttedyrenes mageskinn, men IKKE mageinnholdet. Det er da heller ikke rart, i og med at mageinnholdet inkluderer store mengder magesyre, som er - surt! Forestill deg oppmalt gress blandet med ren eddik, så skjønner du hva jeg mener.

Vomma hos en drøvtygger der IKKE tilsvarende magen til et enmaget dyr (menneske, gris, hund...)!

Vomma er en formage - eller en fermenteringsmage (gjæring), hvor det foregår mikrobiell nedbrytning av tungtfordøyelige karbohydrater. For å oppnå optimale vekstforhold for disse livsviktige mikrobene holder vomma en pH fra 5.5-7, altså langt høyere enn i en enzymatisk mage hos en enmaget art eks. pH 1-3. Derimot i en enzymatisk mage er det store mengder magesyre hvilkens hensikt er nettopp å drepe mikroorganismer (og enzymatisk nedbrytning). Kuas mage som tilsvarer enmagedes er løypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer sterkt på hvilke fortyper som er prøvd ut, siden det er dyreplageri å gi tørrfor ? Hvor lenge gikk hunden på hvert enkelt fòr ? f.eks hva med Josera Sensetiv ?

Mine hunder får tørrfor som hovedmåltid, hver dag , året rundt og til opplysning reiser jeg på bilferie i utlandet 4-5 uker i året og skulle jeg brukt vom, måtte jeg ha tatt med meg over 100 Kg frossen mat , så hva er alternativet til vom? Jo det må vel være tørrfor, som kan kjøpes i hele europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til opplysning reiser jeg på bilferie i utlandet 4-5 uker i året og skulle jeg brukt vom, måtte jeg ha tatt med meg over 100 Kg frossen mat , så hva er alternativet til vom? Jo det må vel være tørrfor, som kan kjøpes i hele europa.

Alternativet kan være "menneskemat"-kjøtt, som jeg går utfra også kan kjøpes i hele Europa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer sterkt på hvilke fortyper som er prøvd ut, siden det er dyreplageri å gi tørrfor ? Hvor lenge gikk hunden på hvert enkelt fòr ? f.eks hva med Josera Sensetiv ?

Mine hunder får tørrfor som hovedmåltid, hver dag , året rundt og til opplysning reiser jeg på bilferie i utlandet 4-5 uker i året og skulle jeg brukt vom, måtte jeg ha tatt med meg over 100 Kg frossen mat , så hva er alternativet til vom? Jo det må vel være tørrfor, som kan kjøpes i hele europa.

Rått kjøtt og slakteavfall får du i hele europa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første, kjøttavfall fra europeisk kjøtt industri ? høres ikke særlig trygt ut, og om kjøttet er trygt hva med bakteriefloran som er totalt aneledes enn den vi har her oppe i nord. Det må da bli det samme som å skifte fòr annenhver dag, noe som vil resultere løsmage som ikke er så veldig trivelig når vi er på bilferie.

Sol , tempratur på over 30, rått kjøttavfall tilbredt , lagret , i telt ? Det må da være det samme som å be om diare. Og har noen sett slakteri i sør europa?tror noen at de lagrer sitt avfall på kjølerom ? Og hvem i allverden vil gi avfall fra disse plassene til sin turkamerat ? Nei , trygg mat til min turkompis,Dvs tørrfòr da jeg er lat og makelig anlagt slik at jeg ikke gidder drasse rundt med tarmer og innvoller rundt i sør europa.

Min Onkel bor i Italia 6 mnd. i året med 3 hunder, og på grunn av div.fremmede bakterier som ingen av hundene tålte valgte han å gjøre det på den late måten, med tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg råfôrer og på turer så kjøper jeg med meg alt fra høns til oksehaler. Jeg regner med at de har frossen mat i andre deler av verden skulle jeg noen gang komme til å måtte ta hunden min med til varmere deler av europa. Tro det eller ei, de råfôrer der også.

Jeg fatter ikke at man orker å fortsette denne debatten. Noen vil råfôre uansett og det er greit for meg, men ja, jeg syns synd på de av hundene deres som garantert hadde dratt nytte av et naturlig kosthold. For det er mange av dem.

