Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler


milie
 Share

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Jeg har rottweiler fra Kimura kennel i Haugesund. Et prakteksemplar må jeg si :)

oscar3.jpg

oscar10.jpg

11April009.jpg

Her er også rasestandaren for de som vil lese den

F.C.I.- Standard nr. 147

Revidert: 19.06.2000

Opprinnelsesland: Tyskland.

Annvendelse: Ledsager, beskyttelse og tjenestehund.

F.C.I. Klassifikasjon: Gruppe 2, Schnauzer, Pincher, Molosser og Sennen.

Historikk:

Rottweileren teller med blant de eldste hunderaser. Opprinnelsen går helt tilbake til romertiden hvor den ble holdt som vakt og drivhund. De romerske legioner brakte med seg Rottweileren på sine felttog til bl.a. Germania.

I omegn rundt byen Rottweil møtte så disse hunder de lokale hunder og det fulgte en sammenblanding av rasene. Hovedoppgaven til Rottweileren ble etterhvert drift og bevoktning av storfe, og beskyttelse av sin eier og hans eiendom. Hunden fikk sitt navn etter den gamle tyske byen Rottweil; Rottweiler Medzgerhund (slakterhund).

Slakterne avlet disse hundene kun på bakgrunn av sin ytelse og anvendelighet. Slik fremkom gjennom tidens løp en utrolig vakt- og drivhund, som også fant anvendelse som trekkhund. Da man i begynnelsen av det 20.århundre søkte hunderaser for polititjeneste, ble også Rottweileren prøvet. Det viste seg svært raskt at den var meget godt egnet til denne form for tjeneste. I 1910 ble rasen offisielt anerkjent som politihundrase.

Rottweileravl etterstreber en hund som strutter av kraft, sort med rødbrune klart avgrensede tegninger og som ved kraftig helhetsinntrykk ikke savner edelhet og som i særlig grad egner seg som ledsager, beskyttelses og brukshund.

Helhetsinntrykk

Middels stor tettbygd, verken tung eller lett, ikke høybent eller luftig. Dens velbalanserte, tette og kraftige skikkelse vitner om stor kraft, smidighet og utholdenhet.

Viktige proporsjoner

Kroppens lengdemål målt fra brystbenet til sittebeinsknuten, skal ikke overskride skulderhøyden med mer enn 15%.

Atferd/temperament

Vennlig og fredelig lynne, barnekjær, meget hengiven, oppmerksom, lærevillig og arbeidsglad. Selvsikker, nervefast og uforferdet. Den reagerer med stor oppmerksomhet ovenfor omverdenen.

Hode

Skalle:

Middels lang. Bred mellom ørene, moderat velvet sett fra siden. Nakkeknølen godt utviklet, uten å være sterkt fremtredende.

Stopp:

Markant.

Nesebrusk:

Godt utviklet, heller bred enn rund, med forholdsvis store nesebor, alltid sort.

Snuteparti:

Bred ansatt og moderat avsmalende snuteparti, rett neserygg. Snuten skal verken virke lang eller kort i forhold til skallen.

Lepper:

Sorte, stramme lepper og stramme munnviker. Mørkest mulig gommer.

Kjever/tenner:

Kraftig bred over- og underkjeve. Sterkt og fullstendig bitt. Saksebitt.

Kinn:

Markerte kinnben.

Øyne:

Middels store, mandelformede. Dypbrun farge. Godt tilliggende øyelokk.

Ører:

Middels store, hengende trekantede, bredt plassert og høyt ansatt. Skallen fremtrer bredere med godt anlagte, fremoverstilte ører.

Hals:

Kraftig, passe lang, muskuløs med lett velvet nakke. Tørr, uten halshud.

Forlemmer

Helhetsintrykk:

Rette og ikke trangstilte sett forfra. Underarmene rette sett fra siden. Skulderbladenes vinkel mot horisontalplanet ca. 45 grader.

Skulder:

Godt plassert.

Overarm:

Godt tilliggende.

Underarm:

Kraftig utviklet og muskuløs.

Mellomhånd:

Lett fjærende, kraftig, ikke steil.

Poter:

Runde, godt sluttede og velvede. Harde tredeputer, korte, sorte og sterke negler.

Kropp

Overlinje:

Rett, kraftig og stram.

Lend:

Kort, kraftig og dyp.

Kryss:

Bredt av middels lengde, lett rundet, verken rett eller sterkt avfallende

Bryst:

Rommelig, bredt og dypt (ca 50% av skulderhøyden), med godt utviklet forbryst og godt velvede ribben.

Underlinje / buk:

Ikke opptrukket buk.

Hale:

Naturlig medfødt. Bæres vannrett i forlengelse av rygglinjen, i ro kan den bæres hengende.

