Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønnsåpe


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Ja, jeg har alltid hørt at grønnsåpe er bra mot betennelser. Broren min fikk råd av lege å sette foten i grønnsåpevann da han hadde betennelse i neglen og jeg fikk beskjed av veterinær om å holde labben i grønnsåpevann da hun hadde mista tredeputa (pga en stor vannblemme under). Men så snakka jeg med en her i dag som sa at man har gått bort fra å anbefalle bruk av grønnsåpe og at det ikke er bra. Hvorfor kunne han ikke si. Fra annet hold har jeg hørt at man må bruke medisinsk grønnsåpe, men veterinær sa vanelig grønnsåpe til meg. Samme sa legen til broder. Stemmer noen av disse påstandene?

Også er det jo en del som bruker grønnsåpe til å vaske bikkja, mens andre mener at det tørker ut huden pga. for høy pH. Jeg har selv prøvd det en gang pga at bikkja luta dritt og jeg ikke hadde hundeshampoo i huset. Hvordan pelsen ble er vanskelig å si ettersom den så jævelig ut allerede pga røyteperiode, men jeg skjekka huden etterpå flere ganger og den så fin ut. Ikke klødde hun eller no sånt heller. Jeg har ikke planer om å begynne å bruke grønnsåpe isteden for shampoo, men er nysgjerrig på hva som stemmer. Er det greit å bruke grønnsåpe på bikkja eller tørker det ut huden?

Er bare litt nysgjerrig her ;)

Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at grønnsåpe fungerer bra jeg! Jeg bruker det på alle sår og skader både på meg, hest og hund. Jeg bruker det også når jeg vasker hunden, men jeg bruker den utvannet og ikke ofte, maks annenhver måned. Ellers dusjer jeg han bare med varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe som shampo fungerer i alle fall helt utmerket! Det finnes ikke noen shampo på markedet som så effektivt fjerner møkk og lukt av en hundepels, i hvertfall!

Men, det jeg har merket er at pelsen trenger litt tid for å få tilbake det naturlige fettlaget etterpå (i motsetning til når man har brukt hundeshampo). Så en gang i blandt er det supert å bruke grønnsåpe - men hvis man gjør det et par ganger etter hverandre (med kort tid imellom) blir de ofte matte og tørre i pelsen.

Ang. å bruke det for å behandle sår så vet jeg ikke - har aldri prøvd. Da bruker jeg ting som er beregnet for akkurat dette, og lar såpe være såpe.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bader ikke jeg bikkja mi ofte, men en gang i blandt da han er så gjørmete og fæl. Og da bruker jeg ofte grønnsåpe (utvannet) på de hvite områdene. Og det fungerer utmerket, ikke hatt problemer med tørr hud, og det er det eneste som får pelsen hvit igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ang. å bruke det for å behandle sår så vet jeg ikke - har aldri prøvd. Da bruker jeg ting som er beregnet for akkurat dette, og lar såpe være såpe.

Susanne

Det har fungert utmerket når jeg har brukt det, og har som sakt fått det anbefalt avbåde lege og veterinær. I eksempelet med tredeputa som hadde falt av holdt jeg bare labben i grønnsåpevann fem min et par ganger om dagen og hadde på sokk ute og det grodde veldig fint og fort uten noen form for betennelse.

Men er det noen som har hørt om den medisinske grønnsåpa? Det har jeg aldri hørt om...

Red: selvfølgelig må grønnsåpa være utvannet. Det gjelder vel både hvis den brukes som shampoo eller på sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk grønnsåpe er genialt til sår, syns det funker bedre en vanlig! ;)

Til vasking av hundene bruker jeg kun Sunlight grønnsåpe, såpestykket av den gamle sorten. VI begynte å bruke den på den forrige Schäferen min som var en allergiker og hadde mengder med hudproblemer. Når vi brukte hundeshampo for allergikere så klødde hun som ville gale, men ikke når vi brukte sunlight. Siden det har jeg aldri brukt noe annet på hundene mine ;) Alle mine hunder har vært blanke og fine i pelsen etterpå, og har ikke hatt noe problem med at fettlaget som skal være der har forsvunnet ;) Kan virkelig anbefales ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kan ikke skjønne hvorfor de skal gå vekk fra at grønnsåpe er fantastisk på betennelser? Er det en flis i fingeren eller en neglebetennelse eller noe her i huset, så er det rett i varmt vann med en "dæsj" grønnsåpe ;) Funker som bare juling hver gang og ingen av oss er blitt syke av det ;)

