Gå til innhold
Hundesonen.no

Youtube-linker o.l. legges i denne tråden


Inustaff
 Share

Recommended Posts

Så lenge disse hundene jobber for å oppnå belønning, og ikke for å unngå fysisk avstraffelse, så er det da ikke noe galt i dette? Jeg trener da også slik "selvkontroll" med mine hunder, dog i litt mindre ekstrem grad.

Vet du hvorfor de "jobber" og på hvilken måte de ble "trent"...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Åååh! Trodde jeg skulle kjede meg, men måtte faktisk se hele greia .

Hadde det vært en idé om folk kunne beskrive innholdet i YouTube-lenkene de legger inn? Ikke alt som er like interessant for alle, og kanskje unngår man at noen poster samme link på den måten (ikke al

Kult laga!

Jøss, er det der virkelig noe å henge seg opp i?

Gjør ikke veldig mange av oss akkurat det samme om vi forlanger at hunden skal vente på et værsågod før den får spise maten sin f.eks? Eneste forskjellen er at man da ikke stabler maten på hunden først.

Og ang unyttige triks, mine hunder kan mange triks de, som er totalt unødvendig egentlig, det betyr ikke at de føler seg nedverdiget, eller utnyttet :P

Jeg tror det at for en hund spiller det ingen rolle om den bukker, danser på to ben eller ruller rundt kontra sitt, fellesdekk eller apport, hunden utfører disse tingene for å oppnå et gode/unngå et onde, og det er det eneste, de tenker nok ikke over om det er sirkuskunster eller lp på elitenivå de driver med.

Så dermed ser jeg virkelig ikke problemet, man kan ikke vite hvordan hundene i filmen er trent, så å hyle opp om det har jo ingen hensikt.

Min eldste kan jeg sikkert stable mat på om jeg vil, for han har en vent/værsågod kommando, og den er trent inn med positive metoder.

Og ang den hunden som ligger på rygg, ærlig talt, bikkja ser ut som den ligger å sover og ser ikke ut til å ha noe imot det som skjer.

Mine hunder må ligge på rygg under endel av pelsstellet, og dette er de vandt til, og det har ingenting å gjøre med underkastelse eller noe slikt, de legger seg til rette og sovner og ser faktisk ut til å trives, dette er trent inn med godbiter og ros, de forbinder det å bli lagt på rygg av meg med noe positivt, ikke underkastelse, i de situasjonene jeg har trent inn dette, men huff, mine bikkjer har vel psykiske problemer fordi de 1-2ganger i mnd blir lagt på rygg i en halvtime for å ordne pelsen stakkars :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ser ingen forskjell på å måtte vente på maten og å få den stablet på hodet eller kroppen, før du får spise? Ja,ja..

"Ser ut som om den sover", har du noen gang lukket øynene får å "stenge ut" en situasjon du har vært i og ikke har kunne komme fra?

Syns du det er ok med bruk av dyr på sirkus, renate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ser ingen forskjell på å måtte vente på maten og å få den stablet på hodet eller kroppen, før du får spise? Ja,ja..

"Ser ut som om den sover", har du noen gang lukket øynene får å "stenge ut" en situasjon du har vært i og ikke har kunne komme fra?

Syns du det er ok med bruk av dyr på sirkus, renate?

Jeg stabler også mat på min hund noen ganger. Men dette blir trent inn utelukkende positivt. Jeg ser ingen forskjell på å legge maten på bakken, eller hodet til hunden. Dette gjør det selvfølgelig litt vanskeligere for hunden, men det er en god kvalitetssikring.

Du synes vel også det er dyreplageri at hunden går en lydighetskonkurranse for så å få leken som ligger utenfor ringen etterpå? Mine hunder må nemlig jobbe litt for godbitene noen ganger, og får dem ikke bare stappa inn i kjeften.

Og jeg veit det sirkus-spørsmålet ikke var til meg, men svarer allikevel. Jeg for min del drar aldri på sirkus fordi jeg ikke veit hvordan dyra blir trent. Jeg har også sluttet med hester, fordi disse som oftest blir trent med negativ forsterkning og positiv straff.

Men om dyrene på sirkus ble trent ok, så ser jeg ikke noe galt i det. De fleste hunder på moderne sirkus blir trent med moderne treningsmetoder som bygger på læringslovene.

Som sagt går jeg aldri på sirkus fordi det er vanskelig å få en garanti på dette. Men jeg for min del tror en vanlig ridehest har det mye verre enn en sirkushund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ser ingen forskjell på å måtte vente på maten og å få den stablet på hodet eller kroppen, før du får spise? Ja,ja..

