Gå til innhold
Hundesonen.no

Når folk tar feil av raser.


André

Recommended Posts

Guest Dratini

Jeg hadde en merkelig opplevelse her i forrige uke. Vi har jo hatt fòrvalpen (på 18 mnd, de er og forblir valper ) her i 2 uker. Så jeg tok med meg MiniTini i vogna si samt 3 av hundene. Selvsakt en av hver farge. En bil stoppet og mannen spurte om jeg virkelig klarte med 3 forskjellige raser :) Zira (sort) MÅTTE være en Flatcoated, Zuma (smt) måtte være en ymse blanding og Odin (blond) var en gedigen Golden. Og mannen nektet da jeg sa at de alle tre var av samme rase :D

jeg fikk høre på tur forleden at Arcus var "et nydelig eksemplar av langhåret rottwailer!" (????)

:P:( :( :o

Hva er han da? Ligner veldig på endel hoffer :P

Vet om ett blandingskull av Rottweiler og Hoffe... De ser ut som langhårete Rottweilere.

Nå har jeg vært på en ca times tur med min hoffevalp (nei han gikk ikke selv hele turen ;)) og bare på den korte turen fikk jeg disse "forslagene" om hva han egentlig var:

Golden valp

Toller valp

Sheltie valp (enya var mammaen :P)

At jeg hadde blitt grundig lurt av oppdretteren min, for denne valpen var slettes ikke 9 uker gammel.... Og da jeg forklarte nei det er ingen golden det er en Hovawart... "Uff, jeg blir alltid så trist når ungpiker blir lurt av svindlere... håffavart... uff"

Så tuslet han avgårde...

Ungpike på 28 år, thats me! :D

Jeg har også blitt lurt av "oppdretter"... Selvsakt var jeg på tur med vår blonde gutt, han var jo den mest fantastiske Golden Retriever de hadde sett på mange år. Og det MÅTTE være Golden, for de selv hadde hatt en akkurat slik en for "ørtogførti" år siden :P

Tollervalp faktisk. :P

Skjønner at folk tror det er golden.

Når vi hadde hoffe (smt) ble han kalt ulv flere ganger. :P

Hoffe fra hvor? :( (man er rase-nerd når man...) :P

Og Toller, det kan jeg faktisk forstå. Om dere hadde sett endel av Hoffene i Tyskland så er det faktisk mange der (av de blonde) som ser ut som Tollere. Og om man søker rundt på div sider som selger "ting og tang" så kan mange av de blonde se ut som Tollere også.

Jeg må si at vis jeg har møt dere har nok jeg også tippet toller :rolleyes2: Jeg har aldri møt en how, og de fleste jeg har sett er svart og brun :)

Kremt... Svart og brun? Det heter Sort Med Tegninger, ikke svart og brun, ikke Black and Tan. Og det forkortes SMT. :P

Jeg møtte ei ungjente (sikkert 14-15 år) med en hoffevalp i vinter. Jeg spurte om jeg kunne hilse på, og det kunne jeg jo. Så spurte jeg om det var howavart. Da ble jenta sånn "........ :P:getlost::) :) ..." INGEN hadde gjetta det før, ho ble HELT satt ut. :hoho:

Det kan jeg skjønne :( Vi var på ferie i Norge en plass. Sambo tok sykkelen og vår blonde med på en tur en tidlig formiddag. En gutt på rundt 10 år spurte om det var en Hovawart, sambo holdt på å sykle i grøfta han :(

Jeg hadde faktisk blitt ganske satt ut om noen gjettet riktig jeg også, har allerede blitt vant til "ja det er en ganske sjelden rase i norge så det er ikke så rart at du ikke har hørt om den."

Faktisk er han litt rødlig så fra en uerfaren person ville jeg nok ikke reagert... den som tippet toller valp hadde TO tollere selv! "eeeer det en tollervalp?"

Hun virket ikke særlig bevandret i hundeverden på tross av sine to tollere... tidenes mest ustrukturerte trener hvertfall :o

Det fantes under 100 i landet da vi ble kjent med rasen. Nå finnes det sikkert 350-400 av de ;)

Men at han er litt "rødlig" kan jeg forstå. Mamman hans er jo også ganske mørk i sin blondfarge og pappaen har også ganske mørke tegninger.