Men når det gjelder medisinsk grønnsåpe, så er vel cluet at den er mer "ren" enn de i butikkhyllene som er beregnet på gulvvask. Uansett, den er å kjøpe på apotekene og koster relativt mye mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hm, kan ikke skjønne hvorfor de skal gå vekk fra at grønnsåpe er fantastisk på betennelser? Er det en flis i fingeren eller en neglebetennelse eller noe her i huset, så er det rett i varmt vann med en "dæsj" grønnsåpe ;) Funker som bare juling hver gang og ingen av oss er blitt syke av det ;)

Samma her. Har alltid funka fint her, men når jeg plutselig hører at man har gått bort i fra det og at det ikke er bra, så må jeg jo spørre. Selv om vedkommende som sa det ikke klarte å komme med noen begrunnelse. Nei, jeg kommer nok til å fortsette med grønnsåpevann mot betennelser.

Men når det gjelder medisinsk grønnsåpe, så er vel cluet at den er mer "ren" enn de i butikkhyllene som er beregnet på gulvvask. Uansett, den er å kjøpe på apotekene og koster relativt mye mer ;)

Og der fikk jeg var på neste spørsmål allerede før jeg fikk stilt det ;) . Takk, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kan ikke skjønne hvorfor de skal gå vekk fra at grønnsåpe er fantastisk på betennelser? Er det en flis i fingeren eller en neglebetennelse eller noe her i huset, så er det rett i varmt vann med en "dæsj" grønnsåpe ;) Funker som bare juling hver gang og ingen av oss er blitt syke av det ;)

Mildt grønnsåpevann har gjort underverker på sår, skrammer og milde hundinfeksjoner på hunder og barn her i huset i alle år (selvsagt "ren" grønnsåpe, uten furunål eller salmiakk ;) )

Men når det gjelder medisinsk grønnsåpe, så er vel cluet at den er mer "ren" enn de i butikkhyllene som er beregnet på gulvvask. Uansett, den er å kjøpe på apotekene og koster relativt mye mer ;)

Jeg har brukt en "sprut" av Barnängens (er det ikke det den heter, da, hvit flaske m/blå kork) "grønnsåpe" fra apoteket i en bøtte lunkent vann og "skylt/renset/bløtgjort" sår og skader på hundebein og under mager.

Til neste hundevaskerunde tenkte jeg å prøve Sunlight - litt lettere håndterlig enn flytende såpe, antagelig. Takk for tipset.

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Som "gammel" hestetante har jeg sverget til grønnsåpe i alle alle år, etter anbefaling fra x-antall veterinærer opp gjennom årene.

Jeg ser ikke noen grunn til at grønnsåpe er noe værre for hund enn for hest, så her i gården blir sår vasket med grønnsåpe, potesår dynkes osv. Ingen tvil om at det gir raskere heling eksempelvis på potekutt i alle fall. Rottisen skar seg stygt under poten her for en tid tilbake, og jeg rensa, pudra og bandasjerte over en lav sko i halvanna uke før jeg ble dritforbanna og pælma gasbind, klorhexidin og basimycin langt pokkerivold inn i skapet, tok fram plastbollen, fylte med godt lunkent vann og en god dæsj grønnsåpe naturell. 10 minutter fotbad 2 kvelder på rad og potesokk og krage ett par dager og vips så var såret tørt og begynte å lukke seg. En uke senere var kuttet bare en liten fordypning i tredeputen.........

Jeg har også brukt grønnsåpe som hundevask det funker fint.

Imidlertid vil jeg ikke anbefale folk å falle for fristelsen å bruke det til shamponering av eget hår. Det har jeg også teste - det var ikke like heldig.......... kråka ute syntes nok det ville vært stas å få tak i parykken min den dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter fotbad 2 kvelder på rad og potesokk og krage ett par dager og vips så var såret tørt og begynte å lukke seg. En uke senere var kuttet bare en liten fordypning i tredeputen.........

Lite tips - til fotbadet tar du en solid (tjukk/"dyr") frysepose (brødpose, el lign) og fyller med grønnsåpevann, og stapper foten/poten nedi. Da kan hunden ligge i senga si med deg ved siden av og du holder posen godt igjen over såret. Minimalt med søl og veldig mye enklere enn å få hunden til å stå stille med en fot i ei bakebolle i 10 minutter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips - til fotbadet tar du en solid (tjukk/"dyr") frysepose (brødpose, el lign) og fyller med grønnsåpevann, og stapper foten/poten nedi. Da kan hunden ligge i senga si med deg ved siden av og du holder posen godt igjen over såret. Minimalt med søl og veldig mye enklere enn å få hunden til å stå stille med en fot i ei bakebolle i 10 minutter. ;)

Takk for gode råd ;) Dette skal jeg huske på til senere.