Hvis noen er intr i råfôring så gjør deres egen research eller be om linker til gode nettsider på temaet. Det er mye info på nett - tilgjengelig for nyfrelste og skeptikere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg råfôrer og på turer så kjøper jeg med meg alt fra høns til oksehaler. Jeg regner med at de har frossen mat i andre deler av verden skulle jeg noen gang komme til å måtte ta hunden min med til varmere deler av europa. Tro det eller ei, de råfôrer der også.

Jeg fatter ikke at man orker å fortsette denne debatten. Noen vil råfôre uansett og det er greit for meg, men ja, jeg syns synd på de av hundene deres som garantert hadde dratt nytte av et naturlig kosthold. For det er mange av dem.

Hvis noen er intr i råfôring så gjør deres egen research eller be om linker til gode nettsider på temaet. Det er mye info på nett - tilgjengelig for nyfrelste og skeptikere..

Det er kanskje nettopp derfor debatten fortsetter, den der "Jeg syns synd på de av hundene deres som garantert hadde dratt nytte av et naturlig kosthold"-opplegget.. Det blir hakket for fanatisk og snevert til at det kan være uimotsagt, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje nettopp derfor debatten fortsetter, den der "Jeg syns synd på de av hundene deres som garantert hadde dratt nytte av et naturlig kosthold"-opplegget.. Det blir hakket for fanatisk og snevert til at det kan være uimotsagt, liksom..

Hvorfor er det for snevert? Det er jo en kjennsgjerning at mange hunder blir syke pga fôret de spiser - og fordi man stoler blindt på veterinærer, som *ikke* har mye kunnskap når det gjelder fôring utdanningen tatt i betraktning, så bruker man masse penger og tid på behandlinger. Er det så fjernt å tro at flere av disse hundene faktisk ville blitt friskere av å spise en naturlig diett? Personlig så må jeg si at det høres svært fornuftig ut.

Hund og ernæring er vel et av de emnene som er minst forsket på når det gjelder hund, og den forskningen som er gjort kommer gjerne fra forprodusenter som forsker med det mål for øyet å produsere et tørrfôr som hunden vil spise og som har holdbarhet. Når noen viser meg den rapporten som sier at tørrfôr er sunnere enn et naturlig kosthold så skal jeg være den første til å innrømme at jeg har tatt feil. Om råfôring er en mirakelkur for alle plagene hunder har i dag? På ingen måte. Men at det er bedre for hunden enn tørrfôr og at flere hunder med såkalte allergier (husstøv (??), forallergier, kløe, dårlig ånde, leddproblemer, etc) ville få en bedre almenntilstand ved å spise naturlig mat - det betviler jeg ikke et sekund.

Så får det bli opp til hver enkelt hva de vil gjøre - enten det er å sette hunden på et tørrfôr anbefalt av vet' , oppdretter eller dyrebutikken, eller anstrenge seg litt for å se om kanskje råfôring kan være det beste alternativet. Vanskelig er det ikke - og propagandaen om at man ikke skal fôre hundene selv, det er mye farlige baktierier, det er farlig å tygge bein etc. Bare tull alt sammen. Råfôring er hverken vanskelig eller farlig. Klarer man å servere barna sine et normalt sunt kosthold så garanterer jeg at man klarer og gjøre det samme med bikkja si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Så får det bli opp til hver enkelt hva de vil gjøre - enten det er å sette hunden på et tørrfôr anbefalt av vet' , oppdretter eller dyrebutikken, eller anstrenge seg litt for å se om kanskje råfôring kan være det beste alternativet. Vanskelig er det ikke - og propagandaen om at man ikke skal fôre hundene selv, det er mye farlige baktierier, det er farlig å tygge bein etc. Bare tull alt sammen. Råfôring er hverken vanskelig eller farlig. Klarer man å servere barna sine et normalt sunt kosthold så garanterer jeg at man klarer og gjøre det samme med bikkja si.

Jeg har foret hund naturlig i ett år, det er den mest tidkrevende jobben jeg har hatt noengang med hund. Det å skulle fore en irsk ulvehund på over 80 kg med hjemmelagd mat, det var en utfordring. Jeg gjorde dette pga hans helsetilstand. Skal jeg si deg noe; Han ble ikke friskere av det, han døde.

