Gå til innhold
Hundesonen.no

Dalmatiner


Flash
 Share

Recommended Posts

Blir nok ingen utstillinger på østlandet, får holde oss her i nord vi da :angry:

Om han blir en hund ment for ustilling eller ikke, får jeg se på.

Er mulig jeg blir å kastrere han, da han han ihht Bente på Skvå er blitt vel damekjær etter parringen.

Jeg har ikke bestemt noe enda, og får se det ann iløpet av de kommende mnd.

Bente hos Skvå er forresten helt for kastering av han (om dere skulle lure :lol: )

Jeg skal jo ikke bruke han til avl, slik overlater jeg til de som har mer kunnskap på det området.

Mario skal nå bli en familiehund og følgesvenn, trenes innen lydighet og agility (og evt annet), får se hva Mario liker innenfor de forskjellige områdene.

Gleder meg til å starte på klikkertreningen, og skal bli spennende å se hvor raskt han blir klikkerklok.

Dalmiser er hunder etter godbiter :icon_redface: så det går vel ikke mange klikk før han tar hintet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Casper demonstrer noen få av dalmatinerens mange egenskaper: - Dalmatinere kan være supre trekkhunder. Her foran kicksparken :-) De kan også være innmari rare... ... noen kan ule og

Her er prikkedyret mitt, Anton som er 2 år. Han er så snill og god tvers igjennom. Har ingen oppstillingsbilder av han nå, men skal få tatt senere

Peneste i verden! Jillocs Game Boy, 11 år.

Posted Images

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke Casper har gjort det bedre i ringen jeg altså, synes som du vet at han er ganske så perfekt, og jeg skal ha en mini-C her en dag. Han skal hete Pund, haha! :angry: I tillegg virker det jo som C er oppegående i hodet, det er jo absolutt et ganske stort pluss! Casper er virkelig et prakteksemplar i mine øyne, cert eller ikke :icon_redface: Tror ikke Euro blir noen cert-sanker heller jeg, han er for stor tror jeg. Men god er han uansett.. :lol:

Har ikke bilde av Euro sitt hjerte her, kan ta i morgen. Det er litt gjemt bak ene albuen nemlig.. :lol:

Charlie hadde jo smiiilefjes på rumpen da, og en X midt på :lol:

P2230027.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir kanskje litt langt å dra bare for utstilling om ikke interessen helt er der :lol:

Casper er absolutt oppegående og utrolig lettlært, dog litt kort attention span (som jeg har og, så kanskje det er grunnen *flir*) Jeg skjønner ikke helt hvorfor han ikke har gjort det bedre jeg heller, iallefall ikke på dogs4all med superhandler... men han begynner å bli mer voksen i kroppen nå så håper 2010 blir året :| Også SKAL jeg legge litt mer tid og krefter i ringtrening... :lol:

Hahahaha Pund kommer til å bli en liten feit klump :angry: Kaller du ham Cent blir han en kul elegant fyr som sin far vet du :P Godt å vite at sønnen hans havner i et hjem med en jevlig tilstrøm av halsbånd. Håper det bare kommer to Casper-kloninger så får vi en hver :lol:

Smilefjeset til Charlie er tidenes prikkebilde altså, litt tegnet av en på syre eller no :lol:

legger man godviljen til så er øyet et hjerte. 96-35.jpg:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jubi vinker hei til Pappas nye eiere! Kjempekoselig!

Jeg kjenner Mario som en superherlig gutt. Han er superglad i alle og vil helst sitte i fanget. Han tror nok at han er en liten miniatyrgutt som kan få plass i armkroken når som helst.

Jubi har nok arvet mye fra han der.. Hun er også superkosete!

Ellers så er det sannelig ikke sikkert at Jubi er representert her heller?? I allefall, et bilde tatt i dag, knappe 11 mnd.

19961_260695611430_533231430_3970649_7497551_n.jpg

19961_260695616430_533231430_3970650_1871589_n.jpg

Sånn, da er hun også med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jubi vinker hei til Pappas nye eiere! Kjempekoselig!

Jeg kjenner Mario som en superherlig gutt. Han er superglad i alle og vil helst sitte i fanget. Han tror nok at han er en liten miniatyrgutt som kan få plass i armkroken når som helst.

Jubi har nok arvet mye fra han der.. Hun er også superkosete!

Ellers så er det sannelig ikke sikkert at Jubi er representert her heller?? I allefall, et bilde tatt i dag, knappe 11 mnd.

