Gå til innhold
Hundesonen.no

12-ukers vaksina


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Ja, jeg har gjort det på Talli.

Okei, flott!

Skal nemmelig ut å reise den uka han fyller 3 mnd, og vi skal bo med et åar andre hunder og kommer nok til å møte en del hunder under turen også. Så da er vaksina betryggende :)

Edit: Fa*n, glemte karantenetiden på 14 dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 uker er ikke 3 mnd,vist du teller uker fra valpen ble født så er det mindre en dato til dato vist du skjønner,så altså 12 ukers vaksinen blir tatt før 3 mnd(arg dette ble klumsete)men ihvertfall min valp ble født 12 mars og den var 12 uker 7 juni så da ble sprøyta tatt altså nesten 2 uker før den ble 3 mnd,å det er vel "karantene" tid på en uke ikke to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke gjort det <_< Veterinæren vi skulle ta den hos mente det var for tidlig, og det var ca ei uke (eller rett under, 5 dager eller noe). Men har hørt flere som har fått gjort det så sikkert bare den veterinæren/klinikken som var tåpelige (noe jeg egentlig vet det er fra før :) men den ligger "bare" 4 mil unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
12 uker er ikke 3 mnd,vist du teller uker fra valpen ble født så er det mindre en dato til dato vist du skjønner,så altså 12 ukers vaksinen blir tatt før 3 mnd(arg dette ble klumsete)men ihvertfall min valp ble født 12 mars og den var 12 uker 7 juni så da ble sprøyta tatt altså nesten 2 uker før den ble 3 mnd,å det er vel "karantene" tid på en uke ikke to?

Ja jeg veit, men 12-ukersvaksina og 3månedersvaksina er jo det samme i grunn :ahappy:

Vi fikk ikke gjort det Veterinæren vi skulle ta den hos mente det var for tidlig, og det var ca ei uke (eller rett under, 5 dager eller noe). Men har hørt flere som har fått gjort det så sikkert bare den veterinæren/klinikken som var tåpelige (noe jeg egentlig vet det er fra før men den ligger "bare" 4 mil unna).

Hmm, daså... Tror kanskje jeg skal belage meg på å ta den når han er 3 måneder jeg. Så kan jeg heller ta det rolig på turen og ikke la han hilse på hver og en hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg veit, men 12-ukersvaksina og 3månedersvaksina er jo det samme i grunn :ahappy:

Hmm, daså... Tror kanskje jeg skal belage meg på å ta den når han er 3 måneder jeg. Så kan jeg heller ta det rolig på turen og ikke la han hilse på hver og en hund! :)

Ja men den får jo da vaksinen før den fylle 3 mnd,så da er det jo ikke noe problem,vel?i så fall hva er problemet?

Det er jo 8 ukers vaksine og 12 uker,ikke 2mnd og 3 mnd vaksine?er jeg helt på jordet nå eller? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men den får jo da vaksinen før den fylle 3 mnd,så da er det jo ikke noe problem,vel?i så fall hva er problemet?

Det er jo 8 ukers vaksine og 12 uker,ikke 2mnd og 3 mnd vaksine?er jeg helt på jordet nå eller? :)

Det har blitt mer og mer vanlig at det kun gis ved 12 uker/3 mnd. Mange som ikke gir den ved 8 uker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Nå skal vi se. Jeg tenkte jeg skulle fortelle dere hva veterinæren fortalte meg og Silje da vi var og vaksinerte valpene på tirsdag:

Det er blitt stadig mer hysteri rundt dette med at man må vaksinere valper før de leveres til sine nye hjem. I følge veterinæren var det totalt unødvendig å vaksinere en så ung valp, det man heller kunne gjøre var å vaksinere tispa rett før hun skulle ha valpekullet slik at valpene fikk antistoffer gjennom melken til moren. Vetten mente også at å vaksinere en valp før den leveres nå gjøres mest på grunn av at alle har fått for seg at sånn skal det bare være. Men vaksinen skader ikke valpen. Jeg husker ikke helt hvorfor man burde vente med å ta første vaksine (bivirkninger etc.) Men en ting som var viktig å huske på var at man ikke behøver å være så nøye på 12 ukers vaksinen som det mange tror. Valpen må ikke vaksineres den dagen den fyller 12 uker, derimot skal valpen være MINST 12 uker gammel når den får vaksinen. Skal man tro det vetten sier, er det derfor feil å vaksinere valpen igjen før den er 12 uker.