Jeg tror ikke ett sekund at tørrfor er bedre enn naturlig foring, men jeg tror heller ikke det er så himla mye værre heller..

For å trekke en annen parallell, hvis jeg skal ha et naturlig hestehold, hva skal jeg fore min hest med bortsett fra høy, når den ikke tåler havre slik at hun får nok energi til å gå travløp, hvis jeg ikke skal fore med kraftfor? Bare til orientering så er hestens magesekk på mellom 9-12 liter.. altså meget liten ift dyrets størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foret hund naturlig i ett år, det er den mest tidkrevende jobben jeg har hatt noengang med hund. Det å skulle fore en irsk ulvehund på over 80 kg med hjemmelagd mat, det var en utfordring. Jeg gjorde dette pga hans helsetilstand. Skal jeg si deg noe; Han ble ikke friskere av det, han døde.

Jeg tror ikke ett sekund at tørrfor er bedre enn naturlig foring, men jeg tror heller ikke det er så himla mye værre heller..

For å trekke en annen parallell, hvis jeg skal ha et naturlig hestehold, hva skal jeg fore min hest med bortsett fra høy, når den ikke tåler havre slik at hun får nok energi til å gå travløp, hvis jeg ikke skal fore med kraftfor? Bare til orientering så er hestens magesekk på mellom 9-12 liter.. altså meget liten ift dyrets størrelse

Som tidligere nevnt så er ikke råfôring noen mirakelmedisin. Tror du at hunden din døde pga maten? Jeg kan heller ikke se at det er så mye mer problematisk å fore en stor hund enn to eller tre "vanlige" hunder. Jeg gjør det. Det er ikke tidkrevende i det hele tatt, bortsett fra å pakke om maten (tar meg 30 min en til to ganger i mnd) og ta mat ut av fryseren og putte opp i matskålene. Men det er vel som med alt annet - det man syns er viktig tar man seg tid til.

Når det gjelder hesten din så er jeg enig i at kraftfor er nødvendig for hester som skal yte mer enn normalt. Nå er jo ikke høy like ideelt som fersk gress, og noen vitaminer går jo tapt i tørkeprosessen så at man vil fôre med kraftfor skjønner jeg svært godt.

Jeg vet at tørrfôring ikke er optimalt, og jeg lurer fortsatt på når tørrforprodusentene skal vise til uavhengig forskning som kan bekrefte at jeg tar feil. Men det tipper jeg at jeg aldri får se......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du ikke har spist rått slakteavfall?

Ser ikke helt hvorfor dette skal være så ekstremt mye verre, det er rester fra kjøtt man spiser der nede. Bakteriene er forskjellige , mulig det - men hunder tåler (stort sett) mer enn mennesker. Har hvertfall ikke hørt om noen med nevnverdige problemer grunnet mat nedover i Europa.. Dessuten, man kan kjøpe hermetisk om man absolutt må, mye av den dritten man får i dagligvare butikken er importert fra andre stder i verden.

Dessuten ville jeg vært mer bekymmra for hva hunden din finner på bakken eller roter seg borti når han er på tur i Europa, og ikke maten. Og vann da? Gir du hunden din flaskevann? Det er andre bakterier også, men tviler på at det er noe mindre sundt enn det sølevannet hundene våres får i seg i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... poenget er vel at er man på ferie, så har man vel annet å gjøre enn å bruke timer på tråle "bygda rundt" for å finne ut OM det finnes slakterier etc der... DERFOR er det langt mer praktisk å ha med seg tørrfôr til hunden når man er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... poenget er vel at er man på ferie, så har man vel annet å gjøre enn å bruke timer på tråle "bygda rundt" for å finne ut OM det finnes slakterier etc der... DERFOR er det langt mer praktisk å ha med seg tørrfôr til hunden når man er på tur.

Tja, jeg syntes det er mye mer praktisk å kjøpe mat til både meg og dyrene samtidig jeg da, enn å bruke min allerede pressede plass i bilen til kg vis med tørt. En liten kjølebag som har matplass til oss alle de første dagene, deretter fyller jeg på ettersom vi trenger det. Og jeg har ennå til gode ikke å finne en matbutikk/kiosk/bensinstasjon etc som har en eller annen form for "ikke-tørt" som mine hunder kan spise. Men det er mitt valg.