Fargen han vil få som voksen er omtrent samme som den han har på ørene sine som valp ;)

Ble utrolig imponert i dag da ei gjettet rett på min hund!Første gangen det har skjedd.<Går stort sett i Dobermann,Rottweiler og Støver.Hehe.Frøken Hovawart jeg hadde med måtte jo helt klart være blandingshund og selvfølgelig av Gordon setter :P

Det fantes faktisk ett kull i Trondheimsområdet for mange år siden, og det var blanding av Hoffe og Gordon. Men ingen skal komme og si at Sasha ser ut som en Gordon :P (selv om mammaen hennes ble tatt for å være en gedigen Gordon-hannvalp da hun var 4 mnd :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 346
  • Created
  • Siste svar
Dagens opptur:

"Unnskyld meg, men jeg må bare få spørre. Er det en ekte Riesenschnauzer??"

"Nei, han er en Amstaff."

:getlost:

Jeg LEER! *flire* :)

Nå har jeg hoppet over de fleste sidene her, men fantastisk tråd. :rolleyes2:

Det "verste" jeg har fått er vel om Kee-Kee(basenjien) er hva hun er blanding av, ellers spør de aller fleste hva slags rase det er. Etter jeg fikk Lundii, er det mange som har spurt om det er mor og barn, eller om det er samme rase, og det er jo forståelig, de ligner. Og noen som har lurt på om Lundii var en litt rar dvergpincher. Men ingen som krangler på hvordan rase det er! :)

Generelt er jeg positivt overrasket over hvor mange som vet at Kee er en basenji, faktisk. Men ikke opplevd noen som har spurt om Lundii er etnahund ennå, noe som ikke er så rart siden det er veldig få i Norge(hvertfall ikke over 30, kanskje under 20?), og hun er jo bare valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg LEER! *flire* :)

Nå har jeg hoppet over de fleste sidene her, men fantastisk tråd. :rolleyes2:

Det "verste" jeg har fått er vel om Kee-Kee(basenjien) er hva hun er blanding av, ellers spør de aller fleste hva slags rase det er. Etter jeg fikk Lundii, er det mange som har spurt om det er mor og barn, eller om det er samme rase, og det er jo forståelig, de ligner. Og noen som har lurt på om Lundii var en litt rar dvergpincher. Men ingen som krangler på hvordan rase det er! :getlost:

Generelt er jeg positivt overrasket over hvor mange som vet at Kee er en basenji, faktisk. Men ikke opplevd noen som har spurt om Lundii er etnahund ennå, noe som ikke er så rart siden det er veldig få i Norge(hvertfall ikke over 30, kanskje under 20?), og hun er jo bare valpen.

Litt OT men: i vinter (etter nyttår en gang) så skulle naboen vår "sette meg fast" når det gjelder hunderaser. Hun hentet frem bilder av 2 hunder. "Du ser aldri hvilken rase disse er!" sa hun, hvorpå jeg svarte "For noen nydelige Basenjier!" :D Hundene på bildene var kullsøsken av Kee :)

han er blanding av golden, labrador, flat, pointer, rottwailer åååå en rase til (som jeg ikke kommer på i farta) :) ikke rart at folk ikke vet hvilken "rase" han er da, men hjelpes for noen forslag man får høre;)

:P Ja det var en real mix. Men jeg synes han var fin jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men: i vinter (etter nyttår en gang) så skulle naboen vår "sette meg fast" når det gjelder hunderaser. Hun hentet frem bilder av 2 hunder. "Du ser aldri hvilken rase disse er!" sa hun, hvorpå jeg svarte "For noen nydelige Basenjier!" :rolleyes2: Hundene på bildene var kullsøsken av Kee :getlost:

Så morro! :) Hvem to da? Nicki og Maya eller Amali og Gacoki? :)

Ja, det minte meg på når jeg møtte en 10 uker gammel valp på toget og bare spurte rett ut "er det en Parson?" Jenta som eide den ble kjempepaff, for alle trodde det var jrt eller blanding. :) Og når vi møtte en hoffe, damen der ble også litt sånn "Oi, hvordan visste du det?". Skyldte på hundesonen, jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "verste" jeg har fått er vel om Kee-Kee(basenjien) er hva hun er blanding av, ellers spør de aller fleste hva slags rase det er. Etter jeg fikk Lundii, er det mange som har spurt om det er mor og barn, eller om det er samme rase, og det er jo forståelig, de ligner. Og noen som har lurt på om Lundii var en litt rar dvergpincher. Men ingen som krangler på hvordan rase det er! :rolleyes2:

Generelt er jeg positivt overrasket over hvor mange som vet at Kee er en basenji, faktisk. Men ikke opplevd noen som har spurt om Lundii er etnahund ennå, noe som ikke er så rart siden det er veldig få i Norge(hvertfall ikke over 30, kanskje under 20?), og hun er jo bare valpen.

