Gå til innhold
Hundesonen.no

"pottetreningen"...


~katrine~

Recommended Posts

Hvis valpen din er 9 uker så skjønner jeg ikke hvorfor du skal ta henne på fersken. Valper gjør fra seg inne. Slik er det bare. Ta henne ofte ut, annenhver time kanskje. etter søvn, lek og mat. Dropp aviser hvis hun likevel ikke gjør fra seg på de. Ros henne når hun gjør fra seg ute. Inne skal du ikke reagere på at hun gjør fra seg i det hele tatt. Ha moppen og vaskeutstyr tilgjengelig og gjør rent med et smil.

Ikke styr så mye med dotrening. Det ordner seg etterhvert når valpen får mer kontroll over blæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med avisa, gå ut og la henne gjøre fra seg der.

Ta med valpen ut hver gang den har sovet, spist, lekt, det er lenge siden sist..

Å ta hunden på fersken for å stoppe den/kjefte på den er iallefall det verste du kan gjøre, da vil hunden gjemme seg neste gang den skal tisse eller bæsje. Tenk da heller på hva du gjorde galt, hvilke tegn du overså (snusing, går i ring, går foran døra..)

Har aldri hatt sansen for avismetoden jeg. Det mest effektive er å gå ut. Da slipper du at sommeren plutselig er over og hunden fremdeles ikke har lært å gjøre fra seg ute. Så kan du stå der i høst-stormene og vente og vente på at hunden skal gjøre fra seg.

Edit:

Legg gjerne på en tissekommando når hunden tisser ute. Si "tiss" eller noe sånt. Veldig kjekt å ha kommando på det. :-)

Og som jeg ser KristinR sier, ros når hun gjør fra seg ute.. Selv om naboene ser rart på deg :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOOooh..så det er bare tull med aviser!? :|

bra,da slipper ett-åringen å rive i de.. :rolleyes:

får ta henne oftere ut da :D

vet vel at valper tisser og bæsjer overalt,har hatt en før :| -han lærte først å gjøre fra seg på aviser,deretter å gå ut.. :rolleyes:

men jeg skal prøve å gå oftere ut,så går det sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med de som skriver at du skal ta det med ro. Det ordner seg. Bare enda et lite tips: Hold det rent inne. Vask ofte og rens tepper som hun har tisset på. Hvis det lukter tiss så tar det lenger tid. (Vi bodde på motell nå i helga og da tisset Symra inne bare en gang. Det luktet jo ikke tiss der, så der kunne man ikke tisse....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med de som skriver at du skal ta det med ro. Det ordner seg. Bare enda et lite tips: Hold det rent inne. Vask ofte og rens tepper som hun har tisset på. Hvis det lukter tiss så tar det lenger tid. (Vi bodde på motell nå i helga og da tisset Symra inne bare en gang. Det luktet jo ikke tiss der, så der kunne man ikke tisse....).

har fjernet alle mattene og vasker opp med en gang jeg ser det..

bruker get off spray,men det virker ikke som det funker for hun har tisset på samme plass... :glare: :|

hun er også livredd for å være ute,men jeg regner med at det går over snart..

hun er flink å gå i båndet sitt..setter seg ned av og til,men kommer når jeg snur ryggen og går.. :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Urine-Off til å fjerne lukt. :whistle: Get-Off dekker bare over, fjerner ikke ordentlig i dybden.

http://www.urine-off.no

Grunnen til at hun tisser på avisa, men ikke bæsjer der, er nok ganske enkelt fordi de tisser på avisene fordi den trekker til seg tisset, sånn at de slipper at det spruter opp på beina deres. Med bæsj har de ikke det problemet.

Masse ros når hun gjør fra seg ute, og for all del ikke bli sur når hun gjør det inne.

Du kan også vurdere å lære henne å gå på kattedo. Det gjør min, og jeg synes det er en veldig god løsning. Da slipper hun også å holde seg for min skyld, og han bestemme selv når hun vil gå på do. Om du skal prøve dette bør du bruke Cat Litter Pearls, det er sånne hvite "perler" som du får kjøpt i dyrebutikken. Disse trekker til seg fuktighet og lukt, og stenger det inne. Dette er også trygt for valpen å spise, om den måtte finne på det, noe annen sand ikke er.

Lykke til! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte aviser i begynnelsen, og nå i ettertid fatter jeg ikke hva jeg tenkte på. Først lære valpen å gå på do på aviser, og så ute? XD Som de andre sier gjelder det bare å gå ut oftere enn det du tror er nødvendig, og rose masse. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kastet avisene og tar henne ut ofte nå :o

hun tisser og bæsjer jo likevel på gulvet,men jeg regner med at det går over sakte men sikkert.. :o

også lnekter hun å tisse ute når det regner.. :rolleyes:

Min nektet også å tisse ute når det regnet før. Det jeg gjorde var at jeg bare sto helt i ro der hun pleide å tisse ute, og ventet til hun ikke klarte å holde seg lenger og tisset. Da hun hadde tisset løp vi inn igjen. Måtte gjøre dette et par ganger, før hun skjønte at det hun måtte gjøre for å komme inn igjen fra regnet var å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nektet også å tisse ute når det regnet før. Det jeg gjorde var at jeg bare sto helt i ro der hun pleide å tisse ute, og ventet til hun ikke klarte å holde seg lenger og tisset. Da hun hadde tisset løp vi inn igjen. Måtte gjøre dette et par ganger, før hun skjønte at det hun måtte gjøre for å komme inn igjen fra regnet var å tisse.

det er det jeg prøver på også..men det tar litt tid.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...