Jump to content
Hundesonen.no

Kortison: virkning - bivirkning..

Lemen

Recommended Posts

Så flott at Sophus fungerer på det! Høres jo strålende ut. Du gir Sophus det jeg håper å kunne gi Aro. Topp livskvalitet selv om livet blir kortere. :)

Snakka med vet. den dagen vi starta på kortison så hun svarte litt på slike ting og vi er enige om å prøve i to uker. I dag er det dag fire og jeg ser ikke noe bedring på han desverre. Men vi har ikke gitt opp helt enda. Heldigvis så er vet. helt enig i det jeg tenker om livskvalitet på Aro. Så det blir ikke aktuelt med noe halvvegsliv for han over lengre tid. Enten skal han fungere ellers så får han slippe.

Dette var triste nyheter. Men som sagt jeg merket ikke effekt på Sophus før en uke var gått. En kontant negativ reaksjon som du tidligere har erfart ville nok komme ganske raskt. Så det kan godt hende at han blir bedre. :) Kortison er en "tung" medisin (hvertfall på mennesker) og den røsker opp i hele systemet. Sophus var i ulage hele den første uken, slapp, tørst og trøtt, men sakte men sikkert ble han bedre og bedre.

Jeg er lettet og glad for tiden, men jeg vet jo ikke hvor lenge dette vil fungere. En klok forumsdeltager skrev følgende til meg "Man kan holde ut med mye om hunden har livsgnisten og humoren i behold". Det er veldig sant synes jeg. Våkenetter og veterinærregninger er vel verdt det så lenge han er glad og smertefri. Heldigvis har Sophus ikke mistet gnisten, men om det skjer setter jeg strek. Vi har satt av 2 mnd til behandling, og selv om det ser lovende ut er ingenting garantert.

Det er ikke lett å sette strek, men jeg ser at du tenker som jeg. At et halveigsliv ikke er noe liv.

Jeg håper at kortisonen fungerer bra på Aro og at du får litt lengre tid med en glad gutt. Jeg er ingen veterinær, men om du ikke merker verken virkning eller bivirkning på Aro så kan det kanskje hende dere kan øke dosen enda mer..? :unsure: I følge mine veterinærer så kan en hund gå på opptil 2mg kortison pr kilo, ikke over lang tid akkurat, men som en støtdose kanskje?

Siden kortison gir så mange bivirkninger, så anbefaler jeg deg å ta homeopati eller akupunktur som støttebehandlig, da dette i tillegg til å kanskje kunne lindre plagene til hunden din - i alle fall vil styrke immunforsvaret.

Siden kortison gir så mange bivirkninger, så anbefaler jeg deg å ta homeopati eller akupunktur som støttebehandlig, da dette i tillegg til å kanskje kunne lindre plagene til hunden din - i alle fall vil styrke immunforsvaret.

Man gir vel kortison for å dempe immunforsvaret, så om man skal styrke det på andre måter da, så blir vel hele poenget borte?

Sophus har tidligere mottatt homeopatisk behandling, men effekten var så som så. Og siden han går på såpass store kortisondoser har vi sluttet med den homeopatiske behandlingen. Kortison og homeopati er to motpoler og i følge min homeopat er det poengløst å kjøre dobbeltløp da kortisonen er "sterkere" enn homeopatimidlene.

Man gir vel kortison for å dempe immunforsvaret, så om man skal styrke det på andre måter da, så blir vel hele poenget borte?

2ne har helt rett. Kortison skal dempe betennelsene, men tar ikke for seg årsakene til betennelsene, mens homeopatien har en større funksjon og styrker kroppen til å kjempe mot betennelsene. Jeg er absolutt 100% for homepati, og skulle gjerne fortsatt med det, desverre har det ikke fungert godt nok for hunden min.

Som nevnt over her så er det ikke noe sjakktrekk å styrke imunforsvaret om det er en autoimun sykdom. Snakka med homeopat tidligere på Aro, mor til en kompis er utdanna det og fysioterapaut, men hun ville ikke sette i gang noe på Aro siden de fysiske funnene er så tvetydige, hun er ikke for å behandle bare for å behandel men ville ha noe konkret å gå utifra.

LivB: skal snakke med vet. igjen om Aro i morgen, så får høre hva de sier om det. Antakeligvis må jeg gi han mer tid. Men jeg vil se bedring med en gang... Helst i går. :glare:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Har ingen erfaring med fôret, men ut ifra næringsinnhold og ingredienser, er det ikke det det værste fôret du kan gi etter min mening. Lavt karbohydrat innhold. Ingen hvete eller belgfrukter, men inneholder en plass mellom 9-19% potet, mais og kyllingfett. 
    • En halvtime før? Har han faktisk tidssans til å tolke det?
    • Min erfaring er at hunder liker forutsigbarhet. Jeg pleier å si fra til minien kanskje en halvtime før jeg går: nå skal jeg på butikken, du må bli hjemme å passe på huset (sier det samme hver gang, uansett hvor jeg egentlig skal) Når jeg sier fra såpass tidlig er det fordi jeg opplever at hunder ofte skjønner at man er på vei ut i det øyeblikket man tenker på det. Nå har han blitt vant med det, så når han hører det, så går han bare å legger seg,  da vet han at det ikke skjer noe på en stund. Han trenger ikke å tenke , eller lure på om han skal være med, dermed kan han slappe av
    • Ut i fra det du beskriver så har dere 2 problemer som må løses. Hunden blir stresset på grunn av usikkerhet, og du blir stresset fordi hunden følger etter. Første problemet kan løses med å kommunisere tydelig med hunden. Når den skal være alene så sier du det, og vær tydelig med å si hadet eller natta når du skal forlate huset på egenhånd. Og når hunden skal være med så gi en tur-kommando. Det har ingenting å si om dere skal på plenen, på tur eller i bilen: kommandoen bør være den samme hver gang. Andre problemet er ditt eget stress. Det er mye vanskeligere, for det handler om akseptere at det er et behov hunden din har, og kanskje alltid kommer til å ha (de fleste blir likevel mer selvstendige med alderen). "Bli på plassen" kommando egner seg til å bruke når man får besøk, det ringer på døra, eller man må gjøre spesielle ting hvor hunden ikke kan gå rundt beina på deg. Ikke vanlige husarbeids-situasjoner som oppstår hele tiden. Hvor tror du stresset ditt kommer fra? Er det fordi du føler at du avbryter hundens hvile, eller fordi du bokstavelig talt snubler over den, eller kanskje fordi du føler at den kjeder seg/maser på deg? 
    • Håper det er godt planlagt! Å ha valp og unghund tror jeg er potensielt mer krevende enn å ha to valper samtidig. Regn med at unghunden glemmer det meste den har lært, og at begge må oppdras på nytt fra grunnen av. Jeg ville lagt mye arbeid i å jobbe med dem separat på alenetrening, båndtrening og passeringstrening, så det ikke utvikler seg til å bli problemer der de påvirker og girer opp eller forsvarer hverandre. Så lenge unghunden går greit med de fleste andre bør det ikke være noe problem. Jeg ville luftet dem sammen på et nøytralt sted før dere kommer hjem, og så la valpen utforske sitt nye hjem i egen tempo uten at den andre er der (vente i bilen, ute med hundepasser e.l.) før de kommer sammen der.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...