Det har jeg faktisk lurt på, hva folk tror Lundii er :) Blir sikkert noen morsomme etterhvert :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt lurt av "oppdretter"... Selvsakt var jeg på tur med vår blonde gutt, han var jo den mest fantastiske Golden Retriever de hadde sett på mange år. Og det MÅTTE være Golden, for de selv hadde hatt en akkurat slik en for "ørtogførti" år siden :getlost:

Det fantes under 100 i landet da vi ble kjent med rasen. Nå finnes det sikkert 350-400 av de :)

Men at han er litt "rødlig" kan jeg forstå. Mamman hans er jo også ganske mørk i sin blondfarge og pappaen har også ganske mørke tegninger.

Fargen han vil få som voksen er omtrent samme som den han har på ørene sine som valp :)

Det er snålt det der hvor enormt påståelige folk kan være med at Bertil er en Golden.... en grisesvær golden... men likefult en golden :D

Jeg har fått høre at det er 7 stk her i rogaland, så det er jo ikke rart at folk ikke har så mye kjennskap til rasen nei...

Ja mammaen er ganske så mørk, jeg ser at han nok ikke blir såå mørk men mye farge kommer han nok til å ha likevel ja :rolleyes2:

(det ligger nye bilder av ham i Bertil sin tråd på "min hund" altså om du vil se :) Du har lov til å kommentere hvordan han ser ut som hoffe! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Så morro! :) Hvem to da? Nicki og Maya eller Amali og Gacoki? :)

Ja, det minte meg på når jeg møtte en 10 uker gammel valp på toget og bare spurte rett ut "er det en Parson?" Jenta som eide den ble kjempepaff, for alle trodde det var jrt eller blanding. :P Og når vi møtte en hoffe, damen der ble også litt sånn "Oi, hvordan visste du det?". Skyldte på hundesonen, jeg. :rolleyes2:

Det var Amali og Gacoki :P

Hvor møtte du den hoffen da (farge og kjønn)? :getlost: Er jo ikke så mange av de, ca 350-400 i landet. (og jeg vet om de fleste av de :( ).

Det er snålt det der hvor enormt påståelige folk kan være med at Bertil er en Golden.... en grisesvær golden... men likefult en golden :D

Jeg har fått høre at det er 7 stk her i rogaland, så det er jo ikke rart at folk ikke har så mye kjennskap til rasen nei...

Ja mammaen er ganske så mørk, jeg ser at han nok ikke blir såå mørk men mye farge kommer han nok til å ha likevel ja :P

(det ligger nye bilder av ham i Bertil sin tråd på "min hund" altså om du vil se :) Du har lov til å kommentere hvordan han ser ut som hoffe! )

*løper inn og titter* :P

Edit: "Jeg har fått høre at det er 7 stk her i rogaland, så det er jo ikke rart at folk ikke har så mye kjennskap til rasen nei... "

Skal vi se...

- Bertil

- Aron Reiko

- Tomita

- Palau Medusadotter

- Max

- Becky

- Anja Seis

- Belle Aya

- Olympia Myra

- Othello (Chilli)

- Oscar (død)

- Beylata (nå flyttet til Østlandet)

Mulig at noen av de eldste der har gått bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: "Jeg har fått høre at det er 7 stk her i rogaland, så det er jo ikke rart at folk ikke har så mye kjennskap til rasen nei... "

Skal vi se...

- Bertil

- Aron Reiko

- Tomita

- Palau Medusadotter

- Max

- Becky

- Anja Seis

- Belle Aya

- Olympia Myra

- Othello (Chilli)

- Oscar (død)

- Beylata (nå flyttet til Østlandet)

Mulig at noen av de eldste der har gått bort.

Jeg ELSKER folk som har så stålkontroll på nerdegavene sine!!