Sånn, da er hun også med!

Hei hei, så artig å se noe av småbebisene hans :frantics: Pen tispe

Ser du også har Posh i signaturen din, hun synes jeg er veldig vakker!

Hehe, ja har hørt et rylte om at han tror han er en liten fanghund :frantics:

Skal blir morsomt når han kommer til uke, vi gleder oss VELDIG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, så artig å se noe av småbebisene hans :wub: Pen tispe

Ser du også har Posh i signaturen din, hun synes jeg er veldig vakker!

Hehe, ja har hørt et rylte om at han tror han er en liten fanghund :frantics:

Skal blir morsomt når han kommer til uke, vi gleder oss VELDIG!

Ja, Posh er litt min også :frantics: Jeg hadde henne et halvår i fjor vinter mens jeg ventet på Jubi. Posh har for alltid en plass i mitt hjerte, og jeg savner henne masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine prikkebilder her inne, og prikkene har mye å si for utrykke til en dalmis..

Har selv en dalmistispe på to år, som er ei herlig, kosete, nusslig gærn jente..

Dalmisen er i mine øyne en veldig fin rase, dog har den noen bakdeler, eller sider en bør være oppmerksom på..

Helse: vi har ikke mye helseproblemer i vår rase vil jeg si, men OCD, og hud/allergi er vel de som en bør være obs på.

Jeg har selv en dalmis med hudproblemer som vi håper å bli kvitt, men det er slitsomt å ha det slik..

Noe annet med dalmis er at de er sent voksne både i kropp og sinn, min er fysisk to år, men psykisk er hun ikke det i det hele tatt.. Dalmiser er sent voksne, og svært klovnete og barnslige nesten hele livet.

Min er klikkertrent og det fungerer veldig bra, de problemene jeg har nå er: å få flyt i klasse 1, og få henne til å gå et helt program uten at hun detter ut, eller kjeder seg- det er ikke like lett..

Sporing og bruks fungerer veldig bra på prikker, dog kan de ha sin egen mening om hvor og når ting skal gjøres, men de er gode i terrenget og har god fysikk..

Agility funger veldig bra for de fleste dalmiser, det går fort, er gøyalt og variert..

Tips til folk som vil eller tenker på dalmis er:

Tåler du hår?? Dalmisen røyter MASSE og KONSTANT

Har du humor og tålmodighet, dette trengs med en klovn i hus

Er du sterk nok?? En dalmis hann er utrolig sterk.. Min tispe har dratt fullvoksne menn overende uten problemer..

Har du tid og energi nok??

Dalmisen er energisk rase, den trenger fysisk mosjon men like viktig er å bruke tid på det mentale, særlig i oppveksten- de er ganske like EMIL...De er smarte, og tar ting fort, men det kan fort forsvinne ut igjen, hehe..vedlikehold er fornuftig..

Til de som har dalmis valper så er det viktige ting å huske på:

SOSIALISER masse med forskjellige mennesker, barn og andre hunder

Vær konsekvent et ja er et ja, et nei er et nei-

Bruk tid på din dalmis, de er krevende i oppvektsten, men du får enormt igjen for det..

For dere som skal konkurrere eller satse på dalmis i en hundesport, lær inn lek, både med deg selv og andre..

Vil du sjekke ut min dalmis?

http://prikkeprinsessa.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæt dalmis-tispe du hadde :icon_confused:

Vil kommentere noe av "negative" du sier om rasen, da jeg ikke synes alt er berettiget (da dette høres ut som om det er spesielle problemer hos dalamtinerne):

Alle korthårete hunder kan virke som om de røyter masse og hele tiden, dette gjelder ikke bare dalmatiner. Dog sees hvite korte hår mye bedre enn mørke korte hår, og kanskje derfor synes man de røyter så voldsomt mye mer enn andre korthåraser.

At en hunderaser er sterk, gjelder for alle store hunder, ikke bare dalmatiner. Det er i psyken man må være sterkere enn et dyr, ikke på det fysiske plan, for der blir vi mennesker lett overvunnet (hester er et godt eksempel på dette)

Alle hunder, men kanskje mer store enn små raser, trenger mye mosjon. Vil ikke si dalamtiner er den som ligger på topp i aktivitetsbehov, selv om den har et høyt aktivitetsbehov.