"Ser ut som om den sover", har du noen gang lukket øynene får å "stenge ut" en situasjon du har vært i og ikke har kunne komme fra?

Syns du det er ok med bruk av dyr på sirkus, renate?

For det første: Ja, jeg ser forskjellen i å måtte vente på maten og å få den stablet på seg først, men prinsippet er noe av det samme, hunden må vente før den får spise, og jeg kunne ikke se at hundene på noen måte led noen nød av å få maten stablet på seg.

Om jeg har lukket øynene for å stenge ute en situasjon jeg ikke kommer fra? Nja, nei, tror ikke det, men så har ikke jeg verdens beste hukommelse så det skal jeg ikke si for sikkert, ikke skjønner jeg hva jeg har med saken å gjøre heller, jeg er ikke en hund.

Det at du utifra den videoen kan se at hunden stenger ute en situasjon den ikke kommer fra og ikke bare sover/slapper av skjønner ikke jeg. Hvordan ser du det?

Og nei, jeg syns ikke det er ok med bruk av dyr på sirkus, jeg drar aldri på sirkus av den grunn(Og det er pga måten dyrene blir behandlet på og holdt, som ikke er særlig gunstig for de, ikke pga kunstene de lærer), men jeg ser ikke problemet med å lære sine dyr "sirkuskunster"/triks sålenge det blir gjort på en trivelig måte, som jeg sa, jeg tror ikke hunden bryr seg om den nå lærer seg å bukke, danse eller rulle rundt kontra fellesdekk eller apport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stabler også mat på min hund noen ganger. Men dette blir trent inn utelukkende positivt. Jeg ser ingen forskjell på å legge maten på bakken, eller hodet til hunden. Dette gjør det selvfølgelig litt vanskeligere for hunden, men det er en god kvalitetssikring.

Og jeg veit det sirkus-spørsmålet ikke var til meg, men svarer allikevel. Jeg for min del drar aldri på sirkus fordi jeg ikke veit hvordan dyra blir trent. Jeg har også sluttet med hester, fordi disse som oftest blir trent med negativ forsterkning og positiv straff.

Men om dyrene på sirkus ble trent ok, så ser jeg ikke noe galt i det. De fleste hunder på moderne sirkus blir trent med moderne treningsmetoder som bygger på læringslovene.

Som sagt går jeg aldri på sirkus fordi det er vanskelig å få en garanti på dette. Men jeg for min del tror en vanlig ridehest har det mye verre enn en sirkushund.

Så du ser ingen forskjell på å stable mat på hunden og å servere den på bakken? I så fall så skal jeg ikke engang prøve å forklare deg forskjellen...Skulle du få lyst til å fundere på forskjellen på egen hånd, så er empati et nøkkelord.. Kvalitetsikring?? Hva slags kvalitetsikring snakker du om?

Det er ikke bare hunder som blir brukt på sirkus, og uansett hvilken treningsmetode som blir brukt, du finner det ikke sørgelig å se på en elefant f.eks. som balanserer på framparten eller gjør andre "morsomme" triks?

For det første: Ja, jeg ser forskjellen i å måtte vente på maten og å få den stablet på seg først, men prinsippet er noe av det samme, hunden må vente før den får spise, og jeg kunne ikke se at hundene på noen måte led noen nød av å få maten stablet på seg.

Nei, det er mulig at de ikke led noen fysisk overlast men så er det heller ikke det det er snakk om.. Som nevnt lenger opp, nøkkelordet er empati..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ser ingen forskjell på å stable mat på hunden og å servere den på bakken? I så fall så skal jeg ikke engang prøve å forklare deg forskjellen...Skulle du få lyst til å fundere på forskjellen på egen hånd, så er empati et nøkkelord.. Kvalitetsikring?? Hva slags kvalitetsikring snakker du om?

Det er ikke bare hunder som blir brukt på sirkus, og uansett hvilken treningsmetode som blir brukt, du finner det ikke sørgelig å se på en elefant f.eks. som balanserer på framparten eller gjør andre "morsomme" triks?

Nei, det er mulig at de ikke led noen fysisk overlast men så er det heller ikke det det er snakk om.. Som nevnt lenger opp, nøkkelordet er empati..

Empati?

Jaha, nei, jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil henn egentlig. :P

Jeg snakket heller ikke om at de lider på en fysisk måte, deres psyke tar nok neppe skade av denne behandlingen. Det er det jeg mener.

Hunden lider på ingen måte av å få en godbit eller fler plassert på nesa for så å få lov å spise den/de.