Baklemmer

Helhetsinntrykk:

Sett bakfra rette og ikke trangstilte. I fri stand er baklemmenes vinkler stumpe.

Lår:

Moderat langt, bredt og meget muskuløst.

Underlår:

Langt, kraftig og utpreget muskuløst, og senene går over i et kraftig, godt vinklet, ikke steilt haseledd.

Poter:

Noe lengre enn forlemmene, like godt sluttede, velvede med sterke tær.

Bevegelser

Rottweileren er en traver. Fast og relativt stabil rygg. Harmoniske, stabile, kraftfulle og frie bevegelser med god skrittlengde.

Hud

Hodehud:

Stram, ved stor oppmerksomhet dannes lette pannerynker.

Pels

Hårlag:

Består av dekkpels og underull. Middels lang, grov, tett og fast tilliggende dekkhår; underullen skal ikke stikke frem gjennom dekkhårene. På bakbena er pelsen noe lengre.

Farge:

Sort med godt avgrensede tegninger av mettet, rødbrun farge på kinn, snute, halsens underside, bryst og ben, såvel som over øynene og rundt anus.

Størrelse og vekt

Mankehøyde:

Hannhunder:

(61 - 68 cm)

61 - 62 cm : liten

63 - 64 cm : middels stor

65 - 66 cm : stor (korrekt størrelse)

66 - 68 cm : meget stor

Tisper:

(56 - 63 cm)

56 - 57 cm : liten

57 - 59 cm : middels stor

60 - 61 cm : stor (korrekt størrelse)

62 - 63 cm : meget stor

Vekt:

Hannhunder: ca 50 kg

Tisper: ca 42 kg

Feil

Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil. Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er i relasjon til rasebeskrivelsen.

Helhet:

Lett, luftig, høybent, dårlig benstamme og muskler.

Hode:

Jakthundhode, smalt, lett, for kort, for langt, plumpt, flat skalle. (manglende eller for liten stopp).

Snute:

Langt eller spiss snuteparti, hareskår, konkav eller konveks neserygg, avfallende neserygg, lys eller flekket nesebrusk

Lepper:

Åpne, rosafargede eller flekkete, åpen munnvik

Kjever:

Smal underkjeve.

Kinn:

Sterke utposede kinn.

Tenner:

Tangbitt.

Ører:

Avsatt for lavt, tunge, lange, slappe, tilbakelagte eller fremadrettede og ulikt bårne ører.

Øyne:

Lyse dyptliggende, for utstående eller runde, slappe øyelokk.

Hals:

For lang og tynn, dårlig muskulatur, halshud.

Kropp:

For lang, for kort, smal.

Rygg:

For lang, svak eller nedsenket, karper.

Bryst:

Flat brystkasse, tønneformet, innsnørt.

Hale:

Ansatt for høyt eller lavt.

Front:

Smalt stilte, ikke rette fotben. Steil skulder, manglende albuetilslutning. For lang, for kort eller steil overarm, svak eller steil mellomhånd, sprikende poter, for flate eller for velvede tær, dårlige tær, lyse negler.

Bakpart:

Flate lår, hasetrang, kuhaset, hjulbent, for mye eller for lite vinklet, sporer.

Hud:

Rynket hodehud.

Pels:

Myk, for kort eller for lang, krøllet, manglende underull.

Farge:

Misfarget, uklare avgrensninger, for utviskede tegninger.

Diskvalifiserende feil

Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

Helhet:

Manglende kjønnspreg.

Vesen:

Engstelige, skye, feige, skuddredde, ondskapsfulle, overdrevent misstroiske og nervøse individer.

Øyne:

Entropion, ektropion, gule øyne, øyne med forskjellig farge.

Bitt:

Overbitt, underbitt, kryssbitt, manglende fortann, hjørnetann, premolar eller molar.

Hale:

Haleknekk, ringlet hale, hale båret mye til siden.

Pels:

Utpreget lang og bølget pels.

Farge:

Hunder som ikke har rottweilerens typiske sorte grunnfarge i kombinasjon med korrekt plasserte brune tegninger.

Hvite flekker

Obs! Hannhunder skal ha to normalt utviklede testikler på normal plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 5 months later...
  • 3 months later...
Har ærlig talt aldri skjønt hvorfor Xato har vunnet så mye på utstillinger? Han er ikke i balanse, fronten er for tung i forhold til den lette bakparten, kroppen er for kort, lårene for tynne - alvorlig talt??

Alvorlig talt. Xato er kanskje den mest ustillingsmerriterte rottweileren i norden de 15 siste årene. Respekterer at du er uenig, men følgende resultater taler for seg selv!

Av rundt 100 ustillinger hvor Xato har deltatt har han kun fått 1 blåsløyfe.

37 BIR/BIM

8 CASIB

Og hvor mange BHK har jeg ikke telling på...