Nå husker jeg ikke alt vetten sa, men det var mye vettugt og mye jeg ikke visste som hun fortalte da vi var der. Kanskje noe å tenke over for hysteriske valpeeiere? Selv vaksinerte vi Chessea på dagen hun ble 12 uker, altså unødvendig og "ikke etter boka" i følge veterinæren.

Altså stemmer det noen skriver i foregående innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grunnen til at man skal vente til 12 uker med å vaksinere er at de maternale antistoffene valpen får gjennom moras melk (råmelken) er aktive i blodet såpass lenge at dersom vaksinen gis før ca 12 uker vil disse potensielt oppheve stimuleringen av immunsystemet til valpen.

Det å gi ved 8 uker skader ikke valpen på noen måte (utenom den vanlige slappheten man kan se), men effekten er ikke god nok nettopp pga fortsatt høye nivåer av moras antistoffer. Derfor skal man alltid gi ved 12.

Hvorvidt det er galt å vaksinere 5 dager før 12 uker er gått er umulig å svare på i enkelttilfeller. Hos noen vil det være for tidlig, hos andre går det bra. Vil du teste om du er den ene som det ikke "går bra for"? Greit med en regel som sier minst 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har nettopp vært og vaksinert min valp.

Vi gjorde det på mandag, men hun blir ikke 12 uker før på søndag, og det var ikke noe problem.

Hun skal også revaksineres om 1 mnd med samme vaksina.

Men tror ikke det er noe problem og vaksinere før valpen er 12 uker.

Håper det ordner seg for deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Nobivac-vaksine hunden har fått så behøver den ikke denne "booster"-vaksinen (dvs den 4 uker etter).

Les her: http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...0203&_exp=0

(Elller gå inn på www.NKK.no og søk på Vaksinasjon)

Vi overvaksinerer våre hunder sånn generelt, og tror at "jo fler - jo tryggere" - det er selvsagt ikke tilfelle.

Men selvsagt ønsker veterinærstanden i Norge at vi skal ALLE vaksinere i 7-8 ukers alder, 12 uker, 3 mndr og gjerne sånn ca hvert halvår fremover..

Korrekt intervall er: etter 12 ukers alder (dvs ca 3 mnd), etter ETT år (dvs 12- 15 mnd gammel), og så hvert tredje år etter dette.

Kennelhostevaksinen bør man vaksinere mot årlig for å ha best beskyttelse, og en evt. rabiesvaksine MÅ man vaksinere årlig for å opprettholde kravet for import i Norge.

Øvrige krav fra veterinærklinikken ville jeg mistenke var for å tjene penger - ikke noe annet...

(Dvs så lenge man bruker Nobivac vaksinen!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Nobivac-vaksine hunden har fått så behøver den ikke denne "booster"-vaksinen (dvs den 4 uker etter).

Les her: http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...0203&_exp=0

(Elller gå inn på www.NKK.no og søk på Vaksinasjon)

Vi overvaksinerer våre hunder sånn generelt, og tror at "jo fler - jo tryggere" - det er selvsagt ikke tilfelle.

Men selvsagt ønsker veterinærstanden i Norge at vi skal ALLE vaksinere i 7-8 ukers alder, 12 uker, 3 mndr og gjerne sånn ca hvert halvår fremover..

Korrekt intervall er: etter 12 ukers alder (dvs ca 3 mnd), etter ETT år (dvs 12- 15 mnd gammel), og så hvert tredje år etter dette.

Kennelhostevaksinen bør man vaksinere mot årlig for å ha best beskyttelse, og en evt. rabiesvaksine MÅ man vaksinere årlig for å opprettholde kravet for import i Norge.

Øvrige krav fra veterinærklinikken ville jeg mistenke var for å tjene penger - ikke noe annet...

(Dvs så lenge man bruker Nobivac vaksinen!)

Susanne

Akkurat det du skriver her, og som forrige veterinær jeg var hos sa, ga meg et "sjokk". Jeg har alltid blitt fôret av veterinærer om at hunden må vaksineres årlig, og vi fikk også innkallelse hvert år hos forrige veterinærklinikk. Sist jeg vaksinerte hadde det gått litt over halvannet år (måtte vente med vaksine på grunn av ørebehandling). Jeg dro da til en annen klinikk fordi vi har flyttet, og tenkte at "nå får jeg vel huden full fordi bikkja ikke har blitt vaksinert årlig, og han er sikkert utsatt for det ene og det andre". Men nei da, veterinæren sier at så lenge hunden er vaksinert de siste tre årene, er det null problem.

Veterinærer er pengesugere <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært og vaksinert min valp.

Vi gjorde det på mandag, men hun blir ikke 12 uker før på søndag, og det var ikke noe problem.

