Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua


camagnu
 Share

Recommended Posts

Raseinformasjon om chihuahua

Den første Chihuahuaen kom til Norge i 1959, men det ble kun et kort besøk. Først i 1970 fattet man igjen interesse for rasen.

I dag har Chihuahuaen en sikker tilhengerskare blandt raseentusiastene her i Norge, men den blir neppe en stor rase hva registreringsantall angår - men det er kanskje like bra- for Chihuahuaen er ikke en hund for hvem som helst.

Den har en personlighet og karakter som er helt spesiell. Dette er en stor hund i verdens minste kropp !

Den kan være både egenrådig og tøff, og går ikke av veien for å utfordre større hunder til kamp - en kamp som den selvfølgelig vil tape.

Som Chihuahuaeier må en derfor være særdeles forsiktig, hvis man skal omgås andre større hunder.

Chihuahuaen er en sporty turkamerat. Den har stort mot, et livlig temprament og er svært leken. Den er lett å skjemme bort, men er ingen pyse som skal overbeskyttes. Man må uansett ikke glemme at hunden er svært liten og skal behandles deretter.

Kulde og fuktighet skal ikke Chihuahuaer utsettes for over lang tid.

Den lille kroppen kan bli raskt nedkjølt !

Små barn kan bli i voldsomste laget for en Chihuahua, hunden er rett og slett for liten til å kunne føle seg trygg. Rasen er derfor ikke særlig egnet for familier med små barn. Rasen finnes i to hårvarianter- korthåret og langhåret. Pelsen er lett å holde.

De korthårede kan gnis over med en gummihanske når de røyter og den langhårete kan man børste over med en myk børste og gre de mer pelsrike områdene når det er nødvendig. For å holde pelsen ren og blank, bør man bade den innimellom. Chihuahuaen finnes i alle mulige slags farger og sjatteringer. Både kort og langhårete hunder kan fødes i samme kull.

Langhår er resessiv i forhold til korthår, slik at parrer man to langhårete med hverandre vil alle valpene bli langhåret.

En Chihuahua kan veie mellom 500 gr - 3 kg i henhold til standarden. Den mest ønskelige vekten er mellom 1,8 -2,3 kg.

Her er bilde av min firbente bestevenn :rolleyes:

post-2588-1188467425_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan noen fortelle litt sånn kjennerelt hvordan hver dagen til dere som eier Chi er? Ossen oppfører hunden deres blant fremmede mennesker og dyr osv. Hvor mye trening gjør dere og hvor mye mosjon få h

Posted Images

  • 1 month later...

:cry:

Hei,

Her er min lille chihuahua gutt ; Goliat, han er straks 9 mnd gammel, og er en utrolig herlig liten krabat. Han elsker også sin storebror, Tassen, en Labrador blanding på 8 år.

Utrolig herlig! Hvor kommer han fra?

Tullemor's Moschino er utrolig lekker ja!

Og Chi sin også, hvor er den fra :P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Goliat du tenkte på så er han fra sverige,, 10 mil fra karlstad. Han er renrasest, men siden de hadde fått mormoren fra dyrevernet, så hadde de ikke fått med papirer, så han har ikke stamtavle. Men han er bare en helt utrolig herlig hund.

Han elsker å gå turer i skogen og vil helst være ute hele tiden. Han elsker også å ligge på trappa og bare se på alle som går forbi, og nyte sola!

Han har blitt min nye baby,,, sidne jeg har nå to tenåringer, og ikke skal ha fler barn, så har han blitt vår nye baby i huset,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan noen fortelle litt sånn kjennerelt hvordan hver dagen til dere som eier Chi er?

Ossen oppfører hunden deres blant fremmede mennesker og dyr osv. Hvor mye trening gjør dere og hvor mye mosjon få hunden og hvordan syns dere dette fungerer(altså om hunden syns det er nok, eller fortsatt er gal og krever mer eller krever veldig lite og da hvor lite... hehe)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 8 months later...
Kan noen fortelle litt sånn kjennerelt hvordan hver dagen til dere som eier Chi er?

Ossen oppfører hunden deres blant fremmede mennesker og dyr osv. Hvor mye trening gjør dere og hvor mye mosjon få hunden og hvordan syns dere dette fungerer(altså om hunden syns det er nok, eller fortsatt er gal og krever mer eller krever veldig lite og da hvor lite... hehe)

dagen er vel ganske lik alle andre hunde-eiere sin dag.

min chi elsker andre mennesker, når vi er på tur skal hun bort å hilse på alt og alle. blir helt vill og glad når hun møter nye folk.

det samme gjelder hunder, men hun fikk bank av en phalene for en stund siden så hun har vert litt skeptisk/forsiktig etter det.

vi har en "hoved" tur iløpet av dagen som varer fra 30 min til så lenge vi orker. ellers er hun ute på mange tisseturer. hun er bare 7 mnd enda så turen kan godt bli skippa hvis det er skikkelig møkkavær. da streiker hun på trappa:)

Hun er veldig utholden til å være en LITEN valp enda. har mye mer energi og pågangsmot enn mopsen på 4 år. han trekker inn årene lenge før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Veninna mi får muligens en chihuahua snart og jeg har en 5 mnd gammel valp som er mye større.