Egentlig syntes jeg det kan være opp til enhver hva de ønsker fòre med og hvordan de ønsker gjøre det.

Men man bør ikke bli så "forstokka" at man ikke kan lytte og lære av andres råd og erfaringer og "nekter" skifte mening for enhver pris. Jeg fòrer rått, men har ingen problemer at andre foretrekker tørt selvom jeg i utgangspunktet tror at disse hundene ville gjort seg bedre med naturlig mat. Og jeg kan faktisk forstå at de "tørre" til tider blir rimelig irritert på de "råe" som kakker dem i hodet med et dryppende, illeluktende stykke kjøtt. Jeg hadde iaf blitt det om jeg hadde blitt bombardert med tørre kuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... poenget er vel at er man på ferie, så har man vel annet å gjøre enn å bruke timer på tråle "bygda rundt" for å finne ut OM det finnes slakterier etc der... DERFOR er det langt mer praktisk å ha med seg tørrfôr til hunden når man er på tur.

Jeg for min del bruker gjerne litt lengre tid på ting om det betyr at hunden min har det bedre :flowers: Men såklart, er jeg i africa midt i ørkenen, er tørt det jeg hadde brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri, du skjønner vel at det finnes ikke problemer for alle som er "frelst"? Selv nyfrelste religiøse TROR jo hardnakket på det de sier - og det finnes selvagt heller ingen argumenter i verden som kan få disse til å forandre mening - uansett "praktiske" problemer.

Så OK, la de tro dette, da. Og at alle som velger tørrfôr til hundene sine gjør det utav ren ondhet ovenfor hundene sine, og det er selvsagt KUN de som står på kundelisten til NP og VoH som faktisk er glade i hundene sine her i Norge.

TENK så enkelt sertifisering av "bra" kontra "dårlige" hundeeiere hadde vært, da - listen er jo allerede klar..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt litt forskjellig fòr til hundene mine, for de viser tydelig hva de liker og ikke liker. Bare tørr fòr er de ikke så begeitret for, det bare snuser de litt på og snur seg vekk. Men de spiser det til slutt når de blir veldig sultne. og med bare råfòr får de problemer med magen (kraftig diare). Det erfarte vi julen i fjor da de skulle få litt ekstra godt, slik at de måtte gå på fiskeboller og ris for å få orden på magen igjen. Vi fortsatte så med tørrfòr men Odin begynte å gå ned i vekt og så veldig tufs ut. Da fikk vi råd av vetrinæren å bruke en spesialdiett, Hills i/d og blande dette med tørrfòret. Og det gjorde susen. Hundene kastet seg over maten og spiste god appetitt. Nå har Odin lagt på seg igjen, de er full av energi og pelsen ser flott ut. Nå har vi gått over til rå vom og blander dette med tørrfòret. Så jeg tror ikke det bare er å gi de det ene eller det andre, men finne ut hva de faktisk liker og hva de tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt ifra noen "nyfrelst" råfôrer. Jeg har drevet med råfôring i årevis, og har kun sett fordeler i forhold til tørrfôr. Hadde hundene mine fungert bedre på tørrfôr, da hadde jeg gått tilbake til det.

Den eneste ulempen jeg har med råfôring er at jeg må ut i stallen og hente hundemat, for det er der jeg har fryserne. Ja, og så er det også valgets kvaler når jeg skal avgjøre hva guttaboys skal få til neste måltid: Kalkunhalser? Svineribbe? V&H? Griselabber? Nyslaktet unghane? Nyslaktet kanin (jeg driver med "kjøttkaniner")? Lammekjøtt? Elg-avskjær? Huff, det er virkelig et sabla slit å råfôre... ;-)

Nuh må jeg ut i stallen og finne noe til å servere i morgen. Guttaboys har spist svinehjerter i to dager nå, og er himla fornøyd med det, men jeg må gi dem noe med mer fett nå. Det blir sannsynligvis en kombinasjon av V&H og feit svineribbe, tenker jeg. Og kanskje noen egg også, om jeg svipper innom hønsehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...