Da kan du mene hva du vil, men når SÅ mange eksteriørdommere taler så blir argumentene dine like tungt vektlagt som en homøopatisk suppe kokt på skyggen av en død rotte!

Jeg sier ikke at Xato er perfekt, men hvis noen er bedre enn Xato, så fyr løs! Gi oss navn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. Kimuras Harry Potter, Kimutas Whitbread, Bærskvetts Pimp Balou, Bærskvetts Bamse Brakar, jeg kan godt ramse opp mange fler. Ingen er perfekte, men noen er mer perfekte enn andre...

Flotte hunder rent eksteriørt, ingen tvil om det. Men totalt ubrukelig så lenge de ikke er avlsgodkjente eller har respektable FA'er. Ingen av hundene er hvertken bruksmeritterte eller er godkjente avlshunder iht til rottweilerklubbens avlskriterier. Da driter jeg en lang marsj i om hvor pene de er. En rottweiler er en brukshund. Show-dogs har vi mer enn nok av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B. Bamse Brakar var korad i Sverige, han var godkjent redningshun, avlsgodkjent, gikk LP klasse 3. Man behøver ikke være evneveik for å være pen, skjønner du.

Beauty is what beauty does!

Brakar var nok en flott kar ja selv om det er en mannsalder siden han var up and going.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...
Flotte hunder rent eksteriørt, ingen tvil om det. Men totalt ubrukelig så lenge de ikke er avlsgodkjente eller har respektable FA'er. Ingen av hundene er hvertken bruksmeritterte eller er godkjente avlshunder iht til rottweilerklubbens avlskriterier. Da driter jeg en lang marsj i om hvor pene de er. En rottweiler er en brukshund. Show-dogs har vi mer enn nok av.

Jeg vet at i allefall Kimura's Harry potter har skytts. Og omtrent alle hunder fra kimura blir brukt til mye annet i tillegg til utstilling. Ja, d avler gjerne på de undene så gjør det godt i ringen, men de bruke også mangen bruks, ipo, rik og skytts hunder. Rottweiler er en brukshund, helt enig i den, men det er jo ikke galt at folk avler på utseende, SÅ LENGE mentaliteten er i orden og helsen generelt bra. Ja, det er blitt magen userriøse oppdrettere så ikke bryr seg om det, men la oss ikke snakk drit om de så faktisk avler for alvor og på friske, flotte hunder. De fortjerner skryt og ingenting annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Det er mange avlsgodkjente rottiser fra rottweiler klubben som mentalt sett er elendig og gir elendig til avkom. To røde sløyfer og en Funksjonsanalyse er ikke ensbetydende med at bikkja er bra. Flere av de godkjente som har ligget på hannhundlista til rottisklubben er hunder med en mentalitet som jeg aldri ville hatt noen valp fra uansett hvordan rase det måtte være med utageringer i ringen både mot andre hunder og folk. Når du skryter så av godkjente avlshunder fra norsk rottisklubb kan du jo komme med masse god ord omrolex da, champion, ipo og godkjent fa? Og når man ser på en fa så skal man se på hva som ligger i forhold til hverandre.En godkjent fa gjør at de slenger bikkja på avlslista og folk går fem på og risikerer kjøpe en valp etter hunder med stor skarphet og lavt mot. Hipp hurra det vil vi alle ha liksom.

Xato har gjort det bra han og han har en bra mentalitet også og er vel av de godkjente på lista de siste åra som man kan si det om. Å troi blindt at valper godkjent etter rottisklubbens regler er bedre enn f.eks da kull hos Kimura som ikke havner på lista er ikke bestandig lurt.Det har noe med hva oppdretteren sitter med av kunnskaper også. Og Kimura sitter med en del mer kunnskaper og kjenner vel rasen en god del mer enn enkelte som sitter i styret hos nrk om dagen. Gode oppdrettere klarer avle frem hunder med stabil mentalitet, sunn helse og et godt utseende i tillegg til gode bruksegenskaper uten denne oppskrytte godkjenninga til rottisklubben.Det er så mange som har brent seg på å kjøpe etter godkjente kombinasjoner som så sterkt annbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er balto, han er et resultat av et planlagt kull mellom en rottis med papirer og en uten. Hun uten er også vår. Hun har ikke papirer da moren hennes var omplasseringshund. Derfor har heller ingen av valpene papirer. Syns det er sykt at papirene til omplasseringshunder ikke skal kunne følge hunden også etter omplassering. Men de er supre hunder både mentalt og mtp eksteriør selv om valpene i kullet ikke har papirer.(12 friske valper) alle er blitt friske og sunne hunder!:thumbsup:

Balto:

post-5494-1244203473_thumb.jpg

post-5494-1244203484_thumb.jpg

post-5494-1244203989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...