Det jeg lurer på er hvor forsiktig må vi være med de to? Kan de være løse sammen i det hele tatt?

Ikke vant med sånne små hunder jeg, redd for at den kan brekke bein og bli knust av bare et vennlig poteslag fra jenta mi... :icon_confused: Gjør ikke saken bedre at det er en foravtale og at huahuan er verdt 50000...

Valpen min er høfflig mot andre hunder og sånt og er forsiktig i starten, men hun er jo så mye større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50000???? dæven ha den gullbelagte ører den chien eller??

ellers ville jeg vert forsiktig med stor valp med liten chi valp. den store vil jo bare leke og forstår ikke at han kan skade den lille. men under oppsyn byrde det gå greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50000???? dæven ha den gullbelagte ører den chien eller??

ellers ville jeg vert forsiktig med stor valp med liten chi valp. den store vil jo bare leke og forstår ikke at han kan skade den lille. men under oppsyn byrde det gå greit...

Ja sku tru det :icon_confused: Vet ikke jeg nei, men den skal visst brukes i avel.

Ja jeg skal ikke la de være alene uansett. huaene er vel kjent for å kunne være litt tøffe for størrelsa og terge på seg mer enn de kan handle, så vi får vel se det an :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men med den prisen ville jeg styrt unna så lagt jeg bare kunne. kan umulig være en seriøs oppdretter dette her. det er jo rett og slett uhørt. tør jeg spørre hvilken oppdretter det er??? send gjerne pm.

Skulle likt å høre hva denne chien verdt 50000 heter? Da er det snakk om en MEGEN GODT premiert hund, og prisen kan jo bare styres av hva markedet er villig til å betale for den!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Kan man ha en chihuahua sammen med en collie?

Jeg leste på en oppdretter side og der stod at den ikke blei husren før den var godt over et år er dette sant?

Grunnen til at jeg spørr er at jeg synes det virker litt merkelig...Er de avhengig av selskap 24 timer i døgnet av sin eier?

Grunnen til at jeg spørr er fordi jeg har snust litt på rasen..

Er det noen andre raser dere kan anbefale som selskap til en collie?

Den kommer til og være tur kammerat på hovedbasis,men kan gjerne brukes i agility feks eller stilles..Jeg snuser forsatt på utstillinger og skal på min første utstilling 8 august for og se hvordan ting foregår...

Har dere noen oppdrettere dere vil anbefale når det kommer til chihuahua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha en chihuahua sammen med en collie?

Jeg leste på en oppdretter side og der stod at den ikke blei husren før den var godt over et år er dette sant?

Grunnen til at jeg spørr er at jeg synes det virker litt merkelig...Er de avhengig av selskap 24 timer i døgnet av sin eier?

Grunnen til at jeg spørr er fordi jeg har snust litt på rasen..

Er det noen andre raser dere kan anbefale som selskap til en collie?

Den kommer til og være tur kammerat på hovedbasis,men kan gjerne brukes i agility feks eller stilles..Jeg snuser forsatt på utstillinger og skal på min første utstilling 8 august for og se hvordan ting foregår...

Har dere noen oppdrettere dere vil anbefale når det kommer til chihuahua?

Du kan fint ha en chihuahua sammen en collie, du må i verste fall lære collien din å være litt varsom, om den er altfor voldsom. Det finnes tilogmed en oppdretter som har GD og chi :P

Det kan være vanskeligere å få dem husreine, jeg vet ikke helt hvorfor, men det gjelder generelt småhunder. Men det er veldig opptil eiere, så er du flink å følge opp valpen din, og tar den ut regelmessig så skal det ikke være noe i veien for at den blir husrein mye raskere. Begge chi'ene til venninnen min ble husreine relativt raskt.

De er ikke avhengig av selskap 24t i døgnet, med mindre de selvfølgelig aldri trenes til å være hjemme-alene, eller utvikler separasjonsangst.

Det finnes mange andre raser, start en tråd om det så kan du få hjelp der :P

Av oppdrettere er jeg litt usikker, men dette går det sikkert an å finne ut fra Chihuahuaklubben :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha en chihuahua sammen med en collie?

Jeg leste på en oppdretter side og der stod at den ikke blei husren før den var godt over et år er dette sant?