Hun skal også revaksineres om 1 mnd med samme vaksina.

Men tror ikke det er noe problem og vaksinere før valpen er 12 uker.

Håper det ordner seg for deg. :)

Hvorfor skal du gi samme vaksine igjen etter den du har tatt ved 12 uker?

Om valpen ikke har fått vaksine før 12 uker, og får sin første da, er det vel vanlig at de får "full pakke" og trenger ikke før om et år igjen. Men får man ved 7-8 ukers alder, SÅ skal man gjenta ved 12 uker.

Men bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Mor til valpen min fikk vaksine før valpene, slik at den vaksina "hang igjen" i valpene også. I dag fikk han 12-ukersvaksina og beskjed om at vi får ny innkallelse om et år...Deretter revaksinerer vi han vært år. Det samme gjorde vi med Milo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som Christine her sier - valpene får antistoffer fra sin mor (såfremt hun selv er vaksinert, selvsagt). Så det er unødvendig å vaksinere i 7-8 ukers alder sånn generelt sett.

MEN dersom valpen skal til et mlijø med stort smittepress (kennel, hundepensjonat, etc), så kan det være lurt å vaksinere rundt leveringsalder, men da vaksinerer man kun mot parvovirus og evt. kennelhoste - ikke "full pakke".

Helt frem til for et/to siden så brukte veterinærene vaksinen som heter Canlan. Og med DEN måtte man revaksinere årlig. Nå med Nobivac er det tilstrekkelig med hvert tredje år.

MEN de anbefaler likevel årlig vaksine mot parainfluensa (kennelhoste), da denne ikke er like "langvarig" som de andre..

Årlig vaksine anbefalt av veterinær BØR altså kun være mot kennelhoste (og evt. rabies).

Det å anbefale en årlig "full pakke vaksine" ville jeg kun mistenke kommer av en av to ting: enten er veterinæren inkompetent og ikke følger med i tiden - ELLER så vil den tjene mest mulig penger av meg.

Ingen av delene frister til noe videre "forhold", for å si det slik.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som Christine her sier - valpene får antistoffer fra sin mor (såfremt hun selv er vaksinert, selvsagt). Så det er unødvendig å vaksinere i 7-8 ukers alder sånn generelt sett.

MEN dersom valpen skal til et mlijø med stort smittepress (kennel, hundepensjonat, etc), så kan det være lurt å vaksinere rundt leveringsalder, men da vaksinerer man kun mot parvovirus og evt. kennelhoste - ikke "full pakke".

Helt frem til for et/to siden så brukte veterinærene vaksinen som heter Canlan. Og med DEN måtte man revaksinere årlig. Nå med Nobivac er det tilstrekkelig med hvert tredje år.

MEN de anbefaler likevel årlig vaksine mot parainfluensa (kennelhoste), da denne ikke er like "langvarig" som de andre..

Årlig vaksine anbefalt av veterinær BØR altså kun være mot kennelhoste (og evt. rabies).

Det å anbefale en årlig "full pakke vaksine" ville jeg kun mistenke kommer av en av to ting: enten er veterinæren inkompetent og ikke følger med i tiden - ELLER så vil den tjene mest mulig penger av meg.

Ingen av delene frister til noe videre "forhold", for å si det slik.

Susanne

Da lurer jeg i samme slengen på: er ikke parainfluensavaksinen inkludert i den "pakken" man gjerne får hos veterinær i forbindelse med en vanlig vaksinasjon? Eller er det slik at den er inkludert, men ikke varer like lenge som de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg i samme slengen på: er ikke parainfluensavaksinen inkludert i den "pakken" man gjerne får hos veterinær i forbindelse med en vanlig vaksinasjon? Eller er det slik at den er inkludert, men ikke varer like lenge som de andre?

jo, for det er det jeg gir Rex årlig.

Jeg har alltid gitt hvert år, og det er vel ikke akkurat skadelig å gi "full pakke" årlig, eller er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt frem til for et/to siden så brukte veterinærene vaksinen som heter Canlan. Og med DEN måtte man revaksinere årlig. Nå med Nobivac er det tilstrekkelig med hvert tredje år.

MEN de anbefaler likevel årlig vaksine mot parainfluensa (kennelhoste), da denne ikke er like "langvarig" som de andre..

Årlig vaksine anbefalt av veterinær BØR altså kun være mot kennelhoste (og evt. rabies).

Det å anbefale en årlig "full pakke vaksine" ville jeg kun mistenke kommer av en av to ting: enten er veterinæren inkompetent og ikke følger med i tiden - ELLER så vil den tjene mest mulig penger av meg.