Hva skulle man gjort uten dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vasking av hundene bruker jeg kun Sunlight grønnsåpe, såpestykket av den gamle sorten. VI begynte å bruke den på den forrige Schäferen min som var en allergiker og hadde mengder med hudproblemer. Når vi brukte hundeshampo for allergikere så klødde hun som ville gale, men ikke når vi brukte sunlight. Siden det har jeg aldri brukt noe annet på hundene mine ;) Alle mine hunder har vært blanke og fine i pelsen etterpå, og har ikke hatt noe problem med at fettlaget som skal være der har forsvunnet ;) Kan virkelig anbefales

Bestemor bruker også sunlight såpestykket til håret sitt, og brukte det på alle setterne som var innom huset deres. Bestemor har forøvrig ganske pent hår så det kan da ikke være så ille etter i allefall 20års bruk (så lenge husker jeg at hun har brukt det...). Hehe:)

Selv bruker jeg grønnsåpe på vanlige sår og synes det funker effektivt. Bruker det også på bikkja når vi har vært på myrtur, han er som oftest sort når vi er ferdig med turen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til neste hundevaskerunde tenkte jeg å prøve Sunlight - litt lettere håndterlig enn flytende såpe, antagelig. Takk for tipset.

Bare hyggelig! Og ja, den er mye lettere å håndtere ;)

Bestemor bruker også sunlight såpestykket til håret sitt, og brukte det på alle setterne som var innom huset deres. Bestemor har forøvrig ganske pent hår så det kan da ikke være så ille etter i allefall 20års bruk (så lenge husker jeg at hun har brukt det...). Hehe:)

Hehehe, det MÅ testes en gang! ;) Billig shampo ihvertfall, det er sånt stundenter liker! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber i hjemmesykepleien og på en instutisjon, og der bruker vi grønnsåpe til f.eks betente tær. Den skal være med på å dra ut bakterier. Om det er "medisinsk" riktig er jeg ikke sikker på, men det funker iallefall. Og vi bruker kun vanlig grønnsåpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønnsåper er vidunderlig!

Bare viktig å bruke ren grønnsåpe som noen har nevnt her, furunål og salmiak (ikke hørt om den før nu) inneholder tilsetningstoffer som kan gi allergiske reaksjoner. Og så må jeg jo si at jeg er skeptisk til å ta "unaturlige" ting som slamiakk og furunål i sår... men men:P

Hestejente jeg også og bare for å understreke grønnsåpe som vidundermiddel:

Vi hadde en høst vannvittig med mugg på skolehestene. Noen av hestene hadde tjukt med mugg (virkelig klumpete og ekle bein) på alle beina. Veterinæren foreskrev det vanlige mugglinimenet til 1000kr/litern og vi smurte flittig på. Men effekten uteble. Så var det en kveld vi ikke gadd mer. De hestene med værst muggangrep fikk grønnsåpeomslag på beina (bandasjer, bomull og plastikk med grønnsåpervann), dagen etter var mye av muggskorpene borte. Da smurte vi med honning g etter 2 dager var det knapt mugg igjen!

Honning er også fantastisk. Fjerner munnsår på en natt (om du klarer å hold etunga unna:P), heler og renser sår samt fjerner forkjølelse på 1-2-3. Også her har jeg et mugg/hest eksempel. En av skolehestene har noe som ligner kronisk mugg bak knærene. Såre og sprekker, men med honning ble nesten alt borte iløpet av en ukes tid.

Nå skal jeg ikke påstå at hest og hund er samme dyr, men vil derimot påstå at effektene kan være mye av det samme.

En vennine av meg bruker forresten grønnsåpe både som såpe og sjampo. Aldri tenkt over det før hun sa det. Fint hår og ren hud;)

Lenge leve kjerringråd! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honning brukte vi også på den schäferen jeg nevnte over her. Pga allergi så klødde hun store sår som det gikk verk i, skikkelig ekle greier, og ganske så vondt for henne. Honning funket kjempe bra på betenneslene, sammen med aloe vera :twitch: Super effekt! Om hun klarte å la være å slikke det i seg vel å merke... :rolleyes: Smakte snadder må vite! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

me bruker grønnsåpe til å få ut fliser. Det gjør at flisene i huden glir ut av seg selv.

Ellers så bader jeg hunden en gang i blant med det. Før gjorde jeg det hver gang jeg badet han. Nå bruker jeg som regel hundeshampo(den lukter bedre :twitch: ). Men synes at grønnsåpen var like bra jeg. merket ikke noe særlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...