Jeg har bare fått hilse på Tomita, Oscar og Max, pluss at jeg såvidt møtte på en valpekjøper fra deg, er det Aron det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg ELSKER folk som har så stålkontroll på nerdegavene sine!

Jeg har bare fått hilse på Tomita, Oscar og Max, pluss at jeg såvidt møtte på en valpekjøper fra deg, er det Aron det?

Dette blir veldig OT... men... :)

Mener at en fra D-kullet til Hove-Trønnes bor i Rogaland også :)

Jeg har forresten fått beskjed at jeg burde tittulere meg i telefonkatalogen som "Hoffeleksikon" :P

Resten kan vi ta på PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dratini:Å litt av en blanding det da!Hehe,de tenkte mora til Sasha var en stor Gordon valp ja. Veldig sjelden møter folk som vet av rasen og ikke tror hun er blanding.Han jeg møtte i går hadde Gordon Setter selv og sa da så Sasha:nei så fin Gordon da :)

Da sa jeg han eller måtte se på mi som er en smule mere Gordon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha!

Samtale på tur for 1 uke siden eller så:

Mor sier til ungene (om Puma): "Se på den vakre, stolte Briarden"

Jeg: "Hun er en Pyreneisk Gjeterhund"

Mor: "Ååååja, en slik en ja. Jeg synes den hadde litt kort pels."

Det var altså pelsen som var forskjellen på Puma og en Briard. Puma er forresten 35 cm høy, bare en smule mindre enn en fullvoksen Briard :P

Ahah, det er det som skjer når man bare studerer raser på bilder vet du, istedet for irl. Briard og Pyrre er ett fett liksom... :)

Jeg har fått den mange ganger; "hæh, er det der en eurasier??? Er ikke den på størrelse med pomeranian og kleinspitz og sånn da? :) Kanskje ikke så rart at man tror det dersom man aldri har lest rasestandarden. (Utrolig hvor like Japansk spisshund og samojed er på bilder også, selv om den ene er 30 cm. høyere... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre av en guttunge: "Se! Det er en rev!"

Ellers opplever jeg ofte at folk spør hvilken raser jeg har, og de måler ham opp og ned. Jeg vet jo hva reaksjonen blir når jeg svarer, for de færreste jeg har møtt, har hørt om rasen.

Så jeg svarer Kooiker, og personen står å stirrer på meg som et spørsmålstegn. Nå er jeg så vant til det, at jeg legger raskt til et lynkort sammendrag av rasen før de spør.

Men det er greit da, det er jo ikke den mest kjente hunderasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet er tatt samme dagen som en mann sa "fin schäfer" til denne hunden. Og han hadde Schäfer selv!!

Jeg ble ikke fornærmet, for denne valpen ble BIR valp på rasespesialen samme dag, så jeg konkluderte med at han ikke hadde peiling :)

Jeg har fått kjeft fordi jeg må jo skjønne at jeg ikke kan gå med en polarhund løs! De stikker jo av og dreper ting!

Ellers har jeg fått høre Border Collie, Eurasier(ikke så rart kanskje) eller "hva er den blanding av"?

post-5445-1257156630_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt endel ganger om min forrige hund (cocker) var valpen til mine foreldres hund (stor og kraftig engelsk setter-hann). Cockeren var riktig nok black&tan, og setteren tricolor, så de hadde begge brune flekker over øynene... :twisted:

For noen uker siden var jeg ute på tur med shibaen, og gikk forbi en barnehage på tur. En liten gutt så hunden og utbrøt: "Se, et ekorn!" haha, det må være halen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin Bjønn :twisted:

Møtte en mann med en hund som hadde masse pels. Synes det lignet på en bearded collie, men spurte ham om hva det var, siden jeg var usikker. Joda det var en bearded, og han forklarte at det var old eng. sheepdog som var større (men det visste jeg jo). Så spør han meg om hvilken rase jeg har, er det en pointer? Neida det er en dalmatiner svarer jeg. Åja sier han overrasket, jeg trodde de var mye mindre jeg... så her hadde vi begge sett for oss andre størrelser ja.