Grunnen til at jeg spørr er at jeg synes det virker litt merkelig...Er de avhengig av selskap 24 timer i døgnet av sin eier?

Grunnen til at jeg spørr er fordi jeg har snust litt på rasen..

Er det noen andre raser dere kan anbefale som selskap til en collie?

Den kommer til og være tur kammerat på hovedbasis,men kan gjerne brukes i agility feks eller stilles..Jeg snuser forsatt på utstillinger og skal på min første utstilling 8 august for og se hvordan ting foregår...

Har dere noen oppdrettere dere vil anbefale når det kommer til chihuahua?

Ingen problemer å ha chihuahua med en collie :hmm:

Du kan ha chihuahua med hvilkensomhelst rase, så lenge den store hunder har respekt for at den andre er liten.

Dette med husrenhet er vanskelig hos chihuahua. eller ikke vanskelig, men de bruker en god del mer tid enn andre raser. Hvorfor? Jeg vet ikke. Mine var husrene ved rund 6 mnd alder, og det er vanlig med vanlig intensiv hustrening. Jeg har hørt om chi som var husrene ned i 4 mnd alder, men det er sjelden. Og det er ikke uvanlig at noen av dem ikke er rene før over året, men da kan eieren mye skylde seg selv, egentlig.

Nei chihuahua kan godt være alene noen timer, men de mistrives som oftest med det. De blir veldig knyttet til eieren sin, og å være alene er det verste de vet omtrent. Mange som har chi opplever ofte at det å ha en hund til er en stor fordel for chihuahuaen mtp alene hjemme.

De er supre turkamerater, går fint etpar timers tur i terrenget.

Chi er kjempeflinke i ag og lp, men rasen er dessverre veldig utsatt for PL, noe som utelukker endel av dem fra ag. Dette er en multiressessivt nedarvet sykdom, så selv om du kjøper valp fra foreldre som er fri, kan valpen utvikle grad 4, det vet man aldri. Så det er ingen garantier.

Det er mange valper til salgs for tiden, gå inn på chihuahuaklubbens sider (det var en som hadde linket over her?). Hvis du melder deg inn på et chihuahuaforum i tillegg, er nok sjansene større for at du finner valp. Der er det mange erfarne oppdrettere som sitter. Ville faktisk anbefalt deg å gå inn der for å se etter seriøse oppdrettere, der vil du kunne spørre erfarne chifolk om råd :getlost:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarer fint å være alene Tonia. Så lenge man er flink nok med å starte hjemme alene trening med engang (etter to-tre dager). Man skal også være flink å lukke dører etter seg når man f.eks. går på do, skal skifte osv. og tar ut søpla og lig.

Men det hjelper jo å ha en annen hund til selskap, som med alle andre hunder så trives de i flokk.

Man har et kjent syndrom, small dog syndrom. Det går rett og slett utpå at eieren behandler den lille duttelutten som et lite nurk heeele tiden, og aldri lar dem være hund.

Tipset med chihuahua, og alle andre små hunder er rett og slett, la dem være hunder!

De tåler massevis av tur, har en venninne som jobber som hundelufter, altså blir det tre timesturer hver dag, i tillegg sykler hun med hunden sin da hun prøver å få den litt ned i vekt, eller slanke den litt. Denne klarer seg helt fint :hmm:

Det man må tenke på er da heller tempoet, fordi beina er kortere og det tar litt flere steg og dekke en distanse en f.eks collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarer fint å være alene Tonia. Så lenge man er flink nok med å starte hjemme alene trening med engang (etter to-tre dager). Man skal også være flink å lukke dører etter seg når man f.eks. går på do, skal skifte osv. og tar ut søpla og lig.

Men det hjelper jo å ha en annen hund til selskap, som med alle andre hunder så trives de i flokk.

Man har et kjent syndrom, small dog syndrom. Det går rett og slett utpå at eieren behandler den lille duttelutten som et lite nurk heeele tiden, og aldri lar dem være hund.

Tipset med chihuahua, og alle andre små hunder er rett og slett, la dem være hunder!

De tåler massevis av tur, har en venninne som jobber som hundelufter, altså blir det tre timesturer hver dag, i tillegg sykler hun med hunden sin da hun prøver å få den litt ned i vekt, eller slanke den litt. Denne klarer seg helt fint :hmm:

Det man må tenke på er da heller tempoet, fordi beina er kortere og det tar litt flere steg og dekke en distanse en f.eks collie.

Jeg har tre stk selv, så jeg burde vite hva jeg snakker om?

De er da alene hjemme de også, de klarer det helt fint, var jo ikke det jeg sa? Jeg sa at de ikke trives noe særlig med å være alene hjemme. Klare/trives, en liten forskjell. Det er feks forskjell på en chihuahua, avlet med tanke på selskap, og en husky i hundegården, avlet med tanke på trekk osv. Litt som det er med fuglehunder og andre jakthunder, litt instinkter og slikt har de jo.