Mine hunder kan "sirkuskunster", som "danse", bukke, hoppe på kommando o.l. alt trent inn med positive metoder(godbit/leke og ros) mener du at de lider av å kunne disse kunstene? Min eldste kan og ligge helt rolig med en godbit på hver labb og vente til han får en "værsågod"-kommando, lider han av dette? Isåfall, på hvordan måte?

Forøvig skjønner jeg ikke hvorfor du blander inn både mennesker og elefanter når det vi snakker om er hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati, evnen til å sette seg inn i andres sitasjoner og følelser...

Er ikke det empati da?

Jeg får overhodet ingen følelse av å trenge mer empati sånn at jeg kan sette meg godt inn i følelsene og tankene til disse "stakkars" dyrene som antagelig er noen flotte dyr som sjeldent får noe annet enn ros og godbiter. At de har blitt trent opp til å holde ut så lenge, spesielt tenker jeg på den første filmen av den sorte hunden for han så rett og slett mest "med" ut. Siklet rant og forventingene om når han skulle få lov til å kooose seg med all godisen steg og steg. Å bruke forventninger og gi en hund forventninger til noe godt kan fort bli til slike kunster som det vi så på den filmen der. Jeg KLAERER ikke forstå hva dere roper over. Det er doggie zen og de som har lest litt om klikkertrening og læringspsykologi vil nok ha vanskelig for å synes synd i bikkja..

For meg så blir det hele morsomt fordi dyrene faktisk gjør noe veldig "stort" som krever mye av dem og som antagelig har krevd mye jobb uansett treningsmetode som ble brukt. Hundene er flinke rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøyt det må være å ha en sånn hund da, hehe.

"En sånn hund"? Hehe.. Da kan du vel bare lære din hund det da. :lol: Tror ikke at det er sånn at en spesiell hund eller rase bare er sånn altså. :D Men hvem som helst kan lære det! :lol:

Må forøvrig si at jeg ikke synes noe om den første filmen. Ikke nødvendigvis på grunn av triksene som ble gjort, men på grunn av settingen. Vanskelig å forklare hvorfor, men jeg synes det virket nedverdigende i filmen. Kanskje på grunn av tilskuerne, tilropene og lignende, ikke vet jeg. Det virket i alle fall ikke som om dyrene fikk den respekten de fortjener. Jeg trener også min hund til å la godbiter ligge. Det er faktisk en ganske stor del av vår trening. Hun kan ha godbiter på labbene/kroppen og rundt hele seg, men hun gjør fortsatt det jeg ber henne om. Dette ser jeg ingenting galt i (selvsagt trent inn ved hjelp av PF/NS), men denne filmen ga meg ingen god følelse, jeg orket faktisk ikke å se den ferdig en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte på det men gadd ikke å froklare det på en annen måte.

Men jeg tror ikke det er tilskuere til stede. Jeg tror de har sendt inn filmen til noe lignende som Ameriaks Funnies Home Viedeos så er det de tilskuerne som ler å sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The human raised by animals"

Det kunne vært interessant å observere henne når hun er i "hundetilstand", og se om hun f.eks. bruker dempende signaler...

Også legger jeg ved denne med det samme - en av favorittvideoene mine på youtube.

Samme bikkjene... Sånn skal Tinka også bli, jeg må bare lære meg å kaste frisbee først, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

bare vise video av Troubles (Trouble of Inka) som gjør IPO arbeide i vann. Dritkul video! Troubles er en helt sinnsykt sjarmerende Laekenoisgutt som gjeter kelpies med eye (utrolig nok..men bare kelpie, ikke sau, sauer gjeter vi på belgervis) og er badegal. Han er en del av Lyra sin nye flokk (selv om han syntes den lille frøkna var i overkant energisk og etterhvert bestemte seg for å ignorere henne totalt *ler*) og fører i videoen er Lyras nye eier.

http://video.google.nl/videoplay?docid=943...&pr=goog-sl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
bare vise video av Troubles (Trouble of Inka) som gjør IPO arbeide i vann. Dritkul video! Troubles er en helt sinnsykt sjarmerende Laekenoisgutt som gjeter kelpies med eye (utrolig nok..men bare kelpie, ikke sau, sauer gjeter vi på belgervis) og er badegal. Han er en del av Lyra sin nye flokk (selv om han syntes den lille frøkna var i overkant energisk og etterhvert bestemte seg for å ignorere henne totalt *ler*) og fører i videoen er Lyras nye eier.

http://video.google.nl/videoplay?docid=943...&pr=goog-sl

Jeg er imponert! :wub: Den hunden vet og gjøre jobben sin! ;) Herlige hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...