Ingen av delene frister til noe videre "forhold", for å si det slik.

Susanne

Det var på ingen måte alle veterinærer som brukte Canlan frem til for kort tid siden. Nobivac DHPPi har vært brukt lenge og vært den klart største, men anbefalingene fra vaksineprodusenten og Mattilsynet har gått på årlig revaksinering. Det å da ha blitt innkalt til årlig revaksinering eller blitt rådet til dette fra sin veterinær har da med andre ord vært det helt riktige (med mindre man venter sin lokale veterinær skal ha bedre greie på vaksiner enn de som produserer dem og kunne se mange år inn i fremtiden).

Praksisen med 2-3 år mellom hver gang kjernevaksiner skal adm. har kun vært gjeldende siden tidlig 2006.

Nå koster det også det samme de fleste steder å vaksinere med Pi eller DHPPi. Personlig synes jeg ikke dette er så rart når arbeidet er det samme og vaksinen koster mye det samme inn. Om man da vil revaksinere med DHPPi hvert år eller om man bare skal ha Pi blir jo da et spm om det kan være potensielle farer/negavtive virkninger ved å vaksinere for ofte (så vidt meg bekjent er dette aldri vist).

Fra artikkelen i NKK.

"Vaksiner til hund som kom i januar i år, er anbefalingen grunnimmunisering ved 12 uker, revaksinering etter ett år og deretter revaksinering hvert 2-3 år. Nobivac®DHPPi er den mest brukte kjernekomponentvaksinen i Norge, og stod i 2005 for mer enn 90% av salget. Denne vaksinen har nå fått godkjenning på 3 års beskyttelse mot kjernekomponentene. Vaksinen inneholder også en komponent mot kennelhoste (parainfluensa), og det anbefales årlig revaksinering med en ren parainfluensavaksine (Nobivac®Pi)

Når det kommer til hvorvidt "Veterinærer er pengesugere" blir vel også dette en egen diskusjon. Får veterinærene beskjed som at det riktige er å revaksinere hvert år fra de som driver utdanning/etterutdanning, vil jeg vel påstå at det å skulle si noe annet til kundene sine ville skremt meg mer.

Personlig synes jeg låsesmeder er større pengesugere. Betalte 2868,- for å bytte ut én sylilder i ytterdøra. Dette tok 8 minutter fra han kom til han dro, og etter å ha sett hvordan det ble gjort kunne en ufaglært 12åring gjort det samme. Er lett å klage på prisen, men, vi ser ikke alltid hva som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Nobivac-vaksine hunden har fått så behøver den ikke denne "booster"-vaksinen (dvs den 4 uker etter).

Les her: http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...0203&_exp=0

(Elller gå inn på www.NKK.no og søk på Vaksinasjon)

Vi overvaksinerer våre hunder sånn generelt, og tror at "jo fler - jo tryggere" - det er selvsagt ikke tilfelle.

Men selvsagt ønsker veterinærstanden i Norge at vi skal ALLE vaksinere i 7-8 ukers alder, 12 uker, 3 mndr og gjerne sånn ca hvert halvår fremover..

Korrekt intervall er: etter 12 ukers alder (dvs ca 3 mnd), etter ETT år (dvs 12- 15 mnd gammel), og så hvert tredje år etter dette.

Kennelhostevaksinen bør man vaksinere mot årlig for å ha best beskyttelse, og en evt. rabiesvaksine MÅ man vaksinere årlig for å opprettholde kravet for import i Norge.

Øvrige krav fra veterinærklinikken ville jeg mistenke var for å tjene penger - ikke noe annet...

(Dvs så lenge man bruker Nobivac vaksinen!)

Susanne

Mira hadde urinveisinfeksjon når hun fikk denne vaksina, så hun ska revaksineres. Men ellers så er det ikke så mange vaksiner jeg fikk høre om, den årlige.

Hvorfor skal du gi samme vaksine igjen etter den du har tatt ved 12 uker?

Om valpen ikke har fått vaksine før 12 uker, og får sin første da, er det vel vanlig at de får "full pakke" og trenger ikke før om et år igjen. Men får man ved 7-8 ukers alder, SÅ skal man gjenta ved 12 uker.

Men bare lurer...

Mira ble ikke vaksinert ved 7-8 ukers alder, og hun har urinveisinfeksjon, og det hadde hun når hun fikk vaksinen også.

Ja, bare greit det, skjønner att det er mye rart med denne vaksineringa. Det er så mye forskjellig som blir sakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...