Som regel er det slikt at for de flester raser, så glemmer de alt de har lært når de kommer i tenårene, og dermed kan det virke som om all lærdom plutselig forsvinner. Dette er ikke en "dalmatinerting"

Ellers gjelder det for alle raser at de må sosialiseres, at man bør være konsekvent og bruke tid på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Håper han får en skikkelig bildespam tråd her inne!

Ang. det Debbie skriver, så synes jeg ikke det skal tolkes for negativt, er også slik jeg oppfatter dalmatineren. Ja den røyter noe innmari, men det gjør andre korthårsraser også. Men jeg tror bare at mange ikke er klar over hvor mye en dalmatiner røyter.

Og ja, såklart må man være sterkere i psyken enn sin hund, og vite hvordan man takler alle kreftene. Men jeg vil ikke si at jeg er noen dårlig leder, eller har oppdratt min hund dårlig, men likevel har jeg da noen ganger litt problemer med å holde meg på bena om han plutselig får ett eller annet for seg. Er jo en meget viljesterk rase dette her, så jeg mener man må klare å håndtere den fysisk også, ikke bare psykisk. Og ja alle store hunder er sterke, men det er ikke alle store hunder der det merkes så godt (innbiller jeg meg da), dalmatineren elsker å bruke kroppen, og blir fort ivrige. Mulig jeg er helt på jordet her, men jeg tror man merker mindre til styrken en leonberger har i seg, enn dalmatineren.

Jeg synes alt det som Debbie har listet opp på en måte er litt positive ting jeg, det er en utfordrende og spennende rase, som man får så mye igjen fra, så levende, så inderlige, så herlige. Man må bare være klar over at man kan få mye hund mellom fingrene, og er man forberedt på det skuffer ikke dalmatineren :whistle:

Greit nok at det meste som gjelder dalmatineren gjelder mange raser også, men skader jo ikke å informere om det, og det er ingen som er ute etter å svartmale rasen heller. Men jeg tror mange ikke klarer å se forbi prikkene og utseende og skjønner at dette er en aktiv og energisk rase, så da er det jo fint å informere om det. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Debbie (og Lola) forklarer rasen veldig godt her jeg... :)

Jeg bare lo når jeg fikk høre om den røytingen første gangen... :) Kunne ikke se for meg at det var SÅ gale liksom, men etter nærmere 3 år med prikk i hus har jeg lært. Det ER faktisk så gale, haha! Alle klær, møbler, gjester, tastatur, godteskåler m.m. klarer på en eller annen måte å bli hårete føler jeg. De brune (svarte) hårene tror jeg er limt fast, mens de hvite? De er bare teit..

Ellers er det en tullete, humoristisk, livlig, elskverdig hunderase :) Dum og deilig kan gjerne beskrive individet jeg har liggende ved siden av meg her. Han aner jo ikke nesten hvor sterk han er engang, det kan være en utfordring til tider.

Alt i alt er det en helt fantastisk rase, men jeg synes det er flott at folk blir litt "advart" om hva de egentlig går til når de kjøper en slik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff dalmisene er noe av det styggeste jeg har sett :lol:

Ser ikke bort ifra det at det blir en dalmis her en eller annen gang. Har snakket med kennel Spotnik, vi ble enige om at det bare var til å "si ifra" når vi var klare for neste hund :wub:

Kunne godt tenke meg en prikkis, jeg. Virker som en perfekt rase for meg når jeg har tatt alt i betraktning :o

Får ikke mindre prikker på hjernen av å se bildene deres, da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Heisann:)

Fikk min første egne hund og første dalmatiner i mai i år faktisk:) Er VELDIG fornøyd med skapningen min! Jeg brukte lang tid på å bestemme meg for rase, jeg bestemte meg for dalmatiner før jeg ombestemte meg. Men jammen ble det dalmatiner likevell da det stemte med meg på så mange punkter.

Han heter Nico og kommer fra Kennel Lovinda i Bergen:) (Lovinda's Johnny Cash). Håper å bruke han til utstilling og konkurranselydighet. Kanskje også agility...

Skal på vårt første valpeshow neste helg på Trondheim hundefestival :icon_redface: Ønsk oss lykke til! Gruer oss litt, hvertfall når jeg skal FØRST i ringen på lørdagen og er eneste dalmatinervalp... huff!

Her er et par bilder av gullgutten min :lol:)

38811_457579576356_622451356_6772315_4618561_n.jpg

38724_457624391356_622451356_6773330_3925645_n.jpg

38558_457182181356_622451356_6761164_4741683_n.jpg

Ikke rart man blir sjarmert :cry:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...