En dame jeg møtte for en stund siden kommenterte at dette var en rar prikkete hund, hun humret litt over utseende hans.. jeg sa det var en dalmatiner, og da var hun bare tom i blikket, det hadde hun visst ikke hørt om før... generelt får jeg endel jakthundkommentarer av voksne mennesker, barn vet alltid hva han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin Bjønn :twisted:

Møtte en mann med en hund som hadde masse pels. Synes det lignet på en bearded collie, men spurte ham om hva det var, siden jeg var usikker. Joda det var en bearded, og han forklarte at det var old eng. sheepdog som var større (men det visste jeg jo). Så spør han meg om hvilken rase jeg har, er det en pointer? Neida det er en dalmatiner svarer jeg. Åja sier han overrasket, jeg trodde de var mye mindre jeg... så her hadde vi begge sett for oss andre størrelser ja.

En dame jeg møtte for en stund siden kommenterte at dette var en rar prikkete hund, hun humret litt over utseende hans.. jeg sa det var en dalmatiner, og da var hun bare tom i blikket, det hadde hun visst ikke hørt om før... generelt får jeg endel jakthundkommentarer av voksne mennesker, barn vet alltid hva han er.

OT, men blir det født dalmatinere uten flekker? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker jeg var på agilitystevne en gang, da en liten gutt pekte på Vanilla (wheaten terrier) og sa: "se pappa, det var en søt schnauzer!" (eller hvordan det skrives?)

Pappaen: "Det er ingen schnauzer vennen min, det er en briard det der"

Jeg rakk ikke si noe før de gikk videre, og jeg gikk bare og lo litt for meg selv. Ellers er det flere som har spurt om det er en schnauzer, og den morsomste kommentaren jeg har fått er fra en gammel dame med rulator: "fysj, så stygg og svart snute du har da, har du dyppa snuta di i et malingsspann du da?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men blir det født dalmatinere uten flekker? :ahappy:

De blir født uten flekker, pelsen er helt hvit (med mindre de har patch, en utstillingsfeil der en stor flekk er svart fra fødselen av, fks over øyet), mens flekkene ligger i huden, og pelsen blir flekkete etter hvert. Jeg tror ikke det har blitt født dalmatinere som er helt hvite, men det kommer iblant noen som ser hvite ut, med helt utvasket gul farge.

Her er en ling med forskjellige variasjoner :whistle: kun lever og svartflekket korthåret er godkjent http://hattrick-dals.home.att.net/Colors.html

Her er en nesten uten farge, vet ikke om linken virker men http://www.facebook.com/group.php?gid=2214...mp;id=591740749

og her (samme hund) http://www.facebook.com/photo.php?pid=1631...mp;id=591740749 og her http://www.facebook.com/photo.php?pid=1778...mp;id=591740749

(når de andre snakker hoppawart kan vi snakke dalmis :twisted: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jakthundvarianten jeg hører mest. Hadde vært på tur med alle tre hundene (en blue merle aussie (sort og grå, lite hvitt og lite tan), en red merle aussie og en rhodesian ridgeback), og på vei til bilen uten hundene møtte jeg på ei dame. Hun var såå begeistret for de flotte hundene hun hadde sett meg med! Og lurte på om de var gode på jakt? "njæ, er en del jaktinnstinkt i den store brune" svarte jeg. "Ja, det er jo en vorsteh så det er jo forståelig, men er det ikke så mye jakt i de to små bretonene dine da?"

Og det har jeg hørt før, at ridgebacken er vorsteh og de to aussiene må jo være breton. Ikke for det, det er jo ikke ille raser å bli sammenlignet med sånnsett da :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir født uten flekker, pelsen er helt hvit (med mindre de har patch, en utstillingsfeil der en stor flekk er svart fra fødselen av, fks over øyet), mens flekkene ligger i huden, og pelsen blir flekkete etter hvert. Jeg tror ikke det har blitt født dalmatinere som er helt hvite, men det kommer iblant noen som ser hvite ut, med helt utvasket gul farge.

Her er en ling med forskjellige variasjoner :ahappy: kun lever og svartflekket korthåret er godkjent http://hattrick-dals.home.att.net/Colors.html

Her er en nesten uten farge, vet ikke om linken virker men http://www.facebook.com/group.php?gid=2214...mp;id=591740749

og her (samme hund) http://www.facebook.com/photo.php?pid=1631...mp;id=591740749 og her http://www.facebook.com/photo.php?pid=1778...mp;id=591740749

(når de andre snakker hoppawart kan vi snakke dalmis :aww: )

Så kult :twisted:

Synes lever og svartflekkede var penest! :whistle: Og så kult med langhåra dalmatiner da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...