Klart man må drive alenehjemmetrening med dem, det må man jo med alle uansett.

Hundene mine får fint være hunder de, men jeg tar også hensyn til hvilken rase de er og hva behov de har. Å skjære alle hunder over en kam er vel litt drøyt? De forskjellige rasene har forskjellige instinkter, gemytt osv.

Å sykle med chihuahua ville jeg aldri ha gjort uansett. Og hvordan hunden klarer å være feit med tre timers tur hver dag, skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nå nylig at den har begynt med tre timers tur, dessuten har den ekstrem lav forbrenning :aww: Men det går seg til.

Man sykler jo sakte, travtempo til chi, og så litt gallopp etapper, altså kjent som intervalltrening.

Når jeg skriver klare, så mener jeg jo trives. Eller de "merker" ikke noe til det. Hvordan vet du at dine ikke trives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nå nylig at den har begynt med tre timers tur, dessuten har den ekstrem lav forbrenning :aww: Men det går seg til.

Man sykler jo sakte, travtempo til chi, og så litt gallopp etapper, altså kjent som intervalltrening.

Når jeg skriver klare, så mener jeg jo trives. Eller de "merker" ikke noe til det. Hvordan vet du at dine ikke trives?

Ekstremt lav forbrenning eller ikke, kanskje foret skulle vært tatt en titt på også.

Uansett, å sykle med chi er uforsvarlig, selv sakte sykling er hlyt tempo for en chi, den kan komme mellom hjulene osv.

Og jeg kan jo stille deg spm, hvordan vet du at de trives når man går hjemmefra?

Jeg er så heldig og har onkel og søster som nærmeste naboer, i tillegg til at jeg har overvåket dem med kamera, og merker det på dem når jeg går at de ikke vil være igjen. Det er ikke noe seperasjonsangst, (som jeg var bekymret for da de hadde hørt litt uling en håndfull ganger da jeg var borte noen ganger, derav kameraet), men det er ganske viden kjent at chi trives best der den får være med, uansett hvor. Og når jeg har med meg to og bare en er hjemme, så driver den og kaller på "flokken" etpar-tre ganger i timen. Stresser ikke, hyler ikke, tisser og bæsjer ikke inne, løper ikke rundt og har panikk, men uler noen ganger i timen, før den legger seg for å sove igjen, eller drikker litt vann, prøvde å underholde seg selv med litt. Jeg har trent hjemmealene med dem fra de var små.

De oppfører seg også annerledes enn feks setterne jeg har vært vant til under oppveksten, når jeg drar hjemmefra.

Jeg tror nok at alle hunder uansett trives best med eieren hjemme, og de aller fleste hunder klarer å være hjemme alene, det være seg chi, puddel, golden, nuffe, hvilkensomhelst rase. Det gjelder å trene dem. Men jeg tror også at enkelte raser vil trives mindre med det enn andre. Og selskapsrasene er vel gjerne mer i den sistnevnte kategorien, selv om det nok ikke gjelder for alle individene.

Edit tilleggsforklaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, fóret er sjekket. Men som du sikkert vet med oss mennesker, så raser ikke kiloene av etter noen ukers gradvis mer trening. Ihvertfall ikke om det skal gjøres på en sunn måte.

Det blir nok resultater å se på henne raskt nok. Men venninnen min ønsker altså at hunden sin skal få trening i å gallopere, og det gjør den ikke når hun går.

Det er jo det som er poenget mitt! At det er ikke noe spesielt problem å ha en chi hjemme, fremfor hvilkensomhelst annen rase, såfremt individet ikke har separasjonsangst. Derfor blir det dumt at du skriver i tråden her at den mistrives ved å være alene. Og trekker det ned som noe negativt, når det faktisk er noe som gjelder alle hunder generelt.

Travtempo for en chi på sykkel er travtemp, man klarer da å se hvilken tempo hunden er i. Den galloperer jo fortere enn den traver, så om den syntes det går for fort å trave, så vil den slå om til gallopp, og da sykler man for fort.

Hvordan en chi kan komme mellom hjulene er meg uforstått, uansett er det jo ikke "farlig" om den løper under sykkelen (aka mellom hjulene).

Jeg sykler masse med min phalene jeg, og den har jeg bare lært at ikke skal være i nærheten av verken hjulene eller resten av sykkelen :aww:

Poenget mitt her er at du trekker ned chihuahuaen veldig, når dette faktisk er en rase som kan passe for Monica123 som spurte. Det er en flott rase, som de fleste kan ha, om de trives med personligheten til en chi :lol:

Både husrenstrening og det å være hjemme alene er ikke problemområder hos en chi, med mindre man gjør det til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...